Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som går tillbaks till PC!

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Well efter att varit mac användare ganska lång tid har jag börjat att migrera tillbaks till PC/Win plattformen igen.
Varför detta – Jo för jag kan se är att Apple med hjälp av MBPr och nya iMac 21,5 (undantag 27 tum modell med minnet) går i riktning att konsumenterna i princip inte kan uppgradera något på datorn. Detta påverkar livslängden på en dator. Inte pga hårdvaran utan mjukvaran kan komma att tvinga dig in i tätare köp intervaller från dagens 3-5 år till kanske max 3 år om du vill ha någorlunda modern mjukvara i datorn.

Det finns säkert flera anledningar till detta ett exempel är enklare produktion samt reparation av hårdvaran. Samtidigt som Apple får bättre kontroll på kvalitén på hårdvaran vilket gör att Apple får en totalkostnad som sjunker. Samtidigt när garantin är borta så är det dags att köpa ny maskin efter ca 3 år, oberoende om du behåller den gamla, slänger eller säljer den. Utvecklingen går åt samma håll som Apples iOS enheter (köp och släng) mentaliteten och att man oftare uppdaterar sina enheter.
Jag tycker mig se samma tendens som Compaq gjorde på 90 talet med speciallösningar och allt skulle vara integrerat på moderkortet vilket resulterade att Compaq nästan gick i konkurs, om inte HP köpte upp Compaq och på detta sätt räddade Compaq. Samma sak kan ske med Apple.

Apple är ute efter samma inlåsnings princip med mjukvaran och hårdvaran som Apple har på iPhone & iPad vill Apple ha på datorsidan. Bevisen är MBPr och iMac 21,5 tums modell.
Är detta bra eller dåligt – det får tiden utvisa, dock ser jag definitivt nackdelar med samma koncept på datorsidan som Apple har på iOS enheterna.

Därför väljer jag att gå tillbaks till Pc och Windows 8 Pro och friheten av val av hårdvara vid köp av min dator gäller stationär (kan köra hackingtosh), med möjlighet att uppgradera m.m. Dock stannar jag kvar med iPhone, iPad och MacBook Pro 2010 i7.

Senast redigerat 2013-02-24 19:12

Ok ha så kul och tack för den här tiden!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-23 13:01
Ursprungligen av Hunter78:

Varför detta – Jo för jag kan se är att Apple med hjälp av MBPr och nya iMac 21,5 (undantag 27 tum modell med minnet) går i riktning att konsumenterna i princip inte kan uppgradera något på datorn. Detta påverkar livslängden på en dator. Inte pga hårdvaran utan mjukvaran kan komma att tvinga dig in i tätare köp intervaller från dagens 3-5 år till kanske max 3 år om du vill ha någorlunda modern mjukvara i datorn.

Tiden när man uppfraderade sin dator är över. Moores lag gäller inte längre så behovet av att snabba upp datorn vartannat år finns inte längre i samma utsträckning. Min senaste dator, en MBP 13" bytte jag inte för att den var slö utan pga att 3 år av släpande runt världen i en ryggsäck hade satt sina spår, den var allmänt sliten helt enkelt.

Lycka till med Windows

Glöm inte att jag kan köra hackingtosh som jag tänker att göra på Datorn

  • Medlem
  • 2013-02-23 13:09

Varför gå till Windows, man kan bygga en dator och köra Linux/BSD eller dylikt. Det är roligare och dessutom gratis.

Edit: Med tanke på detta så borde väl rubriken ändras till "Vi som går tillbaka till Windows!" i så fall...

Senast redigerat 2013-02-23 19:15

Lycka till!

Förstår inte ämnet....

To each his own. Hoppas du får det bra där borta, amigo.

Att jag själv personligen hellre skulle hänga ner mina ädlare delar i kokande vatten än migrera tillbaka till PC är en annan sak.

Mitt senaste mellanhavande med Windows 8 fick mig att inse att det inte är så illa. Jämfört med böldpest. Så nej, jag vill aldrig tillbaka till Windows-träsket.

Well dessutom har jag en MBP 2010 i7 som ångar på som jag får hoppas håller några år till. För snart blir det 3 års kalas för denna herren

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Förstår inte ämnet....

Svaret är enkelt jag tycker inte om att Apple är ute efter samma inlåsnings princip med mjukvaran och hårdvaran som Apple har på iPhone & iPad vill Apple ha på datorsidan.Jag menar att man bör kunna uppgradera minne och hårddisk på sin laptop.

Ursprungligen av Hunter78:

Svaret är enkelt jag tycker inte om att Apple är ute efter samma inlåsnings princip med mjukvaran och hårdvaran som Apple har på iPhone & iPad vill Apple ha på datorsidan.Jag menar att man bör kunna uppgradera minne och hårddisk på sin laptop.

Men nu syftar du på produkter vars speciella design omöjliggör detta. Jag tror inte att man inte kan uppgradera minnet på en MBPr av någon inlåsningsprincip från Apples sida utan för att det helt enkelt inte får plats annars.

Ursprungligen av pmarriott:

Men nu syftar du på produkter vars speciella design omöjliggör detta. Jag tror inte att man inte kan uppgradera minnet på en MBPr av någon inlåsningsprincip från Apples sida utan för att det helt enkelt inte får plats annars.

Om Apple hade velat så hade de kunna ordnar så att man kunde uppgradera HD och minne i MBPr! Dock gynnar det inte Apple, bättre att vi köper nya maskiner än bytar ut HD eller minne på datorerna. Det är 2 saker som oftast går sönder på en dator.

Det går utmärkt att byta hårddisk i en MBPr. Visst är det dyrare med SSD än HDD och inte riktigt lika lätt att få tag på men det hör inte riktigt till saken. Och visst, man behöver en pentalobe-mejsel som dom flesta inte har men fördelen är dom är svårare att sabba än vanlig stjärna.

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-23 18:07

Det är lite trist att man inte kan uppgradera hårdvaran hur som helst, men det är tamejsjutton massa krut i vilken maskin du än köper idag.
Jag tar hellre Apples billigaste dator än HPs dyraste spelmaskin + blåskärmar.
Vem vill rota runt i BIOS när man kan _göra_ saker med tex Automator?
Nej du kan inte skruva på en Mac - det ser till att du som användare inte sabbar något som stjäl massa tid.

Men för all del, byt till Pc/Win. Jag förstår dock inte hur du kan föredra det jag upplever som vilda västern mot ett strikt och ordnat Cupertino.

Ursprungligen av reboot81:

Det är lite trist att man inte kan uppgradera hårdvaran hur som helst, men det är tamejsjutton massa krut i vilken maskin du än köper idag.
Jag tar hellre Apples billigaste dator än HPs dyraste spelmaskin + blåskärmar.
Vem vill rota runt i BIOS när man kan _göra_ saker med tex Automator?
Nej du kan inte skruva på en Mac - det ser till att du som användare inte sabbar något som stjäl massa tid.

Använder HP fortfarande BIOS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-23 18:56

En annan sak som egentligen är viktigare är reparationer.

Jag har precis bytt touchpad som lagt av på min dotters MacBook Unibody (vilket krävde en tri-wing skruvmejsel), bytte tangentbord, inte top-case på en av våra MacBook Pro (pre-Unibody).

Om dessa enkla reparationer inte går att göra längre kan man lika gärna slänga datorn.

Ursprungligen av TureB:

En annan sak som egentligen är viktigare är reparationer.

Jag har precis bytt touchpad som lagt av på min dotters MacBook Unibody (vilket krävde en tri-wing skruvmejsel), bytte tangentbord, inte top-case på en av våra MacBook Pro (pre-Unibody).

Om dessa enkla reparationer inte går att göra längre kan man lika gärna slänga datorn.

Eller så låter man en certifierad tekniker reparera datorn. Fast det är klart, det är ju billigare att slänga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-23 19:05
Ursprungligen av gubbslyna:

Eller så låter man en certifierad tekniker reparera datorn. Fast det är klart, det är ju billigare att slänga.

Varför ska man låta någon sitta och ta 1000 spänn i timmen för något man kan göra själv?

Ursprungligen av TureB:

Varför ska man låta någon sitta och ta 1000 spänn i timmen för något man kan göra själv?

För att denne är certifierad av Apple, har rätt verktyg och använder sig av rätt delar. Men det är väl upp till var och en om man vill göra det själv eller låta ett proffs göra det..

Aja åter till topic.

Precis jag tycker man ska kunna reparera en dator som är äldre än 3 år och 1 mån gammal och inte behöva slänga datorn. Datorer ska hålla längre än så. Detta förutsätter att du inom 1 år av köp har köpt Apples APP eller har en riktig bra hemförsäkring. Annars kan det bli riktigt dyrt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-23 22:45

Bilbranschen har ju gått däråt. Inte mycket man kan reparera själv längre.

jag tror jag läste en artikel nyligen om att apple-datorer och -telefoner används i genomsnitt längre och mer innan de slängs vilket skulle tala emot ditt huvudargument för en backswitch...

För det första; varför vill man skriva om "vi går tillbaka till PC"-tråd här? För att skapa en onödig och aggressiv debatt? Har vi inte nog av detta redan?

Ursprungligen av Hunter78:

Varför detta – Jo för jag kan se är att Apple med hjälp av MBPr och nya iMac 21,5 (undantag 27 tum modell med minnet) går i riktning att konsumenterna i princip inte kan uppgradera något på datorn. Detta påverkar livslängden på en dator. Inte pga hårdvaran utan mjukvaran kan komma att tvinga dig in i tätare köp intervaller från dagens 3-5 år till kanske max 3 år om du vill ha någorlunda modern mjukvara i datorn.

Har du sovit den senaste tiden? Samsung är också ett exempel på företag som går mot att konsumenten inte ska kunna uppgradera den hårdvara som sitter i datorerna. Titta exempelvis på deras 9-series (som för övrigt är en helt suverän produktion). Dessutom ser jag ingen anledning att ha kvar en dator längre än i 3 år - då vill de allra flesta ha något nytt.

Men lycka till med att gå tillbaka till Windows och PC. Personligen så kommer jag inte att lämna OS X förrän (om det någonsin sker!) Apple bestämmer att man bara ska kunna installera program genom Mac App Store.

Ursprungligen av fixarfrazze:

jag tror jag läste en artikel nyligen om att apple-datorer och -telefoner används i genomsnitt längre och mer innan de slängs vilket skulle tala emot ditt huvudargument för en backswitch...

Än vi får se nu när Apple har fått genom sin inlåsning av hårdvara genom hela linjen och om 2-3 år. Innan dess kan vi inte utvärdera det.
Jag håller med Apple inlåsning inom iPhone/iPad men är mycket mer tveksam till samma inlåsning inom Apples datorer!

  • Medlem
  • 2013-02-24 01:13

Köpte nyligen en stationär där jag dubbebootar Windows 7 och Elementary OS, min nästa laptop blir en Chromebook som ev. också kommer köra Elementary. Bytte dessutom nyligen från iPhone och iPad till Nexus 4 och 7. Ångrar ingenting. Apples mjukvarudesign har gått ner sig totalt(linne, aluminium, trä), OS X äter ram-minne till frukost och iOS har inte fått en riktig uppdatering på ett och ett halvt år.

Hunter, det är måhända lite hycklande av mig att avråda, eftersom jag använt windows xp på en och samma burk sedan 2002 och inte haft några som helst problem. Men om tilltagande inlåsning av hårdvara är ditt största orosmoln så är det nog inte bättre på windowssidan - i takt med att bärbara datorer blir allt mindre kommer hårdvaran med nödvändighet bli allt mer integrerad. Mjukvaruinlåsning är en annan femma, men inte heller där är det oproblematiskt - MS kastar lystna blickar på Apples modell och även om det är betydligt mycket svårare för dem, deras marknad är ju i stor utsträckning stora företag som helt enkelt inte finner sig i att behandlas på det sättet, till skillnad mot privatkunder - så tyder precis allting på att de vill gå så långt åt Apples håll som de kommer undan med.

För den som vill ha kontroll på sin dator och sina data är snart linux det enda alternativet. Jag har nyligen installerat linux på min burk och förpassat windows till en virtuell maskin för office. Det har inte gått helt smärtfritt, men inte varit speciellt svårt heller. Om du verkligen är ute efter den sortens egenmakt borde du titta på det alternativet, om din användning tillåter det. Du skulle t.o.m. kunna köra en sådan lösning med ditt befintliga osx om det inte vore för det att Apple inte ens tillåter sina kunder att köra den mjukvara de pyntat för virtuellt...

Vi i singular stavas "jag".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-24 17:06

@Hunter78: Du skriver att du går över till PC/Windows NU pga ifall Apple låser in oss mer om 2-3 år? Verkar inte så genomtänkt tycker jag. Är det inte bättre att vänta och se OM Apple låser in oss först, och när detta ev kommer att ske, att byta då?

Ursprungligen av kenjon:

@Hunter78: Du skriver att du går över till PC/Windows NU pga ifall Apple låser in oss mer om 2-3 år?

Gäller att passa på innan Microsoft låser ute dig.

Bevaka tråden