Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med TC, olika DNS på olika enheter?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-06-19 09:48

Jag har råkat ut för en del konstigheter med mitt nya nätverk. Fiber från Ownit, men problemet lär ligga i min TC.

Jag har ställt in min TC att ansluta till internet med DHCP. Internt kör jag DHCP med låsta IP-adresser till respektive pryls MAC-adress.

Nu till problemet.
På min Mac Mini fungerar allt klockrent. Jag ser i Airportverktyget att jag får en IP-adress och DNS, sen är det bara att börja surfa. (Både med kabel och wifi) Allt bra så långt. Men till mina andra enheter (iPad, IPhone, Squeezbox, TV etc) kommer inte ut på nätet.
Om jag kikar i Airportverktyg på min iPad så ser jag att den felande länken troligen är DNS. Där står nämligen adressen till min router, alltså 192.168.1.1 (under DNS) och inte den DNS jag fått av operatören. Men hur "sjutton" ändrar jag det till rätt adress?
Kikar jag i inställningarna i routerna från datorn så har routern rätt DNS, kikar jag från iPad/iPhone så har den fel... Jag kan inte ändra i Airport-appen för de bärbara enheterna.

Jag hoppas att jag är rätt ute med mina funderingar... Hur kan det bli så här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-19 09:52

Kolla DHCP-scopet på din Airport, det är där du sätter vilken DNS som dina enheter skall använda.

Däremot skall det inte vara några problem att använda 192.168.1.1 om det nu är din router, men Apple´s routrar brukar normalt använda 10.0.1.1 har jag för mig.

Ursprungligen av Dalle:

Jag har råkat ut för en del konstigheter med mitt nya nätverk. Fiber från Ownit, men problemet lär ligga i min TC.

Jag har ställt in min TC att ansluta till internet med DHCP. Internt kör jag DHCP med låsta IP-adresser till respektive pryls MAC-adress.

Nu till problemet.
På min Mac Mini fungerar allt klockrent. Jag ser i Airportverktyget att jag får en IP-adress och DNS, sen är det bara att börja surfa. (Både med kabel och wifi) Allt bra så långt. Men till mina andra enheter (iPad, IPhone, Squeezbox, TV etc) kommer inte ut på nätet.
Om jag kikar i Airportverktyg på min iPad så ser jag att den felande länken troligen är DNS. Där står nämligen adressen till min router, alltså 192.168.1.1 (under DNS) och inte den DNS jag fått av operatören. Men hur "sjutton" ändrar jag det till rätt adress?
Kikar jag i inställningarna i routerna från datorn så har routern rätt DNS, kikar jag från iPad/iPhone så har den fel... Jag kan inte ändra i Airport-appen för de bärbara enheterna.

Jag hoppas att jag är rätt ute med mina funderingar... Hur kan det bli så här?

Att routern är DNS-server för enheter på det interna nätet är normalt - den hanterar anrop som den sedan vidarebefodrar till externa DNSer. På så sätt kan den cacha anrop från samtliga enheter. Exempelvis om du med din iPhone går till Facebook så har du adressen cachad i routern och du behöver alltså inte göra om frågan när du surfar till den med din mini.

Det som ser konstigt ut här, sett till den mängd nätverkskunskap du verkar ha, är att det du nämner som din "router" har en adress från ett C-klass nät (192.168.x.y) och inte A-klass nät (10.0.x.y) som en Airport/TC brukar tilldela som standard. Har du ändrat TCns närverksadress?

Min fråga är därför - har du en annan router än TCn uppkopplad på nätverket?

  • Medlem
  • 2013-06-19 10:29
Ursprungligen av hansfilipelo:

du nämner som din "router" har en adress från ett C-klass nät (192.168.x.y) och inte A-klass nät (10.0.x.y) som en Airport/TC brukar tilldela som standard. Har du ändrat TCns närverksadress?

Min fråga är därför - har du en annan router än TCn uppkopplad på nätverket?

Anledningen är nog mest gamla inrutade mönster i mitt beteende tror jag. Jag är van med 192.168 helt enkelt. Är det några andra skillnader annat än själva siffrorna?
Routern är ansluten rakt in i ett nätverksuttag, RJ45. Inget modem eller liknande i vägen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-19 10:40
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det som ser konstigt ut här, sett till den mängd nätverkskunskap du verkar ha, är att det du nämner som din "router" har en adress från ett C-klass nät (192.168.x.y) och inte A-klass nät (10.0.x.y) som en Airport/TC brukar tilldela som standard.

Lite OT och påverkar egentligen inte frågeställningen, men jag vill ändå påpeka att A-, B- och C-klassnät inte har med siffrorna att göra (längre*), utan längden på nätmasken.

A-klass: 255.0.0.0 / t.ex. 10.x.x.x
B-klass: 255.255.0.0 / t.ex. 10.1.x.x
C-klass: 255.255.255.0 / t.ex. 10.1.1.x

Det gäller dessutom alla IP-adresser, inte bara de som är reserverade för privata nät.

https://en.wikipedia.org/wiki/IPv4_subnetting...

Edit:
* Det var så förr, men när internet slog igenom så funkade det mindre bra med den uppdelningen. Nu för tiden används klassbenämningen på det sätt jag beskrev.
https://en.wikipedia.org/wiki/Classful_networ...

Senast redigerat 2013-06-19 10:53
  • Medlem
  • 2013-06-19 11:12

Tack alla för ert engagemang. Det hela var barnsligt enkelt. En hard reset av min TC och allt är frid och fröjd igen.
Synd bara att jag slösade bort två timmar på detta innan jag testade en reset.

Ursprungligen av Vassius:

Lite OT och påverkar egentligen inte frågeställningen, men jag vill ändå påpeka att A-, B- och C-klassnät inte har med siffrorna att göra (längre*), utan längden på nätmasken.

A-klass: 255.0.0.0 / t.ex. 10.x.x.x
B-klass: 255.255.0.0 / t.ex. 10.1.x.x
C-klass: 255.255.255.0 / t.ex. 10.1.1.x

Det gäller dessutom alla IP-adresser, inte bara de som är reserverade för privata nät.

https://en.wikipedia.org/wiki/IPv4_subnetting...

Edit:
* Det var så förr, men när internet slog igenom så funkade det mindre bra med den uppdelningen. Nu för tiden används klassbenämningen på det sätt jag beskrev.
https://en.wikipedia.org/wiki/Classful_networ...

Stanks. Får läsa på lite om CIDR inser jag.

1
Bevaka tråden