Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV licens för dator

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-20 23:15
Ursprungligen av maskh:

Att en majoritet av journalisterna uppges ge sitt stöd till Miljöpartiet betyder inte att deras arbete inte är oberoende. Tråkigt om man inte har högre tilltro än så till människors professionella yrkesutövning.

För övrigt så är inte politikfakta.se en sajt som är bra att använda som underlag i en diskussion.

Det är bara att ta en titt på SVT/SR så ser man att deras arbete inte är oberoende. Den svenska journalistkårens yrkesutövning har väldigt få människor tilltro till idag.

För övrigt så har politikfakta.se källor så förstår inte vad du klagar på?

Ursprungligen av Luftvargen:

Det är väl värt att tillägga att det där bara reflekterar journalisternas privata åsikter och inte kan tolkas som bevis för att reportage faktiskt blir vinklade. Har man ett genuint intresse av att bli journalist så får vi väl hoppas att det medbringar ett visst mått av integritet. Dessutom har de bara intevjuat 93 personer på SVT, och även om det verkar vara en genomgående trend för branschen i stort så tycks det inte framgå hur de har valt ut testgruppen? Det vore ju dock bättre om deras politiska åsikter var bättre balanserade, till skillnad från att bättre reflektera allmänhetens fördelning. Om alla röstar på NSDAP så vill ju knappast se samma fördelning hos de som ska rapportera om det heller. Men det är klart, det är alltid kul att göra chockerande grafer...

Chockerande och chockerande, det visar bara det som syns dagligen.

Inte särskilt förvånande. Journalister är allmänbildade, intelligenta människor vars jobb går ut på att granska makten och söka sanningen. Det är väl klart att det påverkar deras politiska uppfattningar

Ursprungligen av zappee:

Chockerande och chockerande, det visar bara det som syns dagligen.

För att citera politikfaktas/diagrammets källa:

Citat:

Gör sympatisörer till vänsterpartiet och moderaterna olika bedömningar – som får genomslag i den journalistik som slutligen når publiken? Forskningen ger, kraftigt förenklat, inget entydigt svar på frågan vilket självständigt inflytande partisympatierna har på den svenska journalistkåren den journalistiska slutprodukten.

Trots det presenterar man alltså statistiken på det här sättet. Notera även att Kent Asp, som citeras i bilden, inte är oberoende, utan är personen bakom undersökningen. Chockerande? Effektsökeri? Absolut. Sedan anser jag att båda (eller är de samma?) begår ett gravt misstag i att förutsätta att fördelningen inom journalistkåren nödvändigtvis ska motsvara den i allmänheten.

Senast redigerat 2013-05-21 00:33
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-21 00:03
Ursprungligen av zappee:

Det är bara att ta en titt på SVT/SR så ser man att deras arbete inte är oberoende. Den svenska journalistkårens yrkesutövning har väldigt få människor tilltro till idag.

Väldigt få människor som har tillltro till den svenska journalistkåren, var har du fått det ifrån? Flashback? Avpixlat?
Tvärtom de flesta människor har en bra tilltro till svenska journalistkåren och extra mycket till de som jobbar på SVT de "journalister" som brukar kritiseras är ofta inte utbildade journalister eller seriösa sådana utan mer skvallertanter etc.
Ungefär om att blanda ihop en kock på en finedining restaurang med en burgarvändare i ett gatukök.

Jag fick faktiskt ingen räkning ifrån Radiotjänst på posten, utan bara ett informationsblad om att det är avgiftsplikt för datorer och surfplattor.
Det hade jag inte räknat med trots att jag sa att jag inte godtog det och la på. Där ser man, man blev inte överkörd i alla fall. Som man har hört att de gör med de flesta.
Nästa gång ska jag inte prata med dem överhuvudtaget, det går fint att ha en inställning på hemtelefonen att inte acceptera samtal ifrån hemliga eller dolda nummer. Det fixar ju iPhonen med att sonika blockera alla suspekta telefonförsäljare

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-21 22:49
Ursprungligen av Luftvargen:

För att citera politikfaktas/diagrammets källa:

Trots det presenterar man alltså statistiken på det här sättet. Notera även att Kent Asp, som citeras i bilden, inte är oberoende, utan är personen bakom undersökningen. Chockerande? Effektsökeri? Absolut. Sedan anser jag att båda (eller är de samma?) begår ett gravt misstag i att förutsätta att fördelningen inom journalistkåren nödvändigtvis ska motsvara den i allmänheten.

Inget entydigt svar på frågan betyder ju faktiskt att det kan vara på båda hållen.

Ursprungligen av Gordy:

Väldigt få människor som har tillltro till den svenska journalistkåren, var har du fått det ifrån? Flashback? Avpixlat?
Tvärtom de flesta människor har en bra tilltro till svenska journalistkåren och extra mycket till de som jobbar på SVT de "journalister" som brukar kritiseras är ofta inte utbildade journalister eller seriösa sådana utan mer skvallertanter etc.
Ungefär om att blanda ihop en kock på en finedining restaurang med en burgarvändare i ett gatukök.

Jag har fått det från undersökningar som gjorts, bl.a. http://www.journalisten.se/nyheter/journalist...

Varför blandar du in Flashback och Avpixlat?

Så nej, du har fel.

Och nej, det är knappast alla på SR/SVT som är välutbildade journalister.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-21 23:00
Ursprungligen av zappee:

Jag har fått det från undersökningar som gjorts, bl.a. http://www.journalisten.se/nyheter/journalist...

Nätundersökningar ska man ta med en stor nypa salt.

Ursprungligen av zappee:

Varför blandar du in Flashback och Avpixlat?

Därför att de ofta gnälls på journalister där också samtidigt som de som gnäller mest ofta sprider tunna konspirationsteorier.

Ursprungligen av zappee:

Så nej, du har fel.

Nej jag har inte fel, de flesta har bra förtroende för seriösa journalister och det är vad som är intressant. Att skvallerjournalister etc. har lägre tilltro är inte konstigare än att man fryser på vintern.

Ursprungligen av zappee:

Och nej, det är knappast alla på SR/SVT som är välutbildade journalister.

Dock är de som jobbar på SVT-nyheterna och reportageprogrammen ofta det.

Ursprungligen av zappee:

Inget entydigt svar på frågan betyder ju faktiskt att det kan vara på båda hållen.

Fast nu var det inte det kommentaren gällde.

Hörde idag i radio att tre av de borgerliga partier i regeringen utom Moderaterna ville ta bort avgiften som den är och flytta över den till skattesedeln istället. Kanske det blir som kyrkoavgiften, att man kan "stänga" avgiften om man kan bevisa att man inte tillhandahåller utrustning som kan ta emot TV och/eller innehar en internet abonnemang.

Ursprungligen av The Real Viking:

Hörde idag i radio att tre av de borgerliga partier i regeringen utom Moderaterna ville ta bort avgiften som den är och flytta över den till skattesedeln istället. Kanske det blir som kyrkoavgiften, att man kan "stänga" avgiften om man kan bevisa att man inte tillhandahåller utrustning som kan ta emot TV och/eller innehar en internet abonnemang.

Knappast. Utredningen föreslår att alla medborgare ska vara med och betala skatt för public service om den flyttas från avgift till en regelrätt skatt. Då faller principen om innehav helt bort.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-25 19:55
Ursprungligen av Gordy:

Nätundersökningar ska man ta med en stor nypa salt.

Du får tro vad du vill, men fakta är att år efter år så ligger journalister i botten gällande förtroende

Ursprungligen av Gordy:

Därför att de ofta gnälls på journalister där också samtidigt som de som gnäller mest ofta sprider tunna konspirationsteorier.

Att du drar Avpixlat och Flashback över samma kam märks att du inte har en aning om vad du pratar om. Testa besöka Flashback någon gång...

Ursprungligen av Gordy:

Nej jag har inte fel, de flesta har bra förtroende för seriösa journalister och det är vad som är intressant. Att skvallerjournalister etc. har lägre tilltro är inte konstigare än att man fryser på vintern.

Nix, de flesta har de inte enligt ovannämnda undersökningar.
Du kanske har någon källa för dina påstående?

Ursprungligen av Gordy:

Dock är de som jobbar på SVT-nyheterna och reportageprogrammen ofta det.

Näh, inte det heller faktiskt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-26 08:07
Ursprungligen av zappee:

Att du drar Avpixlat och Flashback över samma kam märks att du inte har en aning om vad du pratar om. Testa besöka Flashback någon gång...

fb och avpixlat är inte identiska i allt men på båda grasserar inlägg fylda med rasism och dåligt underbyggda konspirationsteorier och hat mot journalister.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-26 23:03
Ursprungligen av Gordy:

fb och avpixlat är inte identiska i allt men på båda grasserar inlägg fylda med rasism och dåligt underbyggda konspirationsteorier och hat mot journalister.

FB är ett forum med full yttrandefrihet, givetvis finns då också alla sorters åsikter representerade.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-26 23:17
Ursprungligen av zappee:

FB är ett forum med full yttrandefrihet, givetvis finns då också alla sorters åsikter representerade.

FB har inte full yttrandefrihet var har du fått det ifrån? Finns en massa tomtemoderatorer som censurerar och klipper bort en massa text och inlägg. Dessutom bannas FB.medlemmar på löpande band trots att de flesta inte brytit mot yttrandefrihetslagar.

Underligt nog så plockas oftast inte rena rasim drogglorifiering och hatinlägg bort på FB. Medan mycket oskyldigare saker wipas.

Finns en hel del bra informtion på FB men den kan man få från andra forum som är betydligt mer givande både för individ och samhälle.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-05-27 03:03

Förstår inte riktigt hur de som vill ha TV-licensen som en skatt resonerar.

1. Dom vill komma undan att betala för fri TV genom att pengarna till detta skall tas från befintlig budget. ie skola, vård etc.

2. Dom vill att alla som betalar skatt i sverige skall betala en särskild skatt som läggs på skattsedeln. På det viset blir det mer solidariskt och ingen kommer undan, nästan.

I båda fallen får dock poliltiker vid makten möjlighet att påverka vad som skall sändas via public service.

Men med den retorik som används här angående att lägga TV-licensen som en skatt, så anser jag att man då bör lägg bilskatten på skattsedeln också. Varför skall bara vi som kör bil betala för våra vägar som även alla andra som inte betalar bilskatt utnyttjar. Bilskatten var dessutom från början bara en engångsavgift, för att bättra på den urusla standarden som våra vägar då hade. Men sedan kom staten på att här fanns det pengar att tjäna.
Precis som med bensinskatten. Den som tror att den har något som helst att göra med miljön, den är verkligen blåögd.

Fast vill man nu ha SVT/SR/UR helt fritt från politiskt-ekonomiskt inflytande så skulle pengarna de tilldelas årligen istället kunna vara en viss promille av föregående års BNP (eller annat svårpåverkbart kriterium). Då kunde vi ta bort TV-licensen helt utan att ersätta den med nån skatt eller dylikt och samtidigt ha Publicservice fristående, mer fristående än idag skulle jag vilja säga.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-01 19:45

Usch, blev just för första gången trakasserad i hemmet av Radiotjänst. Fjunig pojkspoling frågade inte ens efter TV (som jag aldrig haft en tanke på att skaffa) utan högg direkt till med frågan om jag har en dator till mina studier (eftersom jag bor i studenthus). Eftersom uppkoppling ingår i hyran menar han att det är tillräckligt att jag har tillgång till någon dator (behöver inte ens vara min egen) i mitt hem för att jag ska bli ålagd en platt skatt på 2 lök per år. Sjukt! Måtte kammarrätten ändra tolkningen av lagen; är ju bisarrt samhällsekonomiskt att jag ska låna pengar av staten till att betala "TV-licens" på grund av att jag har en dator till mina studier.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-01 21:59

Är du inte skriven hos dina föräldrar som betalar TVlicens?

Ursprungligen av kenjon:

Är du inte skriven hos dina föräldrar som betalar TVlicens?

Är man under 18 gäller detta.
Annars skall man vara folkbokförd i stundentlyan.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Stud...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-09-01 22:15

Ringde en kvinna från Radiotjänst i går. Jag gick upp i taket och berättade att JAG HATAR TV!!! Berättade vidare att jag faktiskt har en TV-antenn. Den står som staket i blomlandet för att hindra hundarna att trampa på blommorna. I ärlighetens namn var det skönt att få kräka ur sig mitt TV-hat. Hon blev alldeles tyst och avslutade samtalet.

Fantastiskt, ingen här som någonsin tittar på SVTs kanaler eller lyssnar på någon utan Sveriges Radios kanaler.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-01 22:31

Jo, det händer. Men jag har Magine också...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-01 22:31
Ursprungligen av keptang:

Fantastiskt, ingen här som någonsin tittar på SVTs kanaler eller lyssnar på någon utan Sveriges Radios kanaler.

Du ska nog inte ta anställning som observatör.

Ursprungligen av keptang:

Fantastiskt, ingen här som någonsin tittar på SVTs kanaler eller lyssnar på någon utan Sveriges Radios kanaler.

Jag ser dagligen på SVT och lyssnar ofta på SR. Tycker att det är fantastiskt hur väl public service fungerar, särskilt efter att ha sett hur "TV" fungerar i länder där det saknas. Det känns självklart att vi ska värna om det. Finansieringen måste lösas på något sätt. Jag tror inte att dagens system för finansiering är optimalt i längden, men det duger till dess vi har ett bättre alternativ.

Ursprungligen av John A:

Jag ser dagligen på SVT och lyssnar ofta på SR. Tycker att det är fantastiskt hur väl public service fungerar, särskilt efter att ha sett hur "TV" fungerar i länder där det saknas. Det känns självklart att vi ska värna om det. Finansieringen måste lösas på något sätt. Jag tror inte att dagens system för finansiering är optimalt i längden, men det duger till dess vi har ett bättre alternativ.

Det håller jag med om, finansieringen behöver ses över på något sätt.

Ursprungligen av keptang:

Fantastiskt, ingen här som någonsin tittar på SVTs kanaler eller lyssnar på någon utan Sveriges Radios kanaler.

Aldrig. Det var så många år sedan som jag såg på tv att jag inte längre kan minnas när jag gjorde det senast. Och radio har jag aldrig, någonsin, lyssnat på. Varken kommersiell radio eller SR.

Jag använder inte heller SVT Play och jag vägrar tv-licensen med gott samvete.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-02 07:11

Jag törs lova, att 90% eller mer, av de som säger att dom aldrig ser på SVT, UR eller lyssnar på SR ljuger.
Källa? Livet. Sitter man vid ett fikabord, oavsett om det är unga, gamla, män, kvinnor, studenter eller arbetslösa och man tar upp publicservice-licensen så säger ett gäng alltid att dom inte ser på SVT eller lyssnar på SR. Om man senare tar upp ett program som gått/går på SVT/SR så har ovanligt många av dessa icketittare/lyssnare trots allt väldigt bra koll på programmet och vet vad som hänt! Detta fenomen har förvånat mig i många, många år.

Jag tycker att:
1. De som verkligen inte tar del av SVT och SR och vägrar betala TV licens inte begår något moraliskt fel.
2. Licenssystemet måste ses över.
3. Det är inget annat än häpnadsväckande ynkedom att man ska behöva betala TV-licens för innehav av dator, surfplatta etc.
4. Om man tar del av public service-utbudet är det rimligt att man bidrar till det.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tycker att:
1. De som verkligen inte tar del av SVT och SR och vägrar betala TV licens inte begår något moraliskt fel.

Är det inte moraliskt fel att bryta mot demokratiskt instiftade lagar? (Undantag kan vara civil olydnad - där man faktiskt tar sitt straff för att visa hur fel man tycker en lag är)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-02 09:41
Ursprungligen av pmarriott:

Jag tycker att:
1. De som verkligen inte tar del av SVT och SR och vägrar betala TV licens inte begår något moraliskt fel.

Förr eller senare tar alla del av public service. Alla har idag möjlighet att nyttja public service och vid tex en viktig händelse eller olycka använder de flesta av dessa motståndare sin möjlighet till att bli informerade. Varför skall bara vissa betala för att vi skall ha den tjänsten?

Bevaka tråden