Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp att starta en wiki [är det det jag ska göra?]

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
jag är medicinsk forskare [och barnläkare].
EU har precis lagt ett förslag som kommer att göra det betydligt svårare, kanske helt omöjliggöra viss typ av medicinsk forskning. Ex. "Är det farligt för fostret att mamman äter magsårsmedicin, eller medicin mot depression under graviditeten?" eller "Löper patienter med reumatisk sjukdom ökad risk för cancer?".

EU-förslaget har lett till en massa olika email, över hela Europa. Ingen vet riktigt vem som gör vad. En massa olika epost-listor snurrar runt, ibland är person XX med, ibland YY etc, och alla säger att "vem skriver brev dit", "vem kontaktar den EU-parlamentarikern" etc?

Det finns också ett behov av att människor kan lägga upp sina dokument, men framförallt dokumentera vad man gör och annonsera möten. Ex: "there will be a phone meeting about medical research, Monday Jan 28 at 14.00 London time. Phone in to +44-19-5436789". eller "Here is a list of the following members of parliament. If you contact any of them, please add your name under their name". eller "please suggest text for emails to Parliament members".

Det jag tror (?) vi behöver är en struktur. En web-site med en meny och under det ett antal anslagstavlor där alla kan skriva. Ungefär som wikipedia. Eftersom wikipedia funkar så, så tänkte jag att det kanske är nu man ska starta en wiki?

Jag vet ingenting om sql, databaser. Jag har bara kört excel.
Kan någon hjälpa mig [detta är ett gott ändamål....]. a) antingen: förklara för mig vad jag behöver för att komma igång, snabbt; eller b) rent av sätta upp en wiki-sida där vi kan jobba.

Jag kan förstås inte (och får inte) lägga forskningsmedel på detta, men jag är beredd att lägga litet av mina egna pengar om det behövs (en webb-sida är väl inte gratis)?

all hälp mottages tacksamt!
med vänliga hälsningar, Jonas Ludvigsson (0730-296318)

Associate professor Jonas F. Ludvigsson - Department of Medicine, Solna - Karolinska Institutet

"

Här kan du starta en wiki utan att behöva egen server osv..
Free and easy wiki hosting on wikihost.org

edit: Vill du hellre ha "egen" hosting, säg till bara så kan jag ordna det åt dig utan kostnad.

vill du ha egen wiki verkar binero ha en "one click installer"
du får då mediawiki, samma som wikipedia

Installera Mediawiki

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-01-25 22:35

Jag tror att Trello (https://trello.com) skulle passa för de behov du beskriver.
Det är en webtjänst där man har en stor anslagstavla som man delar upp i olika "boards" och på varje sådan placerar "post-it-lappar" med olika uppgifter som man sen kan knyta personer till.

De som utvecklat den tog fram den för att lösa deras interna samordning vid stora utvecklingsprojekt.

Gratis och åtkomlig från webläsare och app.

Hej! vet inte om jag tackade alla för era svar. Det slutade med att jag satte igång en webb-sida istället.
med vänl hälsn Jons

1
Bevaka tråden