Mediamarkt eller machuset

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 51157
  • 2013-03-07 19:22

Hallå...
Har ett ganska stort pixelfel på min macbook. Datorn är ca ett halvår gammal och felet har väl funnits i ca 5 månader. Tänkte ta tag och fixa det nu medans man fortfarande har garantin kvar.

Datorn köpte jag på mediamarkt...
Så min fråga är.... Ska jag lämna in den på mediamarkt, där den är inköpt, eller ska jag åka till machuset (borås)?
Spelar det någon roll?
Fördelar nackdelar?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-07 20:11

Egentligen ska du till din säljare (MediaMarkt), men i praktiken spelar det nog ingen roll. Troligen går det fortare hos MacHuset.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-07 22:27
Ursprungligen av kenjon:

Egentligen ska du till din säljare (MediaMarkt), men i praktiken spelar det nog ingen roll. Troligen går det fortare hos MacHuset.

Varför måste han det? Vad jag har förstått spelar det ingen roll.

• Medlem
  • 51157
  • 2013-03-07 22:31

nej jag har inte lämnat in den än...
Har också hört att det gå fortare om man åker till en premium reseller...

Därför jag frågar

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-07 22:32

@lappen71: Enligt Konsumentköplagen ska man gå dit där man köpt den, det är den som är ens motpart. Men jag skrev ju "i praktiken spelar det nog ingen roll".

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-07 22:36
Ursprungligen av kenjon:

@lappen71: Enligt Konsumentköplagen ska man gå dit där man köpt den, det är den som är ens motpart. Men jag skrev ju "i praktiken spelar det nog ingen roll".

Då frågan varför "min" affär svarade på den frågan att det gick alldeles utmärkt att lämna in hos dom fast den inte var köpt där?
Jag är bara glad att det gick för tiden det tog att fixa felet var bara 2-3 dagar

• Medlem
  • 51157
  • 2013-03-08 08:36

Men då kör vi på machuset då

Ursprungligen av kenjon:

Det beror på om man åberopar leverantörens garanti eller sina konsumenträttigheter. Garanti är något som lämnas frivilligt av tillverkaren/importören/agenten/säljaren och i det fall man åberopar garantin så borde vilken auktoriserad återförsäljare som helst för den som lämnat garantin kunna hjälpa till.

Varför ska Machuset hantera en dator som Media Markt sålt? Får Machuset betalt av Apple för detta?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2013-10-29 11:28
Ursprungligen av jesperwi:

Varför ska Machuset hantera en dator som Media Markt sålt? Får Machuset betalt av Apple för detta?

Ja.

Men om man ber om något extra, t.ex. snabb service, kanske de har större benägenhet att gynna en kund som handlat hos dem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-31 10:34
Ursprungligen av planB:

Ja.

Men om man ber om något extra, t.ex. snabb service, kanske de har större benägenhet att gynna en kund som handlat hos dem.

Den frasen känner man igen från Macforum det var lite av deras affärside under 90- och 2000- talet att förhala och skrämmas med eventuella utdragna långa service tider om man inte var kund hos dem och köpt sin produkt hos dom, kanske gäller än idag Macforum ?

1
Bevaka tråden