Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grå skärm vid start MacBook

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Har ett stort problem med en MacBook där den vid uppstart låser sig i ett läge när Apples logga kommer upp samt ett kugghjul står och snurrar (grå bakgrund). Har försökt med säker start men kommer bara upp en rad som laddar och när den är klar fastnar den i samma läge igen. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Hårddisken eller något annat? Kan man lösa det på något sätt själv och rädda innehållet på hårddisken? Skulle tippa på att det är en av den senaste modellen av macbook 13" (vit). Kan man plocka ur hårddisken och putta in den i en MacBook Pro 13" från 2010 års modell och rädda innehållet?

Ursprungligen av WRooney10:

Hej!

Har ett stort problem med en MacBook där den vid uppstart låser sig i ett läge när Apples logga kommer upp samt ett kugghjul står och snurrar (grå bakgrund). Har försökt med säker start men kommer bara upp en rad som laddar och när den är klar fastnar den i samma läge igen. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Hårddisken eller något annat? Kan man lösa det på något sätt själv och rädda innehållet på hårddisken? Skulle tippa på att det är en av den senaste modellen av macbook 13" (vit). Kan man plocka ur hårddisken och putta in den i en MacBook Pro 13" från 2010 års modell och rädda innehållet?

Testat att köra ett hårdvarutest? Hur du gör finner du på Apples supportsidor.

Givetvis fungerar det att flytta hårddisken till en annan Mac så länge det nu inte visar sig att den är trasig. Om den nu visar sig vara trasig så hoppas jag att du har backup; om inte - tough luck.

Om det nu är hårddisken så kan du köpa en ny. Jag tar för givet att du inte har garanti på din gamla MB - ifixit.com har bra guider på hur du byter disk själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 22:02

Du kan testa med att försöka sätta Macen i Target mode (håll nere T på tangentbordet när du startar).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat att köra ett hårdvarutest? Hur du gör finner du på Apples supportsidor.

Givetvis fungerar det att flytta hårddisken till en annan Mac så länge det nu inte visar sig att den är trasig. Om den nu visar sig vara trasig så hoppas jag att du har backup; om inte - tough luck.

Om det nu är hårddisken så kan du köpa en ny. Jag tar för givet att du inte har garanti på din gamla MB - ifixit.com har bra guider på hur du byter disk själv.

Men vet du om hårddisken i den äldre macen passar in i den nyare jag har? Är det samma storlek, anslutningar osv? Helt lost i det här just nu när jag inte kommer någon vart. Har provat att hålla inne T vid uppstart men kommer ingen vart då heller. Fast vid den går skärmen med äpplet och kugghjulet som laddar. Och nej finns ingen backup på hårddisken i den äldre macen så vore trist om innehållet är helt borta. Kan man installera om Snow Leopard eller något via usb?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 22:46

Ja, i princip alla bärbara har 2,5" SATA-diskar, så de passar.
Jag förstår inte vad du skriver om vad som händer när du har hållit inne T? Blir det samma eller händer något annat (du borde få upp en stor FireWire-symbol)?

Ursprungligen av kenjon:

Ja, i princip alla bärbara har 2,5" SATA-diskar, så de passar.
Jag förstår inte vad du skriver om vad som händer när du har hållit inne T? Blir det samma eller händer något annat (du borde få upp en stor FireWire-symbol)?

Nu lyckades jag med att hålla inne T och det ända som händer är att jag får upp exakt samma gråa skärm med en linje som laddar längst ned på bildskärmen. När den har laddat klart sätter sig datorn i samma läge som innan då bakgrunden är grå, apples logga mitt på skärmen och kugghjulet under som bara står och tuggar och går inte att ta sig där ifrån:(

Går det att starta upp räddningspartitionen (Cmd+R vid uppstart)? Du skulle kunna testa att reparera filrättigheterna i Skivverktyg därifrån.

Ursprungligen av suddgummi:

Går det att starta upp räddningspartitionen (Cmd+R vid uppstart)? Du skulle kunna testa att reparera filrättigheterna i Skivverktyg därifrån.

Nej det är ju det som är grejen att det funkar ju inte heller, har även testat hålla inne Shift vid start då laddar den upp och sen kommer den i samma läge som innan. Kommer i stort sett ingen vart. Har dock kunnat hållt inne Alt och då kunnat välja hårddisken, när jag valt den kommer det upp en massa vit text över hela skärmen och sen kan man använda tangentbordet där ifrån och skriva typ. Det är det ändå jag kunnat göra vid uppstarten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 23:13

Och om du håller inne Alt och väljer Recovery? Beror på vilken version av OSX du har....

Ursprungligen av kenjon:

Och om du håller inne Alt och väljer Recovery? Beror på vilken version av OSX du har....

Om jag håller inne alt kan jag bara välja hårddisken, skulle väl tippa på att det är Snow Leopard, datorn är inköpt april 2010. Är ett fullständigt pucko när det gäller sådana här problem!

Ursprungligen av WRooney10:

Nej det är ju det som är grejen att det funkar ju inte heller, har även testat hålla inne Shift vid start då laddar den upp och sen kommer den i samma läge som innan. Kommer i stort sett ingen vart. Har dock kunnat hållt inne Alt och då kunnat välja hårddisken, när jag valt den kommer det upp en massa vit text över hela skärmen och sen kan man använda tangentbordet där ifrån och skriva typ. Det är det ändå jag kunnat göra vid uppstarten.

Du hamnar i single user mode låter det som. Därifrån går det att göra en filsystemscheck, med hjälp av fsck genom att skriva in:

/sbin/fsck -fy

och trycka enter.

Då kollas att filstrukturen på partitionen är OK, men inte om rätt behörigheter är satta.
Att reparera behörigheter har jag aldrig gjort i det läget och vet inte om det fungerar heller, men kommandot är:

diskutil repairpermissions /

Sen kan du starta om genom att skriva

reboot

Ta ett foto på texten som kommer upp på skärmen och posta här.
Koppla ur eventuella saker du har inkopplat via USB/Firewire etc..

Ursprungligen av keptang:

Ta ett foto på texten som kommer upp på skärmen och posta här.
Koppla ur eventuella saker du har inkopplat via USB/Firewire etc..

Förlåt mig, så här var det. Om jag håller inne alt vid uppstart kommer en bild på hårddisken upp, klickar jag på den låser den sig i det läget den gjort innan och bara står och laddar. Klickar jag cmd+alt+p+r så kommer typ en sådan här text upp: http://www.warrenblyth.com/remote/probs/iMacH...

ok, testa det som suddgummi skriver i inlägg #11.

edit: aha, ser ut som du gjort det redan och det hjälpte inte.
Det verkar som hårddisken ligger väldigt risigt till, det jag skulle försökt göra är att komma åt den från en annan dator om möjligt.
Stoppa in hårddisken i en låda liknande sån här och försöka komma åt den på det sättet från en annan dator om data måste räddas.

Oavsett så hoppas jag du har backup, hårddisken behöver förmodligen bytas ut.

Senast redigerat 2013-02-07 00:17
Ursprungligen av keptang:

ok, testa det som suddgummi skriver i inlägg #11.

Tacksam för så snabba svar! Ska testa göra så suddgummi skrev imorgon och återkommer då om hur det har gått. Men innehållet på hårddisken raderas inte bort ifall man gör som suddgummi skrev eller? För det är egentligen det som allt handlar om, att försöka rädda innehållet utan att behöva lämna in den och betala stora summor för ett arbete man kanske kan klara av på egen hand med hjälp från kunniga som er.

Editerade mitt inlägg efteråt.
Kommandot är kört redan enligt ditt screenshot och den kunde inte reparera volymen.

Det verkar som hårddisken ligger väldigt risigt till, det jag skulle försökt göra är att komma åt den från en annan dator om möjligt.

Stoppa in hårddisken i en låda liknande sån här och försöka komma åt den på det sättet från en annan dator om data måste räddas.

Oavsett så hoppas jag du har backup, hårddisken behöver förmodligen bytas ut.

Ursprungligen av keptang:

Editerade mitt inlägg efteråt.
Kommandot är kört redan enligt ditt screenshot och den kunde inte reparera volymen.

Det verkar som hårddisken ligger väldigt risigt till, det jag skulle försökt göra är att komma åt den från en annan dator om möjligt.

Stoppa in hårddisken i en låda liknande sån här och försöka komma åt den på det sättet från en annan dator om data måste räddas.

Oavsett så hoppas jag du har backup, hårddisken behöver förmodligen bytas ut.

Det var ingen screenshot från den äldre datorn utan bara en annan tagen bild på ett ungefär hur det såg ut. Återkommer imorgon men den rätta screenshoten och lite mer utförlig info när jag testat det suddgummi skrev.

Ursprungligen av WRooney10:

Det var ingen screenshot från den äldre datorn utan bara en annan tagen bild på ett ungefär hur det såg ut. Återkommer imorgon men den rätta screenshoten och lite mer utförlig info när jag testat det suddgummi skrev.

ok, då håller jag tummarna tills imorgon och hoppas du får liv i den.

Ursprungligen av keptang:

ok, då håller jag tummarna tills imorgon och hoppas du får liv i den.

Har idag plockat ut hårddisken på den äldre macen och satt in den i den nyare men då händer det exakt samma sak som har hänt innan:( Vad kan det bero på? Är det kraschad hårddisk då?

Ursprungligen av WRooney10:

Har idag plockat ut hårddisken på den äldre macen och satt in den i den nyare men då händer det exakt samma sak som har hänt innan:( Vad kan det bero på? Är det kraschad hårddisk då?

Ja, den mår inte bra.
Skaffa en extern USB-låda som jag länkade till tidigare, stoppa i hårddisken i den och koppla in i en fungerande dator för att försöka komma åt innehållet.

Ursprungligen av keptang:

Ja, den mår inte bra.
Skaffa en extern USB-låda som jag länkade till tidigare, stoppa i hårddisken i den och koppla in i en fungerande dator för att försöka komma åt innehållet.

Yes då får jag se till att fixa en sådan och kolla ifall det kan fungera!

Ursprungligen av kenjon:

Du kan testa med att försöka sätta Macen i Target mode (håll nere T på tangentbordet när du startar).

Kan jag boota från annan Mac då? Varför kan jag inte få upp boot alternativ med C ner tryckt?

Ursprungligen av MacBook newbee:

Kan jag boota från annan Mac då? Varför kan jag inte få upp boot alternativ med C ner tryckt?

För att C nedtryckt ger start från CD/DVD. Läs här om vilka tangentbordskombinationer man kan använda sig av start: http://support.apple.com/kb/HT1533?viewlocale=sv_SE.

Vill du få olika skivor som startalternativ är det Alt du ska hålla nere vid uppstart.

Ursprungligen av suddgummi:

För att C nedtryckt ger start från CD/DVD. Läs här om vilka tangentbordskombinationer man kan använda sig av start: http://support.apple.com/kb/HT1533?viewlocale=sv_SE.

Vill du få olika skivor som startalternativ är det Alt du ska hålla nere vid uppstart.

Tackar ödmjukast för svaret. Men Får inte upp några alternativ alls tyvärr. Försökt bränns leopard 10.6.8 på min pc att boota med.

Ursprungligen av MacBook newbee:

Tackar ödmjukast för svaret. Men Får inte upp några alternativ alls tyvärr. Försökt bränns leopard 10.6.8 på min pc att boota med.

Då har du kanske bränt den på fel sätt. Hur har du bränt DVDn?
Om du kollar in denna sidan rekommenderar han TransMac för att bränna DVDn så att den blir startbar.

Provar just nu med Imgburn, den är nerkladdad som ISO fil. Får se hur det går. Tack för tipset ska testa det om detta inte funkar. Hoppas det är rätt jag laddat ner bara.

Ursprungligen av MacBook newbee:

...Hoppas det är rätt jag laddat ner bara...

Köp en riktig skiva i stället:
http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/ma...

Att diskutera nerladdad pirat-programvara är ett brott mot forumreglerna.

Senast redigerat 2014-01-26 14:21
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-26 13:09

Laddar du ner piratversioner vet du inte om den kan vara "smittad" med något. Risken är betydligt mindre med originalskivor.

Ja jag kör till AppStore och köper en istället. Viste inte det kostade så lite. Är det bara att slänga idén när startljudet låtit? Och hålla inne C förstås efter jag tryckt start? Tack för svar, riktig idiot på detta det är min första Mac:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-26 14:42

Starta upp datorn, tryck i skivan och håll inne C tills du hör hur den läser. Förresten eftersom inte hårddisken har ett operativ räcker det nog med att bara trycka in skivan utan att hålla nere C.

Bevaka tråden