Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Win 8 via USB på Imac med Superdrive

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har suttit och uppdaterat mig vad gäller Boot Camp i och med att det kom stöd för Windows 8. Jag har stött på ett problem som jag inte kan sluta fundera på och tänkte ge det ett sista försök med er hjälp.

Sitter på en Imac 27" (mitten 2010) med OS X 10.8.3 och Boot Camp 5. Första gången jag startade Boot Camp fanns inte alternativet för att göra USB-sticka med Win-installationen på. Hittade däremot en guide för hur man modifierar Boot Camp-assistentens info.plist för att få fram alternativet. Genom att lägga in datorns Boot Rom-version och Model identifier på två ställen i filen och starta om datorn dök alternativen upp och min Mac gör USB-minnet färdigt, laddar hem stödprogramvaran och allt (det minnet fungerade sedan utmärkt att använda i en Macbook Air (mitten 2011)). Det är när Imacen startar om som problemen börjar. När Boot Camp-assistenten är klar med minnet och startar om kommer jag till en svart skärm som säger den inte hittar någon bootable device. Startar jag om datorn själv då och håller inne alt kan jag välja att göra en EFI Boot och då kommer jag ända fram till att välja partition för Windows innan nästa felmeddelande kommer:

"the selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed on GPT disks." och i samma ruta "the computers hardware may not support booting to this disk."

Jag har testat att göra om disken till NTFS med Windows kommandotolk, starta om igen och ingen skillnad. Har också testat att använde rEFIt och rEFInd utan någon framgång, ger samma felmeddelande om GPT-diskar.

Den här Imacen installerar gärna Windows 8 från en DVD jag bränt från min iso-fil, men jag är helt enkelt nyfiken på om det verkligen inte går att installera från ett USB-minne i datorer med Superdrive.

Har också sett en guide där man använder Winclone för att flytta över en modifierad installation via Virtual Box. Virtual Box + modifieringarna är gjorda, har bara inte köpt Winclone och testat den sista biten.

Såg ytterligare en sak om att man kan mounta iso-filen med exempelvis Toast och installera på det viset. Att mounta med DiskImageMounter inbyggt i OS X fungerade bara fram till datorn startar om så klart.

Så där, tror jag fått med allt. Har ni några bra tips blir jag lycklig.

Har aldrig provat just vad du försöker, men det låter på felmeddelandet som om du behöver partitionera disken som GPT istället för MBR. Det är olika sätt att dela upp din disk i områden, ett av dessa kan sedan använda ett filsystem som NTFS till innehållet.

Ursprungligen av Luftvargen:

Har aldrig provat just vad du försöker, men det låter på felmeddelandet som om du behöver partitionera disken som GPT istället för MBR. Det är olika sätt att dela upp din disk i områden, ett av dessa kan sedan använda ett filsystem som NTFS till innehållet.

Det är ju inte jag som partitionerar disken på det där viset utan Boot Camp-assistenten så har inget val där. Det udda är ju hur samma grej fungerar utmärkt i en dator utan Superdrive. Finns dem som gör allt utan assistenten och installerar OS X på en mindre del än vad som faktiskt finns på HDD och sedan använder det överblivna utrymmet till att installera Windows, men det har jag inte provat.

Tror att problemet ligger med disken i Imacen och borde lösa sig med en ordentlig ominstallation. Kollade nämligen i Airen hemma som inte ser ut på samma sätt. Trodde det var Boot Camp-assistenten som höll på med MBR, men det är nog någon gammal rest som blivit kvar på disken från ett tidigare liv. Har ju bara ärvt Imacen på jobbet.

Det här kanske hjälper dig?
Kanske det du provat redan, en ren ominstallation kanske är på sin plats ändå.

Senast redigerat 2013-04-05 09:34
1
Bevaka tråden