Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks till ny macbook air?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-13 20:07

Kan man hoppas på någon slags rabatt när 10.9 släpps om man köper en sprojtans mac nu eller brukar sådant bara gälla närmare releasedatum?

Jag har köpt lösgodispasar som varit dyrare än OS X Mountain Lion...

FWIW.

Ursprungligen av flygarn:

Kan man hoppas på någon slags rabatt när 10.9 släpps om man köper en sprojtans mac nu...

Inte om du köper datorn nu. Kanske om ett par månader.

Men spelar det verkligen någon roll? OS X är ju så billigt. Mountain Lion kostar 149 kr. Mavericks lär inte bli dyrare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-13 21:02

Det brukar vara om du köpt datorn mindre än en månad innan release av OS'et.
Eller var det 14 dagar?

Någon kan säkert bekräfta, men hursom skulle jag säga att köp datorn nu om du behöver/vill ha den.
Uppgraderingen kommer säkerligen vara billig.

  • Medlem
  • 2013-06-13 22:07

Så här var det med Mountain Lion. Blir sannolikt ett liknande upplägg nu, men när du kan köpa din MBA för att få en gratis uppgradering hänger ju helt och håller på när Mavericks släpps.

During its quarterly earnings conference call this afternoon, Apple has confirmed that OS X 10.8 Mountain Lion will go on sale tomorrow Wednesday, July 25. It will be available early morning through the Mac App Store for $19.99.

Apple has announced that OS X 10.8 upgrades will be free for qualifying Macs purchased at authorized resellers on or after June 11. The offer will be good for only a short period of time though. The deal ends just 30 days after Mountain Lion is made available in the Mac App Store, so users are encouraged to snatch the upgrade as soon as they can. Mac owners will be able to redeem the deal here.

http://www.techspot.com/news/49519-free-mount...

  • Medlem
  • Uppland
  • 2013-06-14 08:14

Hehe, min nya macbook air beställdes 10e juni. Murphy och jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 11:24
Ursprungligen av flygarn:

Hehe, min nya macbook air beställdes 10e juni. Murphy och jag.

Notera att hans citat gällde 10.8 Mountain Lion dock. Slutsatsen man kan dra var att man fick gratis uppdatering ca 6 veckor innan 10.8 släpptes. Om 10.9 Mavericks släpps "någon gång i höst" hade uppgraderingsprogrammet förmodligen inte börjat gälla förrän absolut tidigast i slutet av juli (mer troligt någon gång i augusti/september). Du är för tidigt ute hursomhelst

BTW: Av någon, för mig okänd anledning, så fick jag erbjudande att bli betatestare för Mavericks och det är en riktigt trevlig upplevelse;)

Och nej, det har ingen betydelse för tråden men jag var bara sprickfärdig;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-14 13:04
Ursprungligen av BlackSmp:

BTW: Av någon, för mig okänd anledning, så fick jag erbjudande att bli betatestare för Mavericks och det är en riktigt trevlig upplevelse;)

Och nej, det har ingen betydelse för tråden men jag var bara sprickfärdig;)

Vågar man köra beta 1 på sin vardagsdator? (har allt viktigt sparat på Dropbox, men ändå)

Den är väldigt stabil. Jag var iofs tvungen att uppdatera Dropbox för att den skulle fungera och jag var tvungen att avinstallera SwitchResX men det är allt (nästan:))

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 07:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Den är väldigt stabil. Jag var iofs tvungen att uppdatera Dropbox för att den skulle fungera och jag var tvungen att avinstallera SwitchResX men det är allt (nästan:))

Kör du den solo eller parallellt med 10.8?

Btw vad jag förstod det så har Maverick nya funktioner som ger bättre batteritid. Betyder det att batteritiden på nya Air kommer att bli ännu bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:12
Ursprungligen av Chaosstar:

Btw vad jag förstod det så har Maverick nya funktioner som ger bättre batteritid. Betyder det att batteritiden på nya Air kommer att bli ännu bättre?

Ja

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:47

Tror vi (eller finns det någon info om) att dessa funktioner för bättre batteritid drar nytta av nya specifika funktioner i Haswell eller kommer det mesta fungera i gamla Macar också?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 22:54
Ursprungligen av tooobe:

Tror vi (eller finns det någon info om) att dessa funktioner för bättre batteritid drar nytta av nya specifika funktioner i Haswell eller kommer det mesta fungera i gamla Macar också?

Finns nog en hel del energibesparande funktioner i Mavericks som inte kräver Haswell. Nya Safari sägs ju vara mycket energieffektivare t.e.x.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-15 23:05
Ursprungligen av Gordy:

Finns nog en hel del energibesparande funktioner i Mavericks som inte kräver Haswell. Nya Safari sägs ju vara mycket energieffektivare t.e.x.

Jo men använder man inte Safari så gör det varken till eller från
Tänkte mer på funktionen att "pausa" program i bakgrunden eller funktionen för att komprimera minne "on-the-fly". Känns som relativt hårdvarurelaterade funktioner...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-15 23:24
Ursprungligen av tooobe:

Jo men använder man inte Safari så gör det varken till eller från
Tänkte mer på funktionen att "pausa" program i bakgrunden eller funktionen för att komprimera minne "on-the-fly". Känns som relativt hårdvarurelaterade funktioner...

Tror det görs mest i mjukvaran men självklart är Haswell mer strömsnålt. Alla operativsystem kan göras mer energieffektiva genom att stänga av en massa funktioner man sällan har behov av.

Senast redigerat 2013-06-16 00:53
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-16 00:48
Ursprungligen av tooobe:

Jo men använder man inte Safari så gör det varken till eller från
Tänkte mer på funktionen att "pausa" program i bakgrunden eller funktionen för att komprimera minne "on-the-fly". Känns som relativt hårdvarurelaterade funktioner...

Hårdvaran har ingen aning om vad appar är för nåt. Schemaläggning och allokering av systemresurser är operativsystemets ansvar helt och hållet.

Minneskomprimering skulle rent teoretiskt gå att lösa delvis i hårdvara, men jag tvivlar på att så är fallet här. I fallet Airdrop för iOS sade de ju explicit att det kräver iPhone 5 eller motsvarande/nyare, men de sa inget sånt om prestandaoptimeringarna i OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-16 01:53
Ursprungligen av Vassius:

Hårdvaran har ingen aning om vad appar är för nåt. Schemaläggning och allokering av systemresurser är operativsystemets ansvar helt och hållet.

Minneskomprimering skulle rent teoretiskt gå att lösa delvis i hårdvara, men jag tvivlar på att så är fallet här. I fallet Airdrop för iOS sade de ju explicit att det kräver iPhone 5 eller motsvarande/nyare, men de sa inget sånt om prestandaoptimeringarna i OS X.

Sant. Om man tittar i http://images.apple.com/osx/preview/docs/OSX_... så står det inget om krav på hårdvara för Compressed memory eller App Nap.

Dock under Power Efficiency står det "The power technologies in OS X Mavericks were built with the capabilities of modern processors and the demands of modern apps in mind. The new power technologies work together to achieve substantial power savings, while maintaining—and in some cases even improving—the responsiveness and performance of your Mac."

Tänkbart att det är vissa av dessa "power technologies" som kräver nyare processorer, och inte kommer fungera på t.ex. Core 2 Duo processorer.

Senast redigerat 2013-06-16 02:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-27 17:59
Ursprungligen av Vassius:

Hårdvaran har ingen aning om vad appar är för nåt. Schemaläggning och allokering av systemresurser är operativsystemets ansvar helt och hållet.

Minneskomprimering skulle rent teoretiskt gå att lösa delvis i hårdvara, men jag tvivlar på att så är fallet här. I fallet Airdrop för iOS sade de ju explicit att det kräver iPhone 5 eller motsvarande/nyare, men de sa inget sånt om prestandaoptimeringarna i OS X.

Som jag misstänkte kräver iaf schemaläggning av processer och processorinstruktioner Haswell:
"Haswell ULT also enables support for Intel’s Power Optimizer framework. I’ve talked about this extensively over the past several months, but it’s effectively a messaging system that allows all devices/controllers within a system to coordinate going into sleep states during periods of idle time. Of all of the platform power optimizations, this is the only one that isn’t currently taken advantage of in OS X. You’ll have to wait for OS X Mavericks to realize these gains."

Källa: http://www.anandtech.com/show/7085/the-2013-m...

Komprimering av minne verkar fungera på min gamla Macbook Air...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-27 20:45
Ursprungligen av tooobe:

Som jag misstänkte kräver iaf schemaläggning av processer och processorinstruktioner Haswell:
"Haswell ULT also enables support for Intel’s Power Optimizer framework. I’ve talked about this extensively over the past several months, but it’s effectively a messaging system that allows all devices/controllers within a system to coordinate going into sleep states during periods of idle time. Of all of the platform power optimizations, this is the only one that isn’t currently taken advantage of in OS X. You’ll have to wait for OS X Mavericks to realize these gains."

Källa: http://www.anandtech.com/show/7085/the-2013-m...

Fast det du citerar har ju inte med App Nap att göra, utan med kontrollerad avstängning av hårdvaruenheter och -controllers. App Nap innebär att appar inte tilldelas CPU-tid i onödan, och det är en annan sak som sker helt och hållet i mjukvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-27 20:49
Ursprungligen av Vassius:

Fast det du citerar har ju inte med App Nap att göra, utan med kontrollerad avstängning av hårdvaruenheter och -controllers. App Nap innebär att appar inte tilldelas CPU-tid i onödan, och det är en annan sak som sker helt och hållet i mjukvara.

Verkar som du har rätt, läste nog lite för snabbt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-06-28 00:21
Ursprungligen av Chaosstar:

Btw vad jag förstod det så har Maverick nya funktioner som ger bättre batteritid. Betyder det att batteritiden på nya Air kommer att bli ännu bättre?

Enl. en av Apples regionschefer här i Sverige kommer batteritiden bli ännu bättre på nya MBA med 10.9. Så, ja

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-06-28 09:14

Finns det ingen funktion som mörklägger de delar av skärmen som inte används? Eller skulle en pålagd svärta inte göra till eller från om man ställt upp ljusstyrkan till en viss nivå?

Ursprungligen av andas:

...mörklägger de delar av skärmen som inte används?...

Hur definierar du "inte används"? Allt utanför den aktiva appens fönster?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-06-28 09:40

Precis, inget man vill ha på sin Imac kanske, men om man har ont om batteri och använder tex mail som sällan tar upp en större del av skärmytan. Då skulle alla icke använda fönster och bakgrund kunna släckas ner.

Är inte 13" eller 11" tillräckligt litet redan...

Skämt å sido, har aldrig tänkt på det där men jag undrar om du tjänar så mycket på en sådan funktion?

1
Bevaka tråden