Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Final Cut Pro

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-06-05 15:35

Hej.

Jag är på väg att köpa Final Cut Pro. Men jag funderar på om det kan vara bra att vänta ett tag och se om det kommer att släppas någon ny större version snart.

Finns det några rykten om detta? Eller tycker ni att det bara är att slå till? Sen undrar jag även om Apple brukar köra några "drivar" där dom sänker priset på t.ex FCP.

Jag har inte hört några rykten alls kring FCP. Och nej, Apple har inte tidsbegränsad rea på sina produkter... FCP är ju dessutom redan kraftigt prissänkt jämfört med förra versionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-05 15:50

Du kan alltid vänta tills efter WWDC och se om Apple ändrar AppleStore på något vis. Idag är det löjligt nog omöjligt att ta betalt för uppdateringar eller släppa demoversioner av en app. Köper du FCPX idag kan du enligt modellen som finns alltid uppdatera det. Dock kan Apple släppa "FCPX2" och därigenom igen ta betalt för programmet.

FCPX borde inom 6-12 månader se en större versions uppdatering.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-06-05 15:50

Ah, ok. Då är det väl bara att slå till då

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-06-05 16:09

Precis, det var det jag tänkte. Kortsiktigt. Om något kan hända under WWDC. Jag väntar nog tills efter måndagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-05 16:33
Ursprungligen av iRdny:

Precis, det var det jag tänkte. Kortsiktigt. Om något kan hända under WWDC. Jag väntar nog tills efter måndagen.

Ja, jag tror inget FCPX-relaterat lär hända. Ibland har Apple haft deras egna program som "tech-demos" - ex. visade man Aperature och FCPX som retina-upplösta program förra året. Detta var dock för resterande maskinerna små uppgraderingar bara.

Vad som är mer troligt är just förändringar till AppStore. Å andra sidan kan Apple annonsera "nu kan ni ta betalt för uppgraderingar!" vilket man sedan inte har en aning om hur det skulle påverka FCPX i framtiden. Vänta ett par dagar skadar inte - annars gäller som alltid "köp när du måste".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-13 19:37

Edit: butiken säljer INTE presentkort, inte ens när de haft med dem i sitt annonsblad.

Jag skall till Ica Max i Trollhättan (Överby) imorgon bitti och köpa FCPX. 10% rabatt på 250kr iTunes presentkort. Gäller v16.

Senast redigerat 2014-04-14 11:32

Min gissning är att det kommer att vara många år mellan FCPX-uppgraderingar som man tar betalt för. Kanske aldrig - har man köpt det så är man med för alltid. Skulle inte förvåna mig. Apple ger för det mesta bort program - dom lever ju på hårdvara. Dom har aldrig engagerat sig i antipiratkriget t.ex. Har man deras mjukisar så måste man gå och köpa en av deras burkar för att använda dessa mjukisar.
Vi som varit med många år ser ju dessutom nu hur Apple sätter pris på sina pro-appar som är löjligt lågt. Det måste vara tufft för konkurenter (Adobe, Telestream, m.m.) - som inte lever på hårdvara - att hänga med i Apple's extrema prisdumpningar :-D.

1
Bevaka tråden