Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp kommande Mac Pro

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-22 01:16

Börjat dyka upp en del sexkärniga i7 resultat som verkar vara nya MP, på Geekbench http://browser.primatelabs.com/geekbench2/206... Kan iofs vara fake

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-22 10:12
Ursprungligen av Gordy:

Börjat dyka upp en del sexkärniga i7 resultat som verkar vara nya MP, på Geekbench http://browser.primatelabs.com/geekbench2/206... Kan iofs vara fake

Det vore helt klart intressant om nya MacPro skalade från i7 på 4 cores up till Xeon på 12 cores. Och att priset hamnar rätt. i7 kör dock en helt annan plattform än Xeon vilket får mig tvivla på det.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det vore helt klart intressant om nya MacPro skalade från i7 på 4 cores up till Xeon på 12 cores. Och att priset hamnar rätt. i7 kör dock en helt annan plattform än Xeon vilket får mig tvivla på det.

Jepp, det är inte rimligt på något sätt, helt olika chipsets, helt olika fysiska sockets.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-22 11:20
Ursprungligen av keptang:

Jepp, det är inte rimligt på något sätt, helt olika chipsets, helt olika fysiska sockets.

Den i7 som testats har samma socket och en i7 är ju i princip en "enklare" Xeon.

Ursprungligen av Gordy:

Den i7 som testats har samma socket och en i7 är ju i princip en "enklare" Xeon.

Ja, är det E5 som kommer användas så är det samma, helt rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-22 19:48

Kan Apple få den nya MacPro att som sagt skala från en i7 för ca 15 - 20 000 kr till en 12 core Xeon på kanske 40 - 50 000 kr så är det en jävligt kompetent maskin.

Kostar däremot maskinen likt eller mer än idag kommer de få problem (sett till high-end). Ska bli spännande att se vad de gjort.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-22 20:29
Ursprungligen av Erik.dv:

Kan Apple få den nya MacPro att som sagt skala från en i7 för ca 15 - 20 000 kr till en 12 core Xeon på kanske 40 - 50 000 kr så är det en jävligt kompetent maskin.

Kostar däremot maskinen likt eller mer än idag kommer de få problem (sett till high-end). Ska bli spännande att se vad de gjort.

Om man ska spekulera lite i pris för en budgetmodell så kan man räkna på följande sätt med ungefärliga marknadspriser ink. moms och hyfsad marginal för Apple.

Låda moderkort,kylning och nätdel 7000
2 Enklare Firepro grafikkort 3000
16 GB minne 2000
Sexkärnig Processor 5000
256 GB SSD 3000

Blir runt 20.000 totalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-22 20:59
Ursprungligen av Gordy:

Om man ska spekulera lite i pris för en budgetmodell så kan man räkna på följande sätt med ungefärliga marknadspriser ink. moms och hyfsad marginal för Apple.

Låda moderkort,kylning och nätdel 7000
2 Enklare Firepro grafikkort 3000
16 GB minne 2000
Sexkärnig Processor 5000
256 GB SSD 3000

Blir runt 20.000 totalt.

Hoppas de kan hålla något i stil med det. Risken är om man kör en Apple på denna maskin blir den svårsåld. Ex har de tagit ut sjukliga överpriser på andra maskiner eller komponenter till dessa. Håller man en rimlig nivå så finns "hopp".

Mer än 32GB RAM lär börja svida när de bara har fyra slottar dessvärre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-22 21:33
Ursprungligen av Erik.dv:

Hoppas de kan hålla något i stil med det. Risken är om man kör en Apple på denna maskin blir den svårsåld. Ex har de tagit ut sjukliga överpriser på andra maskiner eller komponenter till dessa. Håller man en rimlig nivå så finns "hopp".

Apples tillval har inte varit billiga men egentligen inga överpriser utan jämförbara med det större tillverkare som HP, IBM etc. har tagit ut. Tänk på att Apple köper snabba minnen rätt tidigt i produktionen vilket ofta ger höga inköpspriser, medan små återförsäljare köper överskott och b-produktion på spotmarknader vilket ger lägre priser men om inte Apple och andra tillverkare köpte mängd först så skulle minnespriserna vara höga även från mindre återförsäljare.

[/quote]Mer än 32GB RAM lär börja svida när de bara har fyra slottar dessvärre.[/quote]
Tror 16GB minnesmoduler inte kommer vara så farligt dyra när nya MP släpps.
Finns fördelar med få slottar också som högre tillförlitlighet och lättare felsökning.

Läste en intressant sida

http://www.tonymacx86.com/mac-pro/101153-sort...

undra vad värsting modellen kommer landa på ..

tittar man på en FirePro W9000 så går ju den på 28.000

På nya Mac Pro ser det ju ut som man kan köra 2 st PCIe SSD kort så det kommer innebära 2 x 768 GB SSD ? alltså 1.5 TB ? om man utgår från SSD korten i Apples bärbara maskiner .. men kanske har nya Mac Pro en ny form av SSD kort så det blir 2 x 1.5 TB vi pratar om ?

Vad tror ni .... ?

Fixat länk. /mod

Senast redigerat 2013-07-21 17:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-21 16:33
Ursprungligen av gotfredsen:

Läste en intressant sida

http://www.tonymacx86.com/mac-pro/101153-sort....

undra vad värsting modellen kommer landa på ..

tittar man på en FirePro W9000 så går ju den på 28.000

På nya Mac Pro ser det ju ut som man kan köra 2 st PCIe SSD kort så det kommer innebära 2 x 768 GB SSD ? alltså 1.5 TB ? om man utgår från SSD korten i Apples bärbara maskiner .. men kanske har nya Mac Pro en ny form av SSD kort så det blir 2 x 1.5 TB vi pratar om ?

Vad tror ni .... ?

Länken fungerar inte. Men jag hoppas verkligen man har möjlighet till 2st PCIe SSD minst. De tar knappt någon plats och med Apples design bör två få plats.

Det är många som undrar hur Apple ska lösa kostnadsfrågan. Möjligen kommer de undan med någon form av "custom designed" FirePro kort som de får köpa och sälja mycket billigare. Som många noterat tidigare är det inte hårdvaran man primärt betalar för gällande FirePro och Quadro utan mjukvaran och eventuellt support. På Windows-sidan handlar det om OpenGL optimerade kort kontra "spelkorten". Sist har man mer VRAM men det kostar inte 8X pengarna för 2X mängden minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-21 16:58

http://www.tonymacx86.com/mac-pro/101153-sort...

Ovan var kanske länken du ville dela med dig av?

http://www.chiploco.com/intel-xeon-e5-2697-v2...

2949 dollar för enbart CPU 12 core Xeon E5 v2 ... gulp* .. det blir en dyr värsting modell ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-16 19:21
Ursprungligen av gotfredsen:

http://www.chiploco.com/intel-xeon-e5-2697-v2...

2949 dollar för enbart CPU 12 core Xeon E5 v2 ... gulp* .. det blir en dyr värsting modell ..

Så i runda svängar 25 000 SEK för CPU, 2x25 000 SEK för GPU, säkerligen 1x5 000 SEK för någorlunda lagring. RAM, moderkort mm tillkommer. 80-100 000 låter inte orimligt. Ouch.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-08-16 20:17

Pro-kunderna är en trogen kundgrupp. Inte stor men trogen.

Om Apple väljer att minska gruppen p.g.a. prissättning kommer det vara färre Pro-kunder nästa gång (om 6 år?). Och då kan Apple lägga ner hela tänket om att allt är så jävla bra. För alla köper inte datorer för att synka sina i-prylar mot instagram angående kladdkakor och solbrända fötter, eller fejsbooka att man tror sig gilla olika. Vi är en hel del som – ännu – använder Apples hårdvara för att den är grym som mjuk-/hårdvarukombo. Låt oss jobba istället för att bråka med ekonomer om vad som är hållbart eller ej.

Nu drog jag kanske i en växel (eller två) för mycket, men jag vill bara understryka att det vore fel av Apple om de tror att alla Pro-kunder väljer att fortsätta vara Pro-kunder - oavsett nya Pro-priser.

Jag hoppas att Pro-prylarna är vettigt prissatta. Som de varit tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-16 22:24

Jo, men en 12-core MacPro 2010 var inte billig. Jag tror en 6-core modell gick på runt 35 000 SEK med ett relativt risigt grafikkort och vanlig HDD.

Nyckeln är skalbarhet. Hoppas på maskiner från ca 15 000 SEK och uppåt även om det är mer realistiskt med ca 25 000 SEK och uppåt. Men hoppas verkligen Apple får en bra pris/prestanda med nya MacPro:n. Både 2006 och 2008-modellerna var enormt prisvärda - billigare än motsvarande DELL-burk på dera tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-17 00:35

Intressant att CPU:n skalar från ca 2 000 SEK upp till ca 20 000 SEK.

6, 8, 10 och 12 core är väl det som primärt är intressant.

8x 3.4 GHz eller 12x 2.7 GHz. Mums.

Så, kan man räkna med att det snart går att beställa? Tror ni det kommer vara galna kötider på mellanmodellen ( antagande)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-17 16:18
Ursprungligen av jurassic579:

Så, kan man räkna med att det snart går att beställa? Tror ni det kommer vara galna kötider på mellanmodellen ( antagande)?

Apple har ju börjat visa MacPro reklam på bio i USA så jättelångt bort är maskinen troligen inte. Jag tror fortfarande på en release september - oktober, troligen med OSX 10.9 som standard. Det har tror jag inte traditionellt sätt vara långa väntetider på MacPro, dock vet jag en generation av G5:orna var hopplösa att få tag i vid lansering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-17 19:21
Ursprungligen av Gordy:

Om man ska spekulera lite i pris för en budgetmodell så kan man räkna på följande sätt med ungefärliga marknadspriser ink. moms och hyfsad marginal för Apple.

Låda moderkort,kylning och nätdel 7000
2 Enklare Firepro grafikkort 3000
16 GB minne 2000
Sexkärnig Processor 5000
256 GB SSD 3000

Blir runt 20.000 totalt.

Efter att ha sett priser på E5-V2 låter ovan inte helt orimligt. Xeon E5-2630L V2 (6-core 2.4 GHz) går på c:a 4600 SEK med dagens USD kurs. Dock skulle jag tippa på minst det dubbla på GPU-sidan. Men att Apple släpper en ingångs MacPro med nedan känns troligt:

- 6-core 2.4 GHz
- 16GB RAM
- 2x Midrange GPU:er
- 1x 256 GB SSD

Pris 24 995 SEK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-17 19:28

Jag hoppas även Apple säljer MacPro:n med konsument GPU:er också. Kommande AMD Radeon HD 8970/9970 kommer vara snabbt - det pratas om c:a 5 TFLOP för en prislapp kring 4 000 SEK med 6GB VRAM. Visst är de 7 TFLOP Apple pratar om trevliga men jag vet inte om det är värt 6X pengarna för c:a 40% bättre prestanda. NVidia Titan är även det extremt snabbt om än aningen dyrare (runt 8 500 SEK).

Jag är nog faktiskt inte mest oroad hur fattig Mac Pro:n kommer göra mig utan mer hur ruinerad man kommer bli på tillhörande
4K Apple Cinema Display som självklart bör släppas vid samma tid ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-20 22:27
Ursprungligen av gotfredsen:

Jag är nog faktiskt inte mest oroad hur fattig Mac Pro:n kommer göra mig utan mer hur ruinerad man kommer bli på tillhörande
4K Apple Cinema Display som självklart bör släppas vid samma tid ..

Ha! Ja, lägg på 30 000 där!

Ursprungligen av gotfredsen:

Jag är nog faktiskt inte mest oroad hur fattig Mac Pro:n kommer göra mig utan mer hur ruinerad man kommer bli på tillhörande
4K Apple Cinema Display som självklart bör släppas vid samma tid ..

Vem säger att du måste köpa 4K Apple Cinema Display i samma veva som du köper nya Mac Pro:n? Du kan ju använda de befintliga skärmarna ett tag och sedan köpa in 4K skärmar när du fått ihop slantarna (om du då anser att du måste ha 4K skärmar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-08-21 08:42
Ursprungligen av The Real Viking:

Vem säger att du måste köpa 4K Apple Cinema Display i samma veva som du köper nya Mac Pro:n? Du kan ju använda de befintliga skärmarna ett tag och sedan köpa in 4K skärmar när du fått ihop slantarna (om du då anser att du måste ha 4K skärmar).

R2-Mac kräver en 4K-skärm, rekommenderar tre...

  • Medlem
  • ?
  • 2013-08-21 20:27

?Mac Pro redesigned in aluminium and glass.
http://www.flickr.com/photos/nepaltibet2005/9...

Bevaka tråden