Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken ppi för Retina-grafik till webbplatser?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte börja lägga till Retina-grafik på de webbplatser jag ansvarar för.

Hittade ett script som verkar vara en enkel lösning för att komma igång snabbt.

Jag använder ju av tradition 72 ppi för all webbgrafik, men vad ska det vara för ppi på Retina-versionerna?

"@2x" antyder ju med tanke på ovanstående att de bör vara 144 ppi, medan MacOS/iOS-enheternas skärmar varierar mellan 227-326 ppi. Men jag kanske gör någon tankevurpa här.

Hur gör ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 09:31

Hmm jag brukar köra 72 ppi men dubbla bildens mått i @2x, dvs en bild som är 100x100 px blir 200x200 exporterad för retina. Men samma ppi.

Ser tight ut iaf...

Ursprungligen av snigel1:

Hmm jag brukar köra 72 ppi men dubbla bildens mått i @2x, dvs en bild som är 100x100 px blir 200x200 exporterad för retina. Men samma ppi.

Ja, det verkar vara så man ska göra. Jag snurrade nog till det med att blanda in ppi/dpi i mitt tänk. Har skummat en del texter i ämnet sedan igår och lustigt nog är det ingen som nämner uttalat att det ska vara dubbla antalet pixlar, utan det är något man får sluta sig till indirekt utifrån annat som sägs. Anses kanske så uppenbart att det inte behöver nämnas...

Ursprungligen av Mutant:

Ja, det verkar vara så man ska göra. Jag snurrade nog till det med att blanda in ppi/dpi i mitt tänk. Har skummat en del texter i ämnet sedan igår och lustigt nog är det ingen som nämner uttalat att det ska vara dubbla antalet pixlar, utan det är något man får sluta sig till indirekt utifrån annat som sägs. Anses kanske så uppenbart att det inte behöver nämnas...

Att den ska just dubbleras beror på att Apples retina-skärmar (lista) har 2:1 förhållande mellan skärmens fysiska upplösning och den upplösning som används för layouten.

High DPI Images for Variable Pixel Densities - HTML5 Rocks
Towards A Retina Web | Smashing Coding
A pixel is not a pixel is not a pixel - QuirksBlog

1
Bevaka tråden