Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EFI-installera Windows 8 på Macbook Air

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har på senare tid försökt att läsa in mig lite på de olika alternativen för att installera Windows 8 på min Macbook Air (Mid 2012) och kommit fram till att det verkar finns två spår; genom Bootcamp eller EFI (som kommer upp när man håller nere alt-knappen).

När jag söker via Google så visar det sig att en del som har försökt installera genom EFI har haft en del problem med drivrutiner. Främst verkar det vara ljudet som inte vill fungera i det läget. Men har dock inte hittat några riktiga uppgifter om det efter att nyaste Bootcamp släpptes, då vi fick nya drivrutiner för Windows 8. Är det någon som vet hur det förhåller sig? Fungerar det felfritt nu att installera i EFI-läget på en Macbook Air Mid2012?

Som jag förstår det så är det vissa fördelar med EFI-alternativet. Påstås bland annat att det blir snällare mot min SSD.

De som har problem med ljudet efter en "EFI-install" vet inte hur man hittar drivrutiner för hårdvaran även om inte Apple tillhandahåller den.

Ljudkort som används i Apple-hårdvara är Realtek och Cirrus Logic bland annat.
IInget större bekymmer att installera.

Bara att kontrollera maskinvaru id under enhetshanteraren.

Ursprungligen av Borttaget:

De som har problem med ljudet efter en "EFI-install" vet inte hur man hittar drivrutiner för hårdvaran även om inte Apple tillhandahåller den.

Ljudkort som används i Apple-hårdvara är Realtek och Cirrus Logic bland annat.
IInget större bekymmer att installera.

Bara att kontrollera maskinvaru id under enhetshanteraren.

Så det här går att lösa enkelt genom att besöka tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutiner där?

Vet du något om det här med fördelarna att installera det i EFI-läge? Är det snällare mot SSD? Och är det några andra fördelar?

Senast redigerat 2018-07-23 09:09
Ursprungligen av maskh:

Så det här går att lösa enkelt genom att besöka tillverkarens hemsida och ladda ner drivrutiner där?

Vet du något om det här med fördelarna att installera det i EFI-läge? Är det snällare mot SSD? Och är det några andra fördelar?

Folk tror att det gör någon skillnad.
Men i slutändan blir det ingen skillnad alls om du installerar via bootcamp eller direkt genom att boota från skiva.

  • Medlem
  • 2013-04-14 21:30
Ursprungligen av maskh:

Har på senare tid försökt att läsa in mig lite på de olika alternativen för att installera Windows 8 på min Macbook Air (Mid 2012) och kommit fram till att det verkar finns två spår; genom Bootcamp eller EFI (som kommer upp när man håller nere alt-knappen).

När jag söker via Google så visar det sig att en del som har försökt installera genom EFI har haft en del problem med drivrutiner. Främst verkar det vara ljudet som inte vill fungera i det läget. Men har dock inte hittat några riktiga uppgifter om det efter att nyaste Bootcamp släpptes, då vi fick nya drivrutiner för Windows 8. Är det någon som vet hur det förhåller sig? Fungerar det felfritt nu att installera i EFI-läget på en Macbook Air Mid2012?

Som jag förstår det så är det vissa fördelar med EFI-alternativet. Påstås bland annat att det blir snällare mot min SSD.

Drivrutinerna som saknas, Apple erhåller dessa på deras hemsida:

http://support.apple.com/kb/DL1634?viewlocale...

Ursprungligen av devos:

Drivrutinerna som saknas, Apple erhåller dessa på deras hemsida:

http://support.apple.com/kb/DL1634?viewlocale...

Bootcamp 4 är ju inte för Windows 8.

Just för ljud fungerar de som följer med bootcamp 4 även för Windows 8 om D nu inte vill ladda ner senare.

Tog en titt på drivrutinerna som följer med bootcamp 5 och de flesta är redan föråldrade.
Installerar hellre allt manuellt.

1
Bevaka tråden