Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtidens arbetsplats?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-17 16:08

Global uppvärmning är ett hyfsat hett ämne och vi betalar allt från skatt för att få flyga miljövänligt till att våra länder betalar för att få släppa ut en viss mängd koldioxid per år. Så jag undrar om det skulle kunna vara intressant att i framtiden, få sitta hemma och jobba. Om man till exempel jobbar med webbdesign eller webbutveckling så känns iden inte helt omöjlig, eller? Ska man ha möte och liknande borde skype funka bra, eller? Då kanske man även skulle komma ifrån det papperslösa samhället.

Jag har redan arbetat hemifrån. Höll på att få lappsjuka.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-17 16:21

Så om man söker jobb som webbdesigner och/eller webbutvecklare så är det inte helt tvunget att man måste flytta? Eller?

Det beror väl på var du bor, var din arbetsgivare finns och vad de har för önskemål.

Men rent praktiskt, om du kan jobba självständigt utan att prata med andra, och bara dra ett Skype då och då så tycker man ju att det borde kunna gå.

Själv så ville min arbetsgivare att jag skulle befinna mig på en viss plats, men att arbeta hemifrån sågs inte som ett problem. Man klarar sig rätt bra med Lync, mobil och mail. Möten fungerar även via video.

Det är helt upp till arbetsgivaren skulle jag säga.

Jobbar redan hemma, precis som flesta av mina kollegor.
Har gjort det i +5 års tid nu.

Inga konstigheter.

Beror ju helt och hållet på arbetsgivaren egentligen. Vissa har ett stort kontrollbehov och vill kunna se sina undersåtar vid sina skrivbord.

Ursprungligen av KOL:

SNIP
Då kanske man även skulle komma ifrån det papperslösa samhället.

Komma ifrån de papperslösa? Är det inte dit vi är på väg i bästa fall?

Jag tycker ni ska lyssa på P3 Verkligehten och avsnittet Bye Bye arbetsplats.
Mycket intressanta saker sägs där. Speciellt mot slutet.

För övrigt håller jag med tyska Arbetsmiljöverket att anställdas mejl inte ska nå de anställda efter arbetstid.
Det går inte att jobba jämt och tro att man kan prestera 100% hela tiden.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-17 22:44

Det var intressanta svar. Jag håller med på alla era punkter. Då kommer vi till nästa intressanta fråga. Hur många av de som är webdesigner, webbutvecklare och som jobbar hemifrån, är anställda, hur många kör som eget företag? 50/50?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 06:48

Det finns många fördelar med att jobba hemifrån. Jag gör det när det går, det blir 4-20 timmar i veckan. Resten på kontoret. Något jag märkt är att när jag jobbar mer hemma blir min tid på kontoret mycket effektivare, då är de som behöver min hjälp mer rakt på och effektivare i sitt ärende. Det spar även tid för mig. Sen ska man inte underskatta kontoret och att träffa kollegorna på plats men som sagt, det behöver man inte göra varje dag.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-18 17:10

Jag kollar runt och ser att nätet är fullt av små företag som gör hemsidor. Alla har samma affärsidé. Känns som att det är många som bara ha gått kurs i Ps och Dw och sedan startar eget. Är branschen mättad, eller vad man ska göra för att ha en chans i den branschen? Förmodligen bör man söka jobb på ett företag som söker webdesigner och sedan försöka jobba hemifrån?

1
Bevaka tråden