Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ableton CPU problem, Ny Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 18:01

Hej!

Har ett stort problem med Ableton som gör att CPUn hoppar upp i taket och får ljudet att låta såhär:

http://www13.zippyshare.com/v/80441370/file.h...

Här har ni problemet:

http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t...

Och här säger en user att det är min i7 2,0Ghz processor som felet ligger i:

http://forum.anjunabeats.com/topic/64241-able...

Kan det vara så att processorn är för klen? i och med att 2,0ghz per enkel kärna är rätt lite?

Känns väldigt orimligt att datorn är så pass klen för Ableton Live 9 som jag använder för att producera musik i.

Isåfall, vad skulle ni rekommendera för dator för att producera musik i samt hur mycket skulle det kosta att byta dator för mig?

Tacksam för svar!

Senast redigerat 2013-05-13 18:12

Kan tyvärr inte hjälpa till med problemet, men något verkar ha gått fel när du klistrade in dina länkar.

Länkar fixade.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 18:13
Ursprungligen av jontah:

Hej!

Har ett stort problem med Ableton som gör att CPUn hoppar upp i taket och får ljudet att låta såhär:

http://www13.zippysh...41370/file.html

Här har ni problemet:

http://www.kvraudio....der=asc&start=0

Och här säger en user att det är min i7 2,0Ghz processor som felet ligger i:

http://forum.anjunab...on-cpu-problem/

Kan det vara så att processorn är för klen? i och med att 2,0ghz per enkel kärna är rätt lite?

Känns väldigt orimligt att datorn är så pass klen för Ableton Live 9 som jag använder för att producera musik i.

Isåfall, vad skulle ni rekommendera för dator för att producera musik i samt hur mycket skulle det kosta att byta dator för mig?

Tacksam för svar!

Dina länkar är tyvärr "trasiga".
Live är ett väldigt processorkrävande program på grund av sin funktionsmodell och mer så ju mer du vill få ut ur det. Men funkar ändå hyfsat bra på de flesta MacBook Pro av senare års modell.
Antar att du gör större projekt med många plugin-instrument och effekter går säkert att få ut mer prestanda än du får nu men det är ändå kanske bäst att köpa en ny i7 iMac eller en i7 MBP kostar båda från runt 15000 om du kollar runt lite, Kommer iofs lanseras nya MBP relativt snart så det kan vara värt att vänta lite.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 18:16
Ursprungligen av Gordy:

Dina länkar är tyvärr "trasiga".
Live är ett väldigt processorkrävande program på grund av sin funktionsmodell och mer så ju mer du vill få ut ur det. Men funkar ändå hyfsat bra på de flesta MacBook Pro av senare års modell.
Antar att du gör större projekt med många plugin-instrument och effekter går säkert att få ut mer prestanda än du får nu men det är ändå kanske bäst att köpa en ny i7 iMac eller en i7 MBP kostar båda från runt 15000 om du kollar runt lite, Kommer iofs lanseras nya MBP relativt snart så det kan vara värt att vänta lite.

Funkar länkarna nu?

Det är det som är det sjuka, jag använder 1-2 vst synthar enbart och det verkligen hoppar upp i taket på CPU mätaren, har diskuterat detta i 2 forum och ingen har kommit fram till lösning. Ableton har inte svarat på flera veckor..

Så dålig kan ju inte en i7 2,0Ghz processor vara? dessutom med 16GB ram och intern SSD som OSX och Ableton är installerat på? :S

Har pratat med andra som sitter på både PC och MAC och dem kör lätt 15-20st vst/au instrument (3rd party plugins) utan problem i Ableton - jag kan inte ens köra 2st? mina projekt är inte stora alls eftersom jag är limiterad till detta. 20tracks varav 18-19 är enbart samples.

Här har ni länkarna igen: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t...

http://forum.anjunabeats.com/topic/64241-able...

och såhär låter det hos mig:

http://www13.zippyshare.com/v/80441370/file.h...

Ledsen om det är emot reglerna att länka såhär i forumet, men orkar inte skriva 10 sidor ang. mitt problem i Ableton igen fast på svenska.

Jag gissar på att det är något fel på min Macbook Pro eller något, för det funkar för alla andra, även dem med sämre processor och sämre dator än mig inoverall?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 18:33
Ursprungligen av jontah:

Jag gissar på att det är något fel på min Macbook Pro eller något, för det funkar för alla andra, även dem med sämre processor och sämre dator än mig inoverall?

Kör du 64 bitars Live9?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 18:39
Ursprungligen av Gordy:

Kör du 64 bitars Live9?

Har testat både 64 och 32bit, gör ingen skillnad, förutom att 64bitars så fungerar inte 32bit pluginen , så har en bridge till det, drar lite mer, men inte mycket..

Tror ni att min dator inte orkar? är det därför? vad bör jag ha för att det ska funka tillräckligt bra och vad kan min dator vara värd om jag nu tvingas sälja?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 19:02
Ursprungligen av jontah:

Har testat både 64 och 32bit, gör ingen skillnad, förutom att 64bitars så fungerar inte 32bit pluginen , så har en bridge till det, drar lite mer, men inte mycket..

Borde göra skillnad eftersom 64 bitar utnyttjar datorns resurser bättre.

Ursprungligen av jontah:

Tror ni att min dator inte orkar? är det därför? vad bör jag ha för att det ska funka tillräckligt bra och vad kan min dator vara värd om jag nu tvingas sälja?

Dina problem kan bero på att du har en massa onödiga processer igång i bakgrunden kan du inte lägga upp en screen dump på Aktivitetskontrollsfönstret/Alla processer?

Vilken datormodell har du exakt?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 19:15
Ursprungligen av Gordy:

Borde göra skillnad eftersom 64 bitar utnyttjar datorns resurser bättre.

Dina problem kan bero på att du har en massa onödiga processer igång i bakgrunden kan du inte lägga upp en screen dump på Aktivitetskontrollsfönstret/Alla processer?

Vilken datormodell har du exakt?

Har absolut ingenting annat igång förutom skype..

Jag har Macbook Pro 2,0Ghz Intel Core i7, 16 GB 1333 MHz DDR3, AMD Radeon HD 6490M 256 MB, tidig 2011, har dessutom tagit ut och satt in optibay och har satt in en SSD 240GB Vortex 3 disk istället för den vanliga som medföljde datorn.

http://www13.zippyshare.com/v/78230474/file.h...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 19:24
Ursprungligen av jontah:

Har absolut ingenting annat igång förutom skype..

Har du provat med nedstängt Skype? Det kan ju ta en del datorkraft.
Vad du har igång och vad datorn har igång är inte riktigt samma sak, kunde du lägga upp en skärmdump över alla processer som är igång i datorn?

Ursprungligen av jontah:

Jag har Macbook Pro 2,0Ghz Intel Core i7, 16 GB 1333 MHz DDR3, AMD Radeon HD 6490M 256 MB, tidig 2011, har dessutom tagit ut och satt in optibay och har satt in en SSD 240GB Vortex 3 disk istället för den vanliga som medföljde datorn.

Är det Dual eller QuadCore? Oavsett det så är det ju hyfsat bra andrahandsvärde om du vill byta upp dig.

Ursprungligen av Gordy:

Är det Dual eller QuadCore? Oavsett det så är det ju hyfsat bra andrahandsvärde om du vill byta upp dig.

Borde vara en i7-2635QM i en tidig 2011 på 2.0, så Quad.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 19:45
Ursprungligen av Gordy:

Har du provat med nedstängt Skype? Det kan ju ta en del datorkraft.
Vad du har igång och vad datorn har igång är inte riktigt samma sak, kunde du lägga upp en skärmdump över alla processer som är igång i datorn?

Är det Dual eller QuadCore? Oavsett det så är det ju hyfsat bra andrahandsvärde om du vill byta upp dig.

Står inte om det är Dual eller QuadCore står bara Intel Core i7..

Fick du inte en skärmdump? allt får inte plats på en sida ser det ut som ;o och har inget annat igång förutom skype och nu chrome när jag skriver detta..

http://www16.zippyshare.com/v/36974001/file.h...

där är en dump, men att skype skulle dra så mkt skulle bara vara konstigt, det är ju Ableton som drar sjukt mycket.. tydligen räcker inte min processor till för detta..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 19:50
Ursprungligen av jontah:

Står inte om det är Dual eller QuadCore står bara Intel Core i7..

Fick du inte en skärmdump? allt får inte plats på en sida ser det ut som ;o och har inget annat igång förutom skype och nu chrome när jag skriver detta..

Jag menade en skärmdump med ett större mer utdraget aktivitetskontrollfönster där man ser mer, men av det jag ser verkar din dator ha igång betydligt mer än du tror.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 19:52
Ursprungligen av Gordy:

Jag menade en skärmdump med ett större mer utdraget aktivitetskontrollfönster där man ser mer, men av det jag ser verkar din dator ha igång betydligt mer än du tror.

yes länkade! http://www16.zippyshare.com/v/36974001/file.h...

Ursprungligen av jontah:

Står inte om det är Dual eller QuadCore står bara Intel Core i7..

Prova följande i terminalen för att se vilken processormodell du har:

sysctl -n machdep.cpu.brand_string
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 20:02

Tror det bästa och enklaste du kan göra för tillfället är att stänga av skype, stänga ned Google Chrome och eventuella Video/P2P "trojaner"slå av Spotlightindexering stänga av trådlöst nätverk starta om och förundras över hur mycket bättre Ableton Live fungerar när den får använda datorns resurser mestadels själv.
Sen kan du ju kolla upp diverse OSX processers vara eller icke vara.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 20:03
Ursprungligen av Luftvargen:

Prova följande i terminalen för att se vilken processormodell du har:

sysctl -n machdep.cpu.brand_string

i7-2635QM CPU @ 2.00GHz

Ursprungligen av jontah:

i7-2635QM CPU @ 2.00GHz

Då är det samma som länkades ovan, en quad.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 20:06
Ursprungligen av Gordy:

Tror det bästa du kan göra är stänga av skype, tänga ned Google och eventuella Video/P2P "trojaner"slå av Spotlightindexering stänga av trådlöst nätverk starta om och förundras över hur mycket bättre Ableton Live fungerar när den får använda datorns resurser mestadels själv.

Har redan stängt av Spotlight, googlade på det och använde det ändå aldrig.. vet dock inte vad allt annat jag har igång utan att veta vad det är (vet inte förkortningarna osv) i min task manager. Men kan detta verkligen göra så mkt? Min dator borde ju palla av det ändå?

Dem flesta grejerna som är igång står på 0,0% av processorn och körs väl inte då? det är typ 5-6st som körs och det har tydligen med OSX att göra, inget annat.. så tycker det är SKUMT att jag inte klarar köra mer i Ableton! riktigt jobbigt och frustrerande är det.

Lutar åt att köpa ny dator..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 20:11
Ursprungligen av jontah:

Har redan stängt av Spotlight, googlade på det och använde det ändå aldrig.. vet dock inte vad allt annat jag har igång utan att veta vad det är (vet inte förkortningarna osv) i min task manager. Men kan detta verkligen göra så mkt? Min dator borde ju palla av det ändå?

Allt kan spela roll i en dator och vill du att ditt musikprogram ska fungera så bra som möjligt så bör du ha koll på vad som är igång i datorn.
Ett bra alternativ om du vill vara 100% seriös är att ha en hårddisk med 2 partitioner en för musik och en för nöje spel skype etc. Eller kanske ännu bättre två olika datorer.
När stängde du förresten av spotlight? Såg att det var igång på första skärmdumpen.
Det var enklare förr när Mac OS inte var lika besudlat som Windows (givetvis finns det många fördelar också med detta men..)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 20:12
Ursprungligen av jontah:

Lutar åt att köpa ny dator..

Det behöver du inte. Rensa den du har.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 20:19
Ursprungligen av Gordy:

Det behöver du inte. Rensa den du har.

Men det är en fresh install på OSX:et, allt är sprillans installerat, jag har precis rebootat den (förra veckan t.om.).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 20:20
Ursprungligen av Gordy:

Allt kan spela roll i en dator och vill du att ditt musikprogram ska fungera så bra som möjligt så bör du ha koll på vad som är igång i datorn.
Ett bra alternativ om du vill vara 100% seriös är att ha en hårddisk med 2 partitioner en för musik och en för nöje spel skype etc. Eller kanske ännu bättre två olika datorer.
När stängde du förresten av spotlight? Såg att det var igång på första skärmdumpen.
Det var enklare förr när Mac OS inte var lika besudlat som Windows (givetvis finns det många fördelar också med detta men..)

Exakt detta har jag redan! har optibay i datorn, dragit in en SSD disk och tagit ut DVD läsaren/brännaren och kör alla samples och allt sådant på den hårddisken som OSX inte ligger på.

På OSX disken har jag program såsom Live och OSX, Skype, Logic, Cubase och Protools 10. That's it! Vet inte vad jag kan göra för att få det att fungera bättre. Det känns som att processorn inte pallar trycket helt enkelt..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 20:23

OM jag ska byta dator, är det värt att köpa denna:

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_ma...

13" med 2,9GHz och turboboost till 3,6GHz?

Vill ha en bärbar då jag reser mycket och har med studion i princip överallt.

Frågan är om man ska vänta tills de nya modellerna släpps.. finns det någon info kring dem nya modellernas specar? För det är väl processor man ska satsa på om man ska prodda musik antar jag? graffekortet är ju inte så stor idé att satsa på?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 20:33
Ursprungligen av jontah:

Men det är en fresh install på OSX:et, allt är sprillans installerat, jag har precis rebootat den (förra veckan t.om.).

När man just installerat OSX så arbetar Spotlight och vissa andra processer väldigt intensivt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 20:36
Ursprungligen av jontah:

Exakt detta har jag redan! har optibay i datorn, dragit in en SSD disk och tagit ut DVD läsaren/brännaren och kör alla samples och allt sådant på den hårddisken som OSX inte ligger på.
.

Menade mer att du skulle ha 2 olika partitioner/startdiskar en för mer seriös och viktigt arbete med musikprogrammen och ett rent OSX utan massa junkprocesser igång och en för spel och nöjen etc med eget OSX för det..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 20:41
Ursprungligen av Gordy:

Menade mer att du skulle ha 2 olika partitioner/startdiskar en för mer seriös och viktigt arbete med musikprogrammen och ett rent OSX utan massa junkprocesser igång och en för spel och nöjen etc med eget OSX för det..

Jaha, förstår, hur gör man detta? tror dock inte detta kommer göra superskillnad med tanke på att Ableton står på 40 procent även vid pausad playback i mitt projekt utan att något körs.

Spotlight är ju redan avstängt som sagt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-13 20:52
Ursprungligen av jontah:

Jaha, förstår, hur gör man detta?

Du installerar OSX på båda hårddiskarna och programmen på respektive disk sedan startar du från musikdisken när du vill att din dator ska vara optimerad för musikproduktion.

Ursprungligen av jontah:

Spotlight är ju redan avstängt som sagt.

När gjorde du det? För som sagt så såg det ut som om spotlightprocessen var igång på den ena skärmdumpen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-13 21:33
Ursprungligen av Gordy:

Du installerar OSX på båda hårddiskarna och programmen på respektive disk sedan startar du från musikdisken när du vill att din dator ska vara optimerad för musikproduktion.

När gjorde du det? För som sagt så såg det ut som om spotlightprocessen var igång på den ena skärmdumpen.

Gjorde det idag. Det står att spotlight är avstängt i min terminal när jag skriver in commandot iaf ;o

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-13 21:35

Jag kör Ableton Live 8 på min DualCore 2,2 GHz, 4 GB RAM, från 2007 och det går fint så jag har svårt att det skulle vara din dator det är fel på. Snarare i så fall något av AU-/VST-instrumenten.

Har du ställt in Ableton Live rätt enligt instruktionerna i manualen? Du ska gå till Preferences -> Audio -> Latency och justera värdet på Buffer Size tills det slutar klicka i ljudet. Det finns en testton du kan slå på i samma ruta. Kolla i manualen.

Bevaka tråden