Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Concept Store till Malmö

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den 16:e oktober öppnar landets tredje Apple Concept Store i Malmö. Kullander & Kullander står bakom butiken som kommer att finnas på Regementsgatan 94 intill företagets tidigare lokaler.

VD Jens Kullander berättar: "- Vi har de senaste åren sett en förändringsprocess vad gäller Apple och människors syn på deras produkter.

Idag har man världens snabbaste persondator i sortimentet (PowerMac G5), men det finns en stor marknad som inte är beroende av sådan extrem kapacitet. Många vill först och främst ha en dator som är enkel att förstå, ser trevlig eller häftig ut och är stabil m.m.

Apples senaste UNIX-baserade operativsystem Mac OS X har tillsammans med egenutvecklade program (iTunes, iMovie, iDVD etc etc) gjort tillvaron enkel men ändå kraftfull för användaren. Detta är en av anledningarna till att det går så bra för Apple."

Idag går 90% av Kullanders försäljning till företag, men man tror att det kommer förändras mot allt fler privatkunder när nya butiken öppnar.

Till skillnad från nyöppnade Macoteket Store kommer Kullanders erbjuda en komplett serviceorganisation & verkstad för den som har problem med sin dator.

99mac kommer att finnas på plats på premiärdagen för att göra ett bildreportage.

Senast redigerat 2003-09-26 18:48
  • Oregistrerad
  • 2003-09-26 15:30

Härligt att det kommer nåt för oss här i södra delen av landet. Nu slipper man gå till de ointresserade försäljarna på MacSupport i Lund!

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-09-26 15:46

Trevligt! Nu kommer det nog snart en smarrig butik till metropolen Arbrå också!

synd bara - att KK inte ligger lite mer centralt. det är trots allt inte SÅ stor genomströmning vid Fridhemstorget :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av molekylmartin
Härligt att det kommer nåt för oss här i södra delen av landet. Nu slipper man gå till de ointresserade försäljarna på MacSupport i Lund!

Där ser man. Jag har passerat ett par gånger men aldrig haft tid att gå in. Dålig service är ju oförlåtligt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-26 17:52

Är 99mac-medlemar välkomna på invigningen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
VD Jens Kullander berättar:

Idag har man världens snabbaste dator i sortimentet (PowerMac G5), men det finns en stor marknad som inte är beroende av sådan extrem kapacitet.

Steve Jobs skitsnack verkar smitta av sig, Power Mac G5 är möjligtvis en av världens snabbaste persondator (=PC ) , det är inte samma sak som "världens snabbaste dator".

Fö så finns AMD's 64-bits processor Opteron att beställa med tillhörande moderkort som har SATA, FW, USB dual-p 400 Mhz DDR mm från dustin.se

När kommer en Apple Concept Store till Göteborg???

(Undrar högt för mig själv)

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-26 18:22

Kasta inte skit på mac support i Lund.
Killarna i Lund och Malmö gör ett fantastiskt bra jobb med hög service nivå.
Lugna och pedagogiska svar till kunder som kommer med de mest hopplösa frågor ang Mac. Dessutom har de tekniker som ställer upp utan att det kostar skjortan
Mikael Risedal

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-26 18:31

2 x2 ghz kan väl anses vara ganska snabb
men de två andra överprisade burkarna är inte snabbare än en medioker pc. Körde en serie PS tester på 1.6 och det var inte så man stäppade av glädje över resultatet
Mikael Risedal

Min erfarenhet av personalen på Mac-support i Lund och Malmö, är att de är kunniga och håller en god servicenivå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Kasta inte skit på mac support i Lund.
Killarna i Lund och Malmö gör ett fantastiskt bra jobb med hög service nivå.
Lugna och pedagogiska svar till kunder som kommer med de mest hopplösa frågor ang Mac. Dessutom har de tekniker som ställer upp utan att det kostar skjortan
Mikael Risedal

Jepp - håller fullständigt med ovanstående!

/Charles

  • Medlem
  • 2003-09-26 19:59
Citat:

synd bara - att KK inte ligger lite mer centralt. det är trots allt inte SÅ stor genomströmning vid Fridhemstorget

Klart man tar sig tid att åka dit om man vill ha det bästa eller?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-09-26 20:06

Ärligt talat skiter jag i vad firman heter, jag har handlat av Jonas Edgren ganska länge nu. Först Studentlitteratur, sen Connection och nu MacSupport. Bättre service får man inte.
Nu ska inte JohanK hänga läpp för det

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Nu ska inte JohanK hänga läpp för det

Vem pratar du om?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-26 21:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Idag går 90% av Kullanders försäljning till företag, men man tror att det kommer förändras mot allt fler privatkunder när nya butiken öppnar.

Till skillnad från nyöppnade Macoteket Store kommer Kullanders erbjuda en komplett serviceorganisation & verkstad för den som har problem med sin dator.

Välkomnas!!

/ Terhi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-27 00:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Vem pratar du om?

Han snackar om mig, som jobbar på Kullander & Kullander

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-09-27 00:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
2 x2 ghz kan väl anses vara ganska snabb
men de två andra överprisade burkarna är inte snabbare än en medioker pc. Körde en serie PS tester på 1.6 och det var inte så man stäppade av glädje över resultatet
Mikael Risedal

Men det var då själva f-n vad du gnäller, det finns inte en människa på det här forumet som inte vet exakt vad du tycker om G5:orna. Lägg ner..

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-27 01:21

gnäll och gnäll och lägg ner!

Om någon skriver att ett företag (som är lysande med bra personal) är dåliga så bemöter jag det , likaså gäller det kritik mot övervärderade produkter.

Varför inte försöka påverka Apple till att sänka priset på deras produkter
till en prisnivå där de hör hemma.
Då har maccen som dator en chans att överleva, flera kommer se den som alternativ till pc . Varför marknadsför sig inte Apple genom att säga : vi har sannolikt just nu det bästa och modernaste OS på marknaden, istället för att hitta på förljugna rapporter om oöverträffad snabbhet . Jag värnar nog mer om Apples rykte än vad du gör., men ogillar deras falska marknadsföring.
Mikael Risedal
med 5 maccar i huset+ 1 pc

Senast redigerat 2003-09-27 01:48

Hursomhelst - jag kommer ner för att vara med på premiären (förutsatt att flyget passar). Ska vi dricka öl samma kväll?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-09-27 01:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
gnäll och gnäll och lägg ner!

Om någon skriver att ett företag (som är lysande med bra personal) är dåliga så bemöter jag det , likaså gäller det kritik mot övervärderade produkter.

Varför inte försöka påverka Apple till att sänka priset på deras produkter
till en prisnivå där de hör hemma.
Då har maccen som dator en chans att överleva, flera kommer se den som alternativ till pc . Varför marknadsför sig inte Apple genom att säga : vi har sannolikt just nu det bästa och modernaste OS på marknaden, istället för att hitta på förljugna rapporter om oöverträffad snabbhet . Jag värnar nog mer om Apples rykte än vad du gör., men ogillar deras falska marknadsföring.
Mikael Risedal
med 5 maccar i huset+ 1 pc

Mikael Risedal

Det som skiljer dig från de som ger konstruktiv och seriös kritik är att du bestämmer dig för att ha en åsikt och sedan letar du med ljus och lykta för saker att backa upp den med. Du började klaga på G5:an långt innan den leverades! Du har aldrig varit intresserad att bilda dig någon annan uppfattning.

Nu när det dessutom visar sig att till och med 1.6:an är vrålsnabb så börjar du med halvsanningar och annat intetsägande nonsens. För en person som dig kan inte ha fel.

Det är helt okey med kritik, men den skall inte baseras på förutfattade meningar utan faktiska erfarenheter och argument.

Hur vidare MacSupport är bra eller ej lämnar jag därhän.

Jag ämnar ej fortsätta diskutera detta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-27 02:01

ja det är nog lika bra vi slutar här.
Mikael Risedal

Martin är fanemej den ända som håller sig till ämnet på detta forum känns det som. Detta handlade ju om invigningen av Kullander, vilket är mycket roligt! Inte om hur olika personer uppfattar G5:an. Skärpning nu för fan!

(ursäkta vissa svordomar)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Hursomhelst - jag kommer ner för att vara med på premiären (förutsatt att flyget passar). Ska vi dricka öl samma kväll?

Now were talking. Jag har missat några tillfällen för denna aktivitet, så jag är on.

/Charles Xavier

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-27 11:12

Det verkar som Connection tyvärr försvinner i Malmö

Tyvärr har Apple sagt upp vår kredit. Då vi varit en av de största återförsäljarna har det inte varit möjligt att öka krediterna hos våra andra leverantörer för att ersätta den leveransnivå vi haft hos Apple.

Jag är ledsen över situationen som uppstått, men ser ingen annan möjlighet än att lämna in konkursansökan.

Undertecknat

Jesper Bo Hansen
VD, Connection i Sverige AB

(Mer information följer inom kort.)

QUOTE]Skrevs ursprungligen av miri
Det verkar som Connection tyvärr försvinner i Malmö

Tyvärr har Apple sagt upp vår kredit. Då vi varit en av de största återförsäljarna har det inte varit möjligt att öka krediterna hos våra andra leverantörer för att ersätta den leveransnivå vi haft hos Apple.

Jag är ledsen över situationen som uppstått, men ser ingen annan möjlighet än att lämna in konkursansökan.

Undertecknat

Jesper Bo Hansen
VD, Connection i Sverige AB

(Mer information följer inom kort.)

[/QUOTE]

Ofan, till fördel för K&K´s nya affär då!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-27 13:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Hursomhelst - jag kommer ner för att vara med på premiären (förutsatt att flyget passar). Ska vi dricka öl samma kväll?

Öl låter bra!

jag är på

Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Now were talking. Jag har missat några tillfällen för denna aktivitet, så jag är on.

Jag instämmer med föregående talare. Det datumet verkar fungera även för mig. Pappaledig...

/Göran

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-30 17:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
KK har andra bollar i spelet också.
De säljer konstmaterial (ännu) och (har/hade?) ett galleri. Det är inte länge sedan de började sälja Apples produkter på allvar.
Nu bygger de om och jag tror att den utökade ytan är på bekostnad av galleriet.
Försvinner galleriet och konstnärsmaterial då har de bara Apples produkter och då är det inte svårt att tänka på vad hände med andra ÅF i Malmö.

Vi har sålt Apples produkter sedan 1991.

Galleriet kommer att finnas kvar. Men under renoveringen av butiken så har vi fått flytta butiken till galleriet. Så fort renoveringen är klar så är galleriet tillbaka.

Papper och Kontorsmaterial kommer vi att ha kvar. Dock är det slut med konstnärsmaterial, den lönade sig inte på senare år.

Senast redigerat 2003-09-30 17:45
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-30 17:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Var låg Connection i Malmö? Var ligger MacSupport? Någon av dessa centralt? KK ligger ju allt annat än centralt, åtminstone ur en stackars fotgängares perspektiv.

Svar från Jens Kullander om vår butiks läge:

"Placeringen av butik.
Regementsgatan 94 har under senare år kommit närmare centrum,
city brer ut sig. Vi tog beslutet att stanna främst av följande orsaker.

a. de flesta vet var vi finns
b. det är lätt att parkera utanför oss (inte kul att dra en PowerMac G5,
800m till närmaste P-hus i centrum)
c. hyresnivån i city passar inte den typ av affärsverksamhet vi bedriver."

Bevaka tråden