ATV + projektorer + TV-apparater + ljud i en trådlös skola

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-21 11:02

Jag behöver lite vägledning för setup av ett nätverk på en skola. Tanken är att både ljud och bild ska köras trådlöst i minst 8 klassrum med hjälp av IPad eller MacBook Air. Tanken är att man ska kunna befinna sig var som helst i klassrummet och kunna visa sin skärm från iPad/Mac. Vi kommer förhoppningsvis slippa trasiga/borttappade VGA/HDMI adaptrar/kablar.

Projektor och högtalare:
I vissa klassrum finns det projektor med HDMI-ingång där också externa högtalare finns uppriggade på väggen. Här har jag fram tills nu haft en ATV3 uppmonterad ovanför projektorn och kört trådlös video till projektorn, dock har jag kört ljudet separat via 3,5mm sladd till högtalarna. Jag skulle vilja också köra trådlöst ljud här, löser en airport express mina problem här? Det ska också vara smidigt för iPad användare att kunna komma in i klassrummet och antingen köra enbart ljud eller både ljud och bild.

TV+ATV(3):
I vissa mindre klassrum tänkte jag placera TV istället för projektor. Här ska man också kunna köra ljud+bild eller bara ljud. Här finns inga extra högtalare uppmonterade på väggen.

Tanke om nätverkskapacitet:
Jag tror att varje ATV måste vara inkoppla direkt till en airport express eller annat nätnav, för jag har upptäckt att bilden laggar om ATV är kopplad helt trådlöst. Vad tror ni? Jag vill inte ha massa ATV inköpta och sen så laggar bilden överallt.

Lösenord/avskilja ATV:
Om alla ATV ligger på samma nätverk, så måste jag sätta lösenord på de olika så att andra användare inte börja streaming ljud/bild på en enhet som finns i ett annat rum. Detta kanske man kan lösa genom att placera ATV på olika subnät?

Jag blir glad om någon vill dela med sig av sina konstruktiva tankar angående det trådlösa klassrummet, du kanske har ett litet tips eller rent av en hel lösning som du kan delge dig av?

Det du nämner låter vettigt. ATV kan köra både video och ljud, så kör på det. Duger inte det trådlösa till så kör kabel till ATV. Svårare än så är det inte.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-21 19:59

Jag har streamat HD-video från en iPad2 via en Airport Extreme (GE Lan & FE Wan) till en ATV2 utan något problem med film och lagg.

1
Bevaka tråden