Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV licens för dator

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-01-22 18:17

Min dator skulle hypotetisk kunna visa tv, men jag har en långsam ADSL-anslutning så det skulle ändå inte vara njutbart.
Men det viktigaste är följande:
Jag hatar TV!

Har inte sett på någon de senaste tio åren. Även om det kunde gå så vill jag alltså inte se något tvprogram på min dator,
Jag vill inte tvingas att betala för något jag inte vill ha.

Protestera mot förslaget!

Var det inte snack om att det skulle läggas på skatten istället? Tycker jag låter som ett bättre förslag, alt slopa det helt och hållet och köra kommersiellt. Då kanske de kanalerna även kan visa något vettigt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Var det inte snack om att det skulle läggas på skatten istället? Tycker jag låter som ett bättre förslag, alt slopa det helt och hållet och köra kommersiellt. Då kanske de kanalerna även kan visa något vettigt.

Och bli av med den enda fristad som finns vad gäller kommersialism och reklam? Nej, tack!

Ursprungligen av maskh:

Och bli av med den enda fristad som finns vad gäller kommersialism och reklam? Nej, tack!

Det eller lägga det på skatten. Jag tror att jag värderar SVT lägre än dig mf.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Var det inte snack om att det skulle läggas på skatten istället?

Jo, det är på gång (på tiden!) men något beslut är inte taget än.

  • Medlem
  • 2013-01-22 22:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Var det inte snack om att det skulle läggas på skatten istället? Tycker jag låter som ett bättre förslag, alt slopa det helt och hållet och köra kommersiellt. Då kanske de kanalerna även kan visa något vettigt.

Det förslaget har väl stötts och blötts i minst 15 års tid?

Ursprungligen av Dalle:

Det förslaget har väl stötts och blötts i minst 15 års tid?

Yep. Var uppe på tapeten senast i vintras, Regeringen oenig om skatt istället för tv-licens - Ekot .

Ursprungligen av barbapappa_86:

Var det inte snack om att det skulle läggas på skatten istället? Tycker jag låter som ett bättre förslag, alt slopa det helt och hållet och köra kommersiellt. Då kanske de kanalerna även kan visa något vettigt.

Har för mig att jag läst ngnstans att det förslaget gick tillbaks för bearbetning. Min gissning är att Radiotjänst eller vurmare för Radiotjänst anlitade lobbyister för att förpassa det utmärkta förslaget till byrålådan

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 22:11
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har för mig att jag läst ngnstans att det förslaget gick tillbaks för bearbetning. Min gissning är att Radiotjänst eller vurmare för Radiotjänst anlitade lobbyister för att förpassa det utmärkta förslaget till byrålådan

Det är väl inget utmärkt förslag att låta politiker som SVT ska granska få direktbestämma över SVT's intäkter?

Ursprungligen av Gordy:

Det är väl inget utmärkt förslag att låta politiker som SVT ska granska få direktbestämma över SVT's intäkter?

Det utmärkta var att det hamnade på skattsedeln. Det är en skatt idag men den maskeras till en avgift som drivs in av ett privat företag för statens räkning.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 22:36
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det utmärkta var att det hamnade på skattsedeln. Det är en skatt idag men den maskeras till en avgift som drivs in av ett privat företag för statens räkning.

Skatt? Nej det är en licensavgift man betalar för att man tittar på svensk TV.
Privat företag?
" Företaget ägs av programbolagenSveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion" Från Wikipedia om Radiotjänst i Kiruna AB

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-24 10:47
Ursprungligen av Gordy:

Det är väl inget utmärkt förslag att låta politiker som SVT ska granska få direktbestämma över SVT's intäkter?

Det där argumentet är rätt tröttsamt.
Det skulle gå alldeles utmärkt att reglera hur mycket det ska vara och hur det får ändras.

Ursprungligen av Json_81:

Det där argumentet är rätt tröttsamt.
Det skulle gå alldeles utmärkt att reglera hur mycket det ska vara och hur det får ändras.

Det borde också gå alldeles utmärkt att skära ner på nyhetsrapporteringen om den är för angelägen att peka ut sittande regerings tillkortakommanden. Oavsett vilken den sittande regeringen är. Och det är inte alls långsökt att politiker ska vilja gå in mer i public service och styra och ställa, varför skulle de inte vilja göra det? Alla möjliga politiska partier anlitar reklambyråer för att föra fram deras budskap, då vore väl den statliga televisionen fungera finfint som ett verktyg för att göra detsamma?
Det är inte heller svårt att styra människor när det gäller deras levebröd. Jag vill inte att någon regering ska kunna bestämma något om SVT:s eller SR:s budget.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-24 12:01
Ursprungligen av Manglobe:

Det borde också gå alldeles utmärkt att skära ner på nyhetsrapporteringen om den är för angelägen att peka ut sittande regerings tillkortakommanden. Oavsett vilken den sittande regeringen är. Och det är inte alls långsökt att politiker ska vilja gå in mer i public service och styra och ställa, varför skulle de inte vilja göra det? Alla möjliga politiska partier anlitar reklambyråer för att föra fram deras budskap, då vore väl den statliga televisionen fungera finfint som ett verktyg för att göra detsamma?
Det är inte heller svårt att styra människor när det gäller deras levebröd. Jag vill inte att någon regering ska kunna bestämma något om SVT:s eller SR:s budget.

Klart att de skulle vilja.
Men det går fortfarande att reglera att x pengar ska sättas till TV och inte får påverkas / förändras utan y vilkor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 13:27
Ursprungligen av Manglobe:

Jag vill inte att någon regering ska kunna bestämma något om SVT:s eller SR:s budget.

Idag är det riksdagen som beslutar om beloppet på TV-licensen.

TV-avgift i Sverige - Wikipedia

Vilken politisk skillnad skulle det vara om skattemyndigheten drog in denna avgift från alla hushåll istället för att Radiotjänst gör det från de flesta?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-24 15:23
Ursprungligen av pesc:

Vilken politisk skillnad skulle det vara om skattemyndigheten drog in denna avgift från alla hushåll istället för att Radiotjänst gör det från de flesta?

Det är ju helt klart så att ett visst block av politiker inte uppskattar den ofta grundliga granskning som SVT utsätter kapitalister och makthavare för = de som styr Sverige.
Kan dessa genon att dra ned finansieringen till SVT göra det så kommer de givetvis göra det förr eller senare och därmed försvåra SVTs granskning av makt och kapital. Detta block är också de som ofta förespråkat att SVT bör säljas ut till en kommersiell aktör.

Ursprungligen av Gordy:

...Kan dessa genon att dra ned finansieringen till SVT göra det så kommer de givetvis göra det förr eller senare...

Jag tycker inte alls det finns ett "givetvis" med i bilden, möjligen en "liten risk".
Politikerna har ju redan idag denna fråga då de med majoritet kan bestämma om just det vi nu pratar om.

Tycker man dock att mängden pengar ska vara oberoende från olika delar i budgeten år för år och mer långsiktig skulle ju finansieringen kunna betalas ut i t.ex. en förhållandesats till den totala budgeten, procent av. Men jag finner ingen mening i detta heller.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-24 15:18
Ursprungligen av Json_81:

Det där argumentet är rätt tröttsamt.
Det skulle gå alldeles utmärkt att reglera hur mycket det ska vara och hur det får ändras.

Utmärkt? Det beror ju på vilket förslag som får majoritet. Vilket innebär politikerstyre av SVT i större omfattning än idag.

  • Medlem
  • 2013-01-22 22:18

Cirka 90% av alla myndiga betalar väl redan TV-licensen? Jag är själv en av dem.
Men att utvidga sina tjänster och sedan kräva betalt av de som valt att avstå från SVT tycker jag är moraliskt fel. Det står ju trots allt i lagen att man ska inneha en TV- eller radiomottagare. Jag såg inget av sådana mottagare när jag kikade på Apples hemsida sist. Eller har jag mässat något?
Jag undrar om jag kan kopiera alla myndigheters adresser och telefonnummer från t ex Eniro. Och sedan lägga ut uppgifterna på en egen sida. Därefter höra av mig till berörda myndigheter och kräva en avgift (licens) för att de är omnämnda på min hemsida. Med största sannolikhet skulle de bara gapskratta mig i ansiktet. Men liknelsen är väl inte helt ute och cyklar?
Antingen får SVT rätta munnen efter matsäcken, eller så får man skära ner för att klara kostnaderna! Jag kan skicka en hel lista med förslag på grejer som DIREKT kan strykas ur TV-tablån!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-22 22:32
Ursprungligen av Dalle:

Jag kan skicka en hel lista med förslag på grejer som DIREKT kan strykas ur TV-tablån!

Kan du inte skriva den listan här?

  • Medlem
  • 2013-01-22 22:39
Ursprungligen av Gordy:

Kan du inte skriva den listan här?

Allt utom deras samhälls- och nyhetsprogram.
Tex Ä-kändisar-hyllar-varandra-program, Stjärnorna på slottet.
Avdankade-politiker-leder-orkesterprogram, Maestro.
Melodifestivalen, kommentar överflödig!
Hästsport i alla dess former! Vem FAN vill se det?!

Hur många exempel vill du ha?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-22 22:41
Ursprungligen av Dalle:

Allt utom deras samhälls- och nyhetsprogram.
Tex Ä-kändisar-hyllar-varandra-program, Stjärnorna på slottet.
Avdankade-politiker-leder-orkesterprogram, Maestro.
Melodifestivalen, kommentar överflödig!
Hästsport i alla dess former! Vem FAN vill se det?!

Hur många exempel vill du ha?

Det räcker du har precis bevisat varför SVT behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 12:34
Ursprungligen av Dalle:

Allt utom deras samhälls- och nyhetsprogram.
Tex Ä-kändisar-hyllar-varandra-program, Stjärnorna på slottet.
Avdankade-politiker-leder-orkesterprogram, Maestro.
Melodifestivalen, kommentar överflödig!
Hästsport i alla dess former! Vem FAN vill se det?!

Hur många exempel vill du ha?

Det sorgliga uppstår när du jämför program du vill stryka och tittarsiffror. Svenska folket gillar vad SVT har att visa (eller så finner man sig i det som visas).

För att svara fråga i tråden: TV licens för dator / internet innehav har sist jag kollade inte klubbats igenom. Har något ändrats?

Jag ogillar traditionell TV då man inte kan välja det man ser men att ha icke-kommersiella kanaler ser jag som vitalt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-22 22:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Var det inte snack om att det skulle läggas på skatten istället?

Ursprungligen av Dalle:

Cirka 90% av alla myndiga betalar väl redan TV-licensen? Jag är själv en av dem.

Ja, den siffran har jag också läst. Dock tycker jag det låter som en oerhört stor del, själv skulle jag gissat på kanske 4-6 st av 10 som betalar tv-licens.

Ursprungligen av Dalle:

Men att utvidga sina tjänster och sedan kräva betalt av de som valt att avstå från SVT tycker jag är moraliskt fel. Det står ju trots allt i lagen att man ska inneha en TV- eller radiomottagare.

Helt enig. Av samma anledning så är det heller inte rättvist att lägga det på skatten, har man ingen tv eller radio ska man heller inte tvingas betala tv-licens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 00:43
Ursprungligen av Dalle:

Det står ju trots allt i lagen att man ska inneha en TV- eller radiomottagare.

Har du en dator (inklusive "smart-phone") så kan du gå in på SVTplay.se och titta på Sveriges Television sända program och dessa ska du betala för med TV-licensen.

Finns nog inte många i Sverige som inte har en "TV-mottagare".

Mina 2000+ SEK går direkt till BBC (via Kiruna) för de programmen jag ser på från UK.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 01:02
Ursprungligen av TureB:

Har du en dator (inklusive "smart-phone") så kan du gå in på SVTplay.se och titta på Sveriges Television sända program och dessa ska du betala för med TV-licensen.

Då får ju SVT se till att säkra sitt innehåll, förslagsvis skicka hem en användarkod till de som betalar tv-licensen som sedan används för att komma åt innehållet. Det ska inte gå motsatta hållet, där man åläggs betala en avgift för något som ligger fritt tillgängligt på nätet.

Hur många som har "tv-mottagare" i Sverige tycker jag är ointressant, då det finns de som är utan och lagen stipulerar att man ska betala om man har en.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-22 22:24
Ursprungligen av torin:

Min dator skulle hypotetisk kunna visa tv, men jag har en långsam ADSL-anslutning så det skulle ändå inte vara njutbart.
Men det viktigaste är följande:
Jag hatar TV!

Varför hatar du TV?

Ursprungligen av Gordy:

Varför hatar du TV?

Vad finns det att gilla med TV?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 10:44
Ursprungligen av Papperskatt:

Vad finns det att gilla med TV?

Väldigt mycket om man är intresserad av kultur nyheter dokumentärer och sport.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-01-24 16:26
Ursprungligen av Gordy:

Varför hatar du TV?

TV är fördummande. Stjäl också tid som jag vill lägga på annat. Har upplevt TV sedan den kom på 50-talet.
En gång då skulle vi ha fest, men hemma hos kompisen hade de en tv. Den sattes på och så satt alla där och stirrade. Så var den festen förstörd.Jag plåtade dem. De ser alla ut som fån när de sitter ochstirrat på Chalmers försökssändning.

Bevaka tråden