Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk på iMac 21,5 sent 2009

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gubbslyna:

Här kan du läsa om TRIM: http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM

Såg bara några minuter av videon. RIKTIG amatör. Fick ont i magen. SSDs är 2.5" och behöver således monteras i en adapter. Många SSDs säljs som "kit" med adapter, lite kablar och annat junk.

Hehehe ... det kan jag tänka mig Ok tack, resan fortsätter. Återkommer när något nytt har dykt upp.

T

Ursprungligen av thoolson:

Hittade till slut en video på hela förloppet: http://www.youtube.com/watch?v=kYZLqLDx2f8

Två frågor:

1. Vad är det för metall-chassi han skruvar fast SSD:n i innan den installeras i datorn?

2. Vad innebär det med Trim-enabled? Ser inte helt okomplicerat ut?

1. Om inte den plattan sitter på undersidan av originaldisken så gissar jag att han köpt den tillsammans med ssd'n. Kan ju tycka att om det är en extrasak som behövs så borde han informera om det. Plattan gör att en 2.5"-disk kan fästas i samma skruvhål som en 3.5"-disk, notera dock att det verkar som att ssd'n monteras upp och ner med plattan undersida uppåt.

Ser nu att min iMac har SATA 2, men att flertalet SSD idag ligger på SATA 3.

1. Går det köra SSD SATA 3 på datorns SATA 2-kontakter?

2. Går det att koppla in en adapter, så att prestandan i SSD med SATA 3 kommer till sin rätt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-04-28 12:17
Ursprungligen av thoolson:

Ser nu att min iMac har SATA 2, men att flertalet SSD idag ligger på SATA 3.

1. Går det köra SSD SATA 3 på datorns SATA 2-kontakter?

2. Går det att koppla in en adapter, så att prestandan i SSD med SATA 3 kommer till sin rätt?

1. Nej, det kommer att köra på den långsammare av de två.

2. Nej.
Stirra inte blint på att du inte får ut 6Gbit/s, en SSD är snabbare än en hd på fler sätt än ren överföringskapacitet. (söktid etc)

Senast redigerat 2013-04-28 12:33
Ursprungligen av reboot81:

1. Nej, det kommer att köra på den långsammare av de två.

2. Nej.
Stirra inte blint på att du inte får ut 6Gbit/s, en SSD är snabbare än en hd på fler sätt än ren överföringskapacitet. (söktid etc)

1. Ok, innebär det att jag måste köpa SSD SATA 2, eller innebär det att SSD SATA 3 presterar som en med SATA 2?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-04-28 13:55
Ursprungligen av thoolson:

1. Ok, innebär det att jag måste köpa SSD SATA 2, eller innebär det att SSD SATA 3 presterar som en med SATA 2?

SATA 3 är bakåtkompatibel, och fungerar således med SATA 2-anslutningar. Men ja, hastigheten blir begränsad till vad SATA 2 klarar av.

Ursprungligen av Vassius:

SATA 3 är bakåtkompatibel, och fungerar således med SATA 2-anslutningar. Men ja, hastigheten blir begränsad till vad SATA 2 klarar av.

Ok, tack, då vet jag!

Bra forum det här

Innebär SATA2-begränsningen i Late-2009-iMac att det inte är nån idé att köpa premium-SSD-modeller (typ Samsung 840 Pro) eftersom SATA2 ändå begränsar överföringshastigheten?

Finns det nån återförsäljare av optibay/SSD-kablar i Sverige eller är det beställning via OWC eller iFixit som gäller? Spelar det nån roll om man väljer OWC eller iFixit? OWC verkar billigare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-04-30 06:02
Ursprungligen av Mattias_N:

Innebär SATA2-begränsningen i Late-2009-iMac att det inte är nån idé att köpa premium-SSD-modeller (typ Samsung 840 Pro) eftersom SATA2 ändå begränsar överföringshastigheten?

Nja, för den generella användarupplevelsen är antalet små läsningar per sekund (IOPS) viktigare än rå sekventiell överföringshastighet. Hur SATA2 står sig mot SATA3 när det gäller IOPS har jag inte stenkoll på, men jag kan tänka mig att skillnaden inte är jättestor. Så välj en disk med hög IOPS i första hand; i princip alla SSD du kan köpa nya idag kommer att maxa SATA2-anslutningen i ren råhastighet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-04-30 17:34
Ursprungligen av Mattias_N:

Innebär SATA2-begränsningen i Late-2009-iMac att det inte är nån idé att köpa premium-SSD-modeller (typ Samsung 840 Pro) eftersom SATA2 ändå begränsar överföringshastigheten?

Finns det nån återförsäljare av optibay/SSD-kablar i Sverige eller är det beställning via OWC eller iFixit som gäller? Spelar det nån roll om man väljer OWC eller iFixit? OWC verkar billigare.

Till mångas glädje kan man numera köpa optibay-kopior på Kjell.com/61146
200kr. Finns på ebay.com från 50kr (inkl frakt) och uppåt, sök på 'hd caddy'. Men då får du vänta ett par veckor på leverans.
Varianten som Kjell har är i plast, och det väger mindre än metallvarianten? Funkar nog lika bra.

SATA-kablage finns även det på ebay, men ta en titt hos Kjell, de har fått in en del nya kablar nyligen bl.a. flera med vinklar.

2 eller 3 är nog mest upp till vad du tror du kommer få nytta av SSD:n i andra maskiner, tex om du byter upp dig.

Ursprungligen av reboot81:

Till mångas glädje kan man numera köpa optibay-kopior på Kjell.com/61146
200kr. Finns på ebay.com från 50kr (inkl frakt) och uppåt, sök på 'hd caddy'. Men då får du vänta ett par veckor på leverans.
Varianten som Kjell har är i plast, och det väger mindre än metallvarianten? Funkar nog lika bra.

SATA-kablage finns även det på ebay, men ta en titt hos Kjell, de har fått in en del nya kablar nyligen bl.a. flera med vinklar.

2 eller 3 är nog mest upp till vad du tror du kommer få nytta av SSD:n i andra maskiner, tex om du byter upp dig.

Behövs sådana för att installera SSD i late 2009 iMac 21,5?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-01 14:29
Ursprungligen av thoolson:

Behövs sådana för att installera SSD i late 2009 iMac 21,5?

Nej inte om man vill byta ut hårddisken mot en SSD. Då behöver du nog bara en 3,5" till 2,5" adapter.

En optibayadapter kan vara bra om man vill ersätta superdriven.

Ursprungligen av reboot81:

Till mångas glädje kan man numera köpa optibay-kopior på Kjell.com/61146
200kr. Finns på ebay.com från 50kr (inkl frakt) och uppåt, sök på 'hd caddy'. Men då får du vänta ett par veckor på leverans.
Varianten som Kjell har är i plast, och det väger mindre än metallvarianten? Funkar nog lika bra.

SATA-kablage finns även det på ebay, men ta en titt hos Kjell, de har fått in en del nya kablar nyligen bl.a. flera med vinklar.

2 eller 3 är nog mest upp till vad du tror du kommer få nytta av SSD:n i andra maskiner, tex om du byter upp dig.

Tack för tipsen! Det vore perfekt att kunna köpa allt som behövs i närbelägna butiker och slippa leveranstid, frakt och tull som är baksidorna av en USA-beställning.

Vet du (eller nån annan trådläsare) någon som provat Kjells Optibay-kopia i plast i en iMac (2009-2011)? Frågan är om det kan finnas några nackdelar med att köpa/installera denna variant jämfört med t.ex. OWC's Optibay-variant som jag egentligen hade tänkt beställa: http://goo.gl/GIf3).

För att byta ut DVD mot SSD i iMac'en behöver man även en vakuumlyftare, men det säljs ju på Biltema för en femtiolapp (http://goo.gl/eZW1u). Har ni nåt spontant förslag på en lämplig verktygssats för den här typen av datormeck? Och vad heter kabeln som behövs, på OWC-sidan står kabeln i Optibay-kittet angiven som "Adapter cable".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-01 15:34
Ursprungligen av Mattias_N:

Tack för tipsen! Det vore perfekt att kunna köpa allt som behövs i närbelägna butiker och slippa leveranstid, frakt och tull som är baksidorna av en USA-beställning.

Vet du (eller nån annan trådläsare) någon som provat Kjells Optibay-kopia i plast i en iMac (2009-2011)? Frågan är om det kan finnas några nackdelar med att köpa/installera denna variant jämfört med t.ex. OWC's Optibay-variant som jag egentligen hade tänkt beställa: http://goo.gl/GIf3).

För att byta ut DVD mot SSD i iMac'en behöver man även en vakuumlyftare, men det säljs ju på Biltema för en femtiolapp (http://goo.gl/eZW1u). Har ni nåt spontant förslag på en lämplig verktygssats för den här typen av datormeck? Och vad heter kabeln som behövs, på OWC-sidan står kabeln i Optibay-kittet angiven som "Adapter cable".

Från ebay (i Asien) kostar den ca 50 svenska kronor inkl frakt (tull slipper du med 99,99% säkerhet).
Suganordning/vakuumlyftare kan vara till hjälp men är inte ett måste. Jag har själv öppnat min 27" ett par gånger med bara naglarna som hjälp. (hittar inget bättre klipp just nu, men det går fint utan sugpropp).

ifixit.com listar T10 & liten philipsmejsel som verktyg. Clas eller Kjell har sånt.
En (plast)pincett, luft på burk, microfiberduk och frystejp är bra att ha. Frystejpen för att hålla ordning och märka upp skruv, delar och sladdar.

Den där första du länkade till är inte en optibay, den är för att byta ut hårddisken mot en liten SSD.
Ska du in med en SSD istället för superdriven (CD/DVD) behöver du endast en optibay, inte några sladdar.
OWC säljer originalet och tar bra betalt för det, guider och info ska du ta från ifixit.com, inte från OWC.

Bevaka tråden