Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.8.2 Server VPN

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-13 22:11

Hej!

Jag har en mac mini 2011 (mellanmodellen med 2.5GHz och AMD-grafik) som jag uppgraderat till 10.8.2 och köpt till server.
Jag har stoppat i 16GB ram också.

VPN fungerar alldeles utmärkt för mig, jag kan ansluta från iphone (4S iOS 6.1.1.), ipad ( iOS 6.1) och MBP (10.8.2).
Försökte nu skapa ett konto för en kompis, han kan inte ansluta från windows 7, OS X 10.7.?, iphone 4S iOS 6.? och jag kan inte ansluta till hans konto från min iphone.
Enligt vad jag kan se ska hans konto ha VPN, mina enheter kan ansluta både från mitt nätverk och över 3G och från andra nätverk så port-forwarding ska vara rätt.

Hjälp?

Vilken typ av VPN har du satt upp? PPTP, IPSEC?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-15 18:44

L2TP

Har du aktiverat VPN-tjänsten för den användaren?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-18 15:38

Ja, det är ikryssat.

Om du delar ut en mapp eller disk till din kompis konto och försöker ansluta till den över AFP eller SMB (se till att File Sharing är godkänt på kompisens användare), fungerar det? Alltså direkt över ditt lokala nätverk och inte över VPN eller liknande.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-18 19:10

Ja, kan logga in med kontot via SMB och kommer åt filer.

Ursprungligen av Json_81:

Ja, kan logga in med kontot via SMB och kommer åt filer.

Testa att sätta up PPTP istället. Fungerar det inte då så har jag nog ingen aning om vad det kan vara.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-19 09:21
Ursprungligen av Joacim Melin:

Testa att sätta up PPTP istället. Fungerar det inte då så har jag nog ingen aning om vad det kan vara.

Kan göra för testande, men PPTP har väl sämre säkerhet?

Ursprungligen av Json_81:

Kan göra för testande, men PPTP har väl sämre säkerhet?

PPTP har inte sämre säkerhet i sig men det har färre säkerhetsfunktioner jämfört med L2TP. Dock har det återkommande varit problem med VPN-servern i både Lion Server och Mountain Lion Server. När jag labbade med L2TP för ett halvår sen så fungerade det inte öht.

Jag har också problem med min hemmaserver och VPN. Det verkar som att Min Time Capsule inte alls släpper igenom någon data utifrån internet. Internt fungerar det.

Såg ett tips på nätet att " Back to my Mac" var i konflikt med VPN så det har jag slagit av men det fungerar inte ändå. Man tipsade även om att det kunde vara idé att återställa Airport/Time Capsule till fabriksinställning för att få bort gammalt skräp i inställningarna för att få VPN att fungera. Har inte hunnit testa det ännu.

Senast redigerat 2013-02-19 10:05
Ursprungligen av Json_81:

Hej!

Jag har en mac mini 2011 (mellanmodellen med 2.5GHz och AMD-grafik) som jag uppgraderat till 10.8.2 och köpt till server.
Jag har stoppat i 16GB ram också.

VPN fungerar alldeles utmärkt för mig, jag kan ansluta från iphone (4S iOS 6.1.1.), ipad ( iOS 6.1) och MBP (10.8.2).
Försökte nu skapa ett konto för en kompis, han kan inte ansluta från windows 7, OS X 10.7.?, iphone 4S iOS 6.? och jag kan inte ansluta till hans konto från min iphone.
Enligt vad jag kan se ska hans konto ha VPN, mina enheter kan ansluta både från mitt nätverk och över 3G och från andra nätverk så port-forwarding ska vara rätt.

Hjälp?

Om du har din VPN-server bakom en router (NAT) så kan det vara problem med Windows 7 att komma igenom.
Se här: http://support.microsoft.com/kb/926179

Men om det inte fungerar med någon av Apples så är det nog något annat också.
Kolla om det fungerar om du gör hans konto till admin och ansluter. Sedan ändrar du rättigheter till vanlig användare igen.

Ursprungligen av Macaddict:

Jag har också problem med min hemmaserver och VPN. Det verkar som att Min Time Capsule inte alls släpper igenom någon data utifrån internet. Internt fungerar det.

Såg ett tips på nätet att " Back to my Mac" var i konflikt med VPN så det har jag slagit av men det fungerar inte ändå. Man tipsade även om att det kunde vara idé att återställa Airport/Time Capsule till fabriksinställning för att få bort gammalt skräp i inställningarna för att få VPN att fungera. Har inte hunnit testa det ännu.

Du måste sannolikt öppna rätt portar i Time Capsule. Minns inte hur brandväggsfunktionen ser ut där nu men beroende på vilket VPN-protokoll du kör så är det olika portar som måste öppnas och vidarebefodras till servern på insidan.

Kolla Apples lista här: http://support.apple.com/kb/TS1629

Ursprungligen av Joacim Melin:

Du måste sannolikt öppna rätt portar i Time Capsule.

Jag har låtit Mountain Lion Server ställa in rätt portar automatiskt och det verkar stämma.

TCP 1723
UDP 500, 1701, 4500

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-19 12:59
Ursprungligen av Jonas Lundin:

Om du har din VPN-server bakom en router (NAT) så kan det vara problem med Windows 7 att komma igenom.
Se här: http://support.microsoft.com/kb/926179

Men om det inte fungerar med någon av Apples så är det nog något annat också.
Kolla om det fungerar om du gör hans konto till admin och ansluter. Sedan ändrar du rättigheter till vanlig användare igen.

Ja, bakom NAT är det ju, men det går inte att ansluta från iOS / OS X heller.
Testade internt om det gick, men ingen tur med det.

Ska testa med admin.

Ursprungligen av Macaddict:

Man tipsade även om att det kunde vara idé att återställa Airport/Time Capsule till fabriksinställning för att få bort gammalt skräp i inställningarna för att få VPN att fungera. Har inte hunnit testa det ännu.

Det fungerade! Nu har jag återställt min Time Capsule till fabriksinställningar.

Nu har jag fungerande VPN mot min Mountain Lion Server från min telefon ute i världen.

Ursprungligen av Macaddict:

Nu har jag fungerande VPN

Trodde jag.
Jag har ingen VPN-trafik genom serven. Om man inte ställer in någon route ska väl all data gå genom servern?

Något är fel...

1
Bevaka tråden