Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn stänger av sig plötsligt vid batterianvändning, fungerar oftast dom vanligt vid laddning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal MacBook, köpte den begagnad 2011 och den funkade toppen fram tills pekplattan ballade ur, jag löste det genom att stänga av den och endast använda USB musen och tangentbordet, men nu har datorn ballat ur. När jag använder batteriet stänger den av sig utan förvarning, även när det är fulladdat. Jag kan sedan starta om datorn igen utan problem men tid och datum har återställt sig till första januari 2001 (?) och jag får meddelande att "datorn är inställd på ett datum innan den första januari 2008" och vissa program kan bete sig "besynnerligt". Jag kan relativt problemfritt använda datorn med strömkabel men den blir jävligt varm. Hör hur fläkten surrar och går, fläkten bör säkert rengöras också, men jag funderar, kan det vara hög tid att byta batteri? Kan det vara så att batteriet har börjat svälla?

Följde steg för att återställa PRAM/NVRAM för att åtminstonde hjälpa att datorn ställer om tiden men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 15:09

Är batteriet ett äkta Apple batteri eller "pirat" ?

Jag har aldrig bytt batteri och jag tror ej min kollega gjorde det heller

Apples batterier har en tendens att svälla och ställa till problem med pekplattan.

Skulle rekommendera dig ett nytt batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 17:59
Ursprungligen av keptang:

Apples batterier har en tendens att svälla och ställa till problem med pekplattan.

Skulle rekommendera dig ett nytt batteri.

Gör en direkt koppling där, håller med.

Ok, lämplig verkstad i Stockholm som inte tar ut ockerpriser för ett batteribyte? Är inte så teknisk som jag skulle önska... Eller hur svårt är batteribyte?

Ursprungligen av Intangible:

...Eller hur svårt är batteribyte?

För att vi ska kunna svara på det så bör du berätta vilken datormodell det är. Hittills har du bara sagt "gammal Macbook".

Det är där knixet börjar, jag köpte den av min dåvarande chef 2011 och vi bytte bara pengar mot dator. Finns det någon indikation på vilken modell det kan vara, serienummer på undersidan? Den är vit plast med gummiplatta på botten

Ursprungligen av Intangible:

Det är där knixet börjar, jag köpte den av min dåvarande chef 2011 och vi bytte bara pengar mot dator. Finns det någon indikation på vilken modell det kan vara, serienummer på undersidan? Den är vit plast med gummiplatta på botten

klicka på äpplet, sedan "om den här datorn". välj sedan "mer info".
där står det vilken modell du har.

Kikade och det står MacBook 6.1, på modellidentifierare! Så MacBook från sena 2008, korrekt?

Ursprungligen av Intangible:

Kikade och det står MacBook 6.1, på modellidentifierare! Så MacBook från sena 2008, korrekt?

Nej, om det är 6,1 så är det "late 2009", inte 2008.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Här finns en beskrivning hur man byter batteriet...
http://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBoo...
...så kan du själv avgöra hur svårt du tycker att det ser ut.

Jösses, jag får sätta mig och titta ordentligt först! Känns sådär att lägga ut några tusen på ett batteribyte :/

Uppd: kikade in och det ser inte alltför meckigt ut ens för en klantig brud som jag. Är lite smånervös för isättning av batteriet ang skruvar och hur hårt de ska dras åt. Såg att de tar 1700 spänn för batteribyte på retina modellen, ganska saftigt. Ska försöka hitta verktygen som behövs och batteri. Jag får väl söka lite på forumet, det är antagligen inte bara jag som har behövt byta batteri

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, om det är 6,1 så är det "late 2009", inte 2008.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Aha ok! var jag som såg lite fel

Tack så jättemycket för hjälpen allihop! Jag kanske tigger lite mer hjälp när det väl kommer till att byta

Senast redigerat 2013-06-25 22:58
1
Bevaka tråden