Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är 2011 11" Macbook Air värd vid försäljning?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 13:44

Hej,

Behöver lite hjälp att värdera en 2011 11" Macbook Air, vad kan man få vid försäljning? 1,8 GHz i7, 4GB RAM, 128 GB SSD

Mvh
tooobe

Senast redigerat 2013-05-16 19:53

Kolla på http://www.mac2sell.net/

Det kan ge en fingervisning om priset, men jag tycker att de brukar lägga värderingen lite för högt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 14:11

Glömde nämna att jag redan tittat på mac2sell, de värderade den till 6.720 vilket jag tyckte lät högt, därför frågar jag här

Vad skulle ni betala för den om ni var ute efter en 2011 Macbook Air 11"?

Ursprungligen av tooobe:

Glömde nämna att jag redan tittat på mac2sell, de värderade den till 6.720 vilket jag tyckte lät högt, därför frågar jag här

Vad skulle ni betala för den om ni var ute efter en 2011 Macbook Air 11"?

Ca 5000:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 14:45
Ursprungligen av grenhall:

Ca 5000:-

Där nånstans känner jag också att den är värd...

Ursprungligen av tooobe:

Där nånstans känner jag också att den är värd...

4000:- om du vill ha den såld inom 2 dagar.

Hittills har jag inte haft fel vid en enda värdering så låt oss inte bryta denna segerrad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 15:02

6000 eller något mer borde du få om den är i bra skick. Under 6 är skampris.

Ursprungligen av Gordy:

6000 eller något mer borde du få om den är i bra skick. Under 6 är skampris.

Vad talar du om? Det har kommit en variant efter denna modellen med USB 3.0 720p iSight osv. Denna är två år gammal och snart kommer det nya Air:s. Den är inte värd 2/3 av dagens nypris. Begagnade "nya modellen" är. Inte denna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 15:32
Ursprungligen av grenhall:

Vad talar du om? Det har kommit en variant efter denna modellen med USB 3.0 720p iSight osv. Denna är två år gammal och snart kommer det nya Air:s. Den är inte värd 2/3 av dagens nypris. Begagnade "nya modellen" är. Inte denna.

Vad talar du själv om? 6000 är lite mer än hälften av dagens nypris inte 2/3. Det säljs regelbundet 11" MB Air med sämre processorer för 5-7500 så 6000 är minimi vad han bör släppa den för om den nu är i bra skick..

USB3 och 720p isight är ingen dealbreaker för de flesta som mest vill ha en smidig snabb beggad dator till bra pris.

Ursprungligen av Gordy:

Vad talar du själv om? 6000 är lite mer än hälften av dagens nypris inte 2/3. Det säljs regelbundet 11" MB Air med sämre processorer för 5-7500 så 6000 är minimi vad han bör släppa den för om den nu är i bra skick..

USB3 och 720p isight är ingen dealbreaker för de flesta som mest vill ha en smidig snabb beggad dator till bra pris.

Som sagt jag har inte haft fel på en enda av mina värderingar under de senast 30 tillfrågade gångerna.

Men visst det är väl klart att det alltid finns gökar som betalar mer än vad de flesta andra gör men de är få och svåra att hitta. Det jag ger personen här är ett faktiskt säljpris som han med 99% sannolikhet får. Inte vad han kanske får om 4 månader av någon dement 60-åring.

Sedan finns garantiaspekten också vilken är värd en hel del pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 18:14
Ursprungligen av Gordy:

Det säljs regelbundet 11" MB Air med sämre processorer för 5-7500

Det där undrar jag hur du vet? Det är väl få som brukar tala om vad de sålt sina enheter för. Just MBA 11" med den specen som är angiven i tråden tror jag inte priset blir över 5.000:-. Det är inte lika lätt att sälja Appleprylar idag till höga priser som för 5-6 år sen. Jag talar av egen erfarenhet, har byt Mac, iPhone och iPad väldigt ofta och just Macar är betydligt svårare att sälja idag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 18:18
Ursprungligen av grenhall:

Som sagt jag har inte haft fel på en enda av mina värderingar under de senast 30 tillfrågade gångerna..

Låter som om du tror på självuppfyllande profetior för du köper väl och säljer beggade macar själv? Kollar man på vad sämre specade eller motsvarande 11" MBA med i7 annonseras och säljs för så är 6000 mycket rimligt. Du räknade dessutom ordentligt fel nyss så känns som om man får ta dina värderingar med en nypa salt.

Ursprungligen av grenhall:

Men visst det är väl klart att det alltid finns gökar som betalar mer än vad de flesta andra gör men de är få och svåra att hitta. Det jag ger personen här är ett faktiskt säljpris som han med 99% sannolikhet får. Inte vad han kanske får om 4 månader av någon dement 60-åring.

Tycker din inställning till 60 åringar/dementa är rätt nedsättande och hör inte hit, men vad är det som säger att de flesta säljare inte kan tycka att det är värt att vänta några månader för att få bättre betalt?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 18:23
Ursprungligen av stile:

Det där undrar jag hur du vet? Det är väl få som brukar tala om vad de sålt sina enheter för.

Har sålt en del MBP och MBA själv när mitt företag bytt upp sig. Appledatorer brukar oftast inte säljas med någon större prutmån. Även om en del såklart försöker pruta.

Ursprungligen av stile:

Just MBA 11" med den specen som är angiven i tråden tror jag inte priset blir över 5.000:-. Det är inte lika lätt att sälja Appleprylar idag till höga priser som för 5-6 år sen. Jag talar av egen erfarenhet, har byt Mac, iPhone och iPad väldigt ofta och just Macar är betydligt svårare att sälja idag.

Lite över halva nypriset är inte ett högt pris för en åtråvärd och fortfarande modern Apple-produkt. Appleprodukter är generellt sett inte svårsålda och en MacBook Air med i7 processor är definitivt inte svårsåld för 6000 kronor. Finns vad jag såg inte en enda sådan till salu på blocket idag för under 6000.

Senast redigerat 2013-05-16 18:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 18:29
Ursprungligen av Gordy:

Lite under halva priset är inte ett högt pris för en åtråvärd Apple-produkt. Appleprodukter är generellt sett inte svårsålda och en MacBook Air med i7 processor är definitivt inte svårsåld för 6000 kronor. Finns vad jag såg inte en enda sådan till salu på blocket idag för under 6000.

Fast vad man begär är en sak, vad man sen säljer för en annan.
I den här artikeln har 99mac kollat med Tradera om faktiska priser: http://www.99mac.se/artikel/3960-kop-och-salj...

Från artikeln här på 99mac

Citat:

Vi bad även Tradera ta fram lite priser på försäljning av Mac-datorer. 
Produkt
Pris
Macbook Pro 15,4” Core i7 (2010)
10 300 kr
Macbook Air 11” (2011)
5 049 kr

Macbook Pro 13” Core i5 (2011)
6 600 kr
En större Macbook Pro med en fräsch processor och en 500 gigabyte hårddisk från 2010 genererade nästan dubbelt så mycket pengar som en Macbook Air från 2011 med 128 gigabyte flashlagring. En 13-tums Macbook Pro från 2011 såldes för 1 500 kronor mer än Air-maskinen av samma årsmodell. 

Nu är ju det visserligen bara på just den MBA 11" men att priserna generellt skulle vara högre än det tror jag inte.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 18:34
Ursprungligen av stile:

Fast vad man begär är en sak, vad man sen säljer för en annan.
I den här artikeln har 99mac kollat med Tradera om faktiska priser: http://www.99mac.se/artikel/3960-kop-och-salj...

Från artikeln här på 99mac
Nu är ju det visserligen bara på just den MBA 11" men att priserna generellt skulle vara högre än det tror jag inte.

Den MBAn hade troligen inte i7 processor. Klart det går att få bättre betalt än man får på Tradera. Folk som handlar på Tradera köper ofta grisen i säcken (inte sällan stöldgods och trainwrecks) och betalar därmed inte topdollar direkt. Dessutom tillkommer ofta frakt på några hundra.

Ursprungligen av Gordy:

Låter som om du tror på självuppfyllande profetior för du köper väl och säljer beggade macar själv? Kollar man på vad sämre specade eller motsvarande 11" MBA med i7 annonseras och säljs för så är 6000 mycket rimligt. Du räknade dessutom ordentligt fel nyss så känns som om man får ta dina värderingar med en nypa salt.

Tycker din inställning till 60 åringar/dementa är rätt nedsättande och hör inte hit, men vad är det som säger att de flesta säljare inte kan tycka att det är värt att vänta några månader för att få bättre betalt?

Du menade att jag inte tog hänsyn till att det var en i7 med en tilläggskostnad? Nej det gjorde jag inte för gemene man skiter i om det är i3, i5 eller i7 eftersom de flesta inte vet vad skillnaden är.

När någon frågar om en värdering inför sälj så brukar de flesta inte vilja vänta någon längre stund på att få sina prylar sålda därför tog jag inte hänsyn till eventuella fördröjningar i försäljningen.

Ursprungligen av Gordy:

Den MBAn hade troligen inte i7 processor. Klart det går att få bättre betalt än man får på Tradera. Folk som handlar på Tradera köper ofta grisen i säcken (inte sällan stöldgods och trainwrecks) och betalar därmed inte topdollar direkt. Dessutom tillkommer ofta frakt på några hundra.

Nej tvärtom. På Tradera betalar folk oftast bättre än på Blocket. Eftersom auktionsdjävulen får tag i dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 18:43
Ursprungligen av Gordy:

Den MBAn hade troligen inte i7 processor. Klart det går att få bättre betalt än man får på Tradera. Folk som handlar på Tradera köper ofta grisen i säcken (inte sällan stöldgods och trainwrecks) och betalar därmed inte topdollar direkt. Dessutom tillkommer ofta frakt på några hundra.

Men har du några andra uppgifter på att priserna är så höga som du angav i ett inlägg lite längre upp?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 18:43

Lite lustigt att en precis likadan som den som det frågas om i den här tråden just såldes på Tradera för 6.667 kronor. Sorry Grenhall!

Tror definitivt den kunde ha inbringat mer om den sålta utanför Tradera.
http://www.tradera.com/macbook-air-11-4gb-ram...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 18:45
Ursprungligen av grenhall:

Nej tvärtom. På Tradera betalar folk oftast bättre än på Blocket. Eftersom auktionsdjävulen får tag i dem.

Det är en myt, oftast får man bättre betalt genom Blocket & andra radannonser. Folk vill fynda på Tradera. Fast det är klart att det finns undantag från det.

@Gordy Ditt inlägg om MBA:n bevisar snarare min poäng än din. Jag säljer en hel del på Tradera och för att ta ett exempel sålde jag en iPhone 4 utan garanti och med 16GB minne för 2700:-. Jämför med senaste säljet av en 4S på Blocket för 2100:- med garanti kvar. Det skiljer en månad mellan försäljningarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-16 18:56
Ursprungligen av Gordy:

Har sålt en del MBP och MBA själv när mitt företag bytt upp sig. Appledatorer brukar oftast inte säljas med någon större prutmån. Även om en del såklart försöker pruta.

Lite över halva nypriset är inte ett högt pris för en åtråvärd och fortfarande modern Apple-produkt. Appleprodukter är generellt sett inte svårsålda och en MacBook Air med i7 processor är definitivt inte svårsåld för 6000 kronor. Finns vad jag såg inte en enda sådan till salu på blocket idag för under 6000.

Håller delvis med. En MacBook Air med i7 processor är värd vad marknaden är beredd att betala inte vad vi sitter här och säger. Hur fort vill man sälja datorn är också helt avgörande samt skicket förstås och batteriets kapacitet. Men man kan inte dra ut på affären i månader då sjunker priset snarare.

Har man original inköpskvittot och original kartong så visst 6000 kr. Ett original kvitto är bra att ha i eventuella försäkrings ärenden även om garantin har gått ut. Ett original inköpskvitto höjer priset och hjälper till en seriös och bra betald affär för säljaren . Förhoppningsvis en nöjd köpare också.

Finns dock mer "bra" moderna bärbara mac modeller ( MBA- MBP) till salu nu i dagsläget än för några år sedan så man får inte riktigt lika mycket betalt längre för bättre processorer och krimskrams. Men i7 är alltid en i7 processor även i en MBA.

Ska man verkligen kräma ut 6000 kr + så får man se till att ha toppskick på den lille bärbara och alla tillbehör och kvitton intakta.

Senast redigerat 2013-05-16 19:07
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 19:01
Ursprungligen av grenhall:

@Gordy Ditt inlägg om MBA:n bevisar snarare min poäng än din. Jag säljer en hel del på Tradera och för att ta ett exempel sålde jag en iPhone 4 utan garanti och med 16GB minne för 2700:-. Jämför med senaste säljet av en 4S på Blocket för 2100:- med garanti kvar. Det skiljer en månad mellan försäljningarna.

Så din värdering gällde inte vad man får på Tradera då menar du? Lite fishy värdering i så fall. Jag vidhåller att man normalt dock får bättre betalt utanför Tradera (vad gäller det mesta man säljer i bra skck iaf). Men Tradera har så klart en del fördelar (och nackdelar). Din iPhone 4s sålde du nog lite för billigt men den kanske inte var i så bra skick?

Senast redigerat 2013-05-16 19:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 19:53

Kollat lite på Tradera nu också och en likadan gick för drygt 6500, så verkar vara värd något mer än jag trodde.
http://www.tradera.com/macbook-air-11-4gb-ram...

Ursprungligen av Gordy:

Så din värdering gällde inte vad man får på Tradera då menar du? Lite fishy värdering i så fall. Jag vidhåller att man normalt dock får bättre betalt utanför Tradera (vad gäller det mesta man säljer i bra skck iaf). Men Tradera har så klart en del fördelar (och nackdelar). Din iPhone 4s sålde du nog lite för billigt men den kanske inte var i så bra skick?

Min värdering baserades på ett par olika faktorer bland annat att rätt många fler använder Blocket än Tradera. På Blocket finns det oftast rätt många annonser utlagda inom samma område om det inte är något unikt, vilket en MBA inte är, och då får man räkna ner priset. Sedan är datorn närmare 2 år gammal och jag antar att varken originalkvitto eller låda finns kvar då det inte skrevs. Sedan är den sista faktorn jag tar med i beräkningen hur snabbt man vill få sålt datorn. 5000:- så är man av med den inom två veckor, 4000:- så försvinner den samma dag mer eller inom ett par timmar.

Eftersom jag säljer och köper en del hårdvara själv så talar jag utifrån erfarenhet. Jag sålde en MBA 13'' mid 2012 med i5-processor, 128GB HD samt 4GB ram för 7500:- men då var skärmen helt ny, hela locket alltså, och batteriet var i toppskick med 45 cykler. Sedan vet jag var man ska annonsera och har mycket kontakter så det är lättare för mig att få ut det jag begär. Sedan gäller det att ha lite tur också och nu var det en person som hittade mig som behövde en MBA samma dag.

Men där har du iaf en förklaring till min värdering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-16 20:08
Ursprungligen av tooobe:

Kollat lite på Tradera nu också och en likadan gick för drygt 6500, så verkar vara värd något mer än jag trodde.
http://www.tradera.com/macbook-air-11-4gb-ram...

Precis så lyssna inte alltid på alla kråkor som kraxar och vet bäst om allting

Låt marknaden avgöra fsg priset med ett reservationspris så du känner dig trygg

Det är bara du själv som kan sätta värdet på dina saker.
Sedan skall du hitta en köpare också.

Marknaden är ju trots allt fri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 21:22

@ tooobe
Vore schyst om du uppdaterar tråden när du sålt MBA:n med hur mycket du fick för den.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 21:34
Ursprungligen av grenhall:

Du menade att jag inte tog hänsyn till att det var en i7 med en tilläggskostnad? Nej det gjorde jag inte för gemene man skiter i om det är i3, i5 eller i7 eftersom de flesta inte vet vad skillnaden är.

Rätt oseriöst sätt att värdera, du vet ju att en MBA med i7 är värd mer och fler än du tror det, gör det också.

Ursprungligen av grenhall:

När någon frågar om en värdering inför sälj så brukar de flesta inte vilja vänta någon längre stund på att få sina prylar sålda därför tog jag inte hänsyn till eventuella fördröjningar i försäljningen.

Men som sagt det fanns ju ingen motsvarande under 6000 någonstans (iaf där jag kollade), vilket tyder på att man ganska lätt får minst 6000 för denna dator om den är i bra skick.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 21:37
Ursprungligen av CUBEIS:

Precis så lyssna inte alltid på alla kråkor som kraxar och vet bäst om allting

Låt marknaden avgöra fsg priset med ett reservationspris så du känner dig trygg

Sen ska man vara medveten om att säsong spelar in även när man ska sälja en dator(fast inte lika mycket som hockeyrör såklart). Saker som är svåra att sälja till ett tillfredsstallande pris en viss tid på året går åt som smör andra perioder när de är i säsong.

Bevaka tråden