Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac Kernelpanics

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en iMac 27" Late 2009 som har börjat krångla den senaste tiden. När datorn inte används så kraschar den. Det händer aldrig när jag använder datorn, utan det är bara när den inte används.

Har plockat ur den optiska enheten och ersatt den med en SSD som systemdisk, och ersatt originaldisken med en 2TB som fungerar som lagringsdisk. Om man är i rummet och inte använder datorn hör man ett litet tjut/pip från datorn (som jag antar kommer från lagringsdisken som försöker gå i eller ur någon slags vila).

När man sedan ska använda datorn står det ett meddelande i stil med, "Din dator startades om på grund av ett problem". I stort sett inget går att använda så man får starta om den och allt fungerar som vanligt igen. Det här sker ca 5-10 gånger per dag beroende på hur lite jag använder datorn.

Tycker det känns som att det är rätt så tydligt att det har med någon hårddisk att göra. Någon som har förslag på en lösning?

Varför är det tydligt att det beror på en av diskarna? Uppstod problemet direkt efter att du installerade SSDn?

Kolla loggarna om du hittar ngt vettigt.

SSDn har suttit i ca 2 år. Den mekaniska lagringsdisken i ca 1 år. Att jag anar att det betor på lagringsdisken beror på ljudet som uppstår när man inte använder datorn, låter som en hårddisk som helt plötsligt stannar av och tjuter till.

Och enligt min vetskap så är det bara två rörliga delar i min iMac, fläkten och hårddisken. Fläktar skapar inte ett sådant ljud.

Ok, testa ta ut/byta disken. Som du kanske vet så har inte SSD några rörliga delar så börja med den mekaniska.

Sen som sagt, kolla loggarna.

1
Bevaka tråden