Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felsöka hemmanätverk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen flyttat, och när jag väl flyttade passade jag på att bygga om hemmanätverket lite. Jag har en dlink DIR-855 som fungerat finfint så länge jag haft den. Internt kör jag gigabit-hastighet på de kabelanslutna burkarna (direktdragna till routern), och det verkar fungera bra. Jag kopierade t ex över min jobb-mapp från min gamla iMac till den nya, och det gick > 100MB/s utan större hastighetsvariationer, så det verkar fungera fint. Cat 5e-kabel överallt där kabel är draget.

Däremot verkar det vara störningar någonstans ändå. Jag har en dator som har en massa film mm på disken, och jag brukar se dessa på andra datorer eller på min bärbara via WiFi (hyffsad signalstyrka på wifit, -50 till -70, 52Mbit eller mer på länken). Oavsett om jag ser på wifi eller på en kabelkopplad dator får jag "störningar" i filmerna. Det varierar, men 1-2 ggr per minut får man störningar som ser ut som mpeg-fel (bilden fryser, när den kommer igång igen har den missat nån keyframe så det blir "utdragen" version av gamla bilden, mpeg-block osv). Det går till sig ganska snabbt, men händer igen inom kort. Jag har kollat filmerna lokalt, och då är de helt felfria. Det verkar alltså som att det är någon störning på nätverkstrafiken, men jag har ingen aning om var.

Visst kan det bero på att jag gör gbit-nät och nån del i utrustningen inte "hänger med" (någon kabel som är lite dålig eller så), men hur hittar jag problemet? Ska jag prova ställa ner allt till 100 Mbit istället och se om det är kvar? Eller prova byta ut en kabel i taget? Finns det något bra sätt att "spåra" var felet uppstår? Jag är inte speciellt bra på det här med nätverk, så jag vet inte riktigt hur man gör en korrekt felsökning utan att slita ut allt och koppla in en del i taget igen :P.

Förslag?

Om du har möjlighet, kan du låna en kabeltestare för nätverk. Då kan du snabbt testa kablarna om de är OK. Eller om du har väldig tur, att kunna låna en Fluke network analyzer (dyra grejer) så kan du även snabbt upptäcka bristerna (flaskhalser) i nätverket och var bristerna finns.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-05 15:53

Är det bara från den datorn eller blir det likadant om du lägger några av filmerna på en annan?

Var hittar man en kabeltestare? Låter ju väldigt praktiskt att ha.

Jag har provat från två olika datorer (båda sitter med kabel direkt i routern) till andra över både wifi och kabel, det blir samma oavsett vilken jag läser från. Låter ju iofs orimligt att jag skulle ha två dåliga kablar. Kanske routern som börjar ge upp? Den har ju varit med ett tag..

Ursprungligen av Kermit:

Var hittar man en kabeltestare? Låter ju väldigt praktiskt att ha.

Jag har provat från två olika datorer (båda sitter med kabel direkt i routern) till andra över både wifi och kabel, det blir samma oavsett vilken jag läser från. Låter ju iofs orimligt att jag skulle ha två dåliga kablar. Kanske routern som börjar ge upp? Den har ju varit med ett tag..

Här är ett exempel på kabeltestare (nätverkstestare) http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/verktyg/natverkstestare-p38327. De billigare brukar inte fungera över routrar och switchar, så du får testa en kabel i taget.

De mer avancerade modeller klarar testa över switchar och (och eventuellt routrar).

Fluke nätverkstestare testar inte bara kabel. Den mäter även data genomströmningen i varje tråd mellan A och B även genom routrar och switchar. Vissa modeller kan tydligen se exakt var flaskhalsen i kabeln är (t.ex. ledningsknäck eller -brott som inte kan ses med blotta ögat – ex. knäckt tråd i kabeln 1,23 m från Fluke!)

Det du borde ha om du har råd är den mer avancerade nätverkstestaren som fungerar över switchar. Då kan du få bättre överblick över ditt nätverk utan att ödsla bort för mycket tid. Fluke är nog överkurs och för dyr.

Det låter intressant med en nätverkstestare - verligen smidigt. Men dom var även rätt dyra, frågan är hur ofta man har användning av en :). Jag tror jag kommer att köra lite gammal hederlig "fultestning" nån timme eller två först och se om jag hittar något uppenbart, men gör jag inte det kan det mycket väl bli att testa en sån.

1
Bevaka tråden