Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro Retina - för många fel?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är väldigt nära på att köpa en MBPr, men ju mer jag läser om alla barnsjukdommar så blir jag mörkrädd.

*LG vs Samsungskärm - Tydligen är LG crap och har stora problem med ghosting http://www.geek.com/articles/chips/macbook-re...

Om jag nu köper en beggad MBPr så kommer jag absolut köra tester på den b la. schacktestet http://erikswan.com/display-test/
och se vilket fabrikat via terminal kan man köra detta kommando ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6‏ för att se om det är en Samsung eller LG-skärm.

Vad säger garantin från Apple? I vilken utstäckning känner de till problemen? Jag vill absolut inte få problem med min nya dator, skrämmande många MBPr ligger ute till försäljning på Blocket dock. Är jag körd även om jag har garanti kvar och upptäcker fel på skärmen efter jag köper datorn dvs om det skulle uppstå i framtiden?

Min skärm på iphone 4 har fått gula fläckar på skärmen som är pga retinaskärmen har jag hört. Fasiken, kanske ingen idé att hålla på med retina då det är så mycket problem.

All input kring dessa problem och/eller vad ni gjort är tacksamt.

En sista fråga, är det 110% säkert att det går att köra 32GB RAM i MBP? Ja jag vet att det inte finns 16GB-stickor ännu, men är vi säkra på att det inte sitter någon spärr från Apple?

tack

Ursprungligen av PsYcHoGUN:

Hej

Är väldigt nära på att köpa en MBPr, men ju mer jag läser om alla barnsjukdommar så blir jag mörkrädd.

Har haft en MBPr 15 sedan lansering. Inte drabbats av några barnsjukdomar, förutom ghosting på skärmen. Gick direkt till DigitalInn och fick skärmen utbytt till en Samsung på två dagar. Med undantag av detta är jag fantastiskt nöjd och ångrar inte köpet en sekund. Snabb, i det närmaste ljudlös (hör den aldrig förutom vid riktigt tung, ihållande belastning) och slimmad design. Blir heller inte särskilt varm.

Det enda jag ångrar är att jag inte gick på 512 GB ssd, så är du det minsta tveksam om du behöver utrymmet borde du köra på det större alternativet. Går att uppgradera i efterhand, men kostar lika mycket som mellanskillnaden hos Apple (och då får du ju dessutom snabbare processor på köpet).

Då är min stora fråga; Om jag nu köper denna dator begagnad av en person som köpt den av en annan person, där han inte minns vart den är köpt, jo jag har kollat så att den inte är stulen, har jag någon chans att få den utbytt på garantin och går det att spåra vart datorn är köpt?

Ursprungligen av PsYcHoGUN:

Hej

Är väldigt nära på att köpa en MBPr, men ju mer jag läser om alla barnsjukdommar så blir jag mörkrädd.

*LG vs Samsungskärm - Tydligen är LG crap och har stora problem med ghosting http://www.geek.com/articles/chips/macbook-re...

Om jag nu köper en beggad MBPr så kommer jag absolut köra tester på den b la. schacktestet http://erikswan.com/display-test/
och se vilket fabrikat via terminal kan man köra detta kommando ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6‏ för att se om det är en Samsung eller LG-skärm.

Vad säger garantin från Apple? I vilken utstäckning känner de till problemen? Jag vill absolut inte få problem med min nya dator, skrämmande många MBPr ligger ute till försäljning på Blocket dock. Är jag körd även om jag har garanti kvar och upptäcker fel på skärmen efter jag köper datorn dvs om det skulle uppstå i framtiden?

Min skärm på iphone 4 har fått gula fläckar på skärmen som är pga retinaskärmen har jag hört. Fasiken, kanske ingen idé att hålla på med retina då det är så mycket problem.

All input kring dessa problem och/eller vad ni gjort är tacksamt.

En sista fråga, är det 110% säkert att det går att köra 32GB RAM i MBP? Ja jag vet att det inte finns 16GB-stickor ännu, men är vi säkra på att det inte sitter någon spärr från Apple?

tack

Jag har en 15'' och en 13'' och har inte heller haft några problem. Har Samsung skärm på 15''.

Schacktestet vet jag inte vad det ska vara bra för förutom att lugna hypokondrikerna.

iPhone 4 kan få gula fläckar på grund av dåligt torkat lim innan ihopsättning. Det har inget med skärmen att göra utan snarare med fabriken som satt ihop displayen.

Sist men inte minst är minnet på rMBP-modellerna fastsatt i logikkortet dvs. inte utbytbart eller uppgraderingsbart.

Ursprungligen av PsYcHoGUN:

Då är min stora fråga; Om jag nu köper denna dator begagnad av en person som köpt den av en annan person, där han inte minns vart den är köpt, jo jag har kollat så att den inte är stulen, har jag någon chans att få den utbytt på garantin och går det att spåra vart datorn är köpt?

Det låter ju inte alls mysko...

Garantin gäller för datorns serienummer, du kan ringa till Apple och ändra ägaruppgifterna via telefonnummer: 0771-19 95 19. Dom kan berätta för dig vem som köpt datorn och var den är köpt men gissningsvis gör dom inte det. När jag köpte sambons 13'' retina så ringde jag dit och berättade vad personen som sålde den hette och vad hans uppgifter var och då bekräftade dom med ja/nej om det var korrekt. Precis som när man kollar upp bankkonto osv.

Jag hade personligen inte köpt en dator i tredje hand, men det får stå för mig det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-14 15:26

En begagnad dator, som är såpass ny, och redan haft två ägare och en ny på gång måste det vara något fel på. Den hade inte jag köpt.

Senast redigerat 2013-02-14 16:35
1
Bevaka tråden