Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att komma igång med en NAS sökes

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södermalm
  • 2013-01-25 23:03

Hey!

Jag är inte tekniskt begåvad vad det gäller lagringsenheter som en NAS. Jag har en Netgear ReadyNAS Duo v2, och har ett par frågor. Jag lyckas inte lista ut svaren..

1. I Finder hittar jag NAS:en, två gånger. Dels som (AFP), dels som (CIFS). Ska det vara så? Eller kan man i en inställning någonstans välja något så att NAS:en bara syns en gång i Finder? Vid något tillfälle har NAS:en till och med synts tre gånger i Finder.

2. När jag kommer åt NAS:en via Finder är jag ansluten som "gäst". Jag har provat att i stället ansluta som admin med de uppgifter jag har för att komma åt själva adminverktyget via IP-adress, men då kommer jag inte åt NAS:en via finder.

Det här får mig att fundera över säkerheten. Kan vem som helst komma åt NAS:en eftersom man som "gäst" kommer åt den?
Jag skulle föredra att man behöver ett login för att komma åt innehållet.

3. Jag är intresserad av att göra innehållet på NAS:en tillgängligt över nätet, exempelvis om jag är i studion och plåtar och snabbt vill föra över bildfiler till NAS:en hemma. Vilket är bästa sättet att göra det? Och hur gör man?

Väldigt tacksam för svar!

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2013-01-25 23:05

4. Jag undrar också hur jag ställer in så att de två hårddiskarna i NAS:en raidas. Av säkerhetsskäl vill jag ha dubbla kopior av alla filer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-25 23:22
Ursprungligen av 1208:

4. Jag undrar också hur jag ställer in så att de två hårddiskarna i NAS:en raidas. Av säkerhetsskäl vill jag ha dubbla kopior av alla filer.

Du menar spegling då (RAID 1)? Görs också i adminprogrammet. Troligen raderas allt du nu har på NASen om du sätter upp den som RAID.

4. Det görs automatiskt om du inte ställer on annat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-25 23:21

Jag har aldrig haft en ReadyNAS, så jag kan inte ge så specifika svar.
AFP är för OSX, CIFS är för Windows. I din adminprogramvara för ReadyNASen kan du ställa vilket av dessa som ska användas (eller båda, som det är just nu).
Det är samma med login vid anslutning, det är något du får ställa i din adminprogramvara (kanske under Delning?).
Visst kan du komma åt den från t ex jobbet. Först behöver du bestämma dej för hur du ska komma åt den (t ex ftp...?), och vad du ska komma åt. Sedan behöver du öppna upp de portar som ska användas i din router (port map eller port forwarding).
Kör du Mac är väl BackToMyMac enklast. Men du kanske inte har en AirportExtreme?

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2013-01-26 00:35

Tack för tips Kenjon. Men jag är så kass på sånt här att jag snarare behöver mer direkta instruktioner. Jag har andra talanger, men är total nybörjare på det här området..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-26 15:49
Ursprungligen av 1208:

Tack för tips Kenjon. Men jag är så kass på sånt här att jag snarare behöver mer direkta instruktioner. Jag har andra talanger, men är total nybörjare på det här området..

Läsa någon typ av manual? Finns väl med i paketet eller på tillverkarens hemsida.
Det är inte bara att installera den, man bör/måste ha en viss förståelse för dess funktion också, för t ex felsökning när något går snett.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-26 15:59

Här har du en manual för din NAS
http://www.readynas.com/download/documentation/HM/Duov1_NV%2Bv1_HW_en_06Dec11.pdf

Att vi talar om för dig exakt hur du ska ställa in gör dig ingen tjänst.
Du måste förstå vad du gör så det är bara att börja läsa

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2013-01-26 21:17

Hey!

Jag förstår hur ni menar, och det är ju sant, ju mer jag lär mig själv ju bättre. Men jag är total novis på det här, förstår inte alltid vad de menar i manualen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-26 21:48
Ursprungligen av 1208:

Hey!

Jag förstår hur ni menar, och det är ju sant, ju mer jag lär mig själv ju bättre. Men jag är total novis på det här, förstår inte alltid vad de menar i manualen.

Om du inte vet vad dom menar manualen så är det bara att ställa frågor

Har själv varit helt novis då det gäller ReadyNAS och min erfarenhet är att bästa sättet att förstå vad man gör är genom "trial and error"

Men alla fall som svar på fråga nummer två så är det bästa att du skapar en användare som inte är en admin utan en användare men som har rättigheter att flytta/ändra filer.
Det gör du under Säkerhet-Konto för användare och grupp.

När du skapar en utdelning så kan du ställa in vem som kan komma åt den under Utdelningar- Utdelningslista.
CIFS-NFS-AFP är dom olika filprotokoll som du kan använda för att komma åt dina utdelningar och under varje protokoll ställer du in vem eller vilka som ska komma åt dom.

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2013-01-27 07:08

Först, tack för all hjälp!

Jag har skapat en användare som Lappen sa. Men jag kommer inte åt NAS:en med den användaren, jag kommer bara åt NAS:en som "gäst".
Jag förstår inte vad som är fel.

Så här syns NAS:en i Finder. Dels som AFP, dels som CIFS. Det är bara genom AFP som jag någonsin kommit åt NAS:en.
Under "Standard File Protocols" i Admin är endast AFP och HTTP/HTTPS ikryssade. Är det dessa två man vill använda? Och är det inte konstigt att CIFS syns i Finder, trots att den inte är ikryssad i Admin?

Att ansluta som gäst fungerar felfritt, och utan krav på lösenord. Den möjligheten skulle jag vilja ta bort.

Om jag försöker ansluta till NAS:en (via AFP) med den användare so jag har ställt in i Admin, får jag det här felmeddelandet:

Tacksam för tips och hjälp!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-27 09:42

Det är det jag säger,du måste läsa manualen för att FÖRSTÅ vad du måste göra

Så här har jag gjort men det är inte säkert att det passar alla eller är det bästa sättet:

För att ta bort gäståtkomst går du in under Säkerhet-säkerhetsläge och väljer Användare.

ReadyNAS är ingen enkel NAS som det är bara att starta så fungerar det utan den måste man sätta sig in i hur den fungerar.

1
Bevaka tråden