Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-spelare funkar inte?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en iMac 21,5 3,06 GHz Intel Core 2 Duo, och har trubbel med DVD-spelaren. Den säger att DVD'n är tom och därför inte går att spela. Har testat med ett antal nya filmer, men ingen skillnad.

Någon här som har förslag på åtgärd?

T

  • Medlem
  • 2013-02-22 21:11

Testa att köra en rengöringsskiva. Skit på linsen är den vanligaste orsaken.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-22 21:31

Är det att rekommendera att köra rengöringsskiva (med borste) på slot in-spelare? Jag har alltid varit lite skeptisk mot detta. Kanske i onödan.

  • Medlem
  • 2013-02-22 21:44
Ursprungligen av filuren:

Är det att rekommendera att köra rengöringsskiva (med borste) på slot in-spelare? Jag har alltid varit lite skeptisk mot detta. Kanske i onödan.

Visst, manuell rengöring är väl att föredra, dock inte lika enkelt. Se exempel nedan.

http://muzso.hu/2008/08/17/how-to-clean-the-lens-of-a-slot-loading-optical-drive-a-macbook-pros-superdrive

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-22 21:59

Vilken tur att Jag sällan eller aldrig använder optiska media nuförtiden.

Till trådstartfrågan då. Jag har tidigare haft blandade erfarenheter av rengöringskivor i vanliga slädvarianter. Fler goda än onda.

Så kanske det funkar även för TS – även om det i detta fallet gäller slot-varianten.

Ok, tack för svar samtliga! Jag testar med rengöringsskiva och återkommer med resultat.

Mvh

Hej! Här kommer jag med ett närliggande problem...
Jag har en Mac mini (Mid 2010), Macmini4,1 - den sista med CD/DVD-spelare.
Enheten är modell: HL-DT-STDVDRW GA32N Revision: KC12

Efter det att datorn matade ut en DVD i dag så går det inte att ladda in någon skiva längre!
Det tar stopp när skivan är halvvägs inne i spalten... livlöst. Jag har lirkat lite utan resultat.
Jag antar att det är något mekaniskt som kärvar - för i ärlighetens namn kan den inte vara utsliten!
Är det någon som har någon idé, eller knep för att få igång enheten igen???

Ursprungligen av alix:

Visst, manuell rengöring är väl att föredra, dock inte lika enkelt. Se exempel nedan.

http://muzso.hu/2008/08/17/how-to-clean-the-lens-of-a-slot-loading-optical-drive-a-macbook-pros-superdrive

Ursprungligen av thoolson:

Ok, tack för svar samtliga! Jag testar med rengöringsskiva och återkommer med resultat.

Scrolla först ner till det sista tipset på den länkade sidan så kanske du inte behöver skruva isär apparatan öht!

Citat:

[...] Today was the first time that I actually tried the suggested (and many times confirmed) method of using a credit card wrapped in some cloth to clean the lens. [...] I took a credit card, wrapped it in a wet cloth (a microfiber one used for cleaning glasses) [...]

Dock kan ju ett tunnare kort än kreditkort behövas - kolla låne-, sim eller ÅVC-kortet! Kjell & Co har billiga och tunna microfiberdukar.

Kreditkort är ju f.ö. ett klassiskt verktyg för att få ut skivor som fastnat, och som ersättning för en "spudger" när en iBook skall bändas upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-06 15:26

Att vända Macen uppochner när jag matar ut en skiva hjälper ibland.

Tack för svaren - men…
Problemet ligger inte i att linsen är smutsig, eller att det inte går att mata ut skivan - för det var det sista den gjorde…

Mekaniken verkar inte ha gått hela vägen hem efter senaste utmatningen, därför går det inte att få spelaren att ta emot en ny skiva.
Halvvägs inne ska spelaren ta hand om inmatad skiva, men tji - det är tvärstopp rent mekaniskt!
OS-et rapporterar att enheten finns OK.
Omstart med nollställning av parameter-RAM, omstart med fsck -fy, gör ingen nytta i det här avseendet!

Förmodligen kärvar mekaniken, bland annat för att jag inte har använt enheten på ett bra tag.
Det finns kanske inte någon genväg. Men det vore intressant att höra hur ni andra har gjort när ni har stött på ett liknande problem!
Jag antar att min lott blir att börja skruva isär rubbet och hjälpa mekaniken att komma hem!??

Testa att starta om men hålla nere musknappen/-plattan samtidigt. Det är signal åt datorn att mata ut det som sitter i CD/DVD-spelaren och jag har för mig att den föröker mata ut oavsett om det finns skiva i eller ej.

1
Bevaka tråden