Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordsgenerator?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Någon som vet en bra lösenordsgenerator?

Har skaffat 1password så nu skall det bli svåra lösenord.

Finns det ingen inbyggd i 1password?
Själv använder jag LastPass som sköter sånt åt mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-25 19:41

1Password har en lösenordsgenerator till dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-25 20:58
Ursprungligen av joakimo:

1Password har en lösenordsgenerator till dig.

Hittade på den.

Nu har jag ett unikt lösenord på 20 bokstäver blandat med siffror per inloggning.

Mitt master lösenord som jag även har till min kryptering är ett hemmasnickrat som består först utav 4st siffror sedan 9 bokstäver blandat stort och smått och sedan slutar det med två siffror.

Vilket borde hålla där så att säga.

Har egentligen inge jätte hemliga saker att dölja, men så enkelt nuförtiden att den databas hamnar på vift och har man samma lösenord eller snarlika lösenord på andra saker så kan dom enkelt ta sig in där och sedan vidare in på te.x ställen där man har sitt kontonr.

Någon som vet om man kan ha ett lösenord för icloud och ett lösenord för sitt apple-id (det man handlar med på AppleStore)

Du kan få ett av mig:
451JujiIl867aArgH448b

Ursprungligen av pressplayontape:

Du kan få ett av mig:
451JujiIl867aArgH448b

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-25 22:07
Ursprungligen av CalBy:

Mitt master lösenord som jag även har till min kryptering är ett hemmasnickrat som består först utav 4st siffror sedan 9 bokstäver blandat stort och smått och sedan slutar det med två siffror.

Vilket borde hålla där så att säga.

Inte kul att ha ett sådant krångligt lösenord om man behöver slå in det flera gånger per dag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-25 22:18
Ursprungligen av lappen71:

Inte kul att ha ett sådant krångligt lösenord om man behöver slå in det flera gånger per dag.

Ett sådant lösenord behöver inte alls vara krångligt att memorera.

Ursprungligen av CalBy:

Hittade på den.
Mitt master lösenord som jag även har till min kryptering är ett hemmasnickrat som består först utav 4st siffror sedan 9 bokstäver blandat stort och smått och sedan slutar det med två siffror.

Håller med annat inlägg om att det bli jobbigt om du behöver slå in det många ggr per dag (vilket jag ex.vis måste göra). Har du funderat på att skapa en ramsa (fiktig eller riktig), en mening från en bok, något annat långt som är "mänskligt" att komma ihåg? Lägg imellan lite konstiga tecken som du faktiskt KAN komma ihåg, så vips har du både ett långt OCH säkert lösenord... (och byt versal/gemen lite också)
Skickar fakturan...

Ursprungligen av tommy_r:

Håller med annat inlägg om att det bli jobbigt om du behöver slå in det många ggr per dag (vilket jag ex.vis måste göra). Har du funderat på att skapa en ramsa (fiktig eller riktig), en mening från en bok, något annat långt som är "mänskligt" att komma ihåg? Lägg imellan lite konstiga tecken som du faktiskt KAN komma ihåg, så vips har du både ett långt OCH säkert lösenord... (och byt versal/gemen lite också)
Skickar fakturan...

mitt masterlösenord kommer jag ihåg.

4siffror slumpvis från mitt barns personnr, sedan mitt smeknamn från när jag var liten, sedan ett ord som jag har valt, sedan två siffror från mitt telefonnr.
Så jag kommer ihåg det i huvudet.

Dom andra behöver jag inte komma ihåg då 1password fixar det åt mig

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-26 02:14

Lösenordsgenerator: ta din favoritbild/tavla. Det tavlan säger dig är ditt lösenord.

blir för mig: storFREUD!bestigerK2

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-26 09:00

Lite jobbigt att ta med sej tavlan vart jag går...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-26 10:39

Ha, man kan ju ha den som bakgrundsbild i låsskärmen.

Ursprungligen av pressplayontape:

Du kan få ett av mig:
451JujiIl867aArgH448b

Vilket kanonbra lösenord! Är det okej om jag också använder det?

Ursprungligen av Arnold Corns:

Vilket kanonbra lösenord! Är det okej om jag också använder det?

Absolut. Annars kan du ta det här. Det är också rätt bra.
231FliIu880OoskJ323i

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-02 14:22
Ursprungligen av CalBy:

Någon som vet om man kan ha ett lösenord för icloud och ett lösenord för sitt apple-id (det man handlar med på AppleStore)

Går bra ha olika Apple-id.

1
Bevaka tråden