Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples Iphone växer globalt med 6,6 procent

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

UPPDATERAD. Jämfört med första kvartalet förra året har Apple levererat 6,6 procent fler Iphone globalt i år. Samsung leder med 22,9 procent under samma period.

Läs hela artikeln här

Kanske är jag lite fredagstrött, men nu har ni (och 9to5mac) väl ändå rört ihop begreppen lite?

Det är inte andelen som har ökat med 6,6%, vilket ni påstår både i rubriken, ingressen och i första stycket.

Försäljningen har ökat med 6,6%, från 35,1 till 37,4 miljoner enheter.

Men andelen har ju bara ökat från 8,7% till 8,9%, vilket blir ca 2,3%.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kanske är jag lite fredagstrött, men nu har ni (och 9to5mac) väl ändå rört ihop begreppen lite?

Det är inte andelen som har ökat med 6,6%, vilket ni påstår både i rubriken, ingressen och i första stycket.

Försäljningen har ökat med 6,6%, från 35,1 miljoner enheter till 37,4.

Men andelen har ju bara ökat från 8,7% till 8,9%, vilket blir ca 2,3%.

Du har helt rätt.

Samsung växer typ 4*Apple.
LG växer 2*Apple.
Övriga (8,9% vs Apple 6,6%) växer mer än Apple.

Vad händer?
Är CNET källan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-26 17:21
Ursprungligen av keptang:

Samsung växer typ 4*Apple.
LG växer 2*Apple.
Övriga (8,9% vs Apple 6,6%) växer mer än Apple.

Vad händer?
Är CNET källan?

En relevant fråga. Källan kan diskuteras.

Större skärmstorlek lockar tydligen mer än Apple ännu vid dagens datum har fattat. Sen kan vi tycka vad vi vill om det.

Större skärmar på smartphones säljer telefoner, det är fakta, det i sin tur ger större marknadsandelar och på längre sikt större vinster på många marknader.
Jag har nämnt skärmstorleken många gånger men ingen från Apple har lyssnat då får dom skylla sig själva.. hehehehe...

Vart tog 3.5 tums skärm forever-fansen vägen här på siten ?

Lösningen är väl att erbjuda lite skärmar i olika storlekar och prisklasser även för Apple å det snabbaste .

Vilka telefoner gäller i Phuket keptang, har du bosatt dig i värmen för gott din rackare

Ursprungligen av CUBEIS:

Vart tog 3.5 tums skärm forever-fansen vägen här på siten ?

Saknar dessa också..

Ursprungligen av CUBEIS:

En relevant fråga. Källan kan diskuteras.
Lösningen är väl att erbjuda lite skärmar i olika storlekar och prisklasser även för Apple å det snabbaste .

Japp, ända tills Apple annonserar det, då kommer ovanstående (3,5"-forevermänniskorna alltså).

Ursprungligen av CUBEIS:

Vilka telefoner gäller i Phuket keptang, har du bosatt dig i värmen för gott din rackare

Samma som i Sverige, iPhone, men man blir inte mobbad om man skulle ha en Android (förutom från mig då..).
Inte permanent, men 3-4 månader/år.

Ursprungligen av CUBEIS:

En relevant fråga. Källan kan diskuteras.

Större skärmstorlek lockar tydligen mer än Apple ännu vid dagens datum har fattat. Sen kan vi tycka vad vi vill om det.

Större skärmar på smartphones säljer telefoner, det är fakta, det i sin tur ger större marknadsandelar och på längre sikt större vinster på många marknader.
Jag har nämnt skärmstorleken många gånger men ingen från Apple har lyssnat då får dom skylla sig själva.. hehehehe...

Vart tog 3.5 tums skärm forever-fansen vägen här på siten ?

Lösningen är väl att erbjuda lite skärmar i olika storlekar och prisklasser även för Apple å det snabbaste .

Vilka telefoner gäller i Phuket keptang, har du bosatt dig i värmen för gott din rackare

Världens mest framgångsrika företag har inte fattat... Vita madrasserade väggar?

Senast redigerat 2013-04-26 20:27
Ursprungligen av keptang:

Samsung växer typ 4*Apple.
LG växer 2*Apple.
Övriga (8,9% vs Apple 6,6%) växer mer än Apple.

Vad händer?
Är CNET källan?

Siffrorna i tabellen kommer från en IDC-rapport.

Räknar man in alla Iphone man byter ut mot en ny också ?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-26 23:49
Ursprungligen av MalcomX:

Räknar man in alla Iphone man byter ut mot en ny också ?

Troligen eftersom de flesta av dom snabbt säljs som refurbade.

Ursprungligen av MalcomX:

Räknar man in alla Iphone man byter ut mot en ny också ?

IDC skriver så här om urvalet:

"Vendor shipments are branded shipments and exclude OEM sales for all vendors."

Men tyvärr lyckas jag inte just nu begripa vad det betyder. Kanske någon annzn här hajjar. Annars återkommer jag i frågan när jag hittat någon som kan svara.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-27 11:30
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

IDC skriver så här om urvalet:

"Vendor shipments are branded shipments and exclude OEM sales for all vendors."

Men tyvärr lyckas jag inte just nu begripa vad det betyder. Kanske någon annzn här hajjar. Annars återkommer jag i frågan när jag hittat någon som kan svara.

Det betyder att de räknar bara de mobiler som sålts under de redovisade bolagens egna namn, flertalet stora tillverkare tillverkar ju mobiler åt andra mindre tillverkare som mest sätter sitt namn på dom.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-28 00:27
Ursprungligen av CUBEIS:

En relevant fråga. Källan kan diskuteras.

Större skärmstorlek lockar tydligen mer än Apple ännu vid dagens datum har fattat. Sen kan vi tycka vad vi vill om det.

Större skärmar på smartphones säljer telefoner, det är fakta, det i sin tur ger större marknadsandelar och på längre sikt större vinster på många marknader.
Jag har nämnt skärmstorleken många gånger men ingen från Apple har lyssnat då får dom skylla sig själva.. hehehehe...

Vart tog 3.5 tums skärm forever-fansen vägen här på siten ?

Lösningen är väl att erbjuda lite skärmar i olika storlekar och prisklasser även för Apple å det snabbaste .

Vilka telefoner gäller i Phuket keptang, har du bosatt dig i värmen för gott din rackare

Innan behöver en lösning måste man konstatera om det är ett problem.
Vill Apple verkligen bli som Samsung och spotta ur sig en modell i veckan i olika storlekar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-28 12:40
Ursprungligen av zappee:

Innan behöver en lösning måste man konstatera om det är ett problem.
Vill Apple verkligen bli som Samsung och spotta ur sig en modell i veckan i olika storlekar?

Okey då blundar vi och hoppas att en iPhone 5S tidigast i höst med bättre kamera vänder utvecklingen för Apple, inga problem föreligger, kör hårt iPhone 5 S

Allvarligt talat en modell i veckan har jag väl aldrig påstått, finns väl ett mellanting om man bara vill, med tydligliga nya produkter mot delvis ett billigare produktsegment till nya tillväxtmarknader som Indien mm..och skippa och omdelbart skrota dessa snikuppdateringar av "S" typ från Apple den tiden är förbi, konsumenterna köper inte det längre, fungerade med Iphone 3GS.

Lägg mer krut på att promota och pusha mot nya iPhone 6 med en större skärm på 4.7 tum för dyraste segmentet så man matchar HTC one. Sedan kan ju en lösning eventuellt vara att erbjuda iPhone 6 i två storlekar på skärmen säg 4.3 tums samt en större 4.7 tums.

Sedan ha en budgetmodell med 4 tums skärmar, som har ett attraktivt pris som instegsmodell på nya tillväxtmarknader.

Apple måste släppa detta tänkande med att sälja gamla iphone 3GS, och iphone 4 och iPhone 4S forever med höga priser fastän modellerna är gamla som ett alternativ för insteg som ny kund hos Apple, håller inte längre. Dom kostar ju nästan 4000-5000 kr ?? För det priset får man mycket telefon från andra tillverkare .

Utvecklingen går mycket fortare än vad Apple har greppat eller velat förstå, Apple har försökt förhala utvecklingen genom sin tidigare marknads dominans funkar dåligt i nuläget. Samsung driver på för hårt i alla segment, läsplatta som smartphone och kör ifrån så det bara ryker om det.

Klart ingen enkel lösning och inget enkelt konstaterande att göra för Apple men kanske dags att vakna upp nu innan även Nokia får upp ångan igen och som vi kunde läsa LG ligger direkt inte på latsidan. LG har ju gått upp i skärmstorlek och haft framgång med försäljningen. Hur ska man tolka det ?

Apple är trots allt hyfsat beroende av smartphones och läsplattor i dagsläget och jag personligen är inte 100 % säker på att en eventuell iWatch skulle förändra något i det stora hela

Datorförsäljningen minskar ju hos alla tillverkare till förmån för läsplattor och smartphones så Apple kan ju inte fortsätta blunda hur länge som helst

Senast redigerat 2013-04-28 14:42
  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-29 16:05
Ursprungligen av CUBEIS:

Okey då blundar vi och hoppas att en iPhone 5S tidigast i höst med bättre kamera vänder utvecklingen för Apple, inga problem föreligger, kör hårt iPhone 5 S

Allvarligt talat en modell i veckan har jag väl aldrig påstått, finns väl ett mellanting om man bara vill, med tydligliga nya produkter mot delvis ett billigare produktsegment till nya tillväxtmarknader som Indien mm..och skippa och omdelbart skrota dessa snikuppdateringar av "S" typ från Apple den tiden är förbi, konsumenterna köper inte det längre, fungerade med Iphone 3GS.

Lägg mer krut på att promota och pusha mot nya iPhone 6 med en större skärm på 4.7 tum för dyraste segmentet så man matchar HTC one. Sedan kan ju en lösning eventuellt vara att erbjuda iPhone 6 i två storlekar på skärmen säg 4.3 tums samt en större 4.7 tums.

Sedan ha en budgetmodell med 4 tums skärmar, som har ett attraktivt pris som instegsmodell på nya tillväxtmarknader.

Apple måste släppa detta tänkande med att sälja gamla iphone 3GS, och iphone 4 och iPhone 4S forever med höga priser fastän modellerna är gamla som ett alternativ för insteg som ny kund hos Apple, håller inte längre. Dom kostar ju nästan 4000-5000 kr ?? För det priset får man mycket telefon från andra tillverkare .

Utvecklingen går mycket fortare än vad Apple har greppat eller velat förstå, Apple har försökt förhala utvecklingen genom sin tidigare marknads dominans funkar dåligt i nuläget. Samsung driver på för hårt i alla segment, läsplatta som smartphone och kör ifrån så det bara ryker om det.

Klart ingen enkel lösning och inget enkelt konstaterande att göra för Apple men kanske dags att vakna upp nu innan även Nokia får upp ångan igen och som vi kunde läsa LG ligger direkt inte på latsidan. LG har ju gått upp i skärmstorlek och haft framgång med försäljningen. Hur ska man tolka det ?

Apple är trots allt hyfsat beroende av smartphones och läsplattor i dagsläget och jag personligen är inte 100 % säker på att en eventuell iWatch skulle förändra något i det stora hela

Datorförsäljningen minskar ju hos alla tillverkare till förmån för läsplattor och smartphones så Apple kan ju inte fortsätta blunda hur länge som helst

Inte så säker på att Apples absolut främst mål är att vända utvecklingen. De kommer aldrig gå att bli större än Android.

Det finns billigare iPhones, de äldre modellerna.

Och nej, snälla Apple gör inte en 4,7tums. Störreskärmtrenden börjar bli löjlig.

4an kostar ju 3300:-, inte speciellt dyrt för en fortfarande grym telefon.

Jag tror inte iWatch är det enda som Apple har i kikaren iofs.

Datorförsäljningen minskar inte för Apple.

Ursprungligen av zappee:

Datorförsäljningen minskar inte för Apple.

Jo det gör den.
Det finns bara en tillverkare som inte minskar i antal enheter, det är inte Apple.

Ang. iPhone och tråden, Global Smartphone Market Q1 2013: Apple Inc Has Emerged As The Biggest Loser.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-29 16:47
Ursprungligen av zappee:

Och nej, snälla Apple gör inte en 4,7tums. Störreskärmtrenden börjar bli löjlig.

Tror Apple är tvungna att sälja mobiler med större skärmar vare sig de vill eller inte, 3.5" & 4" är inte optimalt för en stor del av användare när det gäller smartphones, minst 4.5" får vi nog se inom kort från Apple.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-29 17:04
Ursprungligen av CUBEIS:

En relevant fråga. Källan kan diskuteras.

Större skärmstorlek lockar tydligen mer än Apple ännu vid dagens datum har fattat. Sen kan vi tycka vad vi vill om det.

Större skärmar på smartphones säljer telefoner, det är fakta, det i sin tur ger större marknadsandelar och på längre sikt större vinster på många marknader.
Jag har nämnt skärmstorleken många gånger men ingen från Apple har lyssnat då får dom skylla sig själva.. hehehehe...

Vart tog 3.5 tums skärm forever-fansen vägen här på siten ?

Lösningen är väl att erbjuda lite skärmar i olika storlekar och prisklasser även för Apple å det snabbaste .

Vilka telefoner gäller i Phuket keptang, har du bosatt dig i värmen för gott din rackare

?Rackaren var bödelns dräng. Han ställde avrättningsplatsen i ordning inför förrättningen, plockade ned de döda som hängts och steglats och grävde ned dem i galgbacken, begravde självmördare i skogen. Rackaren användes även för att slakta och flå hästar samt avliva katter och hundar.
Det är färre som vet vem rackaren var, än de som använder sig av uttrycket. Vad hållet egentligen Keptang på med i Phuket?

Ursprungligen av mac+:

Vad hållet egentligen Keptang på med i Phuket?

Det kan jag tyvärr inte avslöja för din egen säkerhet. ?

Datapunkt - när Swedroid i början av året hade en omröstning om skärmstorlekar gick det så här:

http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2013/01/optimala-skarmstorleken-januari-2013.png

Relativt stort underlag för en hobbyomröstning på nätet. Kom ihåg att de flesta som röstar ägt eller äger telefoner i dessa storlekar. Hursomhaver är intresset för skärmar mindre än 4.3" svagt. Och likaså för skärmar över 5.5".

Men ios klientel är annorlunda, så det är inte nödvändigtvis så att större skärm skulle göra susen för Apple... fast personligen tror jag nog det skulle det. Har 4.8" idag, kommer snart ha en 5"-enhet och när man väl vant sig känns det helt ogörligt att gå tillbaka till något i storleken 4", i alla fall om man använder nallen mer som handdator än som telefon.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-30 10:06
Ursprungligen av keptang:

Jo det gör den.
Det finns bara en tillverkare som inte minskar i antal enheter, det är inte Apple.

Ang. iPhone och tråden, Global Smartphone Market Q1 2013: Apple Inc Has Emerged As The Biggest Loser.

Nej.
"Apple sold just under 4 million Macs compared to 4 million in the year-ago period."

Ursprungligen av Gordy:

Tror Apple är tvungna att sälja mobiler med större skärmar vare sig de vill eller inte, 3.5" & 4" är inte optimalt för en stor del av användare när det gäller smartphones, minst 4.5" får vi nog se inom kort från Apple.

Vad är det som gör det ej optimalt?

Ursprungligen av GustafMA:

Datapunkt - när Swedroid i början av året hade en omröstning om skärmstorlekar gick det så här:

http://www.swedroid.se/wp-content/uploads/2013/01/optimala-skarmstorleken-januari-2013.png

Relativt stort underlag för en hobbyomröstning på nätet. Kom ihåg att de flesta som röstar ägt eller äger telefoner i dessa storlekar. Hursomhaver är intresset för skärmar mindre än 4.3" svagt. Och likaså för skärmar över 5.5".

Men ios klientel är annorlunda, så det är inte nödvändigtvis så att större skärm skulle göra susen för Apple... fast personligen tror jag nog det skulle det. Har 4.8" idag, kommer snart ha en 5"-enhet och när man väl vant sig känns det helt ogörligt att gå tillbaka till något i storleken 4", i alla fall om man använder nallen mer som handdator än som telefon.

Det där är ju inte speciellt representativt. Främst mobilnördar som hänger på Swedroid.

Ursprungligen av zappee:

Nej.
"Apple sold just under 4 million Macs compared to 4 million in the year-ago period."

Du säger nej, men sen lägger du in ett citat som motsäger det.

Från 4 miljoner för ett år sedan, till strax under 4 miljoner nu. Är inte det en minskning?

Men å andra sidan så handlar tråden om iPhone, inte Mac - så vi ska kanske släppa det sidospåret.

Senast redigerat 2013-04-30 10:28
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-30 10:22
Ursprungligen av zappee:

Vad är det som gör det ej optimalt?

Ur egen och många andras synpunkt så är 3,5" och 4" för litet om man ska använda en smartphone en längre stund. 4.7" som min Nexus 4 har tycker jag (och uppenbarligen många andra) är optimalt. 5" och större blir för stor.

Ursprungligen av zappee:

Det där är ju inte speciellt representativt. Främst mobilnördar som hänger på Swedroid.

Visar ändå vart det barkar hän, allt fler mobilanvändare vill ha mobiler med större skärm än tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-30 11:43
Ursprungligen av Gordy:

Ur egen och många andras synpunkt så är 3,5" och 4" för litet om man ska använda en smartphone en längre stund. 4.7" som min Nexus 4 har tycker jag (och uppenbarligen många andra) är optimalt. 5" och större blir för stor.

Visar ändå vart det barkar hän, allt fler mobilanvändare vill ha mobiler med större skärm än tidigare.

Vad använder du den då till?
Jag vill kunna använda min med en hand och då är iPhone 5 på gränsen.

Hur vet du att folk tycker att 4,7" är optimalt?
Ska man ha en high-end Android så finns det inte så mycket mer än stora skärmar att välja på.
Ska man dessutom ha vanilla så finns det inget annat att välja på.

Allt fler mobilanvändare eller allt fler androidpowerusers?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-30 11:50
Ursprungligen av zappee:

Vad använder du den då till?

Affärer, surf och kolla på film/tv/serier.

Ursprungligen av zappee:

Jag vill kunna använda min med en hand och då är iPhone 5 på gränsen.

Tror det är en vanesak och på hur stora händer man har, hanterar min Nexus (4,7" skärm) utan problem med en hand.

Ursprungligen av zappee:

Allt fler mobilanvändare eller allt fler androidpowerusers?

Allt fler mobilanvändare men självklart finns det fortfarande många som av olika anledningar föredrar mindre skärmar.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-01 16:29
Ursprungligen av Gordy:

Affärer, surf och kolla på film/tv/serier.

Tror det är en vanesak och på hur stora händer man har, hanterar min Nexus (4,7" skärm) utan problem med en hand.

Allt fler mobilanvändare men självklart finns det fortfarande många som av olika anledningar föredrar mindre skärmar.

För se på film o.s.v kan jag förstå men annars behövs ju knappast en större skärm.
Och se på film m.m har man ju sin iPad mini till, alltid i innerfickan.

Antar att du får byta grepp hela tiden för att kunna nå längst upp i hörn m.m.?

Allt fler mobilanvändare, har du några belägg för det?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-01 18:22
Ursprungligen av zappee:

För se på film o.s.v kan jag förstå men annars behövs ju knappast en större skärm.
Och se på film m.m har man ju sin iPad mini till, alltid i innerfickan.

Jag har en större iPad men den stannar hemma oftast, ofta vill jag bara ha mobilen med mig.

Ursprungligen av zappee:

Antar att du får byta grepp hela tiden för att kunna nå längst upp i hörn m.m.?

Nej.

Ursprungligen av zappee:

Allt fler mobilanvändare, har du några belägg för det?

Räcker med att kolla på hur storskärmsmobilerna raskt ökat i försäljning, nu går det ju knappt att ge bort smartmobiler med under 4"-skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-01 23:41
Ursprungligen av Gordy:

Jag har en större iPad men den stannar hemma oftast, ofta vill jag bara ha mobilen med mig.

Nej.

Räcker med att kolla på hur storskärmsmobilerna raskt ökat i försäljning, nu går det ju knappt att ge bort smartmobiler med under 4"-skärm.

Då har du bra stora händer...

Nu är det väl iofs nästan bara iPhone som har funnits i <4", så det var inte mkt till belägg.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-01 23:55
Ursprungligen av zappee:

Då har du bra stora händer....

Inte speciellt stora faktiskt.

Ursprungligen av zappee:

Nu är det väl iofs nästan bara iPhone som har funnits i <4", så det var inte mkt till belägg.

Hur menar du? Det finns ju massor av andra smartphones med under 4"-skärmar men de flesta av dessa säljer sämre än de med större skärmar.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-02 11:27
Ursprungligen av Gordy:

Inte speciellt stora faktiskt.

Hur menar du? Det finns ju massor av andra smartphones med under 4"-skärmar men de flesta av dessa säljer sämre än de med större skärmar.

Nej, väldigt få faktiskt. Och vill man ha en highend-telefon så finns det ingen under 4"

Bevaka tråden