Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför sådana skillnader i hastighet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Testar nya Dovado Go-routern just nu och har pluggat in mitt extra-sim-kort från Telenor i ett ZTE-3G-modem (också Telenor).

Modemet fixar 6mbit. I min iPhone, där jag har huvud-sim-kortet på samma abonnemang, kommer jag – just här och nu – upp i ca 4mbit/s. Men via Dovadon med extra-kortet endast hälften.

Sim-korten är identiska, och som sagt på samma abonnemang. Är det Telenors ZTE-modem, som jag lånat för test, som spökar? Och helt enkelt ger sämre hastighet än min iPhone 5, trots att den ska fixa upp till 6mbit?

Några tankar?

Ursprungligen av Stinky:

Testar nya Dovado Go-routern just nu och har pluggat in mitt extra-sim-kort från Telenor i ett ZTE-3G-modem (också Telenor).

Modemet fixar 6mbit. I min iPhone, där jag har huvud-sim-kortet på samma abonnemang, kommer jag – just här och nu – upp i ca 4mbit/s. Men via Dovadon med extra-kortet endast hälften.

Sim-korten är identiska, och som sagt på samma abonnemang. Är det Telenors ZTE-modem, som jag lånat för test, som spökar? Och helt enkelt ger sämre hastighet än min iPhone 5, trots att den ska fixa upp till 6mbit?

Några tankar?

Vilken hastighet får du om du kopplar in modemet till datorn?

Försökte få med den parametern också, men tyvärr kraschade auto-initieringen av modemet i min MBA och dyker nu inte upp där igen. Funkar dock fortsatt fint i Dovadon, utan tecken på problem annat än den sämre hastigheten.

OK, lyckades nu installera Telenors ZTE MF190-modem manuellt i min MacBook Air. Hastigheten blir densamma. Mitt problem har alltså inget med Dovado Go-routern att göra. Är det modemet som inte fixar att ge mig samma hastighet som min iPhone 5, som ligger precis bredvid?

"Problemet" LÖST!

Supporten återkom just med infon att mitt företagsabonnemang stryper hastigheten på extrakortet (för att få mig att skaffa separat mobilsurf…).

Ursprungligen av Stinky:

"Problemet" LÖST!

Supporten återkom just med infon att mitt företagsabonnemang stryper hastigheten på extrakortet (för att få mig att skaffa separat mobilsurf…).

Nej bara be dem lägga över 3G-tjänsterna på ditt tvillingkort. Se till att tala med en tekniker så löser dem det på 1 minut.

Ursprungligen av grenhall:

Nej bara be dem lägga över 3G-tjänsterna på ditt tvillingkort. Se till att tala med en tekniker så löser dem det på 1 minut.

Givetvis inga problem. Problemet är när man vill ha full kräm på båda korten samtidigt.

Tyvärr brott mot avtalet i så fall, som stipulerar att det är ett "tal-abonnemang".

pmarriott:

Lägga över tjänsterna dit ISTÄLLET för på huvudkortet, alltså? Att ha samma på bägge verkar inte vara möjligt.

Ursprungligen av Stinky:

pmarriott:

Lägga över tjänsterna dit ISTÄLLET för på huvudkortet, alltså? Att ha samma på bägge verkar inte vara möjligt.

Exakt så. Det verkar som att man inte kan ha fullt flås på båda, utan du får välja om du vill ha det på huvudkortet eller tvillingkortet.

Ursprungligen av pmarriott:

Givetvis inga problem. Problemet är när man vill ha full kräm på båda korten samtidigt.

Jag har tvillingkort på ett av mina Telenor-abonnemang. Minns att jag talade med en tekniker som la över mina 3G-tjänster till tvillingkortet. Så jag hade och har exakt samma hastighet på båda abonnemangen.

Ursprungligen av grenhall:

Jag har tvillingkort på ett av mina Telenor-abonnemang. Minns att jag talade med en tekniker som la över mina 3G-tjänster till tvillingkortet. Så jag hade och har exakt samma hastighet på båda abonnemangen.

Jag har försökt med den. De går nog inte med på den längre. De vill att du tecknar ett separat mobilt bredband om du vill surfa obehindrat på mer än en enhet.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har försökt med den. De går nog inte med på den längre. De vill att du tecknar ett separat mobilt bredband om du vill surfa obehindrat på mer än en enhet.

Tror det beror på abonnemangsformen. Vad jag kan se på deras hemsida så erbjuder de inte ens privatkunder tvillingkort (tråkigt nog).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tror det beror på abonnemangsformen. Vad jag kan se på deras hemsida så erbjuder de inte ens privatkunder tvillingkort (tråkigt nog).

@pmarriott Jo det är säkert ändrat. Var ett tag sedan jag löste det.

Barba jo dom har tvillingkort på privat ocksp men bara för fastpris-abonnemnget.

1
Bevaka tråden