Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes Store Sverige felmärker filmer 1080p

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Itunes Store Sverige har det börjat dyka upp 1080p-märkningar av filmer, men efter köp och nedladdning visar det sig att filmerna är 720p trots allt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-21 13:52

Det går uppenbarligen spöken i detta. "The Hitchhikers Guide to the Galaxy" står fortfarande som 1080p för mig i iTunes Store.

Till detta kan tilläggas att filmerna visas som 1080p på min Apple TV om jag vill hyra direkt. Så antingen är det felmärkt även där eller så anses Sverige inte redo för att köpa 1080p än. För i så fall finns ju uppenbarligen 1080p filerna tillgängliga (en tämligen löjlig iakttagelse eftersom hela EU's filmbibliotek antagligen ligger på samma Apple-server som de undermåliga versionerna som vi i Sverige (norden) får dras med).

Och när vi ändå är på temat "konstigheter i uppmärkningen på iTunes" så undrar jag varför de inte visar filstorlek för HD filmer i iTunes Store. Den enda uppgiften som finns är den för SD format. Liten sak, men det ger känslan av att man inte riktigt bryr sig om iTunes Store Sverige.

Hoppas nu att många reklamerar sina HD-filmer som de köpt i tron om att det var 1080p så Apple får upp ögonen för detta och trycker på "Aktivera 1080p" knappen.

Intressant att ni tar upp detta. Jag har tänkt att börja köpa mina filmer via iTunes i framtiden istället för att köpa på optiskt media. Men om dom missvisar vilken kvalité det är man får blir man ju lite irriterad.

Lite anmärkningsvärt är det också att en film som The Bourne Legacy inte finns i något HD-format på iTunes. Apple måste nog skärpa sig lite tycker jag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-21 23:38

Det är väl två delar i detta som var för sig är underliga.

Apple har uppenbarligen inte släppt fram 1080p i Sverige (norden) än.
Underligt bortom underligt. Tekniskt funkar det ju bevisligen (se utlandet) och i ett land med så utvecklat bredbandsnät och så hög uppkopplingsgrad så borde det ju vara en självklarhet.

Filmbolagen (eller iallafall många av deras representanter i Sverige) har ännu inte förstått vad digitala medier handlar om. Eller så är de helt enkelt inte intresserade av oss digitala konsumenter.
- Avsaknaden av HD version (720p då...). Något de flesta verkar göra sig skyldiga av.
- Inbrända undertexter. (pekar särskilt på Sony Pictures som bland annat gett oss Men in Black 3 och Underworld Awakening med inbrända undertexter...)
- Stereoljud på HD-film (Terminator 2. Bra jobbat StudioCanal.)
- Separata språkversioner för animerad film. (Här verkar de flesta vara helt borta. Inklusive Disney och Pixar som ändå kan anses att de borde föregå med gott exempel.)
- Felaktig filminformation. Särskilt när det gäller svenska språkversioner av animerad film. Kolla exempelvis Svenska versionen av Hotel Transylvania. Det finns bara ett ljudspår i svenska versionen. Dock står Adam Sandler med på rollistan. *suck*. "Originalspråksversionen" innehåller tre ljudspår (Engelska, Franska och Spanska)...
-
-
- ...

Visst ansvar har nog Apple i vad som är tekniskt möjligt (däribland 1080p), men till största delen verkar det vara bristande intresse och/eller kunskap från filmbolagen och/eller deras rättighetsföreträdare i Sverige.

I kontakt med en av dessa rättighetsföreträdare i Sverige fick jag reda på att för deras skull handlade det om att det globala distributionsbolaget inte riktigt prioriterade Norden som är en liten och spretig marknad. De verkade dock inte vara intresserade att tillgängliggöra filmernas internationella (i.e. Engelska) versioner av filmerna. Dessa innehåller allt som ofta extramaterial och annat kul. Många av oss nordbor klarar ju dessutom av att förstå engelska...

Det kan inte vara lätt för filmbolagen. Ett land som Sverige som hamnat på den digitala kartan som ett hem för Pirater...
Sverige. Ett av världens mest uppkopplade folk med stor förståelse av engelska med ett av (väst)världens sämsta utbud av lagliga digitala alternativ... Filmbolagen måste skrapa sig i huvudet... Kanske har de som strategi att om de inte ger Sverige tillgång till digitala versioner så kanske Pirate Bay och andra aktörer försvinner. Lite som en utsvältningsstrategi.

Ja. jag vet. Jag raljerar. Men jag blir så himla trött. Här vill man köpa film. Man vill betala för den. Man vill ha den digitalt. "Jo tack. Vi har en digitaliserad VHS version av filmen här. Det blir väl bra?"

Regionskoder på DVDer gäller hela Europa. Om jag köper film från Amazon.co.uk så skickar alltsom ofta filmbolagen med en tack-lapp för att man köper istället för att ladda ner illegala versioner. JAG VILL JU KÖPA FILM!!! Och så sitter man med iTunes... Två klick bort finns Storbritanniens Shop. Det är ju EU. Varför kan jag inte köpa där? Vad är det för magisk gräns som gör att mina pengar inte är intressanta där? SHUT UP AND TAKE MY MONEY!!

Det är väl med filmbolagen som med telefonbolagen. De kommer inte frivilligt låta oss vara Européer. De väntar med en 4-årings envishet tills Mamma EU lagstiftar bort dessa digitala handelshinder. Sedan går de stolt ut och säger att de har sänkt sina priser för oss som gillar att resa. Bravo! Ni tvingades sänka priserna pga lagförändring. Duktigt gjort av er. En marknad. Globalisering. Världsmedborgare. Eller hur... Iallafall så länge det inte gäller internet... för där finns alla de gränser som vi arbetat på att få bort under så många år.
Det är verkligen svårt att förstå hur det kommer sig att folk laddar ner film genom "alternativa kanaler". Där finns filmerna de vill ha i versioner de tycker är värdiga...

Nej. Jag hoppas Apple styr upp tekniken och låter oss slippa dessa undermåliga specialversioner för Svenska marknaden.
En förhoppning är att Apple styr upp In Movie Purchases. Köp en enkel originalversion av en film, ett ljudspår och en undertextversion ingår. Vill du ha fler så kan du köpa till. Gillade du filmen och vill ha extramaterial? Inga problem. Det går att köpa till. Köpte du inte HD versionen? Lugnt. Du kan uppgradera. Directors cut och alternativa slut? Du behöver inte köpa nytt, köp bara till...
Någonstans så tror jag att detta kommer innebära lägre kostnader för filmbolagen och mer intäkter.
Jag skulle iallafall bli en glad filmentusiast och europé.

*pustar ut*
Ok. På listan över alla problem i världen hamnar inte detta speciellt långt upp.
Men på listan över idiotiska och oförklarliga dumheter i en västvärldsvardag så är detta något som står högt upp för mig.
Jag _vill_ köpa film. I vilken annan del av västvärlden sitter näringsidkare och vägrar sälja saker?

Jag tror inte jag är ensam i att känna detta.

Tack för ordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-23 16:09

Skulle även bli glad om de hade en Complete My Rental; precis som Complete My Album (eller Complete My Season för de länder som har TV-serier): Om man hyr en film och sedan bestämmer sig för att den är värd att köpa så dras hyrpriset från slutpriset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-27 00:11
Ursprungligen av Redaktionen:

I Itunes Store Sverige har det börjat dyka upp 1080p-märkningar av filmer, men efter köp och nedladdning visar det sig att filmerna är 720p trots allt.

Läs hela artikeln här

Nu har Lord of the Rings släppts i Svenska iTunes Store.
Idag om jag inte förstår fel.

Den skall tydligen innehålla 1080p version.

https://itunes.apple.com/se/movie/lord-rings-fellowship-ring/id599165774?l=en
(tyvärr utan extramaterial som vanligt och enbart med nordisk textning.)

Någon som vågar prova att köpa för att se om de äntligen tryckt igång 1080p i Sverige?

Jag fick pengar tillbaka för "Hitchhikers Guide to the Galaxy" efter det att jag kommenterat att det var felmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-27 01:24

Ja. Nu börjar man undra vad som är i görningen...

Så här exakt en vecka efter förra veckans pinsamheter med felmärkning i iTunes store så är, verkar det som, den mesta HD filmen numer igen i 1080p.

Så antingen är det något som (förhoppningsvis) kommer lossna till månadsskiftet - hope springs eternal - eller så har någon på iTunes-mjukvara tomtat till det ordentligt som gör att all märkning återigen felmärks vid varje nytt filmsläpp (varje tisdag/natt till onsdag).

Konstigt är det iallafall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-27 03:01

Stoppa pressarna!

Och då fick vi äntligen svar på den frågan.

Nu finns 1080p på riktigt!

Dessutom kan man sedan några minuter även komma åt tidigare köpta filmer via sitt iTunes-konto "Purchases".

Jag vågade inte tro på det förrän jag testat att ladda ner en gammal film i 1080p.

Det är bekräftat.

Grattis Sverige (norden antar jag)!

Nu kan vi släppa denna striden och börja hoppas på att TV-serier och annat finns runt hörnet. Skam den som ger sig.

1
Bevaka tråden