Låsa upp iPhone 4S hos 3..

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en telefon i andra hand som visade sig vara låst till 3.
På deras hemsida står det:

Citat:

Villkor för upplåsning av operatörslås
Mobiltelefonen är operatörslåst till 3 i tolv (12) månader, om inget annat anges. På din begäran och mot avgift ger vi dig koden för att ”låsa upp” den. Observera att upplåsningen inte påverkar bindningstiden eller avtalet i övrigt. Övrig hårdvara (såsom routrar och modem till bredband) är, om inget annat anges, låsta under bindningstiden.

Jag kanske är helt ute och cyklar.. Men jag tolkar den texten som att det inte är några problem att låsa upp telefonen även under abonnemangstiden, bara att bindningstiden kommer vara densamma.
De vägrar att göra det dock..
Eller snarare, först sa en tjej att hon kunde fixa det bara jag laddade ett kontantkort. Hon ringde dock aldrig tillbaks och nu hävdar killen jag mailat med att telefonen är bunden till abonnemanget. Känns som att hårdvaran och själva SIM-kortet/abonnemanget borde skiljas på i vilket fall..

Smått frustrerad och ville skriva av mig lite.. Får se hur allt löser sig.

Ser ingen fråga i det du har skrivit?

Hur som helst är det oftast så att man kan låsa upp en iPhone 12 månader efter inköpstillfället, oavsett om bindningstiden har passerat eller ej. Mot en kostnad givetvis.

Ursprungligen av ChibiChibiUsagi:

...Men jag tolkar den texten som att det inte är några problem att låsa upp telefonen även under abonnemangstiden...

Ja, om abonnemangets bindningstid är längre än 12 månader så är ju den tolkningen åtminstone delvis rätt.

Men det spelar egentligen ingen roll vilket abonnemang du har, eller vilken bindningstid abonnemanget har.

Efter 12 månader kan man köpa en upplåsning. Punkt. Jag ser inget tolkningsutrymme i det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om abonnemangets bindningstid är längre än 12 månader så är ju den tolkningen åtminstone delvis rätt.

Men det spelar egentligen ingen roll vilket abonnemang du har, eller vilken bindningstid abonnemanget har.

Efter 12 månader kan man köpa en upplåsning. Punkt. Jag ser inget tolkningsutrymme i det.

Finns inget att tolka heller.

Man behöver icke köpa ngt kontantkort för det heller. Det kostar 350:-. Sedan om de vill ge dig ett kontantkort är en annan sak men det kostar 350:- att låsa upp.

Jaja, finns viljan där så läser man ju som man vill ibland.
Tack för att ni läste ~

Jag kanske är helt ute och cyklar.. Men jag tolkar den texten som att det inte är några problem att låsa upp telefonen även under abonnemangstiden, bara att bindningstiden kommer vara densamma.
Eller snarare, först sa en tjej att hon kunde fixa det bara jag laddade ett kontantkort. Hon ringde dock aldrig tillbaks och nu hävdar killen jag mailat med att telefonen är bunden till abonnemanget. Känns som att hårdvaran och själva SIM-kortet/abonnemanget borde skiljas på i vilket fall..

I citerad text framgår att telefonen är operatörslåst till 3 i tolv månader, om inte annat anges. Vad står det i det avtal du tecknade hos operatören när du köpte din iPhone? Om det inte framgår annat än 12 månader där så ska du kunna kräva att de låser upp din telefon. Annars är det ett avtalsbrott från deras sida.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-15 23:01

Eftersom den köptes i andra hand kanske TS inte har avtalet… jag tycker också att han ska stå på sej!

Ja.. Saken är den att jag fått två olika besked från 3.
Ett om att telefonen skulle vara låst till december 2013 och ett annat om att den skulle vara låst till april 2014.. Vilket inte känns rimligt då jag köpte den second hand i februari, i oöppnad förpackning, så snarare december då.
Men får se hur det löser sig. En kompis till en kompis jobbar på 3 så tog kontakt där.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2013-05-16 08:00

Ja.. Saken är den att jag fått två olika besked från 3.
Ett om att telefonen skulle vara låst till december 2013 och ett annat om att den skulle vara låst till april 2014.. Vilket inte känns rimligt då jag köpte den second hand i februari, i oöppnad förpackning, så snarare december då.
Men får se hur det löser sig. En kompis till en kompis jobbar på 3 så tog kontakt där.

Köpte du en telefon som ursprungligen köptes med abonnemang, i oöppnad förpackning, av en privatperson? I så fall hoppas jag att du känner och litar på denna person, annars kan du nog räkna med att telefonen spärras när den som är skriven på abonnemanget inte betalar räkningarna...

Ja, usch, sånt vill man inte tänka på.. Tyvärr är väl historien så att jag och en kompis bytte telefon då han inte ville ha iOS att göra etc etc.
Men säljaren i fråga hade bra feedback så det är väl bara att hålla andan och hoppas.

det brukar vara så att endast första ägaren kan låsa upp telefonen.
det beskedet fick vi allafall när vi skulle låsa upp vår hos tre och eftersom att vi inte har något kontrakt på "upplåsning efter x-antal månader" så kan man inte hänvisa till detta.

rätta mig om jag har fel

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

det brukar vara så att endast första ägaren kan låsa upp telefonen...

Om det stämmer så är det bara löjligt av 3. Varför ska de göra det onödigt svårt och komplicerat?

Hos Telenor så går man till en sida på deras sajt, och knappar in sitt IMEI-nummer. Om den är Telenorlåst och mer än 12 månader gammal så låses den upp. Klart på några minuter. Det kostar ju visserligen 350 kr, men det är iallafall enkelt och utan något tjafs.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

det brukar vara så att endast första ägaren kan låsa upp telefonen.
det beskedet fick vi allafall när vi skulle låsa upp vår hos tre och eftersom att vi inte har något kontrakt på "upplåsning efter x-antal månader" så kan man inte hänvisa till detta.

rätta mig om jag har fel

Då rättar jag dig...

Det är fel. Vem som helst kan låsa upp vilken iPhone som helst. Så länge den är 12 månader gammal eller mer.

.... Och jag rättar Er båda

Det går bra att låsa upp Telia, Halebop samt Tre/3 även om telefonen endast är 1 dag gammal.
Du behöver heller inte vara "första ägare" av telefonen, och om det är tid kvar innan avtalet löper ut så går det också att låsa upp alla iPhone-modeller. Telenor är dock lite knepigare, där måste garantin ha upphört för att kunna låsa upp telefonen.

Skicka ett PM till mig med din mail, så låser jag upp Era iPhone till bra pris

Mvh
Christer

Senast redigerat 2013-06-27 09:13
Ursprungligen av mobitel34:

.... Och jag rättar Er båda

Det går bra att låsa upp Telia, Halebop samt Tre/3 även om telefonen endast är 1 dag gammal.
Du behöver heller inte vara "första ägare" av telefonen, och om det är tid kvar innan avtalet löper ut så går det också att låsa upp alla iPhone-modeller. Telenor är dock lite knepigare, där måste garantin ha upphört för att kunna låsa upp telefonen.

Skicka ett PM till mig med din mail, så låser jag upp Era iPhone till bra pris

Mvh
Christer
www.imeiserver.se

Ett år ska gälla för Telenor också. Har inget med bindningstiden att göra.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ett år ska gälla för Telenor också. Har inget med bindningstiden att göra.

Jo, det är det jag skriver, men kanske skall vara mer tydlig: Telefonens garanti måste ha upphört = 12 månader.
Om det sedan finns ett avtal på 18 eller 24 månader så spelar det ingen roll.

Senast redigerat 2013-06-27 09:14
Ursprungligen av mobitel34:

Jo, det är det jag skriver, men kanske skall vara mer tydlig: Telefonens garanti måste ha upphört = 12 månader.
Om det sedan finns ett avtal på 18 eller 24 månader så spelar det ingen roll.

Jag kallar BS på hela ditt inlägg. Försökte låsa upp min 4 månader gamla iPhone 5. Det nekas eftersom den är låst även hos Apple då IMEI är kopplat till serienummer som levererats till respektive operatör. Men lycka till med din business alltid lurar man någon.

Operatören har full möjlighet att låsa upp en iphone innan 12 mån, dock går det emot deras rutiner och de brukar endast låsa upp innan 12 mån om riktigt goda skäl finns. Det är operatören som meddelar Apple att IMEI X ska låsas upp. Alla andra metoder ställer jag mig tveksam till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-28 00:48

Det är ganska välkänt att det finns tjänster som låser upp iPhones på ett helt riktigt sätt, dvs samma sätt som operatörerna använder för att låsa upp iPhones (det blev olagligt i USA nyligen att använda sådana tjänster t.ex.). Om sedan tjänsten ovan är en av dessa korrekta tjänster vet jag inte, det brukar kosta betydligt mer på de tjänster jag sett (runt 1000kr) för svenska operatörer.

Ursprungligen av grenhall:

Jag kallar BS på hela ditt inlägg. Försökte låsa upp min 4 månader gamla iPhone 5. Det nekas eftersom den är låst även hos Apple då IMEI är kopplat till serienummer som levererats till respektive operatör. Men lycka till med din business alltid lurar man någon.

Är den låst till Telenor så förstår jag att den INTE gick att låsa upp... det är ju det som jag påpekar i mitt inlägg.
Telia/Halebop och Tre fungerar alldeles utmärkt att låsa upp på alla modeller, men INTE Telenor om garantin finns kvar på telefonen. Eftersom iPhone 5 inte funnits i ett år än, så är det ganska självklart att den inte går att låsa upp.

Senast redigerat 2013-07-04 09:37

Ett inlägg redigerat och ett inlägg borttaget, se våra regler och §9.

Mvh

1
Bevaka tråden