Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp att välja trådlös access point / brygga / reapeter

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Det är så att jag har en airport extrem som går med gigabit ethern till min server och sedan ut till alla komponenter som kan ha kabel.
Har div netgear switchar i nästan varje rum för att kunna tillfredsställa mina behov.

Nu är det så att jag vill få bort det trådlösa från min Airport Extrem och även pga. jag har dålig teckning ute på framsidan så vill jag nu skaffa mig en access point.

Denna access point kopplar jag in i en utav mina switchar så ett krav är att det skall vara Gigabit Ether på den.
Och även att det är 5 Ghz (n-nät) nät.

Till den skall jag koppla alla mina trådlösa enheter och som att jag önskar att kunna utnyttja hela min bandbredd så behövs det Gigabit Ether på den.

Så, vilken skulle ni rekommendera för mina behov?

Edit:
Självklart har jag funderat på en Airport Express, dock så är det endast 100Mbit ether port på den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-20 19:29

Spelar ingen roll att APE inte har mer än 100Mbit, du kommer aldrig komma över det trådlöst ändå.

Okej, så då kan man köra på en airport express då?

Edit:
Jag kommer då över 100Mbit med min Macbook Pro på 5Ghz nätet mot min Airport Extrem.

Airport Express är väldigt klen, räkna inte med några bra hastigheter med en sån.

Se här t.ex. http://abottlerocket.net/2012/06/2012-airport...

Ursprungligen av keptang:

Airport Express är väldigt klen, räkna inte med några bra hastigheter med en sån.

Se här t.ex. http://abottlerocket.net/2012/06/2012-airport...
http://dl.dropbox.com/u/4768538/web/graph%205Ghz%20.png

Vilken skulle du rekommendera?
Behöver verkligen en Wifi access point på nedervåningen.

Kommer koppla:
HP (bärbar)
iPhone 4s (2st)
iPhone 5
iPad
Nintendo Wii
Nintendo DS

Alla kommer att streama lite saker, te.x iPAD kör netflix samt streamar via itunes, nintendo wii kör netflix m.m.

Allt detta är kopplat till min Airport Extrem nu, men pga. min Airport Extrem dels står på övervåningen samt att den har ca 10st enheter kopplad till sig via kabel så vill jag avlasta den och få bättre "teckning" på mina enheter på nedervåningen.

Den ev. nya access pointen kommer vara kopplad via kabel till min Airport Extrem.

En till Extreme?

Blir så dyrt, men ser ut som att jag måste göra det.
Sen så känns det lite tråkigt att man inte kan få en lite mindre enhet.

Kan iofs skippa att byta till en 8-portars switch nere och ha kvar min 4-portars och komplitera den med en Extrem.
Blir nästan samma pengar.

Tror ni att det kommer en ny Extrem i år?
Annars kanske man skall vänta på den.

Tveksamt att det kommer en ny i år, kanske slutet på året. Men ingen som kan veta.
http://en.wikipedia.org/wiki/AirPort_Extreme#...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-21 19:22

Jag ställer mig tveksam till att ni kommer över 100MBit med tanke på smallnetbuilders test (drygt 80Mbit), men visst säger ni det så är det väl så.

Men behöver du så mycket prestanda över det trådlösa?
Av de enheterna du nämnde så kanske iphone5 och HP-laptopen komma upp i sådana hastigheter.

Min 4S kommer upp i runt 30Mbit här hemma.
Wii och DS vet jag inte om det går att mäta till, men tvivlar på att de kan nyttja mer, särskilt DS.
Så ska du streama tunga saker till allihop samtidigt?

Även om det inte ska vara speciellt krångligt att haka på en valfri AP så är det ju garanterat lättare med en APE om du redan har APX.
Och bra AP's är generellt dyra i förhållande till att köpa en router till.

Ursprungligen av Json_81:

Jag ställer mig tveksam till att ni kommer över 100MBit med tanke på smallnetbuilders test (drygt 80Mbit), men visst säger ni det så är det väl så.

Men behöver du så mycket prestanda över det trådlösa?
Av de enheterna du nämnde så kanske iphone5 och HP-laptopen komma upp i sådana hastigheter.

Min 4S kommer upp i runt 30Mbit här hemma.
Wii och DS vet jag inte om det går att mäta till, men tvivlar på att de kan nyttja mer, särskilt DS.
Så ska du streama tunga saker till allihop samtidigt?

Även om det inte ska vara speciellt krångligt att haka på en valfri AP så är det ju garanterat lättare med en APE om du redan har APX.
Och bra AP's är generellt dyra i förhållande till att köpa en router till.

Jag skall visa dig en dump senare, anledningen till att man vill få 1Gigabit ut ur Ethern är att om man te.x kopplar låt oss säga 10st olika enheter och alla kommer upp i låt oss säga 80 Mbit. då är det 800 Mbit vilket mitt interna nätverk klarar av galant för övrigt.

Min server pumpar ut filmer osv osv hela tiden därav så behöver jag ha så snabbt internt nätverk som möjligt.

Har trådat till alla enheter som kan han trådat, dock så kan inte alla det.

Ursprungligen av CalBy:

Jag skall visa dig en dump senare, anledningen till att man vill få 1Gigabit ut ur Ethern är att om man te.x kopplar låt oss säga 10st olika enheter och alla kommer upp i låt oss säga 80 Mbit. då är det 800 Mbit vilket mitt interna nätverk klarar av galant för övrigt.

Min server pumpar ut filmer osv osv hela tiden därav så behöver jag ha så snabbt internt nätverk som möjligt.

Har trådat till alla enheter som kan han trådat, dock så kan inte alla det.

Precis.
Och det duger inte med Airport Express då.

Ursprungligen av keptang:

Precis.
Och det duger inte med Airport Express då.

Jupp,
Får vänta med en till airport extrem har inte riktigt råd just nu.

Har fan betalat flera tusen för mitt nätverk känns det som.

Airport Extrem
3st 4-port Gigabit switch
1st 8-port Gigabit switch

Cat 6 kablar för minst 2.000kr.

Sen en Mac mini 2011 med uppgraderad SSD Disk som system samt 8GB ram.
5 disc rack som är kopplat via FW800, två externa USB hårddiskar.

Sen alla mjukvara har kostat en del som jag har köpt till Mac minin också.

Sen har man invensterat i 3st ATV3 med.

Men sen är man framtidssäkrad ett tag framöver med.

Ursprungligen av CalBy:

Jupp,
Får vänta med en till airport extrem har inte riktigt råd just nu.

Har fan betalat flera tusen för mitt nätverk känns det som.

Airport Extrem
3st 4-port Gigabit switch
1st 8-port Gigabit switch

Cat 6 kablar för minst 2.000kr.

Sen en Mac mini 2011 med uppgraderad SSD Disk som system samt 8GB ram.
5 disc rack som är kopplat via FW800, två externa USB hårddiskar.

Sen alla mjukvara har kostat en del som jag har köpt till Mac minin också.

Sen har man invensterat i 3st ATV3 med.

Men sen är man framtidssäkrad ett tag framöver med.

Det kostar att ligga på topp. Men man får se det som en investering för framtiden.

Ursprungligen av keptang:

Det kostar att ligga på topp. Men man får se det som en investering för framtiden.

Jo det är sant, är van att betala mycket för mina hobbys.

Köpte i somras kalibreringsutrustning för ca 17.000kr. i1pro & C6

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-23 09:44
Ursprungligen av CalBy:

Jag skall visa dig en dump senare, anledningen till att man vill få 1Gigabit ut ur Ethern är att om man te.x kopplar låt oss säga 10st olika enheter och alla kommer upp i låt oss säga 80 Mbit. då är det 800 Mbit vilket mitt interna nätverk klarar av galant för övrigt.

Min server pumpar ut filmer osv osv hela tiden därav så behöver jag ha så snabbt internt nätverk som möjligt.

Har trådat till alla enheter som kan han trådat, dock så kan inte alla det.

Jag tänker inte säga emot dig, du vet ju vad du behöver, men det låter som att du överdimensionerar rejält om du bor i ett normalstort hus med en normal familj och antal besökare
Men vill du ha den kapaciteten så är en APE inget att ha, helt klart.
Å andra sidan räcker det inte med en APX till heller, du behöver flera stycken.

Ursprungligen av Json_81:

Jag tänker inte säga emot dig, du vet ju vad du behöver, men det låter som att du överdimensionerar rejält om du bor i ett normalstort hus med en normal familj och antal besökare
Men vill du ha den kapaciteten så är en APE inget att ha, helt klart.
Å andra sidan räcker det inte med en APX till heller, du behöver flera stycken.

Följande enhet tar tungt:
Server pumpar ca 100-200mbit mot internet.
Och ca 500-1000mbit internt.

Appletv 3 (3st) streamar hd film och kollar netflix.

Dator (sonens) spelar online.

Min dator och frugan surfar, spelar, download m.m

Nintendo Wii u samt ps3.

iPad, två stycken iphonen, skrivare m.m

Som du ser så används mitt nätverk flitigt.
Har tre stycken söner och ja, alla skall kunna streama film spela osv samtidigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-23 10:11
Ursprungligen av CalBy:

Följande enhet tar tungt:
Server pumpar ca 100-200mbit mot internet.
Och ca 500-1000mbit internt.

Appletv 3 (3st) streamar hd film och kollar netflix.

Dator (sonens) spelar online.

Min dator och frugan surfar, spelar, download m.m

Nintendo Wii u samt ps3.

iPad, två stycken iphonen, skrivare m.m

Som du ser så används mitt nätverk flitigt.
Har tre stycken söner och ja, alla skall kunna streama film spela osv samtidigt.

Absolut, men det där är inte i närheten av ett behöva 10x80Mbit över trådlöst.
Streama 3 HD-filmer samtidigt, beror ju på format, men pratar vi netflix eller itunes så 5-10Mbit (per film), kanske lite mer för itunes per enhet.
Spela online drar ingen bandbredd att tala om. Wii U och PS3 drar generellt inte speciellt mycket, förutom vid uppdateringar, men då är det en kort stund. Samma med ipad/iphone/skrivare.

Det jag menar är att du verkar vilja dimensionera ditt nät för att ständigt ha alla enheter på maxbelastning, och jag har svårt att tro att det verkligen är så. Men det är dina pengar

Ursprungligen av Json_81:

Absolut, men det där är inte i närheten av ett behöva 10x80Mbit över trådlöst.
Streama 3 HD-filmer samtidigt, beror ju på format, men pratar vi netflix eller itunes så 5-10Mbit (per film), kanske lite mer för itunes per enhet.
Spela online drar ingen bandbredd att tala om. Wii U och PS3 drar generellt inte speciellt mycket, förutom vid uppdateringar, men då är det en kort stund. Samma med ipad/iphone/skrivare.

Det jag menar är att du verkar vilja dimensionera ditt nät för att ständigt ha alla enheter på maxbelastning, och jag har svårt att tro att det verkligen är så. Men det är dina pengar

Jag konverterar full BD discar in i iTunes med iFlicks så dom ligger på ca 20MB/s.

Låt oss spekulera hur min server jobbar:
Internet access Down / upload ca 15MB/s
Två enheter streamar filmer ca 25MB/s
En enhet kollar netflix 2mb/s

Några surfar m.m ca 1mb/s

Då är vi uppe i ca 43mb/s (lågt räknat ca 30MB/s) således så behövs ett stabilt nätverk.

Visst jag kostar på nätverket nu, men kommer inte behöva uppdatera det på ett bra tag framöver får jag hoppas.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-24 10:31
Ursprungligen av CalBy:

Jag konverterar full BD discar in i iTunes med iFlicks så dom ligger på ca 20MB/s.

Låt oss spekulera hur min server jobbar:
Internet access Down / upload ca 15MB/s
Två enheter streamar filmer ca 25MB/s
En enhet kollar netflix 2mb/s

Några surfar m.m ca 1mb/s

Då är vi uppe i ca 43mb/s (lågt räknat ca 30MB/s) således så behövs ett stabilt nätverk.

Visst jag kostar på nätverket nu, men kommer inte behöva uppdatera det på ett bra tag framöver får jag hoppas.

Men är allt det där trådlöst?

Ursprungligen av Json_81:

Men är allt det där trådlöst?

Nej, inte allt bara det som går

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-03-01 17:15
Ursprungligen av CalBy:

Nej, inte allt bara det som går

AC-nät vore nog något för dig då, men nackdelen är att inga enheter stödjer det.

1
Bevaka tråden