OS X (10.8) Server. File sharing.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-05 03:12

Hej!
Satt och fixade lite med File Sharing på min OS X Server (ML). Innan fungerade det hela bra, nu funkar det betydligt sämre. Hjälp mig förstå vad jag ställt till med! Vad jag gjort som ställt till det är att jag lagt upp ytterligare ett konto och en helt ny Share Point.

Har en mapp som heter Annas där Anna har R&W, Jag har R&W, Staff (bara jag och Anna i den gruppen) har R&W, Everyone Else har No Access. AFP, SMB och WebDav aktiverat. Guest inaktiverat.
Jag som owner får tillgång utan problem till mappen, men Anna vägras nu. Jag har raderat hennes mapp, flyttat filerna till en ny och lagt till den nya mappen som share point. Därefter lagt upp alla rättigheter med R&W. Samma resultat. Detta gäller även för en annan mapp som heter Arkiv. Där kommer inte Anna eller mitt 3e konto (Tomte) åt mappen trots att båda har R&W. Jag som owner kommer in.

Både kommer dock åt Public mappen trots att den sitter på samma inställningar. Verkar alltså bara vara de egna mapparna jag lägger upp?

Vad jag eg. vill uppnå är att Tomte helt enkelt bara har tillgång till mappen Arkiv (bara Read). Jag som owner till allt och Anna till Annas och Arkiv. (R&W och bara R)
Public etc. kommer inte användas.

Av någon anledning dyker Annas upp när Tomte loggar in, trots att det kontot inte ens finns med på listan över behöriga och att Tomte ligger i en egen grupp och inte i Staff.

Varje gång jag testar med Tomte eller Anna så möts jag av att "delningspunkten finns inte på serven. Kontrollera delningsnamnet och försök sedan igen."
Jag har testat att starta om tjänsten samt hela appen.
Jag har testat att radera kontot Tomte och lägga upp det på nytt, samma resultat.

Behöver ni mer info så fråga bara, jag matar er med så mycket info ni behöver!

Tack på förhand!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-05 10:14

Public kan du nog inte ta bort, det finns där som default.
Har du testat att ta bort SharePoints och lägga till dem igen, med en omsatt av tjänsten däremellan?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-05 11:12
Ursprungligen av kenjon:

Public kan du nog inte ta bort, det finns där som default.
Har du testat att ta bort SharePoints och lägga till dem igen, med en omsatt av tjänsten däremellan?

Behöver inte ta bort den, bara det att jag inte kommer använda den (vill gärna stänga av rättigheterna så den inte kommer upp som ett alt. vi inloggning).
Ja, jag har testat att ta bort en Share Point och sen starta om och sedan lägga till igen. Samma tråkiga resultat

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-05 13:08

Installera combouppdatering och Serverappen igen? Har inga bra tips...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-05 15:05

har lagt alla mappar på en extern disk kopplad till serven. Det fungerar då. Sjukt, innan funkade allt men jag ska gräva lite djupare i detta när energin är tillbaka... blev bara 3 timmars sömn inatt då jag helt tappade klockan när detta problemet kom upp..

Tack för din hjälp!

Kanske ni skulle kolla ACL – http://www.techrepublic.com/blog/mac/introduction-to-os-x-access-control-lists-acls/1048 listan, möjligen kan den ha högre prioritet, så att den vanliga read, write och execute listan åsidosätts?

Senast redigerat 2013-02-06 12:16
  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-05 15:53

Jag har för mig att det brukar funka bättre att ge grupper istället för användare behörigheter. Alltså även om gruppen bara har en användare.

Men nu sitter jag inte med den färskaste servern precis.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-06 11:59

tackar! ska kika på olika lösningar.. just nu rullar det som sagt på en extern disk och där funkar allt bra.. ska kika vidare på lokala mappar på datorn, men lägga dom mer rakt på disken och inte inne hos ngn anv.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 12:28
Ursprungligen av filuren:

Jag har för mig att det brukar funka bättre att ge grupper istället för användare behörigheter. Alltså även om gruppen bara har en användare.

Men nu sitter jag inte med den färskaste servern precis.

Det är det sättet man bör arbeta på, att inte sätta explicita rättigheter utan hålla sig till grupper.

1
Bevaka tråden