Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystisk pixelbeströdd fyrkant. Vad innebär detta?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu låter jag förmodligen som en ofantlig noob, men här är dealen. Den här grejen har uppenbarat sig ett par gånger på min skärm strax innan, eller i samband med, att systemet blivit okontaktbart:

Det liknar lite en såndär streckkods-fyrkant. Nåväl. Musen kunde jag sväva runt med, och den dyker upp i den screencap jag lyckades ta innan datorn slutade svara.

Det här har bara hänt några gånger, men nyligen mer frekvent. Den dyker inte upp på samma ställe heller, Vad kan det bero på?
Min första tanke är att mitt grafikkort vill lägga ner, men sedan kom jag på att jag bytte ram-minne för ca ett år sedan, till ett par corsair-minnen, 4gb X2. Någon har sagt att corsair-minnen kan vara lite trixiga. Vad gissar ni på?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-06 16:22

Vad är det för dator och OS du har?
Har du provat att köra AHT? http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-06 16:26

Jag har själv aldrig hört talas om att trasiga RAM-minnen kan ge grafikfel, oftast ger dessa rena krascher eller att datorn inte startar överhuvudtaget. Om du har dina gamla minnen kan det dock vara värt att prova köra dessa ett tag och se om detta fel uppstår.

Det som jag tror är fel är just grafikkortet som du nämnde i din post. Tyvärr är grafikfel inte en billig historia, därför är det värt att kolla allt annat innan man drar den slutsatsen, till och med överväga mjukvarufel.

Zappa PRAM och återställa SMC?

Tack för tips! Jag provade hardware test, och den tyckte såhär.

Ska testa att zappa PRAM och återställa SMC, men jag förstår inte helt vad det innebär, varför man gör det. Det tipsas om det i andra trådar, men vad gör man egentligen när man gör det? Kan man kolla skillnad mot innan? Och hur gör man, nu igen?

Jag tänkte låta min dator få en genomgång när den ska in för att byta från mekanisk HDD till SSD - men om det är typ grafik- eller logikkortet, är det något man kan testa och/eller förebygga?

Ursprungligen av Manglobe:

Tack för tips! Jag provade hardware test, och den tyckte såhär.

Ska testa att zappa PRAM och återställa SMC, men jag förstår inte helt vad det innebär, varför man gör det. Det tipsas om det i andra trådar, men vad gör man egentligen när man gör det? Kan man kolla skillnad mot innan? Och hur gör man, nu igen?

Jag tänkte låta min dator få en genomgång när den ska in för att byta från mekanisk HDD till SSD - men om det är typ grafik- eller logikkortet, är det något man kan testa och/eller förebygga?

Framgår inte riktigt vad du har för Mac. Men söker du på Apples supportsidor så hittar du mycket info om PRAM och SMC.

Oj förlåt! Det glömde jag helt att svara på. Det är en Macbook Pro från 2010.

Ser ut som fel på grafikkortets minne. Klassiker.
Får man en stor fyrkant är det troligen ett av grafikkortets minneskretsar som lagt av.

I praktiken, byt grafikkort. Om bärbar - lämna in, dyrt.

En del bärbara Macar (och andra datorer för all del) har sitt videominne i det vanliga minnet. Det reserveras (allokeras) en sektion av primärminnet för grafikkortet. Typiskt är 256 eller 512MB som beror på hur mycket primärminne (RAM) du har. I en del PCs kan man styra hur mycket man ska ha i grafikminne men Macar sköter det själva.

Med det sagt kan det mycket väl vara en minneskrets som är dålig. Testa att byta plats på dem och se om problemet återuppstår. Gör det inte det kan man misstänka en defekt minnescell.

Ursprungligen av Goflorp:

Ser ut som fel på grafikkortets minne. Klassiker.
Får man en stor fyrkant är det troligen ett av grafikkortets minneskretsar som lagt av.

Kort och koncist!

Citat:

I praktiken, byt grafikkort. Om bärbar - lämna in, dyrt.

Mitt Applecare går ut i maj. Täcker det sånt här?

Ursprungligen av suddgummi:

En del bärbara Macar (och andra datorer för all del) har sitt videominne i det vanliga minnet. Det reserveras (allokeras) en sektion av primärminnet för grafikkortet. Typiskt är 256 eller 512MB som beror på hur mycket primärminne (RAM) du har. I en del PCs kan man styra hur mycket man ska ha i grafikminne men Macar sköter det själva.

Fan vilket bra svar! Jag har 512mb i min raring och uppade dessutom RAM:en till 8 gb, så då låter det ju lite dystert...

Citat:

Med det sagt kan det mycket väl vara en minneskrets som är dålig. Testa att byta plats på dem och se om problemet återuppstår. Gör det inte det kan man misstänka en defekt minnescell.

Jag vågar inte öppna burken själv. Det känns ju lite risky att köpa nya RAM-minnen för att be serviceverkstaden sätta in "om" det skulle vara så. Förutom det här (och touchplattan som var lustig ett tag men som verkar ha skärpt sig nu...) har datorn varit piggare än någon annan dator jag haft.

Tack för bra svar!

Har du AppleCare kvar så är det bara att lämna in den och få den fixad.
Kan vara smart att sätta i originalminnena innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-07 02:48
Ursprungligen av Manglobe:

Mitt Applecare går ut i maj. Täcker det sånt här?

Jepp, Apple care täcker sånt. Just den modell (MBP 2010) du har där grafikkortet växlar hade en del problem med Kernel panic och liknande när den kom. I ditt fall verkar det som att något hänt med grafikkortet.

Köp inte nya minnen innan du lämnat in datorn och låtit de kolla vad som är fel. Om de säger att det är fel på minnen kan du köpa nya minnesmoduler sen. Apple care täcker bara originalminnet.

1
Bevaka tråden