Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV och egna filmer

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-04-17 16:22

Jag har en oerhörd massa filmer på mina hårddiskar i t.ex. avi, mp4 och mkv-format.
Nu börjar jag fundera på en Apple TV 3 gen.
Men, hur visar jag filmerna som finns på mina hårddiskar i Apple TV?
Måste jag gå via iTunes eller kan jag ta dem direkt?
Vilka av ovan nämnda format klarar Apple TV 3 gen av??

Ursprungligen av OlleF:

...Måste jag gå via iTunes...

Ja.

Om man jailbreakar sin Apple TV, så kan det gå att spela upp direkt från hårddiskarna. Men mig veterligen finns ännu inget fungerande jailbreak för Apple TV gen 3.

Ursprungligen av OlleF:

...Vilka av ovan nämnda format klarar Apple TV 3 gen av...

MP4 - ja.
AVI och MKV - nej.

Det finns många bra videokonverteringsprogram, som kan göra om dina AVI och MKV till MP4.

Jag kan rekommendera Handbrake och iFlicks.

Med Beamer så kan du strömma de flesta filmformaten till Apple TV, däribland .avi och .mkv. Kräver inte jailbreak och är enligt mig väl värt pengarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-17 18:27
Ursprungligen av Papperskatt:

Med Beamer så kan du strömma de flesta filmformaten till Apple TV, däribland .avi och .mkv. Kräver inte jailbreak och är enligt mig väl värt pengarna.

Dock kan jag inte se hur det skulle klara av surround-ljud.

Skärmdubblering från Macen till ATV'n.

Ursprungligen av erro67:

Skärmdubblering från Macen till ATV'n.

Ger bara stereo-ljud även om filmen är 5.1

  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-04-17 21:21

Beamer låter intressant!
Tack!

Apple Tv är inte intressant för ditt behov
Det finns så mänga andra bättre lösningar för "egen film på HDD"

  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-04-17 22:41

Som vad, t.ex?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-17 23:30

Här har du ett urval att välja mellan.

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=media...

Ursprungligen av OlleF:

Som vad, t.ex?

Jag har själv Dune HD som är bäst när det gäller bild och kvalité
Men det finns enklare lösningar som Boxee

Du fick en bra länk av Lappen

Xtreamer har en himla massa mediaspelare som sägs kunna "ta allt". Med och utan wifi, med och utan hårddisk, div stöd för iPhone/iPad, med och utan Android osv osv: http://eu.xtreamer.net/ Stöder numera direkt inkoppling av Mac-formaterade diskar (HFS+) vilket jag inte tror att de gjorde för några år sen. Stöder AAC men vet inte hur det är med drm-skyddade AAC-låtar. Vid en snabb genomgång hittar jag heller inget vad gäller Apple Lossless.

Min Seagate Theatre+ med ett par år på nacken tar mycket men inte allt. Och då kretsarna inne i dessa manicker plägar att vara av ungefär samma typ oberoende av märke, kan det vara värt att skaffa en så ny mediaspealre som möjligt för att inte få ett gammalt chip. En del märken (iomega exvis?) säljer fortfarande samma modeller som för kanske två år sedan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-18 09:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

Nej.

Citat:

Om man jailbreakar sin Apple TV, så kan det gå att spela upp direkt från hårddiskarna. Men mig veterligen finns ännu inget fungerande jailbreak för Apple TV gen 3.

Man måste inte jailbreaka.

Citat:

MP4 - ja.
AVI och MKV - nej.

Jo.

Läs guiden: http://www.99mac.se/forum/t/292063-guide-hur-...
Tycker i dagsläget att du kan skippa MacAir Video Client. Läs längst ned i guden (fetstilat) hur.[/quote]

Senast redigerat 2013-04-18 11:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 09:13

Stödjer surround-ljud? Tror jag inte.
Krångligt? Ja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-18 09:41
Ursprungligen av zinned:

Stödjer surround-ljud? Tror jag inte.
Krångligt? Ja.

Haha, kanske du tycker, men det fungerar. Personligen tyckte jag inte det va vidare krångligt. Sjukt värt det iaf.
Jag måste helt missat att TS skrev att surround-ljud skulle fungera?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 09:56
Ursprungligen av kladda:

Haha, kanske du tycker, men det fungerar. Personligen tyckte jag inte det va vidare krångligt. Sjukt värt det iaf.
Jag måste helt missat att TS skrev att surround-ljud skulle fungera?

Om det är krångligt eller ej, ja det är subjektivt.

Uteblivet stöd för surround-ljud är däremot fakta och det är ju något som man idag oftast utgår från att man har i sina videofiler. Dessutom kan du ju se det som har skrivits tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-18 09:59
Ursprungligen av zinned:

Om det är krångligt eller ej, ja det är subjektivt.

Uteblivet stöd för surround-ljud är däremot fakta och det är ju något som man idag oftast utgår från att man har i sina videofiler. Dessutom kan du ju se det som har skrivits tidigare i tråden.

Ja, jag läste att du tog upp detta med ljud lite längre upp och någon svarade. Dock försökte jag hjälpa TS och hans fråga om hur man kunde få sina filmer i olika format från sin dator till sin aTV.. :/
Men okej, om surround-ljud är ett krav borde man inte titta på mitt förslag. Jag har inga speciella högtalare och är kanske inte så kräsen för jag har aldrig tyckt att det varit ett problem. Självklart är alla olika där

Ursprungligen av zinned:

Dock kan jag inte se hur det skulle klara av surround-ljud.

Nu har jag för tillfället bara en 2.0-lösning hemma eftersom jag inte har haft tid att installera resten av mina högtalare så jag har inte någon möjlighet att testa det själv men då de klart och tydligt skriver att Beamer har stöd för 5.1 surround så tar jag för givet att programmet klarar det...

  • Medlem
  • Falun
  • 2013-04-18 14:43

Är det någon som har testat om surround fungerar?
Enligt Beamers hemsida så ska det fungera från version 1.6.
Om det gör det så måste jag ju handla en ATV till biorummet också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 15:33
Ursprungligen av Papperskatt:

Nu har jag för tillfället bara en 2.0-lösning hemma eftersom jag inte har haft tid att installera resten av mina högtalare så jag har inte någon möjlighet att testa det själv men då de klart och tydligt skriver att Beamer har stöd för 5.1 surround så tar jag för givet att programmet klarar det...

Ja, det borde man ju kunna ta för givet men eftersom det är AirPlay vi talar om och AirPlay inte stödjer Multichannel Audio så kan de nog skriva det att de stödjer det hur många gånger som helst men det kommer ändå inte att fungera.

Ursprungligen av Optih:

Är det någon som har testat om surround fungerar?
Enligt Beamers hemsida så ska det fungera från version 1.6.
Om det gör det så måste jag ju handla en ATV till biorummet också.

Jag skulle också vilja höra resultatet av ett sådant test

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-18 16:51
Ursprungligen av zinned:

Ja, det borde man ju kunna ta för givet men eftersom det är AirPlay vi talar om och AirPlay inte stödjer Multichannel Audio så kan de nog skriva det att de stödjer det hur många gånger som helst men det kommer ändå inte att fungera.

Jag skulle också vilja höra resultatet av ett sådant test

Förstärkaren indikerar DD 5.1 så det verkar fungera men Beamer är i mina ögon en nödlösning,en funktion när det inte finns annat att tillgå.
För det första så fyller inte filmen upp hela tv´n utan det blir en sorgkant runt hela bildytan.
Sen så är det inte alla filmfiler som fungerar utan det bara buffrar,buffrar och åter buffrar.
Har det inte kommit igång inom 5s har då jag alla fall tappat tålamodet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 17:01
Ursprungligen av lappen71:

Förstärkaren indikerar DD 5.1 så det verkar fungera men Beamer är i mina ögon en nödlösning,en funktion när det inte finns annat att tillgå.

Det tycker jag är märkligt, om det verkligen stämmer att de har passthrough på multichannel audio så vill jag veta hur de har lyckats med det. No offence men jag tvivlar fortfarande

Ursprungligen av lappen71:

För det första så fyller inte filmen upp hela tv´n utan det blir en sorgkant runt hela bildytan.
Sen så är det inte alla filmfiler som fungerar utan det bara buffrar,buffrar och åter buffrar.
Har det inte kommit igång inom 5s har då jag alla fall tappat tålamodet.

Ja, så är det ju med Mirroring

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-18 18:19
Ursprungligen av zinned:

Det tycker jag är märkligt, om det verkligen stämmer att de har passthrough på multichannel audio så vill jag veta hur de har lyckats med det. No offence men jag tvivlar fortfarande

Ja, så är det ju med Mirroring

Du får tvivla hur mycket du vill men jag litar mer på min förstärkare och mina öron än vad jag gör på dig

Ursprungligen av lappen71:

Beamer är i mina ögon en nödlösning,en funktion när det inte finns annat att tillgå.
För det första så fyller inte filmen upp hela tv´n utan det blir en sorgkant runt hela bildytan.

Det problemet har inte jag, för mig så fyller det upp hela rutan. Vad är det för filer som du har testat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 19:31
Ursprungligen av Papperskatt:

Det problemet har inte jag, för mig så fyller det upp hela rutan. Vad är det för filer som du har testat?

Gör det så hos dig, med Mirroring?

Ursprungligen av lappen71:

Du får tvivla hur mycket du vill men jag litar mer på min förstärkare och mina öron än vad jag gör på dig

Såklart

Sedan litar jag mer på Apple än på utvecklaren av Beamer.

Ursprungligen av zinned:

Gör det så hos dig, med Mirroring?

Mirroring använder jag inte så det vet jag ingenting om men Beamer fyller iallafall för mig upp hela rutan. Jag dubbelkollade precis för att vara extra säker och jag såg inte skymten av någon sorgkant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-18 20:03
Ursprungligen av Papperskatt:

Mirroring använder jag inte så det vet jag ingenting om men Beamer fyller iallafall för mig upp hela rutan. Jag dubbelkollade precis för att vara extra säker och jag såg inte skymten av någon sorgkant.

Nej, vid vanlig AirPlay-streaming så blir det inga sorgkanter men slår du på Mirroring så får du det.

  • Medlem
  • Falun
  • 2013-04-18 20:26

Har nu testat att köra Beamer till både min Samsung-TV och min projektor och jag har inte sorgkanter på dessa två enheter i alla fall.
Dessutom fungerar surround utmärkt. Testade att ladda ner en avi för test av 5.1-ljud (http://www.tfm.ro/win32-projects/test-avi-ac3...) för att få bekräftat att det inte handlar om något simulerat surroundljud och det är det alltså inte frågan om.
Angående bufferttider så har jag runt 3-5 sekunder innan det hoppar igång.
Slutsats: Jag måste köpa en till ATV.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-18 22:42
Ursprungligen av Papperskatt:

Det problemet har inte jag, för mig så fyller det upp hela rutan. Vad är det för filer som du har testat?

Vill du att jag namnger exakt vad filen heter? Vilken grupp som gett ut den?
Spelar ingen roll för XBMC visar dom rätt m.a.o fyller upp hela skärmytan och Beamer gör inte det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-18 22:44
Ursprungligen av zinned:

Gör det så hos dig, med Mirroring?

Såklart

Sedan litar jag mer på Apple än på utvecklaren av Beamer.

Det gör INTE jag med tanke på deras oförmåga att fixa skärmlåsningsbuggen bland annat.

Tala då om för mig hur förstärkaren kan indikerar ett ljudformat?

Spelar roll egentligen för Beamer är ett program jag aldrig kommer använda igen alla fall

Bevaka tråden