Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 7 får helt ny design

Tråden skapades och har fått 245 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kermit:

En intressant sak är ju hur mycket Apple försöker sammanföra iOS med OS X på senaste tiden. Jag skulle gissa att designförändringar i iOS kommer att synas även i OS X för att användaren ska känna igen sig mellan plattformarna.

De har ju lagt upp en reklamskylt som ser ut så här:
http://cdn.macrumors.com/article-new/2013/06/xbannerbig.jpg

Om jag ska spåna hejvilt, så skulle X:et på vågen kunna anspela på att Aqua skrotas. Det ska bli spännande att se vad som har att komma med

Det betyder att man döper om iOS till iOS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-10 13:31

Bra mockup på hur jag hoppas saker INTE blir.

Ursprungligen av Erik.dv:

Bra mockup på hur jag hoppas saker INTE blir.

Den illustrationen är på konceptnivå. Den avser inte visa hur det kommer att se ut.

Den skall mer visa att vissa ikoner ändrar form och färg och så.

Det kändes verkligen som att den "nya" ikonen för Bilder och en retinaskärm går som hand i handske;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-10 15:52
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Den illustrationen är på konceptnivå. Den avser inte visa hur det kommer att se ut.

Den skall mer visa att vissa ikoner ändrar form och färg och så.

På konseptnivå skulle den kunna vara befintliga iOS.

Me no like!

Jag menar bara att nivån är:

• noten på musikikonen är nu vit
• safarigrafiken är rund
• det används enkla gradienter istället för starbursts som bakgrunder
• kameran får en ny ikonsymbol

Det är inte tanken att detta skall likna iOS7 till det exakta utseendet.

Killen som gjorde det hade ju heller inte något "superöga" direkt. Nästan all grafik är alldeles för stor och går för nära kanten på ikonen.

Det är väl något av ett hastverk för att komma ut med "informationen".

Ja, då kan man konstatera att den skarpa versionen var mycket mer lik skissen än jag trott.

Är fortfarande rätt kluven till just utseendet. Och som påpekats: väldigt få bilder på svarta iOS-enheter, vilket är min preferens.

Designen gör sig naturligtvis bättre när hela OS:et är anpassat, än när man bara ser ett par ikoner. Handlar mycket som sammanhang.

Tror också att när man kört det nya i 4 månader så känns nog iOS6 riktigt gammalt....

Bara att erkänna. Jag blev förvånad, blir intressant att se det "IRL" och på en svart enhet

Ursprungligen av Erik.dv:

Bra mockup på hur jag hoppas saker INTE blir.

Så blev det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-10 21:50

Känner mig mycket nöjd. Var lite orolig för svart och platt-snacket... Känns som ett bra iOS blev ännu bättre. Hoppas batteritiden förbättras något vid användning.

Kan bara buga mig, det här var bättre än jag någonsin trott. Grymt snyggt. Hösten känns dock väldigt långt borta...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-10 22:31

Utseendet är lite för vitt men alla nya funktioner gör det att jag kan inte vänta tills iOS 7 kommer. Snabbinställningar som i Sbsettings kommer äntligen i iOS 7.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-10 22:32

"Streckikonerna" t ex längst ner i Safari var inte snygga.

Ursprungligen av Robo-X:

Utseendet är lite för vitt men alla nya funktioner gör det att jag kan inte vänta tills iOS 7 kommer. Snabbinställningar som i Sbsettings kommer äntligen i iOS 7.

De sa nåt i början om att färgen på bakgrundsbilden bestämmer hur temat blir över hela systemet o detta visade också lite med en blå resp röd bakgrundsbild...

Ursprungligen av kenjon:

"Streckikonerna" t ex längst ner i Safari var inte snygga.

Håller med. Och vad värre är: tycker inte de är så tydliga heller. Undrar hur "ingen aning"-generationen reagerar när de ser dessa.

Ursprungligen av Mymac4ever:

De sa nåt i början om att färgen på bakgrundsbilden bestämmer hur temat blir över hela systemet o detta visade också lite med en blå resp röd bakgrundsbild...

Mja, det syftade på att de använder en del transparens och då blir det ju den effekten. Men det är fortfarande många ikoner som förblir rejält vita och appar som kalendern.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-10 22:45
Ursprungligen av Mymac4ever:

De sa nåt i början om att färgen på bakgrundsbilden bestämmer hur temat blir över hela systemet o detta visade också lite med en blå resp röd bakgrundsbild...

Kan det inte vara så att alla appar är lite genomskinliga? Då kommer alla appar att få samma färg schema som bakgrunden.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-10 22:49

Kejsarens nya kläder på gott och ont.

Iofs är svart text som mest läslig om bakgrunden är vit men är det för vitt kanske man blir bländad. Tur att det går att justera ljusstyrkan på skärmen.

Om skärmbilderna nedan på något sätt hänger ihop så visar isåfall den tredje att ljusstyrkan är satt ganska högt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-10 23:14

Jag avvaktar med min slutgiltiga "dom" tills det att jag sett detta IRL. Spontant är det för avskalade / enkla ikoner. GUIt ser annars trevligt ut.

Jag tycker att det var helt ok. Just själva ikonerna var väl sisådär, några direkt fula (safari t ex), men själva tänket med gränssnittet var bra. Rent och snyggt, ger en klar överblick av vad man håller på med utan en massa lull-lull ivägen osv. Bra flyt / animationer mm mellan apps osv också.

Däremot efter att ha kört Android och en del WP under senaste året så måste jag säga att väldigt mycket är ruskigt likt andra plattformar. Lock screen, typsnitt, grafisk profil överlag, toggles, notifications, multitaskingen mm, allt är mycket likt lösningen som finns på andra plattformar. Jag säger inte att dom stulit det eller så, jag tycker bara att iOS, Android och WP alla verkar gå mot samma design. Gör iofs inte så mycket då det ser bra ut, men hade hoppats på mer "aha-varför-har-ingen-kommit-på-den-där-smarta-lösningen-tidigare"-lösningar

Jag håller med.. och det är en tråkig utveckling. Varför köpa en iphone om du får samma dåliga design som på android? Vågar inte tänka på hur apparna kommer se ut nu när alla deras ikoner kommer vara platta. Det finns en fin gräns mellan "platt och ofärdigt" och "platt och färdigt". Själv anser jag att inte ens apple tydligt är över på platt-o-färdigt-sidan.

Sen är det sjukt vitt.. och om man ska ha en platt docka så var den snyggare i ios3(?) än den här, ikonerna känns gigantiska och.. ofärdiga.

...postar här också...

Daring Fireball om iOS7: http://daringfireball.net/2013/06/ios_7_signa...

En mängd skärmdumpar hos 9To5 Mac: http://9to5mac.com/2013/06/10/welcome-to-ios-...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-06-11 08:50

Jag tycker den känns fräsh. Ser som vanligt bättre ut i verkligheten, på min iPhone 4, än på reklambilderna.

Klockappen visar äntligen rätt tid på ikonen, sekundvisaren rör sig.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-06-11 08:54
Ursprungligen av Mymac4ever:

Iofs är svart text som mest läslig om bakgrunden är vit men är det för vitt kanske man blir bländad. Tur att det går att justera ljusstyrkan på skärmen.

Vad jag har läst så ger svart text på gul botten bäst läsbarhet. Men det gäller bara om du inte har något fel på synen.

Ursprungligen av Mija:

Jag tycker den känns fräsh. Ser som vanligt bättre ut i verkligheten, på min iPhone 4, än på reklambilderna.

Klockappen visar äntligen rätt tid på ikonen, sekundvisaren rör sig.

Hur ser det ut med kompabiliteten med dina "gamla" iOS6 appar efter uppdatering? Vill höra direkt från någon som testat innan jag uppgraderar min...

Ursprungligen av Mija:

Jag tycker den känns fräsh. Ser som vanligt bättre ut i verkligheten, på min iPhone 4, än på reklambilderna.

Klockappen visar äntligen rätt tid på ikonen, sekundvisaren rör sig.

Hur stabilt känns det? Finns det några större buggar som gör det hela oanvändbart eller är det användbart?

Är själv i valet och kvalet;)

Personligen så är jag mest nyfiken på fotodelen som verkar slå undan fötterna för många fotoappar.

Senast redigerat 2013-06-11 10:33
Ursprungligen av acke:

Äntligen! För nog känns Apple Stocks ganska daterat rent grafikmässigt.

Menar du att du faktiskt använder den?

Edit: Insåg att du kanske menade alla Apples standardappar, jag råkade läsa det som Aktieappen;)

Senast redigerat 2013-06-11 10:31

vadå? kan man redan ladda ner?

Ursprungligen av klarabara:

vadå? kan man redan ladda ner?

Registrerade utvecklare kan ladda ner både OS X Mavericks och iOS7.

EDIT: …och mot en kostad på $99 per år kan vem som helst registrera sig.

Bevaka tråden