Hjälp med reklamation av iPhone 5

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-12 18:07

Tjü 99,

Jag tänkte först snacka med mitt försäkringsbolag om detta men sen kom jag på att det kanske är värt att testa reklamera min iPhone via Apple. Jag vet att jag kommer få en jävla massa nay-sayers efter som det handlar om min skärm men hear me out:

Min skärm har en en spricka rakt över skärmen från nedre vänster kan till en cm upp på höger sida. "Sprickan" går tvärsöver, sida från sida horisontellt, men det finns ingen utgångspunkt. Jag har inte tappat luren så den sprack utan jag har faktiskt ingen aning. Tog upp telefonen efter jag hade gymmat och då såg jag detta:

Tittar man rakt på den så ser det ut såhär:

Bilderna suger men det är bara för att kameran på iMacen har typ 509345 cm som zoomgräns.

Vad har jag för chans att reklamera den?

Ska tilläggas att kameran på iPhone 5 är heelt åt helvete eftersom den inte kan fokusera ordentligt, många bilder blir oskarpa fast rektangeln i kamera appen har "fokuserat" klart. iofs varit så sen jag köpte den...

Att reklamera en spräckt skärm kommer inte bli en enkel match.
Även om det inte finns några synliga skador som tyder på att du tappat den.
Möjligheten att du klämt sönder skärmen finns ju fortfarande, haft telefonen i fickan och lutat dig mot något.

Tyvärr tror jag inte att du kommer lyckas reklamera den men jag känner för dig om du verkligen inte har
orsakat skadan själv.

Ditt hopp ligger i din Hemförsäkring/drulleförsäkring

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-12 18:28
Ursprungligen av fredrikse:

Att reklamera en spräckt skärm kommer inte bli en enkel match.
Även om det inte finns några synliga skador som tyder på att du tappat den.
Möjligheten att du klämt sönder skärmen finns ju fortfarande, haft telefonen i fickan och lutat dig mot något.

Tyvärr tror jag inte att du kommer lyckas reklamera den men jag känner för dig om du verkligen inte har
orsakat skadan själv.

Ditt hopp ligger i din Hemförsäkring/drulleförsäkring

Alltså hade jag spräckt den själv hade det inte varit något snack om saken, men jag är bara jävligt förvånad att den inte håller högre kvalle. Haft iPhone sen den första och har aldrig lyckats paja en skärm någonsin *tar i trä* och då har jag tappat dom med skärmen rakt ner mot asfalten/whatever som ligger i vägen.

Då jag inte har någon drulle får det bli via hemförsäkringen. Kommer dom bara erbjuda sig att betala skärmbytet eller kan jag köpa en ny telefon och skicka kvittot till min försäkring om de gått med på det? Jag menar om jag lämnar in telefonen så försvinner ju garantin?

Ursprungligen av crayzee:

...Jag menar om jag lämnar in telefonen så försvinner ju garantin

Varför skulle garantin försvinna om du lämnar in telefonen på reparation? Var hade du tänkt lämna in den? Hos någon icke-auktoriserad källarfirma, eller?

Senast redigerat 2013-03-12 18:59
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-12 19:11

Alltså hade jag spräckt den själv hade det inte varit något snack om saken, men jag är bara jävligt förvånad att den inte håller högre kvalle. Haft iPhone sen den första och har aldrig lyckats paja en skärm någonsin *tar i trä* och då har jag tappat dom med skärmen rakt ner mot asfalten/whatever som ligger i vägen.

Då jag inte har någon drulle får det bli via hemförsäkringen. Kommer dom bara erbjuda sig att betala skärmbytet eller kan jag köpa en ny telefon och skicka kvittot till min försäkring om de gått med på det? Jag menar om jag lämnar in telefonen så försvinner ju garantin?

Visst håller den en hög kvalitet men med tanke på hur många miljoner telefoner dom skeppat ut är det inte förvånande att någon slinker som kan ha ett fabrikationsfel.

Hur ska du kunna ta den på hemförsäkringen? Hemförsäkring ersätter inte trasig egendom utan förlorad egendom därav tilläget drulleförsäkring.

Intressant. Läste om ett par st. i USA som hade råkat ut för samma sak. Vissa hade fått böjda iPhones från fabrik osv. Märkligt. Lycka till!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-12 19:38

Kanske det kan vara värt att besöka Apple i Täby och fråga personalen vad de har att säga. Till sådana här saker är det drulleförsäkring/allriskförsäkring som gäller annars.

Ursprungligen av joakimo:

Kanske det kan vara värt att besöka Apple i Täby och fråga personalen vad de har att säga. Till sådana här saker är det drulleförsäkring/allriskförsäkring som gäller annars.

Och dom på plats kan avgöra om den skall bytas eller inte, om dom anser att dom skall byta den så får du en ny direkt.
Sedan så kan du för iaf i USA få en replacment phone för 99 USD, men vet inte hur det är i Sverige, detta kan vara ett alternativ om dom inte tar den på garantin.

Ursprungligen av CalBy:

Och dom på plats kan avgöra om den skall bytas eller inte, om dom anser att dom skall byta den så får du en ny direkt.
Sedan så kan du för iaf i USA få en replacment phone för 99 USD, men vet inte hur det är i Sverige, detta kan vara ett alternativ om dom inte tar den på garantin.

Kallas Out-of-Warranty Service (OWS).

Citat:

Out-of-Warranty Service
If you own an iPhone that is ineligible for warranty service but is eligible for Out-of-Warranty Service, Apple will service your iPhone for the Out-of-Warranty Service Fee listed below.

iPhone Model Out-of-Warranty Service
iPhone 5 2.108,63 kr
iPhone 4S 1.908,63 kr
iPhone 4, iPhone 3GS,
iPhone 3G 1.508,63 kr
The Out-of-Warranty Service Fee includes a 113,63 kr shipping fee, which applies only if service is arranged through Apple and requires shipping. All fees are in Swedish Krona and include VAT. iPhone Out-of-Warranty Service may also be available from your wireless carrier. Pricing may vary.

Mer info här:

http://support.apple.com/kb/index?page=servic...

Ursprungligen av grenhall:

Mer info här:

Okej, dyrare i Sverige dock. Men samma service, perfekt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 15:15
Ursprungligen av CalBy:

Mer info här:

Ursprungligen av CalBy:

Okej, dyrare i Sverige dock. Men samma service, perfekt!

Nu vet jag inte om jag har fattat det rätt, lagar Apple fel som inte täcks av Apple Care / deras garanti för 2108 kr för en iPhone 5 eller är det priset för en ersättnings telefon?

Nu vet jag inte om jag har fattat det rätt, lagar Apple fel som inte täcks av Apple Care / deras garanti för 2108 kr för en iPhone 5 eller är det priset för en ersättnings telefon?

Utbytesenhet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 15:49

Jag sitter faktiskt i telefon med Apple supporten och killen är skit schysst. Det som händer nu är att dom skickar en helt ny telefon via DHL/UPS (FML) som ska ta 1-2 arbetsdagar då det är express frakt. Dom kommer undersöka min telefon och se om jag tappat den eller inte, om inte så får jag tillbaka hela summan de reserverat (värde av min telefon). Om det är fel så drar dom 2100 kr från mitt konto.

Blev precis kopplat till en AppleCare Senior Advisor som ville att jag skulle maila dom bilderna på sprickan. Tydligen heter den Single Hairline crack som KAN orsakats av en kortslutning etc och det KAN gå på garantin. Han spelar just nu bajs musik i luren då han skulle snacka med några tekniker och se vad dom tror angående sprickan.

Känns nästan som jag livebloggar haha vilket jag gör *lewl*

EDIT: allt gick vägen nu, pengarna är så jävla fint reserverade på mitt konto lagom till min resa i Åre som varar i 6 dagar. Har alla kontaktuppgifter från Apple-snubben, UPS kommer förhoppningsvis få tummen ur röven och leverera telefonen imon/fredag men jag förväntar mig att jag inte kommer få den. Det blir bäst så, slipper man bli lack! Blir att ta en fet backup, återställa telefonen så jag kan lämna över den direkt till UPS killen.

Pray for me.

Tjü

Senast redigerat 2013-03-13 16:23

Jag sitter faktiskt i telefon med Apple supporten och killen är skit schysst. Det som händer nu är att dom skickar en helt ny telefon via DHL/UPS (FML) som ska ta 1-2 arbetsdagar då det är express frakt. Dom kommer undersöka min telefon och se om jag tappat den eller inte, om inte så får jag tillbaka hela summan de reserverat (värde av min telefon). Om det är fel så drar dom 2100 kr från mitt konto.

Blev precis kopplat till en AppleCare Senior Advisor som ville att jag skulle maila dom bilderna på sprickan. Tydligen heter den Single Hairline crack som KAN orsakats av en kortslutning etc och det KAN gå på garantin. Han spelar just nu bajs musik i luren då han skulle snacka med några tekniker och se vad dom tror angående sprickan.

Känns nästan som jag livebloggar haha vilket jag gör *lewl*

EDIT: allt gick vägen nu, pengarna är så jävla fint reserverade på mitt konto lagom till min resa i Åre som varar i 6 dagar. Har alla kontaktuppgifter från Apple-snubben, UPS kommer förhoppningsvis få tummen ur röven och leverera telefonen imon/fredag men jag förväntar mig att jag inte kommer få den. Det blir bäst så, slipper man bli lack! Blir att ta en fet backup, återställa telefonen så jag kan lämna över den direkt till UPS killen.

Pray for me.

Tjü

Fan vad najs! Hoppas du får pengarna tillbaka om du nu inte orsakat sprickan. Lycka till i Åre och gör inte som dom säger och "break a leg".

Precis som inte din iPryl täcks på garanti och iPrylen är under 1år så kan dom switcha den för en viss summa beroende på iPryl.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 19:40

Fan vad najs! Hoppas du får pengarna tillbaka om du nu inte orsakat sprickan. Lycka till i Åre och gör inte som dom säger och "break a leg".

Det hoppas jag med då jag verkligen inte har orsakat sprickan, därför jag tycker det är så konstigt.

Tror jag kommer behöva all lycka till, 2 år sen crashade jag med en downhill cykel rakt in i en fet jävla sten och fick hjärnskakning. 2 år senare och jag har fortfarande hang-over huvudvärkar 24/7 Jag är bara jävligt glad att jag bara fick det Så ett ben som går av kan jag leva med haha

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 19:42

Fick för övrigt alla prisuppgifter gällande "för ej garantiomfattande service"

iPad mini Wi-Fi, alla modeller: 2108,63 kr

4:e generationens iPad, alla modeller: 2908,63 kr

3:e generationens iPad, alla modeller: 2908,63 kr
iPad 2, alla modeller: 2408,63 kr
iPad, alla modeller: 2408,63 kr
iPhone 5, alla modeller: 2108,63 kr

iPhone 4S, alla modeller: 1908,63 kr
iPhone 4, 3GS, 3G, alla modeller: 1508,63 kr

Happy reading

Fick för övrigt alla prisuppgifter gällande "för ej garantiomfattande service"

iPad mini Wi-Fi, alla modeller: 2108,63 kr

4:e generationens iPad, alla modeller: 2908,63 kr

3:e generationens iPad, alla modeller: 2908,63 kr
iPad 2, alla modeller: 2408,63 kr
iPad, alla modeller: 2408,63 kr
iPhone 5, alla modeller: 2108,63 kr

iPhone 4S, alla modeller: 1908,63 kr
iPhone 4, 3GS, 3G, alla modeller: 1508,63 kr

Happy reading

Priserna finns på sidan jag länkade till också. Bara att välja en av de andra produkterna. Gissar på att priserna är beroende av växelkurser osv så det är nog bättre att kolla direkt hos Apple vad OWS kostar.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-14 07:13

Konstig växelkurs dock, alla slutar på 08,63

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 07:45

Man vet aldrig vad amerikanerna har för sig.

Verkar som luren tagit sig från Nederländerna, Tyskland och Sverige under natten och ligger nu på UPS kontor i Väsby

Om dom (UPS) fuckar upp det nu under dagen så verkar jag ha min lur idag. Sitter och gör en backup as we speak, ska försöka ha kört en återställning på luren innan UPS snubben kommer (om han/hon/den/den/hen) gör det.

EDIT: nu har den varit "Out for delivery" i några timmar och såklart så hade inte UPS fått portkoden som jag gav till Apple snubben. Det slå aldrig fel med den jävla portkoden

Senast redigerat 2013-03-14 10:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 14:50

Och nu har jag återställt min nya iPhone 5 via iCloud och alla mina apps laddas ner. Behövde inte sitta hemma och ruttna hela dagen så tack UPS och tack Apple. En helt ny iPhone 5 22 timmar efter mitt samtal, det är service! BIG UP!

Tydligen heter den Single Hairline crack som KAN orsakats av en kortslutning

Vadå kortslutning ?
Själv har jag en Hairline crack, men det beror på att jag tappar den på en grusväg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-15 11:40
Ursprungligen av disktant:

Vadå kortslutning ?
Själv har jag en Hairline crack, men det beror på att jag tappar den på en grusväg

Det var dom sa till mig i telefonen då jag INTE har tappat den. Men det var det han sa efter att ha kollat på mina bilder och det var hans antagande. Teknikerna måste fortfarande undersöka orsaken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-18 14:53

Teknikerna måste fortfarande undersöka orsaken.

Hej @crayzee råkade snubbla över din tråd. Vad sa sedan teknikerna om orsaken till din spricka?

1
Bevaka tråden