Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska Apple göra nu?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad har du för källa på att marginalerna per såld enhet minskar? Intäkterna från App store/iTunes är försvinnade små om man jämför med vad de tjänar på hårdvara.

Spotify (m.m.) är därmed inte ett hot.

Många analytiker säger att tv är nästa stora grejj för Apple. Det brukar bli precis tvärtom- så jag tror på något annat...:)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-14 17:02
Ursprungligen av Mactastic:

Många analytiker säger att tv är nästa stora grejj för Apple. Det brukar bli precis tvärtom- så jag tror på något annat...:)

Kunde inte ha sagt det bättre själv...:)

Åandrasidan, om det nu skulle bli en TV med någon smart lösning på distribution av program dyker väl den inte upp här i Sverige förrän sisådär 2018 pga allt upphovsrättstrams...

Macarna med intel-processorer måste väl också räknas som en milstolpe? Det har ökat försäljningen något enormt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 17:01

Apps for AppleTV skulle öppna upp den maskiner så jäkla mycket.

1. Släng i en kraftfullare CPU (A6X) och behåll namnet AppleTV.
2. Möjligen ha en "AppleTV Mini" om ovan ökar kostnaderna för enheten markant.

Ovan maskiner skulle fungera grymt som HTPC, musik-spelare a la Sonos, rent av någon form av mindre "NAS" liknande maskin. Jag tror Apple skulle kunna vara en del av ett "smartare" hem, dock har Apple ingen lysande track-record att vara en bra spelare med andra - de vill gör allting själva.

Men, apps for AppleTV och den produkten blir 100 gånger bättre än vad den är idag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-16 23:13
Ursprungligen av Erik.dv:

Men, apps for AppleTV och den produkten blir 100 gånger bättre än vad den är idag.

(Quoted for truth)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-14 17:25

Intressant Joacim med den där magiska nivån på 3000 kr med iPad minin som du nämner i artikeln, dvs rätt sida om nivån, Även om det i kronor vid första anblicken inte tycks så mycket, så påverkar det försäljningen kraftigt och skaffar fler nya fösta gångs kunder till Apple. Jätte efterfrågan på iPad mini som jag förstått det, som jag personligen först tyckte var lite smådyr, mitt önskepris hade varit 2450 kr, så fel jag hade.

Jag tror stenhårt på samma utveckling för en ny lansering av en iPhone mini, även om många kanske tror att om en iPhone mini skulle tex. kosta 3000 kr, så skulle alla lägga till och köpa en dyrare iPhone 5.

Nix pix helt fel tänk, många nya nyfikna användare vill komma åt plattformen, så en billigare inkörsport för att bredda och utöka marknadsandelarna är ett måste på smartphone sidan för Apple. För att stå stadigt i den allt hårdare konkurrens situationen från android sidan.

Tro det eller ej det finns fortfarande många Apple nyfikna trötta windows användare där ute att lotsa över till Mac OS Apple.

Välkommen in i värmen om ni läser detta ni stackars virusangripna windows vänner

  • Medlem
  • 2013-01-14 18:56

Framtidens överlevnad för Apple ligger i att bli konsumentvänliga med ännu vänligare prissättningar. Apple verkar inte fatta att den stora bredden av konkurrerande företag, sakta men säkert, äter upp Apples marknadsandelar. Vad beror det på då? Enkelt. De har blivit bättre, de har ett avsevärt bredare produktsortiment, de har en prispolitik som gör att man får lika mycket produkt för 1/3 av Apples priser och sist, man pissar inte in revir som Apple ständigt gör och fördyrar för sina kunder i och med detta. Då pratar jag i huvudsak mest om tredjeparttillverkning, tillbehör, anpassningar, för inte tala om reservdelars hutlösa prisbild. Mycket har Apple att fundera över då det mesta av det jag räknat upp faktiskt påverkar kundernas förtroende och övertygelser som bestämmer om det är värt att sattsa vidare på dyra Appleprodukter? Dit kommer man idag. Vägskälet man kan välja andra vägar ifrån..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-15 02:25
Ursprungligen av SJ.B:

Framtidens överlevnad för Apple ligger i att bli konsumentvänliga med ännu vänligare prissättningar. Apple verkar inte fatta att den stora bredden av konkurrerande företag, sakta men säkert, äter upp Apples marknadsandelar.[B]

Dessa företag tar mycket marknadsandelar på marknader där Apple knappt verkar. Så om Apple fick igång fler Applestores världen runt så skulle det säkert hjälpa en del.
[/B]

Ursprungligen av SJ.B:

Vad beror det på då? Enkelt. De har blivit bättre, de har ett avsevärt bredare produktsortiment, de har en prispolitik som gör att man får lika mycket produkt för 1/3 av Apples priser[B]

[/B]
Har du något exempel på en sådan prisvärd produkt?

Att ha ett brett produktsortiment är inte alltid av godo.

Ursprungligen av SJ.B:

och sist, man pissar inte in revir som Apple ständigt gör och fördyrar för sina kunder i och med detta. Då pratar jag i huvudsak mest om tredjeparttillverkning, tillbehör, anpassningar, för inte tala om reservdelars hutlösa prisbild

De flesta märkestillverkare har dyra reservdelar och tillbehör, att piratkopierade dito är väsentligt billigare är inte konstigare än att det är billigare att kopiera eftersom utvecklingskostnaden är nästan 0 kronor och kvaliten är sämre vilket den ofta är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-14 21:33

Apples styrka är användarvänligheten, man ska fortsätta bygga på den och öppna fler nya lättillgängliga Apple butiker och visa dom interaktiva effektiva verktygen som MAC och OS erbjuder till en större och bredare massa. Där är nyckeln till Apples framtid i ett nötskal.
Inget fel på Apples prissättning på sina produkter, man behöver bara bredda produktutbudet på dom nya tillväxt marknaderna som tex. Indien. Där skulle en eventuell iPhone mini fylla ett stort syfte.

Svår balansgång för Apple som exklusivt nischmärke, kontra bredare produktutbud för tillväxt marknaderna.

Apple ska bibehålla sin kvalitet och materialval, dom ska försöka återgå till "think different" igen men i en ny vision.

Man måste utgå från marknadens och användarnas omedelbara trender och behov, likaväl som framtida behov, samt vara mera lyhörda, och därifrån designa produkter för fler potentiella målgrupper.

Kortare produktcyklar blir nog ett måste, för att hålla stången mot konkurrenterna i framtiden.
Samt jobba ännu mera på designutveckling, och hitta nya futuristiska rena design linjer som varit Apples ledstjärna
so far.

Annars riskerar man att bli utmanövrerade om tex. Samsung (androidmarket- Google)
börjar erbjuda gratis appar motsvarande dom som är inköpta hos Apple Store. Då faller hela Apples koncept att låsa till sig kunderna genom mjukvaran.

Senast redigerat 2013-01-14 21:45
Ursprungligen av CUBEIS:

Apples styrka är användarvänligheten, man ska fortsätta bygga på den och öppna fler nya lättillgängliga Apple butiker och visa dom interaktiva effektiva verktygen som MAC och OS erbjuder till en större och bredare massa. Där är nyckeln till Apples framtid i ett nötskal.
Inget fel på Apples prissättning på sina produkter, man behöver bara bredda produktutbudet på dom nya tillväxt marknaderna som tex. Indien. Där skulle en eventuell iPhone mini fylla ett stort syfte.

Svår balansgång för Apple som exklusivt nischmärke, kontra bredare produktutbud för tillväxt marknaderna.

Apple ska bibehålla sin kvalitet och materialval, dom ska försöka återgå till "think different" igen men i en ny vision.

Man måste utgå från marknadens och användarnas omedelbara trender och behov, likaväl som framtida behov, samt vara mera lyhörda, och därifrån designa produkter för fler potentiella målgrupper.

Kortare produktcyklar blir nog ett måste, för att hålla stången mot konkurrenterna i framtiden.
Samt jobba ännu mera på designutveckling, och hitta nya futuristiska rena design linjer som varit Apples ledstjärna
so far.

Annars riskerar man att bli utmanövrerade om tex. Samsung (androidmarket- Google)
börjar erbjuda gratis appar motsvarande dom som är inköpta hos Apple Store. Då faller hela Apples koncept att låsa till sig kunderna genom mjukvaran.

Fast när det gäller själva produkterna finns det väl inte någon som är så konsumentvänlig i språket av användarvänlig. En av anledningarna att Apple lyckats.

När jag är inloggad, så ser jag ett inlägg här och när jag inte är inloggad är där flera inlägg. Det brukar faktiskt vara så. Ibland kommer ens kommentar inte med (eller fram)

Något måste vara fel

Ursprungligen av MalcomX:

När jag är inloggad, så ser jag ett inlägg här och när jag inte är inloggad är där flera inlägg. Det brukar faktiskt vara så. Ibland kommer ens kommentar inte med (eller fram)

Något måste vara fel

Detta beror på en bugg i den nuvarande siten, men eftersom att den nya versionen är nära förestående så kommer vi inte fixa detta innan övergången. Rekommenderar att du följer nyhetstrådarna från forumet under tiden.

  • Medlem
  • 2013-01-15 10:40

Jag tror att Apple har gjort allt som går att göra.
Jag tycker man ska lägga ner företaget och dela ut pengarna till aktieägarna.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-16 06:21

Ett feltänk som jag uppfattar det är att man på något vis skulle konsumera TV på det vis som uppges i artikeln. Jag vet väldigt många med mig som har TVn som något avslappnande man bara sitter framför på kvällen för att varva ner. I min vänskapskrets följs ingen serie, film ses oftast på bio eftersom den typen av filmer ändå inte dyker upp på netflix utan på svt om något år.
Jag är totalt ointresserad av att betala en spänn för att få något mer tv-innehåll. Man "flippar" lite, glor lite här, lite där och så har man slagit ihjäl 2 timmar och ska gå och lägga sig. Har man tur har man sett nått intressant, annars var det bara lite dravel på burken med rörliga bilder.
Mig tjänar varken netflix eller voddler eller Apple pengar på när jag sitter framför TVn, och så kommer det förbli.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-16 10:14
Ursprungligen av bollman:

Ett feltänk som jag uppfattar det är att man på något vis skulle konsumera TV på det vis som uppges i artikeln. Jag vet väldigt många med mig som har TVn som något avslappnande man bara sitter framför på kvällen för att varva ner. I min vänskapskrets följs ingen serie, film ses oftast på bio eftersom den typen av filmer ändå inte dyker upp på netflix utan på svt om något år.
Jag är totalt ointresserad av att betala en spänn för att få något mer tv-innehåll. Man "flippar" lite, glor lite här, lite där och så har man slagit ihjäl 2 timmar och ska gå och lägga sig. Har man tur har man sett nått intressant, annars var det bara lite dravel på burken med rörliga bilder.
Mig tjänar varken netflix eller voddler eller Apple pengar på när jag sitter framför TVn, och så kommer det förbli.

Båda typerna av konsumenter finns givetvis, och det ena utesluter inte det andra.
Men jag har svårt att tro att majoriteten är som dig, dessutom gissar jag att kommande generation har ännu svårare att acceptera att de inte väljer vad och när de ska se något.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2013-01-16 14:58

Man kanske ska börja lyssna på konsumenterna
På datorsidan finns det väl en hel del pengar att tjäna. Majoriteten av företag kör pc för att Mac inte har det utbud av mjukvara eller att programmet är skrivet för PC.
På telefonsidan ta till sig lite av tweaksen som finns på Cydia så att man slipper klicka 50 11 ggr för att stänga av blutooth jämfört med sb settings.
Överlag så vill inte jag att Apple ska släppa en ny produkt i veckan som verkar vara deras målsättning

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-16 23:10
Ursprungligen av Pimmp:

Man kanske ska börja lyssna på konsumenterna
På datorsidan finns det väl en hel del pengar att tjäna. Majoriteten av företag kör pc för att Mac inte har det utbud av mjukvara eller att programmet är skrivet för PC.
På telefonsidan ta till sig lite av tweaksen som finns på Cydia så att man slipper klicka 50 11 ggr för att stänga av blutooth jämfört med sb settings.
Överlag så vill inte jag att Apple ska släppa en ny produkt i veckan som verkar vara deras målsättning

Är inte så säker på att det finns så mkt pengar inom företagsvärlden, det är GANSKA prispressat.
Dessutom styr inte Apple programutbudet.

På telefonsidan tror jag de som vill tweaka är väldigt få.

Vad jag kan se är att Apple med hjälp av MBPr och nya iMac 21,5 (undantag 27 med minnet) går i riktning att konsumenterna i princip inte kan uppgradera något på datorn. Detta påverkar livslängden på en dator. Inte pga hårdvaran utan mjukvaran kan komma att tvinga dig in i tätare köp intervaller från dagens 3-5 år till kanske max 3 år om du vill ha någorlunda modern mjukvara i datorn.
Det finns säkert flera anledningar till detta ett exempel är enklare produktion samt reparation av hårdvaran. Samtidigt som Apple får bättre kontroll på kvalitén på hårdvaran vilket gör att Apple får en totalkostnad som sjunker. Samtidigt när garantin är borta så är det dags att köpa ny maskin efter ca 3 år, oberoende om du behåller den gamla, slänger eller säljer den. Utvecklingen går åt samma håll som Apples iOS enheter (köp och släng) mentaliteten och att man oftare uppdaterar sina enheter.
Jag tycker mig se samma tendens som Compaq gjorde på 90 talet med speciallösningar och allt skulle vara integrerat på moderkortet vilket resulterade att Compaq nästan gick i konkurs om, inte HP köpte upp Compaq och på detta sätt räddade Compaq. Samma sak kan ske med Apple.
Apple är ute efter samma inlåsning princip med mjukvaran och hårdvaran som Apple har på iPhone & iPad vill Apple ha på datorsidan. Bevisen är MBPr och iMac 21,5 tums modell.
Är detta bra eller dåligt – det får tiden utvisa, dock ser jag definitivt nackdelar med samma koncept på datorsidan som Apple har på iOS enheterna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-16 17:27
Ursprungligen av Hunter78:

Detta påverkar livslängden på en dator. Inte pga hårdvaran utan mjukvaran kan komma att tvinga dig in i tätare köp intervaller från dagens 3-5 år till kanske max 3 år om du vill ha någorlunda modern mjukvara i datorn.

Här undrar jag hur du resonerar?

Ursprungligen av Json_81:

Här undrar jag hur du resonerar?

Jag tänker så här om min MBP eller iMac som närmar sig 3 år så kan jag uppgradera minne och snabbare och större hårddisk som gör att MBP eller iMac kan hänga med efter magiska 3 års gräns. Vilket gör att datorn har en funktion även efter pensioneringen som bra extra dator i kanske 1-2 år minst. Dock om du inte kan bytta någon hårdvara så är du låst till datorn så länge det håller alternativt mjukvara fungerar bra på den, sedan måste du byta hela datorn oberoende vilket som kommer först.
Den enda datorn som kommer att hålla säkert mer än 3 år är just MacPro alt en bra stationär Pc.

Senast redigerat 2013-01-16 18:51
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-17 09:49
Ursprungligen av Hunter78:

Jag tänker så här om min MBP eller iMac som närmar sig 3 år så kan jag uppgradera minne och snabbare och större hårddisk som gör att MBP eller iMac kan hänga med efter magiska 3 års gräns. Vilket gör att datorn har en funktion även efter pensioneringen som bra extra dator i kanske 1-2 år minst. Dock om du inte kan bytta någon hårdvara så är du låst till datorn så länge det håller alternativt mjukvara fungerar bra på den, sedan måste du byta hela datorn oberoende vilket som kommer först.
Den enda datorn som kommer att hålla säkert mer än 3 år är just MacPro alt en bra stationär Pc.

Samtidigt får man tänka på att utvecklingstakten för hårdvara har saktat ned.
Jag hade 4GB ram i datorn för 6-7 år sen och det duger fortfarande idag för många, lite samma med diskar.
Lagring löser man ju dessutom mer och mer externt.
Skillnaden mellan första generation i5/i7 och senaste är inte heller så stor.
Grafikkorten går ju fortfarande relativt fort framåt, men de har man inte kunnat byta tidigare heller (förutom Mac Pro).

Vem vet, allt kanske plötsligt tar ett jätteskutt så man behöver 64GB ram och 20TB lagring i en standard-dator om 3 år men jag tvivlar.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag tänker så här om min MBP eller iMac som närmar sig 3 år så kan jag uppgradera minne och snabbare och större hårddisk som gör att MBP eller iMac kan hänga med efter magiska 3 års gräns. Vilket gör att datorn har en funktion även efter pensioneringen som bra extra dator i kanske 1-2 år minst. Dock om du inte kan bytta någon hårdvara så är du låst till datorn så länge det håller alternativt mjukvara fungerar bra på den, sedan måste du byta hela datorn oberoende vilket som kommer först.
Den enda datorn som kommer att hålla säkert mer än 3 år är just MacPro alt en bra stationär Pc.

Förstår din poäng MEN

Köper man en dator idag och tänker ha den i många år så måste man ju göra ett aktivt val.
Tar man exempelvis Fusion drive och 16gb minne (om man inte kan köpa till det senare) så förstår jag inte riktigt
vad som skulle göra att inte datorn inte skulle kunna användas efter 3 år?

Nu pratar vi vanlig konsument antar jag?

Håller du på med foto eller video som mig så skulle jag nog kanske köpa en till dator inom 3år beroende på utvecklingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 17:59

Jag skulle säga att man på en iMac är låst i hård och mjukvara - win win för Apple så länge inte användarna blir trötta på denna situation. En MacPro kan du ex. uppgradera minne, disk och gpu - även i/o mångfaldigt mycket mer. Vid någon gräns är datorn i sig för gammal för att det ska vara lönt men ex. tror jag många många MacPro's från 2008 tuffar ännu idag men nya diskar och en ny GPU. De har ex. piskat iMacar från ända fram till slutet av 2012 (senaste generationen iMac slår äntligen dessa gamla dinosourier på fingrarna).

Men Apples modell numer att låsa ner sina produkter kan komma att ändra ovan. Det måste inte nödvändigtvis vara en dålig sak men potentiellt kan det vara det.

Låt oss ta ett exempel med MBPr grund modell som kostar ca 21500kr. Datorn är absolut en fin och bra dator men den kommer inte att hålla 3-5 år om du syssla med media, tror inte den överlever ens 2-3 år pga att du inte kan uppgradera något i datorn.
Klart är det en person som bara skriver och sysslar med enklare kontors plus web grejer så kommer datorn säkert att vara tillräckligt bra i 3 år. Om Apple inte gör minnes krav på OSX på mer än 8 GB ram om 3 år.

Ska du uppgradera datorn med 16 GB ram och App då talar vi inte om 21500 kr utan då blir det 26700 kr vilket är väldigt mycket för vanligt folk 24% prishöjning, för att få 16GB och APP.

Apple säljer en premium dator tycker jag att det ska vara premium i utrustning 16Gb ram standard och med garanti typ 3 år som Apple tar 3300 kr för. För man köper inte en dator för 21.5K med ett år garanti och sedan hoppas på hemförsäkring, vilket kan bli en dyr historia m.m.

Ursprungligen av Hunter78:

Låt oss ta ett exempel med MBPr grund modell som kostar ca 21500kr. Datorn är absolut en fin och bra dator men den kommer inte att hålla 3-5 år om du syssla med media, tror inte den överlever ens 2-3 år pga att du inte kan uppgradera något i datorn.
Klart är det en person som bara skriver och sysslar med enklare kontors plus web grejer så kommer datorn säkert att vara tillräckligt bra i 3 år. Om Apple inte gör minnes krav på OSX på mer än 8 GB ram om 3 år.

Ska du uppgradera datorn med 16 GB ram och App då talar vi inte om 21500 kr utan då blir det 26700 kr vilket är väldigt mycket för vanligt folk 24% prishöjning, för att få 16GB och APP.

Apple säljer en premium dator tycker jag att det ska vara premium i utrustning 16Gb ram standard och med garanti typ 3 år som Apple tar 3300 kr för. För man köper inte en dator för 21.5K med ett år garanti och sedan hoppas på hemförsäkring, vilket kan bli en dyr historia m.m.

Ena gången skriver du att personen håller på med media andra gången så är den vanlig människa?
Svårt när du beskriver olika personer beroende på vilket håll du vill att det ska låta.

Försäkringskostnaderna känns också lite svårt motivera för du får inga sådant gratis vid köp någon annan bärbar heller.

Att den inte skulle klara 2år pga den blir för slö så skulle jag vilja ha lite mera info vad det är som den inte klarar av (om man nu väljer 16gb) som många gör), proc, minne, grafikkort, hårddisk?

Och vad är det för program som skulle kräva så mycket mera efter 2år än vad dom gör nu?

Apple kommer lägga in funktioner i OS X som inte supporterar datorer som är ~3 år eller äldre.
Det är väl så man gjort hittills för att "tvinga" användare att köpa ny hårdvara om man vill ta del av nya funkioner i operativsystemet?

Gäller f.ö. både OS X och iOS.

Ursprungligen av keptang:

Apple kommer lägga in funktioner i OS X som inte supporterar datorer som är ~3 år eller äldre.
Det är väl så man gjort hittills för att "tvinga" användare att köpa ny hårdvara om man vill ta del av nya funkioner i operativsystemet?

Gäller f.ö. både OS X och iOS.

Tyvärr har du nog rätt Både en hårdvaro och mjukvaro låsning för oss användare = dåligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-20 13:36
Ursprungligen av Hunter78:

Tyvärr har du nog rätt Både en hårdvaro och mjukvaro låsning för oss användare = dåligt!

Fast OSX har väl ändå varit tämligen "öppet" för mycket hårdvara förutom vid plattformsövergångar.

- övergång till Intel, självklart måste PPC dödas någon gång
- övergång till 64-bit, självklart måste 32-bit dödas någon gång

Just nu finns inga direkta barriärer mer än att:

a) nya OS kräver mer minne (vilket de troligen alltid kommer fortsätta att göra)
b) nya OS kräver mer av ex video-hårdvaran.

Punkt B kan potentiellt ställa till det för vissa maskiner eftersom Apple har en tendens att snåla med VRAM och diskreta GPU:er på vissa maskiner men troligen är det inga jätteproblem.

Funktioner som AirPlay nyttjar speciella funktioner i moderna CPU:er för att ge ny funktionalitet. Sådant kan alltid dyka upp förståss.

iOS är däremot mycket mer i "riskzonen". Här sker utvecklingen i en rasande takt - många gånger snabbare än mores law tom. Här skulle jag inte förvånas om man är mer aggressiv i att utelämna äldre hårdvara.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-20 14:55

Problemet är ju inte bara att man inte kan köra det "senaste", Apple är riktigt elaka mot sina användare: om du vill ha iCloud måste du ha 10.7 om du är macanvändare, men om du kör Windows räcker det med XP! Skulle det verkligen ha varit så svårt att göra om MobileMe till iCloud på 10.5 och 10.6? Det handlar ju enbart om en ovilja.
Att 10.8 inte funkar på vissa äldre maskiner med, som de påstår, 32-bit EFI är ju också spännande. Första och andra generationen mac pro kan inte köra 10.8, om man inte använder hackintosh-verktyg, för då går det utmärkt.

Första iPad kan inte köra iOS 6, men det kan iPhone 3Gs som lanserades före iPad och har sämre hårdvara, tekniska begränsningar? Nä.

Det är väl det som retar folk; att det bara är för att tvinga folk att uppgradera som man inför begränsningar i nyare os, sånt kommer aldrig att vara populärt. Sen kan man hävda att apple är bättre men många andra, men det gör ju inte saken bättre...

Bevaka tråden