Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt SSD till iMac 27"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag köpte min 27" mid 2011 för snart två år sen var jag snål och satte inte in SSD från början. Jag börjar mer och mer reta mig på att den tar sådan tid på sig vid bildbehandling osv. Min Macbook Air känns kvickare och rappare! Ser nu att det kommit en del Thunderbolt SSD ut på marknaden. Så vitt jag förstår så kan jag lägga in OS X på den externa SSD hårddisken, koppla in den via Thunderbolt och sen få samma hastighet som man fått med en inbyggd SSD direkt från Apple? Eller?

Vilken tycker ni att man ska satsa på?
http://www.dustinhome.se/product/5010655362/l...
http://www.dustinhome.se/product/5010621050/e...
http://www.dustinhome.se/product/5010660937/b...

Vill helst inte att det ska vara en massa skräp på hårddiskarna som det är på Western Digitals. De går helt enkelt inte att få "rena". Vill inte installera en massa eller få ikoner på skrivbordet etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-23 10:08

Jag kör en Rugged 240GB - fungerar mycket fint och rappt på en 2012 iMac. Dock nyttjar jag bara den som arbetsdisk och inte OS-disk.

Jag kan tänka mig en Rugged 120GB är något slöare men ändå helt godkänd i prestanda.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag kör en Rugged 240GB - fungerar mycket fint och rappt på en 2012 iMac. Dock nyttjar jag bara den som arbetsdisk och inte OS-disk.

Men det går utan problem att använda den som OS-disk?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-23 10:25

Visst gör det det.
Och varför skulle man inte kunna få WD-diskar "rena"? Bara att partitionera om dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-23 10:44

LaCie har någon special-programvara med deras diskar också. Som standard får man 1st HFS+ partition och 1st exFAT partition. Det senare är smidigt om man vill flytta filer till / från Windows maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-23 10:44
Ursprungligen av korthoga:

Men det går utan problem att använda den som OS-disk?

Som OSX-disk är det inga problem tror jag inte. Om du mot förmodan skulle vilja köra Windows på den, kan vara ett problem.

Ursprungligen av kenjon:

Visst gör det det.
Och varför skulle man inte kunna få WD-diskar "rena"? Bara att partitionera om dem.

Det har jag inte gjort. Jag har bara formaterat om dem till Mac och då har deras grejer inte försvunnit.

Ursprungligen av Erik.dv:

LaCie har någon special-programvara med deras diskar också. Som standard får man 1st HFS+ partition och 1st exFAT partition. Det senare är smidigt om man vill flytta filer till / från Windows maskiner.

Måste man installera och använda deras programvara eller kommer hårddisken att fungera i alla fall?
Kommer inte flytta grejer till Windowsmaskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-23 11:28
Ursprungligen av korthoga:

Måste man installera och använda deras programvara eller kommer hårddisken att fungera i alla fall?
Kommer inte flytta grejer till Windowsmaskiner.

Det vet jag faktiskt inte. Jag skulle förmoda man kan blåsa diska helt och hållet.

WD kör vi på jobbet och de har som du säger en massa "skit" inbyggt. Har inte orkat sätta mig in i om dessa går att blåsa. LaCie-disken hemma monteras som två volymer vilket är precis som jag vill ha det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-04-23 11:37

Vad är det som ligger på WD-diskarna? Jag har tre stycken och jag har inte märkt något.

Ursprungligen av onnyt:

Vad är det som ligger på WD-diskarna? Jag har tre stycken och jag har inte märkt något.

På två av diskarna ligger något mediahanteringssystem samt inställningar och grejs till en display på hårddisken plus massa grejer om kryptering och lösenord. De diskarna dyker alltid om som två diskar i Findern. De dyker upp som MyWD som kommer varje gång jag använder hårddisken (kvittar hur många gånger jag klickar bort den så kommer den igen) och en Extern Hårddisk 1 och 2 som jag faktiskt vill ha. Sen kommer det upp en ikon i menylisten längst upp till höger. Ful är ikonen också! På min tredje WD dyker bara en ofantligt ful logotyp upp uppe i menylisten med massa onödig information. Vill jag ha en massa skit på hårddiskarna eller på datorn så ska jag installera det själv. Hade jag vetat om att WD innehöll en massa trams hade jag aldrig köpt dem. Att lämna tillbaka en hårddisk som var öppnad och omformaterad gick sådär.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-23 12:20
Ursprungligen av korthoga:

På två av diskarna ligger något mediahanteringssystem samt inställningar och grejs till en display på hårddisken plus massa grejer om kryptering och lösenord. De diskarna dyker alltid om som två diskar i Findern. De dyker upp som MyWD som kommer varje gång jag använder hårddisken (kvittar hur många gånger jag klickar bort den så kommer den igen) och en Extern Hårddisk 1 och 2 som jag faktiskt vill ha. Sen kommer det upp en ikon i menylisten längst upp till höger. Ful är ikonen också! På min tredje WD dyker bara en ofantligt ful logotyp upp uppe i menylisten med massa onödig information. Vill jag ha en massa skit på hårddiskarna eller på datorn så ska jag installera det själv. Hade jag vetat om att WD innehöll en massa trams hade jag aldrig köpt dem. Att lämna tillbaka en hårddisk som var öppnad och omformaterad gick sådär.

Räcker det inte att bara partitionera om den/dem och sedan formatera i HFS+?

Ursprungligen av zinned:

Räcker det inte att bara partitionera om den/dem och sedan formatera i HFS+?

Jag partionerade inte om dem när jag fick dem utan formaterade bara dem. Ska prova det och se vad som händer!

1
Bevaka tråden