Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning ethernet till samma port

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-02-06 00:29

Jag har en Mac Mini (med OS X 10.6.8) som är kopplad mot internet via ethernet, samt kopplad till en router via airport som bara är för lokal användning. Jag kör en VPN-server (iVPN) på datorn. Denna kan jag koppla upp mig mot, men jag kan inte surfa till någon annan adress än själva servern, såvida jag inte startar internetdelning. Detta var inget problem i höstas, då Mac Mini-datorn inte var kopplad till en router utan i sin tur själv agerade router. Jag delade alltså ut internet från ethernet till airport, och VPN-servern fungerade som den skulle. Men så fort jag stänger av internetdelning fungerar alltså inte VPN-servern. Jag kan inte längre dela ut internet från ethernet till airport, för den är alltså numera kopplad mot en router. Det finns däremot en annan lösning, och denna är frågan. Det går att dela ut ethernet till ethernet! Jag har alltså bara en ethernetport, men möjligheten finns ändå. När jag kryssar i det alternativet får jag dock upp en varning som lyder:

"Om du öppnar den här porten kan det hända att din Internetleverantör stänger av ditt abonnemang för att förhindra nätverksstörningar.

I vissa fall (t.ex. om du använder kabelmodem) kan du oavsiktligt påverka din Internetleverantörs nätverksinställningar och bryta mot avtalet med Internetleverantören."

Vad innebär det att dela ut ethernetporten till sig själv? Hur kommer det sig att VPN-servern funerar i detta fall? Vad innebär varningen? Gäller detta endast dynamiska IP-adresser?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 10:56

Verkar konstigt att dela Ethernet till Ethernet. Men det kanske beror på att VPN uppfattas som ett eget interface.
Det du ska ha koll på om du kör mer än ett tcp/ip-interface är att endast en av dem ska ha fältet Router ifyllt. I ditt fall borde det vara ditt Ethernet. Så i din Airport (där sätter du väl tcp(ip-parametrarna manuellt?) ska Router vara tomt.

  • Medlem
  • 2013-02-15 14:03

Routerfältet är ifyllt för både Ethernet och Airport. Ethernet har en statisk IP direkt mot Internet, och Airport är ju kopplat till en lokal router och får en IP-adress från den, så där är också routerfältet ifyllt..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-15 17:23

Då får du nog strul. Routeradressen är ju ett ställe dit datorn går om den ska ha tag på något som inte finns på eget nätverk. Har du två routeradresser vet den ju inte vilken den ska ta...

1
Bevaka tråden