Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som går tillbaks till PC!

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 17:20

För en Windows newbie som mig själv… Om mitt primära mål är att spela spel i Windows genom Bootcamp på min iMac, vilken Windows-version borde jag köpa?

Windows 8 OEM och Windows 7 Home Premium verkar kosta ungefär lika mycket, frågan är om jag kommer sakna något i dem? Finns någon direkt fördel med Win 8 vs 7?

Windows 8 är möjligen något snabbare att boota än 7 men har ett i många stycken helt obegripligt gränssnitt. Det bästa är nog att försöka testa en maskin med Win 8 och se om du kommer överens med gränssnittet. I så fall köp det så är du på senaste release, annars kör på Win 7 som är ett säkert val och en bra windowsversion.

Ursprungligen av Erik.dv:

För en Windows newbie som mig själv… Om mitt primära mål är att spela spel i Windows genom Bootcamp på min iMac, vilken Windows-version borde jag köpa?

Windows 8 OEM och Windows 7 Home Premium verkar kosta ungefär lika mycket, frågan är om jag kommer sakna något i dem? Finns någon direkt fördel med Win 8 vs 7?

Köp den senaste. Windows 8 är också generellt snabbare.
Framtidssäkra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 17:43
Ursprungligen av carpelux:

Windows 8 är möjligen något snabbare att boota än 7 men har ett i många stycken helt obegripligt gränssnitt. Det bästa är nog att försöka testa en maskin med Win 8 och se om du kommer överens med gränssnittet. I så fall köp det så är du på senaste release, annars kör på Win 7 som är ett säkert val och en bra windowsversion.

Jag kommer med nöd och näppe överrens med Windows 7 så jag antar att jag kör på det då.

Home Premium - är det good enough eller kommer jag sakna en massa saker? Finns det program eller spel som kräver en "fetare" version?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 17:43
Ursprungligen av keptang:

Köp den senaste. Windows 8 är också generellt snabbare.
Framtidssäkra.

Doh!

Ursprungligen av Erik.dv:

Doh!

Men vill du köpa Windows 7 så räcker det med Home Premium ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 11:49

Windows 8 stödjs inte officiellt av Apple / Boot Camp. Kan det bli ett problem då?

Vidare, Windows 7 OEM låser man som jag förstår det till en specifik dator, dvs om jag skulle tycka iMacen är för seg för spel och jag köper mig en dedicerad spel-PC, då får / kan jag inte flytta över denna licensen? Windows 8 har man ändrat detta på tror jag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Windows 8 stödjs inte officiellt av Apple / Boot Camp. Kan det bli ett problem då?

Vidare, Windows 7 OEM låser man som jag förstår det till en specifik dator, dvs om jag skulle tycka iMacen är för seg för spel och jag köper mig en dedicerad spel-PC, då får / kan jag inte flytta över denna licensen? Windows 8 har man ändrat detta på tror jag.

Windows 8 OEM har samma regler som Windows 7 OEM. Däremot kan du om du köper en Windows 8 uppgradering så kan du flytta över denna licensen till en ny datorn förutsagt att du har en giltig Windows Vista/7 licens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 12:09
Ursprungligen av Hunter78:

Windows 8 OEM har samma regler som Windows 7 OEM. Däremot kan du om du köper en Windows 8 uppgradering så kan du flytta över denna licensen till en ny datorn förutsagt att du har en giltig Windows Vista/7 licens.

Okej… Så om iMacen har en Win 7 OEM kan PC:n köra en Win 8 upgrade från den…?

Ursprungligen av Erik.dv:

Okej… Så om iMacen har en Win 7 OEM kan PC:n köra en Win 8 upgrade från den…?

Yes helt rätt!

Tillägg: Dock får du inte berätta att det är på två olika datorer du tänker använda din licens windows 7 på pc och windows 8 Pro på mac. Licensen säger att du måste ha en Windows Vista/7 licens som är giltig altså äkta! Dock måste licensen inte vara installerad för att installera Windows 8 Pro uppgradering på datorn.

Senast redigerat 2013-03-14 19:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 12:12
Ursprungligen av Hunter78:

Yes helt rätt!

Gott!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 12:19

Efter att ha sett tjejens PC blir jag onekligen intresserad av en PC. Operativsystemet är värre än en nagelinfektion men attans vilken prestanda för lite pengar. Det tråkiga med Macen idag är att man inte ens kan få motsvarande prestanda. Skräp!

I sammanhanget måste även nämnas upplevelsen av iMac 2012 är bra till mycket bra (om man bortser från den trasiga panelen jag fick). Knäpptyst, slimmad och relativt snabb. Där finns inget motsvarande på PC-sidan.

Troligen väntar jag på en Haswel-PC med 2013-2014's generation av GPU. iMacen får duga för spelande tills dess.

Ursprungligen av Erik.dv:

Efter att ha sett tjejens PC blir jag onekligen intresserad av en PC. Operativsystemet är värre än en nagelinfektion men attans vilken prestanda för lite pengar.

Yepp tyvärr prestandan kan vara rätt mycket bättre i en Pc än i en Mac för bråkdel av priset. Dock är Pc oftast fula som stryk men vad F*n gör man. Svar har både och en Pc och Mac-bärbar Det bästa från båda världarna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 12:28
Ursprungligen av Hunter78:

Yepp tyvärr prestandan kan vara rätt mycket bättre i en Pc än i en Mac för bråkdel av priset. Dock är Pc oftast fula som stryk men vad F*n gör man. Svar har både och en Pc och Mac-bärbar Det bästa från båda världarna!

Ja... Det blir nog som sagt iMac + PC. Vissa saker fixar inte PCn, vissa saker inte Macen. En MacPro från 2013 skulle vara det bästa av bägge världar men Apple segar där. Det hade kostat lite mer men givit bägge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 15:48

Det är bara att sluta önska tunna, slimmade maskiner som kräver nya designlösningar (t.ex. fastlött RAM) och istället önska stora tower-PC-burkar man kan krypa in i och mecka med.

men hur kul är det?

Men jag tycker "uppgraderingsbarheten" på PC-sidan är lite av en myt. Efter några år har det kommit nya prylar som kanske inte funkar med ditt moderkort. Nya grafikkortskontakter, nya minnestyper (inkompatibla med vad du har) gör att uppgraderingen inte blir så sexig om man inte byter ut i princip allt, utom möjligen lådan. Men reparationer blir enklare, det kan jag hålla med om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 16:07
Ursprungligen av oskard:

Det är bara att sluta önska tunna, slimmade maskiner som kräver nya designlösningar (t.ex. fastlött RAM) och istället önska stora tower-PC-burkar man kan krypa in i och mecka med.

men hur kul är det?

Men jag tycker "uppgraderingsbarheten" på PC-sidan är lite av en myt. Efter några år har det kommit nya prylar som kanske inte funkar med ditt moderkort. Nya grafikkortskontakter, nya minnestyper (inkompatibla med vad du har) gör att uppgraderingen inte blir så sexig om man inte byter ut i princip allt, utom möjligen lådan. Men reparationer blir enklare, det kan jag hålla med om.

Problemet jag ser idag är att du inte kan få en Mac med ex. en high-end i7 CPU och ett high-end grafikkkort av typen Radeon 7970 eller GTX 680. Det bästa du kan få är en iMac som förvisso kan fås med en "nästan" high-end i7 CPU men du är begränsad till en GPU som ligger en generation efter i prestanda (det är senaste generationens mobila chip i systemet). För att få detta måste du även betala en fenomenal premium peng dessutom. Du är även väldigt låst till systemet. Skärmen i min nya iMac är paj, då måste jag bli utan dator helt och hållet när Apple löser detta.

Att du inte kan uppgradera en PC kontra Mac kan jag delvis hålla med om. Dock är möjligheten att byta GPU ett stort plus för olika grupper användare. Framför allt är möjligheten att byta HDD och RAM ett ännu större plus. Detta behöver inte betyda "in och mecka" speciellt mycket alls.

HDD kan lösas på iMacen med externa - dyra - diskar. RAM kan lösas på den större dyrare maskinen.

Kan jag välja den mindre 21" och få uppgraderad CPU och GPU? Nej.

Men, ja, you win some and you lose some. Upplevelsen av min iMac generellt är mångfalldigt gånger trevligare än den massiva burk till PC min tjej köpt. Det tråkiga är att min iMac har kostat nästa dubbla pengen och är slöare på alla punkter. Men upplevelsen är mycket bättre med en knäpptyst maskin. Möjligen blir man lite frustrerad (som jag) när man väl startar upp det där spelet man vill spela och inte kan maxa inställningarna som man lätt skulle kunna gjort på en PC för 50% av kostnaden. Där har Apple ett stort problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 16:09

Man kan även då hävda "ja, men Mac är för de som inte bryr sig om datorn har ett GTX680 eller Radeon 7750 HD". Visst, jag håller med. Men kostar en iMac 12-13 000 kr där man kan få en PC för nästan halva priset så blir även detta ett svårsålt argument för många tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 18:58
Ursprungligen av Hunter78:

Yepp tyvärr prestandan kan vara rätt mycket bättre i en Pc än i en Mac för bråkdel av priset. Dock är Pc oftast fula som stryk men vad F*n gör man. Svar har både och en Pc och Mac-bärbar Det bästa från båda världarna!

Bitfenix Prodigy var inte så jäkla ful faktiskt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Bitfenix Prodigy var inte så jäkla ful faktiskt.

http://img.gawkerassets.com/img/17q6gy3f7dwq1jpg/original.jpg

Nä det var inte fy skam

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-16 19:28
Ursprungligen av Erik.dv:

Bitfenix Prodigy var inte så jäkla ful faktiskt.
]

Ironiskt att en av de coolare PC-lådorna av idag är inspirerad av en nästan 15 år gammal Mac.

Ursprungligen av Gordy:

Ironiskt att en av de coolare PC-lådorna av idag är inspirerad av en nästan 15 år gammal

Förutom att "PC-lådan" ser bra ut då.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-03-17 00:15

Man använder det man gillar och behöver.

För jobbet kör jag MBP med 10.8, säkert och effektivt. Kör allt jag behöver som FCP/Premiere/Photoshop osv. Love it.

Hemma spelar jag på tok för mycket, då blir det en specialkomponerad spel-PC för 8.000:-
Stor svart burk, helt tyst med Win 7, SSD/HDD och 8GB ram.

Men undvik Win 8, det är läskigt.. Win 7 är riktigt bra.

Ursprungligen av keptang:

Förutom att "PC-lådan" ser bra ut då.

Blådåren är snyggare än vad nån pc-häck drömt om att vara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-17 12:44
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Blådåren är snyggare än vad nån pc-häck drömt om att vara!

Smaken är som baken. Förvisso är många PC-chassin fula som stryk men att kalla G3-chassi snyggt... Njaaaa...

Ursprungligen av Erik.dv:

Smaken är som baken. Förvisso är många PC-chassin fula som stryk men att kalla G3-chassi snyggt... Njaaaa...

Jag kunde gett samma svar till Keptang. Trodde inte det var det diskussionen handlade om.

Nu går jag tvärt om som TS, från PC till MAC (hemma) men kan förstå argumentet. När Apple tog (i början, nu 8.000kr) 13.000kr för en SSD och nu tar nästan 6.000kr extra för att gå från 8gb till 32gb på en iMac, jag då förstår jag TS helt och fullt. I detta specifika fall så skulle man kunna spara över 10.000kr för att byta dessa delar själv. Jag tycker att delar som hårddisk och minne ALLTID ska vara tillgängliga för att byta själv.

Nåja, imorgon så lägger jag (hoppas jag) en beställning på en ny iMac och hoppas jag blir nöjd med att gå från PC-världen till Mac. (På riktigt denna gång)

Bevaka tråden