Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utöka diskutrymme - bästa lösningen?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sölvesborg
  • 2013-02-19 13:00

Jag har en iMac 2011 med en 500 GB-disk i och den börjar få slut på utrymme samt att jag har en extern 1 TB-disk som fungerar som en Time Machine-enhet. Jag håller på att rensa, men jag vill ta det säkra före det osäkra och utöka det, men jag vet inte vad som är den smartaste lösningen och hur jag genomför den.

Följande scenarion har jag:

1. Koppla till en extra disk och flytta allt materialt, förutom OS och program, till denna. Detta är den simplaste lösningen, men jag vet inte hur jag ska praktiskt flytta allt och hur prestandafallet blir. Det finns tre användarkonton på datorn och jag vill att samtliga flyttas till den externa disken. Jag kommer förmodligen köpa en ny disk på 2-3 TB som blir en ny TM-enhet och så låter jag den ursprungliga 1 TB-disken bli det nya utrymme för all min data och den är kopplad med USB.

2. Ett andra alternativ är att fixa en server som då ska dubbla som lagrings- och och Time Machine-enhet. Hade då tänkt bygga en med FreeNAS i.

3. Byta disk/sätta in en ytterligare i iMacen, men detta går nog bort för jag vågar inte ge mig in i maskinen då jag antar att jag fortfarande har garanti. Jag vet att jag har alternativet att låta certifierat Mac-folk fixa det, men det antar jag kostar rätt mycket pengar.

Vilket tycker ni är bäst eller har ni andra tips om vad som är smartast att göra? Om jag nu ska ordna med en ny extern disk, hur ska jag på bästa sätt flytta allt all data?

Om du vill kunna fortsätta bygga ut din lagring, alternativ 2.
Annars blir det stopp igen, eller du får köpa fler och fler externa diskar..

1
Bevaka tråden