Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Game of Thrones - Säsong 3

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-05 00:21
Ursprungligen av Gordy:

De jobbar nog så snabbt de kan sett till budget etc. och de kan ju inte jobba året runt p.g.a andra jobb,för de inblandade, klimat vid inspelningar m.m.

Du menar exakt samma förutsättningar som de flesta andra produktioner lever med, alltså. Detta utöver en väl tilltagen budget.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-05 09:40
Ursprungligen av zinned:

Du menar exakt samma förutsättningar som de flesta andra produktioner lever med, alltså. Detta utöver en väl tilltagen budget.

Nej de flesta andra TV-produktioner spelas in i endast en stad (Hollywood t.e.x där många skådespelare dessutom bor). GoT filmas på mängder av ställen (Nordirland, Malta, Kroatien, Island och Marocko], sen så är ju kostymer rekvisita djur och effekter etc. mer omfattande i GoT än i de flesta andra TV-produktioner. Så det är inte så svårt att inse att GoT kräver mer tid planering och förberedelser än de flesta andra TV serier.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-06-05 10:02

Jag har inga problem med att vänta på avsnitten en del, och säsongsuppehållen. Vi kräver ett sådant högt tempo överallt nuförtiden. Trots att det finns tusentals GoT-diskussionstrådar att uppehålla sig med under tiden det inte sänds avsnitt. Men kanske håller jag bara på att bli gammal...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Man kan nästan tro att de inte tror på sin egen produkt och inte vågar producera S04 medan S03 går. Utan väntar och ser hur publiken ska ta emot S03 innan de börjar på S04.

Nja. Det formella beslutet att gå igång med säsong 4 offentliggjordes 2/4 och säsong 3 startade 31/3 (om jag inte misstar mig)

Annars så är det givetvis så att de tar besluten säsong för säsong som alla andra serier.

Ursprungligen av zinned:

Alltså allt från sex till tolv månaders dötid mellan säsong tre och fyra. De håller samma låga tempo som tidigare. Jag trodde faktiskt att de nu skulle ta sig i kragen lite och öka takten men det verkar inte så

Jo, vi vet att du inte gillar upplägget men trodde du verkligen att de skulle ändra koncept från 10 st 50-minuters avsnitt per år bara så där mellan år 3 och 4?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-05 13:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, vi vet att du inte gillar upplägget men trodde du verkligen att de skulle ändra koncept från 10 st 50-minuters avsnitt per år bara så där mellan år 3 och 4?

De gjorde iofs några avsnitt lite längre än 50 minuter denna säsong. Hade de tänkt 100% kommersiellt så hade de kunnat göra ett avsnitt extra istället.

Jag gissade kring längden:)

Edit: Hittade en länk och kollade. Avsnitten verkar vara kring 55 minuter långa och det utan reklam;)
Apropå produktionstakten så sägs följande på Wikipedia

Citat:

Prior to that announcement, there had been rumors and reports[5] that showrunners David Benioff and D.B. Weiss planned to shoot seasons three and four simultaneously. Benioff said that this would be very efficient, but impossible to write.[6]

Senast redigerat 2013-06-05 15:35
Ursprungligen av JND:

Jag har inga problem med att vänta på avsnitten en del, och säsongsuppehållen. Vi kräver ett sådant högt tempo överallt nuförtiden. Trots att det finns tusentals GoT-diskussionstrådar att uppehålla sig med under tiden det inte sänds avsnitt. Men kanske håller jag bara på att bli gammal...

Tycker det är roligt att man nästan har glömt bort en serie när de kommer med nästa säsong, desto mer positivt överraskad blir man då den kommer tillbaka. Finns så mycket serier och kolla på om man har tid till det....så inga problem med det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-05 17:35
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Man kan nästan tro att de inte tror på sin egen produkt och inte vågar producera S04 medan S03 går. Utan väntar och ser hur publiken ska ta emot S03 innan de börjar på S04.

För min del får detta vara sista avsnittet. Men jag inser att vi inget har fått veta om Lannisters innan cliff-hangern.
För vad kan drakdrottningen hinna med på ett avsnitt, det är fel och säg att hon har bråttom.

De har en författare att vänta in med.
S3 är en blandning av bok 3 och 4, det kommer s4 med vara.
Bok 5 kan möjligen dras ut på två säsonger, men jag är tveksam.
Bok 6 tror mr Martin att han har klar till 2015, ingen vet än om den kan bli två säsonger tv-serie.
Han har sagt att det blir 7 böcker och med nuvarande takt får vi se sista boken 2018-2020 kanske.
Om han inte dör först (som Robert Jordan gjorde).

Alternativt kan ju såklart HBO skita i böckerna och använda egna manus-författare, men gissningsvis blir det bara skräp då.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-05 18:06
Ursprungligen av Json_81:

Alternativt kan ju såklart HBO skita i böckerna och använda egna manus-författare, men gissningsvis blir det bara skräp då.

R.R. Martin har tydligen själv antytt att om han skulle dö innan hela historien är klar så litar han på att GoT-producenterna ska fixa upplösningen på TV-serien på ett bra sätt.

BTW: så läste jag att Martin själv säger att han skrivit klart manuskriptet till avsnitt 2, säsong 4;)

Om jag skulle vara så ohelig och börja läsa böckerna där serien nu tar slut var ska jag börja?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-09 06:37
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Om jag skulle vara så ohelig och börja läsa böckerna där serien nu tar slut var ska jag börja?

Det är lite besvärligt. Denna säsongen består av bok 3 och 4, som Martin från början tänkt skriva som en bok, men den blev för stor.
Så han delade på två och fokuserade på vissa karaktärer i 3'an och vissa i 4'an, men de utspelade sig samtidigt.
I TV-serien följer de kronologisk ordning istället.

Men ska du läsa är mitt råd att börja med första boken, även som serien följer böckerna bra (särskilt första säsongen) så är det lite skillnader.

Ursprungligen av Json_81:

Det är lite besvärligt. Denna säsongen består av bok 3 och 4, som Martin från början tänkt skriva som en bok, men den blev för stor.
Så han delade på två och fokuserade på vissa karaktärer i 3'an och vissa i 4'an, men de utspelade sig samtidigt.
I TV-serien följer de kronologisk ordning istället.

Men ska du läsa är mitt råd att börja med första boken, även som serien följer böckerna bra (särskilt första säsongen) så är det lite skillnader.

Ok de finns på Storytel.
A Game of thrones
A Clash of Kings
osv

Är det S01E01 det så att säga?

Arrrghh 20.00 ikväll för HBO-kunder... imorgon för oss andra.
Så HBO kunder: KÄFTEN!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-09 18:57
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ok de finns på Storytel.
A Game of thrones
A Clash of Kings
osv

Är det S01E01 det så att säga?

Kampen om järntronen (A Game of Thrones) – 1996
Kungarnas krig (A Clash of Kings) – 1998
Svärdets makt (A Storm of Swords) – 2000
Kråkornas fest (A Feast for Crows) – 2005
Drakarnas dans (A Dance with Dragons) – 2011
The Winds of Winter (kommande)
A Dream of Spring (kommande)

Första boken är alltså hela säsong 1, andra boken hela säsong 2.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Arrrghh 20.00 ikväll för HBO-kunder... imorgon för oss andra.
Så HBO kunder: KÄFTEN!

Har du verkligen rätt där? Då skulle de ju sändas här före de sänds i USA? Kommer de inte kl 20.00 i morgon här i Sverige?

Jag är inte HBO-kund så egentligen har jag inte en aning...
Var lite lätt frustrerad bara. Ingen illa ment.


Jag har tittat på de första 10 minuterna nu - men sparar resten till i kväll då jag ska se det med min fru men det ser mycket lovande ut...

Nu gäller det bara att undvika att råka se någon spoiler av misstag. Även om jag har läst böckerna så vet man aldrig vad ett avsnitt innehåller...

Fast... Keynote eller GoT fokusering ikväll?

Senast redigerat 2013-06-10 14:54

Säsong 3 slutade då mycket bättre än säsong 2.
Jag känner mig nu beredd på att vänta på säsong 4 istället för som sist kände jag mig lurad på slutet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-11 00:16
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Säsong 3 slutade då mycket bättre än säsong 2.

Tyckte faktiskt säsong 2 slutade bättre med en riktig cliffhanger. Nu var det ett mäktigt slut men ingen riktig talker. Men självklart finns det en hel de att se fram emot till nästa säsong.

Bra avslut men jag hoppades på ännu mer... men tji fick jag;)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-06-11 07:17

Kunde inte se avsnittet i går kväll, var ju annat, viktigare, som sändes på en annan kanal

Så här upplever jag att det är:
Säsong 1: Bok: A Game of Thrones
Säsong 2: Bok: A Clash of Kings + början av A Storm of Swords
Säsong 3: Bok: Första halvan av A Storm of Swords
Säsong 4: Bok: Andra halvan av A Storm of Swords (och möjligen början av A Feast for Crows, fast det vet vi ju inte än)

Bevaka tråden