Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppges dra ner på tillverkning av Iphone 5

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eller för att 5S är på g.

Brukar inte försäljningen minska under slutet modellcyklerna?

Ursprungligen av Massabrassan:

Brukar inte försäljningen minska under slutet modellcyklerna?

I normala fall men då händer det längre fram i vår och inte fyra månader efter att de släppt en modell. Jag tror personligen att det är en justering för att hantera lagret efter julhandeln, men samtidigt finns det ju en risk att Iphone 5 inte blivit den succé som Apple hoppades på trots allt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-14 18:54
Ursprungligen av Joacim Melin:

I normala fall men då händer det längre fram i vår och inte fyra månader efter att de släppt en modell. Jag tror personligen att det är en justering för att hantera lagret efter julhandeln, men samtidigt finns det ju en risk att Iphone 5 inte blivit den succé som Apple hoppades på trots allt.

Jag håller med. Marknaden är mättad. Samtidigt snodde Samsung och Galaxy S3 åt sig stora marknadsandelar innan iPhone 5 lanserades.

Gick för lång tid mellan iPhone 4 och iPhone 5. Brist på större skärm hos iPhone 4S gjorde många besvikna eftersom det var det som önskades hos den större massan smartphone användare, för surfupplevelsen framförallt, det missbedömde Apple om ni frågar mig.

iPhone 4S borde ha varit iPhone5, Apple kom ur fas där men av förståeliga skäl när Jobs gick bort.

Se på framgången (marknadsandelar) och försäljningen av Samsung Galaxy S3, sedan kan vi gamla macrävar tycka vad vi vill om denna plastbit. Fakta talar sitt tydliga språk, att en större skärmyta efterfrågades av smartphone användare.

Många gamla Macanvändare sitter också nöjda med sin iPhone 4S, och antalet iPhone 3GS/iPhone 4 ägare som uppgraderar till nya iPhone 5 räcker inte till på långa vägar.

Senast redigerat 2013-01-14 23:25
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2013-01-15 10:12
Ursprungligen av CUBEIS:

Jag håller med. Marknaden är mättad. Samtidigt snodde Samsung och Galaxy S3 åt sig stora marknadsandelar innan iPhone 5 lanserades.

Gick för lång tid mellan iPhone 4 och iPhone 5. Brist på större skärm hos iPhone 4S gjorde många besvikna eftersom det var det som önskades hos den större massan smartphone användare, för surfupplevelsen framförallt, det missbedömde Apple om ni frågar mig.

iPhone 4S borde ha varit iPhone5, Apple kom ur fas där men av förståeliga skäl när Jobs gick bort.

Se på framgången (marknadsandelar) och försäljningen av Samsung Galaxy S3, sedan kan vi gamla macrävar tycka vad vi vill om denna plastbit. Fakta talar sitt tydliga språk, att en större skärmyta efterfrågades av smartphone användare.

Många gamla Macanvändare sitter också nöjda med sin iPhone 4S, och antalet iPhone 3GS/iPhone 4 ägare som uppgraderar till nya iPhone 5 räcker inte till på långa vägar.

iPhone säljer bättre än Samsung Galaxy. iOS dominerar surf över Android trots miljontals färre enheter.

Ursprungligen av Rommie:

iPhone säljer bättre än Samsung Galaxy.

Har du någon länk med källa?

Ursprungligen av keptang:

Har du någon länk med källa?

Samsung säljer fler enheter men Apple tjänar mer per såld enhet.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Samsung säljer fler enheter men Apple tjänar mer per såld enhet.

Ja, det är inget nytt.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2013-01-15 14:15
Ursprungligen av keptang:

Har du någon länk med källa?

Vilken data vill du ha?

Total jämförelse under respektive produkts livslängd.
Total försäljning senaste kvartalet?
Total försäljning under 2012?

Ursprungligen av Rommie:

Vilken data vill du ha?

Total jämförelse under respektive produkts livslängd.
Total försäljning senaste kvartalet?
Total försäljning under 2012?

Globalt, Q3, 2012? Tack.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2013-01-16 09:01
Ursprungligen av keptang:

Globalt, Q3, 2012? Tack.

@Kepteg: Som du ser på länken från BkackSMP så sålde iPhone 4S + iPhone 5 totalt bättre än SIII:an.

iPhone 5 sålde 6 miljoner på en vecka och det är ungefär vad SIII säljer på en månad enligt Samsung boasts 100 million Galaxy S smartphone sales - ComputerworldUK.com.

Huruvida de 6 miljonerna ökar eller minskar över tiden är svårt att säga men den satte nyligen försäljningsrekord i Kina med 2 miljoner sålda på två dagar.

Jag tycker det mest anmärkningsvärda av allt är att nästan en ett år gammal telefon nästan lyckas sälja lika mycket som en ny version av huvudkonkurenten samtidigt som att alla vet att det snart kommer en ny iPhone.

Det saknar motstycke i teknikhistorien.

Ursprungligen av keptang:

Har du någon länk med källa?

Här finns en källa med siffror för galaxy S och iphone

Why The WSJ Got The 'iPhone Demand Is Crashing' Story All Wrong - Forbes

Citat:

Now, of course, Samsung is also selling the prior generation S2, which Cnet tells us, “…is described as a steady bet after recording sales of over 40 million in 20 months.” So that’s about 2 million a month for that model to go with the 17 milllion S3 phones Samsung apparently moved in Q4. In other words, if we just compare the last two generations of phones, Apple sold somewhere around 35-45 million last quarter while Samsung moved about 23 million. It’s certainly true that Samsung has a number of less-expensive entry models and will outsell Apple in raw numbers. But when one looks at “profit share” and wonders why Apple will continue to earn more of it in smartphones than Samsung, those numbers tell the story.

Ursprungligen av Joacim Melin:

I normala fall men då händer det längre fram i vår och inte fyra månader efter att de släppt en modell. Jag tror personligen att det är en justering för att hantera lagret efter julhandeln, men samtidigt finns det ju en risk att Iphone 5 inte blivit den succé som Apple hoppades på trots allt.

Väntar vi till nästa onsdag - så får vi ett svar att diskutera . Då lämnar Apple kvartalsrapporten........O:-)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-14 10:36

Eller så är det bara som med så många andra (alla?) rykten kring Apple något som någon bara har hittat på...:(

  • Medlem
  • 2013-01-14 12:21

Eller så är det så att vissa komponenttillverkare har svårt att få fram delar till Apple, så att Apple har dragit ner beställningarna på andra komponenter eftersom de ändå inte kan tillverka så många iPhonar som de vill:
iPhone 5 demand still high, ignore order cuts: Topeka | BGR
(via The Macalope Weekly: Perspective | Macworld)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-14 15:52

Och där sänkte det ryktet aktiekursen med 20 USD...:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 17:34

Jag tror inte att det är konstigare än att marknaden för smartphones börjar bli mättad.. dvs att alla har en smartphone nu i "alla led", man har inte ens någon mamma-figur att ge bort / sälja sin 4:a till. Och 5an erbjuder inget revolutionerande utan mest krystade nyheter och små prestandaförbättringar.

Sett med lite perspektiv lär det ju vara ett undantag i historien att ha en utbytesfrekvens på mobiltelefoner på typ 1-2 år...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 17:37

Jag tror det är mer uppenbart än ni vill se - att marknaden är delvis mättad.

Nu för tiden har alla, oavsett ålder och intresse en smartphone så det finns inga "hål" att stoppa gamla 4or i eller vad man ska säga.

Uppdateringen är dessutom rätt krystad och ger väldigt abstrakta mervärden.

Tror man med lite perspektiv snarare kommer se de senaste åren som en parantes i historien, där en mobil hade en livslängd på 1-2 år. Det är ju inte hållbart att en människa ska ha 30 mobiltelefoner mellan 15 och 75

Vad menar du med att uppdateringen är krystad?

Däremot så håller jag med dig att köpa ny telefon varje år är onödigt - men jag tror inte ens att Apple planerar för så korta omloppstider. Att det sedan (alltid) finns ett gäng som köper nya telefoner när de kommer ut (inte bara Appletelefoner) är en annan sak men de bygger man inte en hållbar försäljning på.

Vad menar ni med Samsung Galaxy? Är det inte en rätt diversierad produktfamilj? Avses enbart Galaxy S eller även de andra?

Jag gissar att det försiggår ett spel där en gäng folk kommer bli miljonärer.
Sprid lite "skit i fläkten" så att aktien dippar lite, köp och sedan kommer den gå upp som fasen precis innan kvartalsrapporten.
Då kommer samma gäng sälja. Ju mer skillnaden är mellan köppris och säljpris - desto rikare kommer de bli.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag gissar att det försiggår ett spel där en gäng folk kommer bli miljonärer.
Sprid lite "skit i fläkten" så att aktien dippar lite, köp och sedan kommer den gå upp som fasen precis innan kvartalsrapporten.
Då kommer samma gäng sälja. Ju mer skillnaden är mellan köppris och säljpris - desto rikare kommer de bli.

Jag tror du är närmast sanningen av alla. Ett ekonomiskt spel - framförallt på Wall Street.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag gissar att det försiggår ett spel där en gäng folk kommer bli miljonärer.
Sprid lite "skit i fläkten" så att aktien dippar lite, köp och sedan kommer den gå upp som fasen precis innan kvartalsrapporten.
Då kommer samma gäng sälja. Ju mer skillnaden är mellan köppris och säljpris - desto rikare kommer de bli.

Senaste inlägget på Daring Fireball pekar på att det finns en sådan koppling med väldigt mycket dollars i potten.
Daring Fireball Linked List: Suppressing AAPL

Ursprungligen av Anders T:

Senaste inlägget på Daring Fireball pekar på att det finns en sådan koppling med väldigt mycket dollars i potten.
Daring Fireball Linked List: Suppressing AAPL

Det brukar vara så.

Ursprungligen av Anders T:

Senaste inlägget på Daring Fireball pekar på att det finns en sådan koppling med väldigt mycket dollars i potten.
Daring Fireball Linked List: Suppressing AAPL

Gruber fick väl det av mig

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 20:22

Vänta inte - köp nu!

Kursen har redan börjat gå upp igen så de som letade efter att göra ett klipp får nog hålla sig.

Bevaka tråden