Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CMS-lösning på Mac?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Vi är i behov av en enkel CMS (Content Management System) lösning till vår hemsida. Den skall fungera på både Win(IE) och Mac (IE os9 -> Safari).

Servermässigt ska den gå på Linux Apache. Dvs ej asp.

Jag vill att nuvarande material (mestadels statiska sidor) ska kunna läggas in relativt enkelt till de nya systemet.

Man ska kunna sätta behörighet på sidor, vilka som får redigera vad, etc etc. Det som ska kunna ändras är text och bild. ej formateringen, denna skall gå utefter färdiga mallar.

Använder nån nåt liknande, eller vet var jag kan få tag på detta, eller känner sig manad att komma med prisförslag för att utveckla en lösning?

Hej, jag har gjort ett par sånna själv.

Det finns gott om opensource grejer men min erfarenhet är att det nästa går lika snabbt att koda ihop ett själv (eller anpassa sin befintliga bas-system) som att anpassa någons annan system till sina behov. Generellt sett så brukar dom antingen vara för stora eller för små till ens behov, eller helt enkelt har satsat på fel grejer jämnfört med ens egna behov.

Jag och mina kompanjoner skulle ju kunna ge dig ett pris/funktions förslag om du inte hittar vad du söker...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-26 11:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Hejsan!

Vi är i behov av en enkel CMS (Content Management System) lösning till vår hemsida. Den skall fungera på både Win(IE) och Mac (IE os9 -> Safari).

Servermässigt ska den gå på Linux Apache. Dvs ej asp.

Dte finns massor med Open Source-baserade CMS-projekt som förstås är serverbaserade dvs i ditt fall skall rulla på Linux-servern. Det CMS jag är mest imponerad av är Plone som baseras på Zope (programmeringsspråk Python). Det finns färdiga installationer till de flesta plattformar.

Själv använder jag Drupal som är PHP-baserat. Det kan också köras på valfri plattform (i mitt fall Solaris). Postnuke är ett annat php-baserat som åtminstone en av mina kollegor skulle rekommendera (används t.ex. på http://modersmal.skolutveckling.se/projekt/)

Föreslår att du gör en översiktlig koll på utbudet - tror att http://www.oscom.org/matrix/index.html kan vara en lämplig ingång. Vill du köra svenskt så har ContentM från WMData blivit Open source nyligen (hittar du på Sourceforge).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 11:19

Själv har jag tänkt kolla närmare på EZ publish och Typo3 men har inte hunnit än. (Fortfarande inte...)

Problemet är väl egentligen inte att de inte finns lösningar, utan bristen på tid.. vad man än väljer för opensource så är de ganska mycket arbete att få de som man vill ha de..

Sen är datakompetensen över lag på detta företag så pass låg att editeringen som folket ska kunna göra måste vara verkligen enkel.. Bäbisenkel..

Men om ni vet motsatsen så är alla tips välkommna

  • Oregistrerad
  • 2003-09-26 11:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Problemet är väl egentligen inte att de inte finns lösningar, utan bristen på tid.. vad man än väljer för opensource så är de ganska mycket arbete att få de som man vill ha de..

Sen är datakompetensen över lag på detta företag så pass låg att editeringen som folket ska kunna göra måste vara verkligen enkel.. Bäbisenkel..

Men om ni vet motsatsen så är alla tips välkommna

Poängen med alla CMS är ju att de underlättar publiceringsprocessen. De tillhandahåller oftast ett webbgränssnitt dör man bara skriver in text/lägger till bilder utan att behöva "veta något". Vill man ha koll på denna process erbjuder systemen oftast någon form av stöd för t.ex. godkännande innan publiceringen. De flesta har också mer eller mindre avancerad behörighetskontroll vilket innebär att du kan styra så att enskilda medarbetare inte behöver fundera alls. De sidor de skall jobba med är också de enda sidor de har tillgång till.

Flera erbjuder dock (särskilt under Windows) mer avancerade former för editering om man vill ha det.

Senast redigerat 2003-09-26 12:11

ja just det, glömde länken här: http://www.opensourcecms.com/

testa.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-26 12:36

http://www.interactivetools.com/products/articlemanager/ kan också vara ett alternativ. Verkar busenkelt och kan använda sig av olika behörigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 14:00

och från samma företag kommer den här html-editorn:

http://www.interactivetools.com/staff/ben/htmlarea3_demo/example.html

Funkar med nyare versioner av Mozilla samt IE/PC. Rätt coolt måste jag säga. Vet inte om någon CMS använder just den men liknande funktioner finns i flera av dem (fast ofta bara för IE/PC).

Har kikat runt en del, innan ja skrev denna tråden också och mina ögon har fallit på WebGUI

Denna typ av enkelhet är precis den jag söker och jag har testkört ovanstående, men med rätt dåliga resultat, tyvärr.

Iden är perfekt.. man loggar in och får små "extra-menyer" ovanför varje redigerbart textstycke.. När man skapar styckena så får man välja vilken grupp som ska kunna redigera.

Det som är fördelen med denna typ är att man ej måste dras med ett exta interface för editeringen, nåt som kanske inte jag eller andra datakunniga brys av, men har man väldigt lite datavana kan det vara svårt. Att istället logga in nånstans och sedan ha sidan som den brukar se ut, förutom dom små editknapparna vore idealt.

Men prestandan var tyvärr usel på just WebGUI, vet inte om det är jag som lyckats dåligt, men där vanliga apache flyter som vatten så tar de lång tid att öppna sidor eller redigera, och ibland hänger den sig och vill inte komma igång igen. Så ja tvivlar på att den kommer fungera bra under produktion.

Är det någon som testat detta system och har andra erfarenheter, eller vet någon om en liknande lösning. Just WebGUI är gjort i perl, men de spelar ju egentligen ingen roll vad det är, så länge man inte behöver dras med asp, och de rullar på apache.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 09:45

Är inte så hemma på Perl, men det ska vara en väldig skillnad på att köra det som Apache-modul och som cgi-hanterare. Så kolla att din Apache kör perlmod eller vad det heter.

Kan så vara, men jag upplever de som väldigt buggigt ändå, förutom prestandan. Så ja skulle vilja hitta en liknande lösning från annat håll

Det finns många sätt att göra detta på.

Vi (Intelligent Mammals AB och Immitt.com) har jobbat på lite olika sätt i olika sammanhang.

FileMaker Pro
Man ger användarna tillgång till en FileMaker Pro-databas som de fyller i sina artiklar i och sedan klickar man på "publicera". Då "skjuter" FileMaker ut färdiga HTML-sidor i den filstruktur man skall ha och skickar upp det på servern (med Applescript som styr något FTP-program eller med Plugins).

FileMaker Pro-databasen kan vara placerad på en central server eller om så önskas via Terminal Services.

Fördelar och nackdelar
* Du kan bygga ett väldigt trevligt GUI i FileMaker Pro
* Det behöver inte kosta så mycket
* Det är ENKELT, du kan själv göra ändringar i HTML-kod, användargränssnittet i FileMaker och liknande utan att kunna speciellt mycket varken om databaser eller om webbservrar.
(Vad gäller HTML-koden så klistrar man in hela sidan med vissa markeringar för vara fält skall in, tex [Artikelnstitel] och sedan petar FM in informationen från databasens fält på rätt ställe).
* Vad som skjuts ut är färdiga HTML-sidor, dvs inget dynamiskt behövs på servern, vilket ger en enkel installation där.
* Inget konstigt Javabaserat skräp till klient som skall pilla på sidorna
* Från FileMaker får du lätt ut informationen i andra sammanhang, nyhetsbrev, mail, osv...

Lasso + MySQL
Vill man inte investera i FM Pro eller vill ha mera dynamiska data som ändras oftare än "stundtals", så kan man använda vårt CMS. Det är samma CMS som jag har byggt upp bland annat denna webbplats med (som ännu inte är officiellt öppen):

http://lassokurs.intelligentmammals.se/

Det är mycket flexibelt och kan användas för att lägga in artiklar på olika avdelningar i en stor webbplats som även består av flera sidor (titta tex på Kursen > Lektioner). Man redigerar artiklar genom att använda sig av HTML-formulär i ett admingrässnitt som petar in nyheter/artiklar i en databas. Sedan söks de fram när man ber om vissa sidor. Det är också högeligen anpassningsbart då vi arbetar med Corral (en speciell utvecklingsmetod för Lasso-baserade webbplatser) som ger en enorm flexibilitet i att skilja på databasinformation och utseende bland annat. Eftersom Lasso inte är speciellt svårt att lära sig så kan du sannolikt själv utföra de ändringar av ditt CMS du vill ha. Just nu finns ett behörighetssystem baserat på grupper av användare och det är lätt att anpassa till en redaktionsmodell (med en redaktör som godkänner alternativt att endast den som skapat en artikel får ändra den).

Fördelar och nackdelar
* Du behöver Lasso och MySQL på servern, kostar ca 10.410:- (ex moms) vilket inkluderar en kommersiell licens av MySQL.
* Du kan förstås göra så fruktansvärt mycket mer med en databasstruktur och en middleware du själv har koll på och publicera massor med roliga lösningar med samma setup (samma gäller FileMaker Pro ovan)
* Kan vara pilligt att anpassa CMS'et, men då Lasso är en av de enklaste middleware att jobba med så är det kanske inget problem
* Vad som produceras är ren HTML även här, inget "client-side crap"
* Lasso finns för Mac OS X (Apache+Webstar), Windows 2000/XP (IIS) och Red Hat Linux (Apache).

Kontakta mig direkt om detta är intressant. Klicka på min profil-gubbe nedan, besök min webbplats och där finns min epostadress.

/Ola

Är det någon som kan tipsa i det här läget om ett system som är synnerligen enkelt på svenska?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-06-24 19:51

Wordpress i alla lägen. Om du inte kan sätta upp själv, se till att webhotellet har det eller hos Wordpress själv. Eller ännu enklare, Google Sites.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 21:21

Om man bara ska lära sig ett CMS röstar jag också på Word Press, det är störst och går att bygga det mesta med. Även om det kanske inte är det elegantaste så är det relativt enkelt och det finns enorma resurser online.

Ett annat jag slängt ett getöga på som kanske är snäppet enklare om man är en webbdesigner som vill erbjuda grundläggande cms-funktionalitet utan att behöva koda så mycket:

GetSimple CMS - No MySQL Needed, 5-Minute Setup, Plugins, Themes & Documentation

Åh du det där verkar vara guld! Mina kunder är lite teknik-rädda, det ska vara sjukt enkelt.

Minns själv med fasa den där gången jag skulle modda en wordpress-site, en css-fil som skulle vara 17 A4 om man skrev ut den (jag var tvungen att testa), mot Indexhibits halva A4 när man börjar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-30 10:50
Ursprungligen av klarabara:

Åh du det där verkar vara guld! Mina kunder är lite teknik-rädda, det ska vara sjukt enkelt.

Minns själv med fasa den där gången jag skulle modda en wordpress-site, en css-fil som skulle vara 17 A4 om man skrev ut den (jag var tvungen att testa), mot Indexhibits halva A4 när man börjar..

Ett tips om du ska göra en WordPress-site är att börja med något av de "blank themes" som finns, då får du din halva a4 att börja med istället för 17 sidor...

Det finns sådana!? Är det sant? Det hade jag verkligen ingen aning om, ska titta på det!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-06-30 16:07

Jag har kärat ner mig rejält i CMS Made Simple (Open Source Content Management System - Open Source CMS - CMS PHP - CMS Made Simple). Jag tycker att det fungerar väldigt enkelt och logiskt. Det uppdateras lagom ofta med nya funktioner, och språkstödet är jättebra.

1
Bevaka tråden