Robers Service/Media Repair använde inte originaldelar i Iphone-reparation

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hade problem med iphone 4S efter ett fall på tre meter. Skärmen blev blåsträckig och var trasig. Tog kontakt med Mac forum i gbg och de rekommenderade Robers Service (som nu döper om sig till Media Repair). Gick dit och blev bemöt av en trevlig men helt okunnig personal. Fårgade om de reparerade med originalglas, vilket de svarade ja på.

Dagen efter fick jag tillbaka mobilen och då var den nya skärmen blåare än vad den ska vara, jag är färgkänslig och jobbar med färgkorrigering i mitt arbete, så det var tydligt fel. Dessutom var plastkanten högre än vad plastkanten är på glaset som fanns på den trasiga (originalmodellen). Jag återvände och sa att jag inte fått original som jag betalat för. De påstridde att det är original och vägrade gå med på något annat.

Jag hade då kontakt med IFON i gbg och de visade upp OME och original glas, dvs glas från fabrik som skapas för att sätta på nya iphonemodeller mm. Jag förstod att jag antingen hade fått pirat eller OME glas och gick tillbaka och förklarade fallet. De vägrade acceptera att det inte är original från Apple fabrik.

Lärdomen är att OME inte är original, original är endast glas som skapas för att sätta på nya iphonemodeller. Detta kan man debattera men i min mening så är utstyrseln och kvalitén på dem olika och direkt skiljbara. Även om båda glasen tillverkas i samma fabrik.

Jag måste av hela mitt hjärta avråda från detta företag eftersom de inte är ärliga och kan lyssna på kunden. De vägrade ge mig papper på vilket glas de hade satt ditt efter reparationen så det kan lika väl ha varit pirat. Kvitto, kvitto, kvitto. Annars är det bara skit.

Svarta listan för min del.

Senast redigerat 2013-04-06 20:49

Du nämner flera gånger OME. Vad är det? Menar du OEM?

Och jag förstår inte riktigt varför Macforum rekommenderade dig att gå dit. De har väl en egen verkstad. Hade de inte tid att ta in den?

Snacka med ARN?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du nämner flera gånger OME. Vad är det? Menar du OEM?

Och jag förstår inte riktigt varför Macforum rekommenderade dig att gå dit. De har väl en egen verkstad. Hade de inte tid att ta in den?

Helt rätt, det vändes om i skallen. OEM menar jag Original Equipment Manufacturer.
Angående Mac forum så tar de inte mobilreparationer i gbg. Men ska upplysa dem om detta siktet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Snacka med ARN?

Nej har inte kommit dit. Vill gärna spara på energin så den inte går miste på detta mer. Men visst borde göra så.

Ursprungligen av D_Odell:

Nej har inte kommit dit. Vill gärna spara på energin så den inte går miste på detta mer. Men visst borde göra så.

Det är givetvis upp till var och en. Jag blir dock väldigt förolämpad av ohederliga företag och driver det så långt jag kan. Har bland annat fått hjälp av ARN mot Halebop och SJ. Lustigt nog så räckte det i mitt fall att nämna att jag har lämnat ärendet till ARN för att de skulle göra rätt för sig.

Hur mycket kostade reparationen?

Jag kommer att få påtala detta till leda men det finns ingen, INGEN, förutom Foxconn som har original glas. Möjligtvis att Apple Authorized Service Providers kan ha ngt men mest troligt inte då de får utbytesenheter från Apple.

• Medlem
  • 2013-04-05 20:02
Ursprungligen av grenhall:

Jag kommer att få påtala detta till leda men det finns ingen, INGEN, förutom Foxconn som har original glas. Möjligtvis att Apple Authorized Service Providers kan ha ngt men mest troligt inte då de får utbytesenheter från Apple.

Stämmer, finns inge original glas på marknaden.
Sen kan folk säga vad dom vill.

Är tveksam som du säger om ens Apple Authorized Service Providers har glas då dom byter ut telefonen mot en kostnad istället ca 2000kr +- beroende på vilken modell du har.

Ursprungligen av devos:

Stämmer, finns inge original glas på marknaden.
Sen kan folk säga vad dom vill.

Är tveksam som du säger om ens Apple Authorized Service Providers har glas då dom byter ut telefonen mot en kostnad istället ca 2000kr +- beroende på vilken modell du har.

Det vet jag. Men eftersom de har utbytesenheter på lager finns möjligheten att de byter ut delar på de telefoner de får in.

Lcd:erna brukar dock vara original men jag vet att det börjat förekomma falska skärmar. Därför har min leverantör höjt priserna på skärmar. Tyvärr.

Glasen är dock inte härdade på "OEM"-displayerna samt att de inte är oleofobiskt behandlade. Det är skillnaden.

Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*Rubrik redigerad*

Min tidigare fråga om priset har tyvärr inte besvarats. Det hade varit intressant att veta priset, för att kunna bedöma om TS redan från början borde ha misstänkt att det handlade om pirat- eller OEM-delar - trots butikens löfte om original.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min tidigare fråga om priset har tyvärr inte besvarats. Det hade varit intressant att veta priset, för att kunna bedöma om TS redan från början borde ha misstänkt att det handlade om pirat- eller OEM-delar - trots butikens löfte om original.

Priset var 899kr men deras hemsida säger 1099kr, så redan där var det konstigt.

Ursprungligen av D_Odell:

Priset var 899kr men deras hemsida säger 1099kr, så redan där var det konstigt.

Då borde du förstått att det inte är "orginal"...

Kan man säga. Lika mycket att Tyska befolkningen borde förstått att det Hitler gjorde var fel.

899:- / 1099:- är ju inte direkt billigt. Icke original brukar ligga på 499:-. Så helt självklart är det inte att det inte var original. Tycker jag.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Då borde du förstått att det inte är "orginal"...

Nja... Det finns många reparatörer som är billigare (runt 500-600). Så om jag skulle betala 899, och de bedyrar att det är original, så hade jag nog också trott på det.

Säger verkstaden att det är original så ska man kunna lita på det. Om det dessutom är ett pris på komplett reparation och man inte kan urskilja vad som är arbete och vad som är reservdelar så blir det än svårare att värdera, oavsett priset.

1
Bevaka tråden