Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela iPhoto library, best practice

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag behöver lite svar på några frågor ang iphoto.

Idag så har jag gjort så att iphoto library är på en usb disk som är utdelat på min hemma server, sen har vi 2st datorer som kommer åt disken och library't. Det funkar väl helt ok så långt.
Men hur gör jag för att lägga in nya bilder, jag tänker mig att jag kopierar bilder till den mapp på nätverksdisken och när jag sen eller den andra datorn öppnar iphoto så ska bilderna finnas där? eller hur ska man göra? ska jag behöva använda iphoto på servern och att den uppdaterar på nått sätt?

/a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-22 08:59

iPhoto är ingen file-browser. Den visar inte filer bara för att de ligger i vissa mappar.

iPhoto bör ses som en databas med bilder. Du måste importera bilderna i iPhotos databas för att iPhoto skall känna till dem (t.ex. genom att släppa bilden på iPhoto-ikonen).

Dessutom bör man betänka att iPhotos databas inte är designad för flera användare. Endast en användare åt gången kan arbeta med databasen utan att det blir problem. iPhotos filosofi här är att varje användare har sin egen databas men att man genom delning kan titta in i andra databaser på nätet och kopiera över bilder man vill ha.

Mitt tips är att du antingen anammar iPhotos filosofi eller använder något annat program för din bild-katalog.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2014-01-27 11:01
Ursprungligen av pesc:

Mitt tips är att du antingen anammar iPhotos filosofi eller använder något annat program för din bild-katalog.

Har du några tips på program som är ungefär lika smidiga som iPhoto men som klarar av att lagra alla bilder på en NAS och att flera användare accessar dem samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-27 13:21
Ursprungligen av Spooky:

Har du några tips på program som är ungefär lika smidiga som iPhoto men som klarar av att lagra alla bilder på en NAS och att flera användare accessar dem samtidigt?

Nej det har jag inte och jag har ingen egen erfarenhet av detta.

Poängen med iPhoto är ju att den samlar metadata om bilder (platser, personer, keywords, bildspel, etc) i en databas. Om man inte är intresserad av databas-funktionaliteten utan bara vill kunna göra bildredigering på en hög filer så funkar ju en NAS och t.ex. Photoshop (Elements).

Min erfarenheter inom databaser säger mig att jag aldrig skulle komma på tanken att ha en hög med filer som representerar någon konsistent information (inbördes relationer) på en NAS och låta flera olika klienter grotta runt i detta, utan att klienterna är mycket noggrant skrivna för detta (transaktionshantering, locking, etc). Det finns en anledning till att databashanterare är uppfunna.

Jag skulle då släppa tanken på att man nödvändigt skulle ha delade filer och istället fundera över vilken workflow man använder. På ett litet företag kan man tänka sig att det finns ett master-bibliotek utan delad access. Från detta kan man göra "checkout" av bibliotek till olika medarbetare som får arbeta lokalt och sedan kan göra checkin. Både Aperture och Lightroom verkar stödja detta arbetssätt.

http://help.adobe.com/en_US/lightroom/using/W...
http://support.apple.com/kb/PH7863

Om någon använder ett annat databas-system som är designat för flera samtidiga användare så är jag nyfiken på att höra.

Både Lightroom och iPhoto bygger på en databas som används av en användare åt gången. Vill man ha fleranvändarsystem så krävs som sagt underliggande databaser som stöder flera samtidiga användare, och då är det ju nån form av server-lösning. Jag har för mig att det finns ett program som heter FotoStation eller liknande. Men det är nog riktat mer åt tidningsredaktioner och liknande, och förmodligen prissatt därefter.

1
Bevaka tråden