Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kapitalister, högerpack, skatter och välfärd.

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-01-27 13:39
Ursprungligen av Baron:

Vad genererar Facebooks etablering för sidoeffekter för kommunen och regionen?

Jo jag visste att denna fråga skulle komma upp. Men så är det ju även vilket företag det än handlar om. Det är alltså ok att strunta i att betala skatt bara för att det genererar andra inkomster? I så fall borde vi kunna ta bort inkomstskatten för folk, de betalar ju ändå moms?

Nu du ser själv, man kan inte tänka så...

  • Medlem
  • 2013-01-27 14:29
Ursprungligen av Dalle:

Jo jag visste att denna fråga skulle komma upp. Men så är det ju även vilket företag det än handlar om. Det är alltså ok att strunta i att betala skatt bara för att det genererar andra inkomster? I så fall borde vi kunna ta bort inkomstskatten för folk, de betalar ju ändå moms?

Nu du ser själv, man kan inte tänka så...

Nänä, du byter spår mitt i. Först frågar du hur politiker tänker, sedan antyder du att det är ok att strunta i att betala skatt. Det finns ingen koppling mellan FBs låga skatteinbetalningar på annonsintäkter och hur mycket pengar de kommer att öka omsättningen i Umeå (var det Umeå?) med.

  • Medlem
  • 2013-01-27 14:37
Ursprungligen av Baron:

Nänä, du byter spår mitt i. Först frågar du hur politiker tänker, sedan antyder du att det är ok att strunta i att betala skatt. Det finns ingen koppling mellan FBs låga skatteinbetalningar på annonsintäkter och hur mycket pengar de kommer att öka omsättningen i Umeå (var det Umeå?) med.

Byter inte spår. Det var en parallell som syftade på att exemplet med momsen fungerar lika dåligt som exemplet med att FBs närvaro ökar intäkterna för regionen.

  • Medlem
  • 2013-01-27 14:38
Ursprungligen av Dalle:

Byter inte spår. Det var en parallell som syftade på att exemplet med momsen fungerar lika dåligt som exemplet med att FBs närvaro ökar intäkterna för regionen.

Det får du gärna utveckla. Jag är inte med riktigt.

  • Medlem
  • 2013-01-27 14:48
Ursprungligen av Baron:

Det får du gärna utveckla. Jag är inte med riktigt.

Jag tycker att det är konstigt att man ger bidrag till ett företag som är värderat till ett X antal miljarder. Vill de etablera sig här kan de gott betala för sig. Men jag är med på ditt resonemang om ökade intäkter för regionen. Frågan är vad man kunde ha gjort för pengarna för att förbättra för regionen istället för att ge de till ett av världens högst värderade företag?
Hur många jobb kommer hallen att generera när den är klar, 30? Blir rätt hög kostnad per arbete.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-27 18:19
Ursprungligen av Baron:

Nänä, du byter spår mitt i. Först frågar du hur politiker tänker, sedan antyder du att det är ok att strunta i att betala skatt. Det finns ingen koppling mellan FBs låga skatteinbetalningar på annonsintäkter och hur mycket pengar de kommer att öka omsättningen i Umeå (var det Umeå?) med.

Ett stenkast därifrån (sisådär 27 mil), Luleå.

  • Medlem
  • 2013-01-27 13:42
Ursprungligen av Baron:

Vad genererar Facebooks etablering för sidoeffekter för kommunen och regionen?

Detta är ett vanligt argument i alla branscher utom en: kärnkraften! Fatta hur mycket jobb ett par nya verk och slutförvar skulle generera? Vi pratar många tusentals jobb, men detta tycks vara som ett politiskt självmord att hävda. Varför?

  • Medlem
  • 2013-01-27 14:31
Ursprungligen av Dalle:

Detta är ett vanligt argument i alla branscher utom en: kärnkraften! Fatta hur mycket jobb ett par nya verk och slutförvar skulle generera? Vi pratar många tusentals jobb, men detta tycks vara som ett politiskt självmord att hävda. Varför?

Det finns några saker att ta hänsyn till när man bygger kärnkraftverk som man inte behöver ta med i kalkylen för en serverhall, även om den är stor.

  • Medlem
  • 2013-01-27 13:28

Vet alla vad en kapitalist är? Det verkar inte så.
Motståndare: hur tänker ni er att världen skulle fungera utan ekonomiska drivkrafter? På riktigt?
"Kapitalister": vad hände med det djupt mänskliga i att vilja hjälpa den som är svagare?

Ursprungligen av Baron:

Vet alla vad en kapitalist är? Det verkar inte så.
Motståndare: hur tänker ni er att världen skulle fungera utan ekonomiska drivkrafter? På riktigt?
"Kapitalister": vad hände med det djupt mänskliga i att vilja hjälpa den som är svagare?

Det är väl ingen som har sagt att världen ska gå vidare utan ekonomiska drivkrafter. Även kommunister ser behovet av detta, om de inte är helt ideologiskt förblindade. Men däremot kan man diskutera var dessa drivkrafter ska finnas och vilken arena de ska ha ett spela på.

De områden som är av "gemensamt intresse" ska värnas från de här ekonomiska drivkrafterna. Dit hör hela välfärdssektorn och infrastrukturen för att ta några exempel. Däremot så är det generellt inte några problem att privata företag hanterar det här med mat, kläder, olika tjänster i och utanför hemmet, produktion av möbler och så vidare.

Jag tycker inte om kapitalismen, och jag motverkar den gladeligen.

  • Medlem
  • 2013-01-27 14:36
Ursprungligen av maskh:

Det är väl ingen som har sagt att världen ska gå vidare utan ekonomiska drivkrafter. Även kommunister ser behovet av detta, om de inte är helt ideologiskt förblindade. Men däremot kan man diskutera var dessa drivkrafter ska finnas och vilken arena de ska ha ett spela på.

De områden som är av "gemensamt intresse" ska värnas från de här ekonomiska drivkrafterna. Dit hör hela välfärdssektorn och infrastrukturen för att ta några exempel. Däremot så är det generellt inte några problem att privata företag hanterar det här med mat, kläder, olika tjänster i och utanför hemmet, produktion av möbler och så vidare.

Jag tycker inte om kapitalismen, och jag motverkar den gladeligen.

Är man starkt emot något är det klädsamt att avslöja vad man är för om man är i en situation att man måste välja något. (Man kan inte ta bort kapitalismen utan att ersätta den med något annat.)

Skall vi ha 99 till politiska diskussioner då?

Det finns väl andra, kanske bättre, forum för det. Eller?

Jag är skeptisk.

I övrigt är det väl allmänt känt att så länge man är ung, snygg och har sina egna tänder, går utan käpp.
Då FÖRLORAR man ju på att betala skatt till alla "losers".
Sedan blir man äldre och börjar tycka att den där dyra sjukvården vi har är fenomenal.
Personligen är jag helt övertygad att den som pratar illa om svensk sjukvård har
aldrig varit riktigt sjuk.....

Rika brukar dessutom gilla "avgift" - för den är ett fast belopp i kronor. Lagom lågt för att inte knäcka de svagaste.
Som rik är det ju toppeb att betala den nya fastighetsskatten - en kommunal avgift på 5200:-/år.
Innan kunde det ju baserat på taxeringsvärdet lätt bli det femdubbla....
Volvoarbetaren tjänar 4000:- på att hans fastighetsskatt sänks från 9200 till 5200...
Den rike i fina villan på fina adressen tjänar tillräckligt för att köra pengar i skottkärra.

Mitt sätt att se på livet baseras på några gamla mossiga principer.
Lika värde för alla.
Skatt efter bärkraft - bidrag och stöd efter behov.
Alla skall med, och ett samhälle värderas efter sin förmåga att ta hand om sina svagaste.

Skrytsamt för mig är att vräka runt med dyra klockor, kilovis med guld och dyra bilar och kläder. Jag handlar inga dyra märkesgrejor, jag kör i jobbet en Passat - för att förmånsvärdet är ganska blygsamt. Hade kunnat ta ut en Mercedes eller en BMW. Bor i ett enkelt trähus, men ser hur våra grannar ska ha dyra dallasvillor med lån upp över skorstenen. Privat kör vi en 5 år gammal V50 och har inga planer på att byta den de närmsta 3 åren. Ja, jag har det bra, men varenda spänn jag får över går till extraamorteringar på huset. Har inga skulder förutom lånet på huset.
Jag vill inte påstå att jag skryter. 9 av 10 som har samma inkomst som jag och min fru har en långt flashigare fasad.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-27 16:56
Ursprungligen av Konrad:

Ja, jag hade säkert haft en försäkring, men det är många som säkert inte skulle ha en försäkring för att dom inte har råd med det.
Många skulle bli krymplingar för att dom inte får behandling eller hjälp. Det skulle bli som en cirkus med missfoster. Reinfeldts anfader hade ju loppcirkus, det har han själv berättat om. Det kanske är därifrån Alliansen har hämtat sin inspiration.

Nej, det hade inte blivit en cirkus...

Jag pratade inte om barnbidraget utan om sjukvårdsförsäkringen. Varför tycker du att rika ska betala mer för den? För att de är sjuka oftare?

Ursprungligen av Konrad:

Så du tycker att alla ska betala lika mycket i skatt, att lågavlönade ska betala lika mycket som du som tjänar så ini helvitte med pengar?
Dom som tjänar mer ska självfallet betala mer. Och vill du betala mer i sjukförsäkring för att ha förtur till Sofiakliniken så ska du göra det.

Egentligen, varför ska man betala mer i skatt för att man jobbat hårt och skaffat sig ett bättre betalt jobb?
Vad är det logiska argumentet?

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag rekommenderar dig att läsa en artikel av Johan Frisk i Magasinet filter (utgåva nummer 26) om bidragssamhället och hur lättpåverkat människopsyket är, och i synnerhet allmänhetens förmåga att anmäla bidragsfuskare.
Det är även märkligt att ingen anger företag som fuskar.. Hur kommer det sig?
Är alla företagare ärliga knyfflar som fyller i skattesedeln på rätt sätt?

När det gäller dessa skolor kan jag säga Academedia och NTI till att börja med, själva snålandet har jag dessutom upplevt själv och fått bekfräftat från lärare som jobbat där under min komvux-utbildning.

Jag är också emot slöseri av våra skattepengar. Det är som sagt inget fel på skattesystemet, problemet är hur de investeras och framförallt att kontrollmaskinen inte fungerar när man lägger ut det på privata aktörer.

Och vad kom Johan Frisk fram till?

Var har du fått i från att ingen anger företag som fuskar?
Det är ju just de som fuskar mest, assistansbolagen t.ex.

Nej, det är fel på vårt skattesystem också.

Ursprungligen av Konrad:

Av ideologiska skäl.
Jag har haft det lika förspänt som skrytmånsarna här, men av rutiga och randiga skäl har jag inte det längre.
Men jag vill inte minnas att jag var lika skrytsam och "von oben" som vissa är här.
Jag har det ganska bra nu också, men ingen drömvilla med lyxkök och två BMW på uppfarten. Vill jag köpa något så får jag planera för det och samma sak, om jag vill göra en resa eller nåt så får jag också planera. Jag kan inte bara blästra kortet och spela Allan.

Det som jag stör mig på att alla som plötsligt får det gott ställt blir snåla och missgynnsamma.
Skatt det ska man helst inte betala.
Hamnar man på sjukhus så ska man ha försäkring, heter det.

Det som stör mig mest är att du kallar dina meningsmotståndare för borgarbrackor, skrytsamma, m.m.
Alla dina inlägg innehåller förakt för människor som tjänar mer pengar än dig.
Är det svårt att argumentera utan angripa människor?

  • Medlem
  • 2013-01-27 17:05
Ursprungligen av zappee:

Egentligen, varför ska man betala mer i skatt för att man jobbat hårt och skaffat sig ett bättre betalt jobb?
Vad är det logiska argumentet?

För det första så betyder "mer" olika beroende på hur kan räknar.
För det andra är det ingen som inbillar sig att det finns logik i beskattningen. Det är endast och enbart en fråga om hur man kan ta in de pengar som behövs för att täcka de behov kommunen/landstinget/staten har.

Ursprungligen av zappee:

Egentligen, varför ska man betala mer i skatt för att man jobbat hårt och skaffat sig ett bättre betalt jobb?
Vad är det logiska argumentet?

Jag tycker att det är vettigt att man betalar efter förmåga. Hur var det; "Till var och en efter behov, från var och en efter förmåga"? Eller nåt i den andemeningen. Hursomhelst begriper jag inte varför det ska tas ut 3 ggr högre skatt om inte inkomsten ökar så mycket som 3 ggr. Det medför bara en massa skatteflykt. Som en bekant som har sin fru anställd i bolaget enbart för att kunna sprida ut inkomsten på 2 pers och därmed minska skatten. Om skatten hade varit 30-35% rakt av hade det varit enklare.

Ursprungligen av zappee:

Nej, det hade inte blivit en cirkus...

Jag pratade inte om barnbidraget utan om sjukvårdsförsäkringen. Varför tycker du att rika ska betala mer för den? För att de är sjuka oftare?
[..]
Egentligen, varför ska man betala mer i skatt för att man jobbat hårt och skaffat sig ett bättre betalt jobb?
Vad är det logiska argumentet?

Därför att de som har högre inkomst också har möjlighet att betala mer till den gemensamma och solidariskt finansierade välfärden. Alternativet är att alla betalar exakt lika procentuella nivå och då försvinner en hel del miljarder ur systemet, vilket i sin tur innebär att det blir mindre att fördela till viktiga områden som utbildning, vård och omsorg.

Jag tycker att det är oroväckande att vi faktiskt börjar lämna den här principen om skatt efter bärkraft. Istället har regeringen valt att ta pengar från de fattiga och ge till de rika genom diverse skattesänkningar till privatpersoner och subventioner till företag som i slutänden bara har samlat pengarna på hög och ändå inte anställt märkbart fler människor.

Ursprungligen av maskh:

Därför att de som har högre inkomst också har möjlighet att betala mer till den gemensamma och solidariskt finansierade välfärden. Alternativet är att alla betalar exakt lika procentuella nivå och då försvinner en hel del miljarder ur systemet, vilket i sin tur innebär att det blir mindre att fördela till viktiga områden som utbildning, vård och omsorg.

Jag tycker att det är oroväckande att vi faktiskt börjar lämna den här principen om skatt efter bärkraft. Istället har regeringen valt att ta pengar från de fattiga och ge till de rika genom diverse skattesänkningar till privatpersoner och subventioner till företag som i slutänden bara har samlat pengarna på hög och ändå inte anställt märkbart fler människor.

Men om du betalar 100000 kr i skatt på 300000 kr, och 200000 kr i skatt på 600000 kr så är det ju så att du betalar efter bärkraft. Eller vill du återgå till en skattesats där du har 15000 kvar i månaden oavsett om du har 25000 kr eller 150000 kr i månadslön?
Ju mer pengar du har i inkomst desto större möjligheter och incitament finns det att gömma undan inkomsten från skattmasen. Genom att likrikta och förenkla samt att erbjuda incitament för att göra rätt för sig får man fler att göra det. Hur många miljarder går statskassan miste om årligen på grund av skatteflykt?

Ursprungligen av pmarriott:

Men om du betalar 100000 kr i skatt på 300000 kr, och 200000 kr i skatt på 600000 kr så är det ju så att du betalar efter bärkraft. Eller vill du återgå till en skattesats där du har 15000 kvar i månaden oavsett om du har 25000 kr eller 150000 kr i månadslön?
Ju mer pengar du har i inkomst desto större möjligheter och incitament finns det att gömma undan inkomsten från skattmasen. Genom att likrikta och förenkla samt att erbjuda incitament för att göra rätt för sig får man fler att göra det. Hur många miljarder går statskassan miste om årligen på grund av skatteflykt?

Vi har aldrig haft en situation eller skattesats där du har 15 000kr kvar varje månad oavsett månadslön. Hela det här med att det inte var lönsamt att arbeta eller att människor betalade för mycket i skatt är ett hitte-på eller en lögn som de borgerliga lyckades etablera. Idag är det snarare så att höginkomsttagaren betalar för lite skatt. Regeringen har tagit från de fattiga och gett till de rika.

Vi ska så klart inte erbjuda några incitament för att människor ska göra rätt för sig. Vad vi däremot ska göra är att ha hårdare kontroller och fler samarbeten för att upptäcka de som aktivt försöker att smita undan att betala rätt skatt. Allt fler avtal om informationsutbyte tecknas med skatteparadis, vilket driver hem pengarna till Sverige. Hårdare krav bör ställas på företagen och vad de får göra och inte i samband med t.ex. räntesnurror eller möjligheten att välja vilket land de ska betala sin skatt i. Kort sagt; det ska mötas med lagstiftning snarare än att börja ge incitament eller sänka skatter för att några inte gillar att betala och bidra till det gemensamma.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-27 18:40
Ursprungligen av maskh:

Hela det här med att det inte var lönsamt att arbeta eller att människor betalade för mycket i skatt är ett hitte-på eller en lögn som de borgerliga lyckades etablera.

Eh va? Pomperipossa i Monismanien - Wikipedia

Jaha. Så Astrid Lindgrens påståenden och sagor från 1976 är relevant för hur det såg ut innan 2006? Och är denna länk verkligen något som motbevisar mitt påstående om att det är ett hitte-på att människor betalade för mycket i skatt innan borgerliga regeringen? Jag tycker inte det.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-27 19:21
Ursprungligen av maskh:

Jaha. Så Astrid Lindgrens påståenden och sagor från 1976 är relevant för hur det såg ut innan 2006? Och är denna länk verkligen något som motbevisar mitt påstående om att det är ett hitte-på att människor betalade för mycket i skatt innan borgerliga regeringen? Jag tycker inte det.

Näe, du tycker kanske inte det...men jag tyckte det när jag fick betala 58% skatt på utdelning från det företag jag var delägare i...och lustigt nog var det 2005...det kändes inte speciellt "hitte-på"...

Ursprungligen av lasselu:

Näe, du tycker kanske inte det...men jag tyckte det när jag fick betala 58% skatt på utdelning från det företag jag var delägare i...och lustigt nog var det 2005...det kändes inte speciellt "hitte-på"...

Skulle gärna få detaljer om vad detta var för utdelning, och hur skatterna lades för att den nå nivån. Men jag ser det inte som att man betalar för mycket i skatt bara för att man i en del fall kan få betala 56% i skatt på en utdelning.

  • Medlem
  • 2013-01-27 20:15

Vad är det som gör det rätt att ta ut en större andel av en höginkomsttagare än en låginkomsttagare? Hur ser det argumentet ut bortsett från att det går att göra? Vad landar man i för slutsats?
Jag tänker så här:
Om det är meningen att alla ska ha samma inkomst efter skatt oavsett lön förstår jag hur man tänker.
Om det ska vara tillåtet att vissa får behålla mer av det de tjänar än andra undrar jag hur den principiella, ideologiska skalan ska se ut för att det ska vara rättvist. (Jag utgår som ni märker från att rättvisa är ledordet.)

Observera gärna att jag fortfarande inte har uttalat mig om var jag står i fråga om hur skatteuttaget ska se ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-28 00:26
Ursprungligen av Baron:

Ni pratar som om bara det ena eller det andra var rätt. Det är ju en massa parametrar som spelar in i alla led. Nu vet inte jag av egen erfarenhet om det anställdes 6000 retaurangarbetare eller inte, men det behöver inte vara så enkelt som att man bara gör olika urval.
För att veta måste man väga in andra faktorer som hur många som annars hade sagts upp under mätperioden, hur konjunkturen hade sett ut i branschen utan stimulansen, hur den allmänna konjunkturen såg ut och så vidare.
Det är alltid svårt att veta hur det hade blivit om man hade gjort på ett annat sätt, just eftersom man inte gjorde det. Och bara för att en väg var rätt vid ett visst tillfälle behöver det inte vara rätt väg vid ett annat tillfälle.
Man kan inte två gånger kliva ner i samma flod.

Ursprungligen av Baron:

Vad är det som gör det rätt att ta ut en större andel av en höginkomsttagare än en låginkomsttagare? Hur ser det argumentet ut bortsett från att det går att göra? Vad landar man i för slutsats?
Jag tänker så här:
Om det är meningen att alla ska ha samma inkomst efter skatt oavsett lön förstår jag hur man tänker.
Om det ska vara tillåtet att vissa får behålla mer av det de tjänar än andra undrar jag hur den principiella, ideologiska skalan ska se ut för att det ska vara rättvist. (Jag utgår som ni märker från att rättvisa är ledordet.)

Observera gärna att jag fortfarande inte har uttalat mig om var jag står i fråga om hur skatteuttaget ska se ut.

Märkligt nog har ovanstående inlägg från Baron helt undvikits att bemötas...undviker ni det medvetet?

Ursprungligen av zinned:

Märkligt nog har ovanstående inlägg från Baron helt undvikits att bemötas...undviker ni det medvetet?

Angående det första - huvudet på spiken. Blir alltid lika arg när oppositionen (oavsett regering) gnäller om hur regeringen misslyckats med det ena eller det andra när vem som helst kan se att det är elände ute i världen som påverkar. Ingen blir gladare än jag om Reineldt kan ordna så att tyskar och fransmän börjar köpa jättemycket av mitt företags produkter så att jag kan tjäna mycket pengar.

Beträffande det andra - om alla ska ha lika mycket kvar efter skatt så vill jag sitta i kassan på Netto mellan kl 9 och 17 och inte ägna mitt jobb en tanke utanför arbetstid.

  • Medlem
  • 2013-01-27 20:18

Det är intressant att man ger sig på just restaurangägare eftersom det finns få branscher som är i princip helt utan offentlig sektor men där entrepenörer jobbar så mycket för en så liten vinst.
Kan vi inte unna dem att kunna gå ner på i alla fall 50-60-timmarsveckor mot att vi får äta våra 20-kronorsfalafflar, 45-kronorspizzor eller 89-kronorsfläskfiléblackandwhites…

Ursprungligen av Baron:

Det är intressant att man ger sig på just restaurangägare eftersom det finns få branscher som är i princip helt utan offentlig sektor men där entrepenörer jobbar så mycket för en så liten vinst.
Kan vi inte unna dem att kunna gå ner på i alla fall 50-60-timmarsveckor mot att vi får äta våra 20-kronorsfalafflar, 45-kronorspizzor eller 89-kronorsfläskfiléblackandwhites…

Att det är så svårt att nå goda resultat inom restaurangbranschen är deras eget fel. Överetablering har den tendensen. Detsamma gäller t.ex. taxibranschen. Där är det oerhört svårt att nå goda resultat just på grund av att det helt enkelt finns för många bolag i trafik.

  • Medlem
  • 2013-01-27 20:34
Ursprungligen av maskh:

Att det är så svårt att nå goda resultat inom restaurangbranschen är deras eget fel. Överetablering har den tendensen. Detsamma gäller t.ex. taxibranschen. Där är det oerhört svårt att nå goda resultat just på grund av att det helt enkelt finns för många bolag i trafik.

Tänk, ändå klagar alla andra på att det är för dyrt att gå ut och äta.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-27 20:54
Ursprungligen av maskh:

Skulle gärna få detaljer om vad detta var för utdelning, och hur skatterna lades för att den nå nivån.

Det är inte svårt att hamna på den nivån...delägare i ett fåmansföretag...bara att googla de reglerna...

Ursprungligen av maskh:

Men jag ser det inte som att man betalar för mycket i skatt bara för att man i en del fall kan få betala 56% i skatt på en utdelning.

Ojojoj...vet inte vad jag ska svara på det...

Bevaka tråden