Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ser inga filer på ExFat-formaterad extern disk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har låtit digitalisera några gamla smalfilmer. Efter att ha läst lite på forumen skickade jag med en extern ExFatformaterad USB-hårddisk för att få filmerna på. Just hämtat ut den. I finder syns den helt tom Kollar man på visa info tycks det finnas 16,7 GB på den men jag kan som sagt inte se några filer alls-. Hårddisken dyker upp på skrivbordet utan problem. Har OS X 10.8.2. Någon som har en idé om vad som hänt?

  • Medlem
  • 2013-02-20 18:31

Vad står det om disken i Skivverktyg? Markera volymen och kolla längst ned till vänster angående format.

Om du markerar disken i Finder, och väljer visa info, vad står längst ned om delning och behörigheter?

ExFat
Du kan läsa och skriva

  • Medlem
  • 2013-02-20 19:27

Du kan ju kolla om det finns dolda filer. Kör följande i Terminalen:

Citat:

defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES

Om du ändå inte ser något matnyttigt, så återställer du med:

Citat:

defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles NO

Är det bara att starta terminalen. Startade den , klippte in första citatet och tryckte på retur. Ingen skillnad på disken. Körde andra citatet -retur.

  • Medlem
  • 2013-02-20 20:58

Nej, jag vet inte vad som strular, då.

Har nu anslutit hårddisken till en PC med Windows 7 och då syns mappar med innehållande filer. Dom var dock namngivna med början med en punkt. När mapparnas namn ändrades så att punkten togs bort syns de på macen också. Varför de inte syntes efter terminalen ovan vet jag inte. Inte så hemma på terminalen

Ursprungligen av cuben@mac99:

Har nu anslutit hårddisken till en PC med Windows 7 och då syns mappar med innehållande filer. Dom var dock namngivna med början med en punkt. När mapparnas namn ändrades så att punkten togs bort syns de på macen också. Varför de inte syntes efter terminalen ovan vet jag inte. Inte så hemma på terminalen

Windows 7 och 8 reagerar inte på samma sätt som OS X. Eftersom OS X bygger på BSD/NeXT så följer också hanteringen av filer med i stora delar, och där inkluderas att man helt enkelt inte kan se mappar och filer som börjar med en punkt. Apples egna defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES verkar helt enkelt inte påverka just detta, utan hanterar nog andra "dolda" filer. Exakt vilka kan jag faktiskt inte svara på. Men kom ihåg detta nästa gång; använd inte punkt före filer och mappars namn.

Edit: Du kan se allt i en mapp genom att öppna terminalen, gå till rätt sökväg och skriva 'ls -a'.

OK, men denna gång var det ju själva mappen "överst" som inte syntes....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-24 17:21

Och? Då blir ju resultatet därefter
Kul att du hittade det.

1
Bevaka tråden