Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Safari hittar inte servern"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-06 15:06

Alla svar som inte har med neddanstående fråga att göra, eller bara kommentarer till nedanstående fråga, undanbedes! Jag vill bara ha svar.

När jag surfar med Safari så står det inte alltför sällan,

"Safari kan inte öppna sidan "http://----.se" eftersom Safari inte kan hitta servern "----.se".

Vad exakt betyder det? Finns inte sidan, alltså är domännamnet ledigt? Ligger sidan nere av någon anledning? Jag har väl inte fel webbläsare till just den sidan? Eller?

Det kan vara många saker.

Ja, det kan vara att sidan inte finns, och att domänen är "ledig".
Ja, det kan vara att sidan (eller rättare sagt sidans server) ligger nere.
Det kan också vara att du helt enkelt har skrivit fel adress, och därmed försöker nå en sida som inte finns.
Eller att du har något tillfälligt problem med din internetförbindelse.
Eller att din internetleverantör har något problem, t.ex. med DNS.
Eller att serverns internetleverantör har något problem med sin internetförbindelse.
osv osv osv

Fel webbläsare? Nej, den teorin kan du släppa. Visst finns det sidor som är specialbyggda för en viss webbläsare (t.ex Internet Explorer 7). Men det brukar handla om interna företagslösningar, och är nog väldigt sällsynt på publika sidor. Och även om det skulle vara en sådan specialanpassad sida, så skulle det inte ge ett sådant felmeddelande.

Ursprungligen av KOL:

Alla svar som inte har med neddanstående fråga att göra, eller bara kommentarer till nedanstående fråga, undanbedes! Jag vill bara ha svar.

När jag surfar med Safari så står det inte alltför sällan,

"Safari kan inte öppna sidan "http://----.se" eftersom Safari inte kan hitta servern "----.se".

Vad exakt betyder det? Finns inte sidan, alltså är domännamnet ledigt? Ligger sidan nere av någon anledning? Jag har väl inte fel webbläsare till just den sidan? Eller?

Har samma problem både på mbp och ipad i safari. Blev misstänksam efter ett tag då relativt stora webbplatser (Aftonbladet, canon etc) låg nere hipp som happ. Provade i en annan browser och då funkade sidan.

Några idéer?

Nyaste maverics / ios7 på mina enheter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-17 12:16

Prova att byta DNS till tex Googles 8.8.8.8

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-02-17 12:58
Ursprungligen av KOL:

När jag surfar med Safari så står det inte alltför sällan,

"Safari kan inte öppna sidan "http://----.se" eftersom Safari inte kan hitta servern "----.se".

Jag har samma problem sedan ungefär en vecka. Jag har förnyat DHCP-tilldelning och startat om modemet men problemet kvarstår. Nu har jag gått över till Chrome och då flyter allt som det ska.

Mac OS 10.9.1

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-17 22:05

Jag har samma problem på både ipad, iphone och mac. iOS 7 och 10.9

Samma här de senaste veckorna.
Både på mac och iphone.
Bara Safari som har de problemen, Chrome funkar.

1
Bevaka tråden